Vi som har det lite knapert - Ät snart

Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju halva priset och det gör mycket i matkassen. Jag brukar handla bröd som är bakat i butiken (gårdagen bröd) , sen blir det grillat, div bakverk, kött, korv, ost. Det är ju inget fel på den maten men billigt blir det om man är tidig och hänger på låset 😂

Det som vi ändå brukar äta. Senaste tiden har det varit mycket varmkorv, blodpudding, fet nötfärs, mjukt bröd, yoghurt, mjölk, grädde, äpple, kvisttomat och apelsiner. Sistnämnda köpte jag 6 kg för 20 kr för inte så längesen. Blev en del marmelad och så gav jag vidare till släktingar som jag vet gillar apelsiner.
 
Jag brukar tima veckohandling med när jag vet att de lägger ut svinnlådor i min lokala stormarket. Jag går först till frukt- och grönsaksavdelningen och kollar ifall det finns någon intressant svinnlåda och sen går jag till köttdisken och kollar rödlappat och planerar vad vi ska äta de kommande dagarna. Jag älskar att köra "mystery box"-tänket, eftersom det låter kreativiteten flöda.

I söndags fick jag t.ex. en svinnlåda för 2 euro med ett paket färska hallon (inte ett enda "trist" hallon), tre avokadon varav en var perfekt och två ätbara, sex äpplen, vitkål, en rutten rödbeta, en blomkål, två lagom mogna bananer, några morötter, 1 kg potatis, två mandariner, en chili och tre paprikor. Det blev en coleslaw med kål, äpple och morot samt rotsaker i ugn som vi åt med rödlappad kycking. Till efterrätt en fruktsallad på hallon, äppel, mandarin, banan och lite appelsinjuice vi hade hemma. Till kvällsfikat blev det avokadomackor på ett bröd som bakats dagen innan i butiken.
 
Jag brukar kolla på matsvinns-fliken då jag beställer och ibland dyker det upp kött (främst färs, ryggbiff och kyckling) som jag delar upp och fryser in. Rabatten brukar ligga på runt 30%. :)
 
Var hittar ni svinn/kort datum lådorna med frukt och grönsaker? Det enda jag har sett är bröd, vilket jag inte äter, och då går jag ändå till willys, lidl, ica och hemköp.

Edit: Däremot är jag en sucker för extrapris och billigt kilopris, trots att jag vet att storförpackning, trots att det är billigare kilopris blir dyrare eftersom jag inte hinner äta upp allt innan det blir dåligt
 
Det funkar nog inte riktigt likadant här som i Sverige, men jag tror inte jag ljuger om jag säger att jag handlar minst 70% i "reduced" hyllan. Det är mitt första mål när jag kliver innanför dörrarna i vilken butik som helst och jag "planerar" oftast min middag därefter.
Bröd låter jag bli eftersom jag försöker... well.. låta bli det. :D Fisk och kött norpar jag fort som satan om priset är extra bra och då åker det antingen i frysen eller i hund/kattskålen. Ibland i akvariet också. Grönsaker håller ändå inte så länge så det äter jag upp fort bara, och eventuella färdigrätter som ser roliga ut fryses in.

Brukar också som någon nämnde passa på att prova något nytt jag inte skulle betala fullpris för eftersom jag inte vet om det är hiss eller diss.
 
Jag går ofta ett varav i butiken och nördar lågpris-varor först och planerar övriga inköp därefter. Passar även på att bunkra saker som håller länge när det är nedsatt. Torrvaror (pasta, torkade kryddor, etc) och tvätt-/hygienartiklar köper jag sällan för helt pris. Likaså kött, mejeri och en del grönsaker/smaksättare (ingefära, chili, örter, spenat mm) som tål att frysas plockar jag gärna på mig till framtida bruk.
 
Var hittar ni svinn/kort datum lådorna med frukt och grönsaker? Det enda jag har sett är bröd, vilket jag inte äter, och då går jag ändå till willys, lidl, ica och hemköp.

Edit: Däremot är jag en sucker för extrapris och billigt kilopris, trots att jag vet att storförpackning, trots att det är billigare kilopris blir dyrare eftersom jag inte hinner äta upp allt innan det blir dåligt
Många av butikerna jag handlar i har en specifik kyl för reducerat pris/kort datum. Lokala Hemköp har även byggt hyllor runt för torrvaror, förutom butiksgräddat bröd som bara paketeras om och läggs utanför sin vanliga plats.
 
Här har jag inte hittat så mycket men det har blivit någon köttbit, lite gårdagens bröd (är dock extremt petig så det inte är torrt, torrt bröd går knappt att få ner ju) och mest grönsaker. En affär skulle möblera om och sålde ut vissa saker rätt billigt som inte ens var nära utgångsdatumet så där köpte jag en hel del skafferivaror.

Köper aldrig ost eller mejerivaror. Tidigare när barnen bodde hemma kunde jag köpa mejerivaror då det gick åt fort som tusan, nu hinner det ju inte gå åt alls för mig utan jag behöver extra lååååååååååååååååååång hållbarhet på sådant istället.
 
Här har jag inte hittat så mycket men det har blivit någon köttbit, lite gårdagens bröd (är dock extremt petig så det inte är torrt, torrt bröd går knappt att få ner ju) och mest grönsaker. En affär skulle möblera om och sålde ut vissa saker rätt billigt som inte ens var nära utgångsdatumet så där köpte jag en hel del skafferivaror.

Köper aldrig ost eller mejerivaror. Tidigare när barnen bodde hemma kunde jag köpa mejerivaror då det gick åt fort som tusan, nu hinner det ju inte gå åt alls för mig utan jag behöver extra lååååååååååååååååååång hållbarhet på sådant istället.
Jag tänker att just mejerivaror är sånt som går förvara lååångt förbi bäst före. Särskilt smör, youghurt och ost. :)
 
Jag tänker att just mejerivaror är sånt som går förvara lååångt förbi bäst före. Särskilt smör, youghurt och ost. :)
Ja smör är en sak, men jag äter inte yoghurt ens en gång i månaden så känns onödigt att köpa bara för att det är billigt med kort datum, risken är då att den bara blir stående för att jag inte blir sugen tyvärr. Och ost är en annan fråga.... skulle inte falla mig in kortdatumost. jag dubbelkollar alltid datum på ost och letar mögel innan jag lägger den i min korg, väljer alltid den ost med färskast datum...
 
Var hittar ni svinn/kort datum lådorna med frukt och grönsaker? Det enda jag har sett är bröd, vilket jag inte äter, och då går jag ändå till willys, lidl, ica och hemköp.

Edit: Däremot är jag en sucker för extrapris och billigt kilopris, trots att jag vet att storförpackning, trots att det är billigare kilopris blir dyrare eftersom jag inte hinner äta upp allt innan det blir dåligt
På "mitt" Willys finns det, och jag tror också att jag har sett på det på Lidl. Jag har dock aldrig köpt för jag tycker att det blir för mycket att ta hand om på en gång. Vi är bara två personer i hushållet.
 
Var hittar ni svinn/kort datum lådorna med frukt och grönsaker? Det enda jag har sett är bröd, vilket jag inte äter, och då går jag ändå till willys, lidl, ica och hemköp.

Edit: Däremot är jag en sucker för extrapris och billigt kilopris, trots att jag vet att storförpackning, trots att det är billigare kilopris blir dyrare eftersom jag inte hinner äta upp allt innan det blir dåligt
City gross har svinnlådor med grönsaker ganska ofta här.

Jag tycker att en sådan låda med lite random grönsaker och frukt är perfekt som inspiration till att prova nya varianter på rätter.
 
På "mitt" Willys har de ofta grönsakslådor för tjugo kronor. Ofta fyllda till bredden med bara en sorts frukt eller grönt. För oss som bara är två är det inte värt att köpa då..
 
Sen är ju Maxi s Basic sortiment väldigt mycket billigt. Chipsen är ju helt ok med tanke på priset 👌
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp