Vi som har det lite knapert - Ät snart

Händer att jag ser billiga lådor med frukt och grönt på Willys och även kort datum. Ser det bara på morgonen så gissar på att det går åt då det är borta om jag kommer och handlar på em/kvällen.
 
Var hittar ni svinn/kort datum lådorna med frukt och grönsaker? Det enda jag har sett är bröd, vilket jag inte äter, och då går jag ändå till willys, lidl, ica och hemköp.

Edit: Däremot är jag en sucker för extrapris och billigt kilopris, trots att jag vet att storförpackning, trots att det är billigare kilopris blir dyrare eftersom jag inte hinner äta upp allt innan det blir dåligt
Här har dom en liten hylla på Willys vid grönsakerna där är det i stort sett bara grönsaker. Man har nog inte riktigt kommit igång i de här krokarna ännu (där jag bor) jag laddade ned good to go appen och då var det bara espressohouse i grannkommunen som var med där.
 
Det finns väl egentligen ingenting som jag inte kan tänka mig att köpa på röd lapp, jag gillar att fynda :D (utom sådant som jag inte hade köpt annars heller då förstås, köper inte bara för att det är billigt) och är inte det minsta känslig för bäst före-datum och liknande heller. Tittar luktar smakar.
 
Min affär har inte så mycket röda lappar men jag är noga med att inte köpa saker till fullpris som jag vet brukar vara erbjudande på då och då. Tex Präst och hushållsost, krossade tomater, smör, grädde, creme fraiche (som jag fryser ner). Bröd köper jag oftast det som har erbjudande eller bunkrar tex Lingongrova när det är billigare.

Samma sak med kläder, handlar aldrig på fullpris på Lindex, Kappahl eller Cubus. Det kommer erbjudande tids nog om 25 % och då får man vänta och handla det man behöver då.
 
Min ica-butik ställer fram "svinn-påsar" med frukt och grönt. Det kan vara lite av varje i dem. Ibland funkar det i min matplan. Ibland inte. De tar 20kr för en påse så det kan vara bra fynd emellanåt.
 
Jag brukar kika vad som erbjuds i dom olika ”lådorna”.
På Coop där jag brukar handla har dom en vid mejeri och en vid andra kylvaror samt brödavdelningen. Hade en med grönsaker ett tag men tror den är borta/ flyttad. Såg inte sist där den brukade vara.

Ibland hittar jag sådant som ändå tänkts köpa så då kan jag passa på. Ibland kan jag köpa något som jag velat pröva tidigare så perfekt om det finns i ät snart lådan.
 
Jag köper nästan all köttfärs och fläskkött på röda lappar. Även en del kaffe samt ädelost för matlagning. Sånt som går att frysa. Dock har alla affärer häromkring bara 30% prissänkning på röd lapp.
Nöt och lammkött köper jag av slaktaren. Där vill jag ha hög kvalitet och det hittar man inte på Ica och Coop.
 
Här omkring så packar de flesta ihop större påsar med frukt och grönt. Hälften i påsarna är man inte intresserad av eller riktigt dåligt. Så av den anledningen köper jag aldrig gönt på röd lapp trots att jag äter mycket grönt.
Har en vän som ändå köper sånt. Han gör smoothies av sådant.
Vår lilla butik har inte sådant och jag har inte kommit ihåg att kolla efter sådan när jag är i större butiker. De få gånger jag har kommit ihåg det så har jag inte hittat något.
 
I vår närmaste butik som är willys brukar de plocka ihop lösbrödet och fikabröd på kvällen i olika påsar och sänka priset med 50 procent. Så ibland har jag till exempel köpt små baguetter brukar ligga 3-4 -i en påse. Sen har jag köpt en del andra färskvaror som till exempel mjölk med kort datum och bakat bröd av, kött, köttfärs och pålägg och grönsaker ibland., Ser dock inte så mycket av frukt och grönsaker med nedsatt pris i affärerna häromkring.
 
Vill tipsa om att många bagerier/ konditorier ofta kör med 50% i slutet på dagen eller har en hylla/ korg med gårdagens till halva priset.
Fyndar ibland "lyx"-frallor eller kanelbullar att lägga ifrysen, äter inte så mycket bröd och bullar så vill inte alltid baka själv. Vill dock ibland ha ngt hemma att bjuda på vid besök.
 
Mycket gott idag i ät snart kylen idag😁
 

Bifogade filer

  • 20240419_093321~3.jpg
    20240419_093321~3.jpg
    349,8 KB · Visningar: 40

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp