Bukefalos 28 år!

Vi som inte (bara?) springer...

Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Mitt mål förutom att hålla mig i form rent allmänt är att jag vill få en snyggare överkropp och armar. Det har blivit skillnad men jag vill ha lite större överarmar och se lite mindre tanig ut :p

Bara man ser resultat så är det ju ändå ok om det inte går så fort som man vill! :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Förutom att jag springer så styrketränar jag, mest funktionell styrka/löpstyrka, men även mer traditionell styrketräning med fria vikter. Målet är en stark och hållbar kropp med muskelbalans mellan antagonisterna. Just nu har jag väldigt mycket att jobba på.

Låter bekant på nått sätt... :)
Själv är jag starkare i musklerna på framsidan av kroppen och har "för korta" muskler på framsidan.. ett resultat av att hänga framför datorn på jobbet och mitt sportande.
Men men... så småningom så.... :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag springer och styrketränar. Försöker springa 2-3 gånger/vecka och kör styrka 1 gång/vecka. Hade gärna kört ett pass styrka till, men det hinns inte med. Målet med min träning är helt enkelt att må bra och orka med mitt stillasittande jobb och arbetet i stallet utan att slita ut mig i förtid. :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Är det excentrisk träning i betydelsen att det är motsatsen till koncentrisk träning? Styrkemässigt och funktionsmässigt så skulle jag säga att man i så fall behöver båda.

Ja koncentrisk sker ju när jag för tyngden från mig. Excentrisk är när tyngden ska tillbaka. Det är konceptet 3-1-5 som gäller. Tre sekunder koncentriskt, stanna, fem sekunder excentriskt.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Ja koncentrisk sker ju när jag för tyngden från mig. Excentrisk är när tyngden ska tillbaka. Det är konceptet 3-1-5 som gäller. Tre sekunder koncentriskt, stanna, fem sekunder excentriskt.

Så typ bänkpress: Lyft, stanna, sänk?
Är det själva tiden som är det viktiga då?
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag blev tvungen att googla, för jag tyckte att det låter som man gör på ungefär samma sätt som jag har lärt mig vanlig styrketräning (förutom att det är lite långsammare). Men det var det ju inte eftersom maskinerna, som jag förstod det, är funtade så att vikten är lättare i den koncentriska fasen för att sedan ge full belastning i den excentriska fasen.

Det låter väldigt intressant! Jag skulle vilja ha en lårcurl med den funktionen på mitt gym.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Det är hur man utgår från lyftet, och hur tyngderna är vinklade också.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag blev tvungen att googla, för jag tyckte att det låter som man gör på ungefär samma sätt som jag har lärt mig vanlig styrketräning (förutom att det är lite långsammare). Men det var det ju inte eftersom maskinerna, som jag förstod det, är funtade så att vikten är lättare i den koncentriska fasen för att sedan ge full belastning i den excentriska fasen.

Det låter väldigt intressant! Jag skulle vilja ha en lårcurl med den funktionen på mitt gym.

Aha.... spännande.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

De säger att med den här träningen räcker det med ett träningspass var 7-14 dag, men då vet jag inte riktigt vad de räknar efter vad man vill ha för resultat. Det är effektivt iallafall, det vet jag. :) Jag har ju inte så mycket erfarenhet av gym annars, och frivikterna har jag inte gjort så mycket med. Men kombinationen styrka och med smidighet man får på yogan så är det synnerligen effektivt.
Det finns så rasande många olika träningsalternativ på mitt gym så jag skulle nog kunna bli en GI.Jane om jag ville på kort tid...:D
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

*kl*

Jag cyklar landsvägscykel och utövar yoga (främst ashtanga) just nu. Har börjat lite med spinning då utomhussäsongen börjar smyga mot sitt slut. När jag slutar cykla ute ska jag ta upp löpningen igen, då kommer cyklingen i vinter bestå av lite trainer och spinning. Yogan är alltid med på ett hörn, den gör så otroligt mycket för mitt fysiska och mentala välbefinnande.

Mitt mål är alltid att träna i snitt en timme per dag sett över en hel vecka, brukar bli en eller ibland två hela vilodagar per vecka. Just nu är upplägget tre yogapass och tre cykelpass per vecka. Denna vecka lär det bli tre yogapass, tre cykelpass ute och ett dubbelpass spinning.

Mitt långsiktiga mål är en Halvklassiker och en Klassiker. Halvklassikern tänkte jag påbörja nästa år, Klassikern blir nog något år senare.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Pt's brukar det finnas på de flesta gym (i alla fall här) "min" har gjort ett superbra program som är enkelt att följa på egen hand och många övningar går att göra hemma:)
Det har varit kanon att ha henne med tanke på hur trasig/dålig kropp jag har, tror inte jag hade lyckats alls lika bra utan henne:love:
Nackdelen är väl att det drar iväg lite i pengar.. Men jag ser det som en investering för livet!
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

PT är toppen. För ett år sedan fick jag ont i höften när jag sprang och gick till idrottsintresserad sjukgymnast. På kuppen fick jag en PT. Han var extremt noga och petig och var inte nöjd förrän min kropp fungerade perfekt och mitt löpsteg var bra. Jag gick hos honom varje till varannan vecka i över ett år till ett pris av 80 kronor per gång. Det är nog bästa jag någonsin har gjort i min träningskarriär.

Numera har jag en lillebror som sysslar med natural bodybuildning och som jobbar som PT. Perfekt att ha till hands! :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
792
Senast: 95johsv
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
542
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
835
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp