Vi som har det lite knapert - Ät snart

AI62

Trådstartare
Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju halva priset och det gör mycket i matkassen. Jag brukar handla bröd som är bakat i butiken (gårdagen bröd) , sen blir det grillat, div bakverk, kött, korv, ost. Det är ju inget fel på den maten men billigt blir det om man är tidig och hänger på låset 😂
 
Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju halva priset och det gör mycket i matkassen. Jag brukar handla bröd som är bakat i butiken (gårdagen bröd) , sen blir det grillat, div bakverk, kött, korv, ost. Det är ju inget fel på den maten men billigt blir det om man är tidig och hänger på låset 😂
Om jag har planerat att laga något speciellt så köper jag det jag behöver och som finns men generellt så är det oftast lagrad ost, färskt kött och bröd. Ibland chark, mejeri.
 
Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju halva priset och det gör mycket i matkassen. Jag brukar handla bröd som är bakat i butiken (gårdagen bröd) , sen blir det grillat, div bakverk, kött, korv, ost. Det är ju inget fel på den maten men billigt blir det om man är tidig och hänger på låset 😂
Jag handlar mer billiga råvaror till fullpris som linser, lök, potatis, morötter, mjöl, havregryn osv. Några gånger har jag handlat skrumpna paprikor ur svinnlådan och gjord mat på dom. Men annars vinner jag inte så mycket på att köpa på kortdatum då jag själv inte hinner äta det.
 
Mjölk, yoghurt, bröd (speciellt rostbröd som slängs i frysen och tas upp efterhand), ost... Jag handlar gärna svinnsmart. Oöppnad mjölk och yoghurt t.ex. är ju bra många dagar efter bäst-före-datum och vissa saker går att förlänga livslängden på genom att frysa. Så, ja, jag kikar alltid efter de röda lapparna :) !
 
Jag köper en del "lyxmat" som kallrökt eller gravad lax, "lyxlandgång" med lax, camembert och annat men även saker som yoghurt (håller sig lätt veckor efter bäst före) samt gårdagens bröd, 1-2 stora bröd bakade dagen innan för 10 kr :)

Börjar nästan bli trött på "lyxlandgångar" faktiskt.

Potatis kostar 5 kr kilot hos bonden så det handlas där.
 
Köper lite olika grejer:

- Saker jag vill prova på och därför passar på när det är billigare; typ ny smak på yoghurt eller liknande.
- När jag inte vet vad jag ska laga till middag brukar jag gå till den kylen för att se om det finns något att arbeta utifrån.
- Kött att slänga i frysen.
- Se om det finns något där som jag ändå hade tänkt köpa = bättre att köpa på kort datum om jag ändå hade tänkt använda det samma dag.

Det måste finnas en plan inom det närmsta dygnet alt frysbart för att jag ska köpa det. Ofta kan det vara en hel fylld kyl och jag hittar ändå inget jag skulle vilja ha. Hade ekonomin varit en större anledning till att köpa på kort datum/nedsatt pris hade jag antagligen handlat mer där för ren "överlevnad" än nu.
 
Vilka butiker brukar vara "bäst" på att sänka?

ICA här sänker inget bröd alls, det slängs mängder, eller ja det går till någon form av djurfoder tror jag, men massor av bröd går dit. Coop är bäst på det, köper i stort sett allt bröd där.
 
Vilka butiker brukar vara "bäst" på att sänka?

ICA här sänker inget bröd alls, det slängs mängder, eller ja det går till någon form av djurfoder tror jag, men massor av bröd går dit. Coop är bäst på det, köper i stort sett allt bröd där.
I min gamla Ica butik var det halva priset på deras butiksbakade efter kl 18. Har fler så?
 
Vilka butiker brukar vara "bäst" på att sänka?

ICA här sänker inget bröd alls, det slängs mängder, eller ja det går till någon form av djurfoder tror jag, men massor av bröd går dit. Coop är bäst på det, köper i stort sett allt bröd där.
Det är nog upp till handlaren. Jag köper ofta butiksbakat bröd på t ex ICA Maxi men även ICAs lanthandel säljer numera mycket paketerat bröd med kort datum.
 
Jag handlar mer billiga råvaror till fullpris som linser, lök, potatis, morötter, mjöl, havregryn osv. Några gånger har jag handlat skrumpna paprikor ur svinnlådan och gjord mat på dom. Men annars vinner jag inte så mycket på att köpa på kortdatum då jag själv inte hinner äta det.
Frukt o grönt köper jag aldrig på ät snart
 
Mjölk, yoghurt, bröd (speciellt rostbröd som slängs i frysen och tas upp efterhand), ost... Jag handlar gärna svinnsmart. Oöppnad mjölk och yoghurt t.ex. är ju bra många dagar efter bäst-före-datum och vissa saker går att förlänga livslängden på genom att frysa. Så, ja, jag kikar alltid efter de röda lapparna :) !
Yoghurt händer ibland jag köper liksom panacotta och tiramisu på ät snart😋
 
Jag köper en del "lyxmat" som kallrökt eller gravad lax, "lyxlandgång" med lax, camembert och annat men även saker som yoghurt (håller sig lätt veckor efter bäst före) samt gårdagens bröd, 1-2 stora bröd bakade dagen innan för 10 kr :)

Börjar nästan bli trött på "lyxlandgångar" faktiskt.

Potatis kostar 5 kr kilot hos bonden så det handlas där.
Just det. Finns det gravad eller rökt lax i kyllådan tar jag ju det
 
Det är nog upp till handlaren. Jag köper ofta butiksbakat bröd på t ex ICA Maxi men även ICAs lanthandel säljer numera mycket paketerat bröd med kort datum.
Ja, här så laddar man i ordentligt med kaffebröd i påsarna gällande ät snart 😁
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp