Sv: Vi som inte (bara?) springer...
Vad roligt och inspirerande att läsa om era träningsupplägg och mål.
Själv försöker jag för tillfället få till 3 styrketräningar i veckan (ibland blir det bara två) - syftet med de träningarna är flera, att bli starkare för att bli bättre i min sport (softball), att bli mer vältränad över lag och att stärka bålmuskulaturen för att träna bort mitt ryggont.
Jag tränar basövningar med lösa vikter (typ marklyft, knäböj mm. sånt som tränar stora muskelgrupper), får reps och ”tunga” vikter.
Målsättningen där är lite diffus måste erkännas – men jag har i alla fall som mål att köra 60 kg i bänkpress, att maxa 100kg i knäböj och att klara en enda chin (vilket idag är det av de tre målen som ligger läääääängst bort och det är kanske att ta sig vatten över huvudet – men skam den som ger sig!)
Jag körde igång med styrketräningen i Juli. Började med tom stång och försöker öka vikterna varje träning och börjar nu närma mig mitt nuvarande max… känner att på vissa övningar ligger jag på max nu (tex 37kg i militärpress – och här är ju målsättningen att snart kunna öka vikterna lite igen) och i andra övningar kan jag fortsätta att lägga på vikt utan problem ett tag till (tex 62kg i marklyft – och här är ju målsättningen att hitta var maxgränsen är just nu, för att sen kunna öka så klart).
Under sommaren har vi kört 2 softbollträningar i veckan, men nu har vi höstuppehåll så jag har tänkt försöka lägga in ett par pass med jogging i veckan, och senare i höst börja byta ut joggingpassen eller ett av styrkepassen med nått cross fit och/eller kettelbell-pass i veckan beroende på hur ryggen känns.
I slutet av oktober drar vi igång vinterns softbollträningar inomhus så då blir det ett pass med det också.
Och så har vi mitt dåååliga samvete – min kiropraktors extraövningar som jag ska göra varje dag jag inte styrketränar… tre enkla övningar som jag borde göra typ på morgonen innan jag åker till jobbet eller nåt… men jag lyckas liksom glömma bort dom varje dag… nej, skärpning på den punkten tror jag!
Och som sagt var – dela gärna med er av era framsteg, bakslag och allt vad det nu må vara. Så himla kul att läsa om!
Edit: Och efter som att jag är rätt tjock så är viktnedgång också ett mål med min träning. Inte det primära målet, men man kan ju alltid hoppas.