Bukefalos 28 år!

Vi som inte (bara?) springer...

Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Det heter också excentrisk träning, fokus ligger på maximalt uttag då muskeln är utsträckt. Jag tränar på maskiner som ökar den negativa belastningen mekaniskt med 40%. Man tränar betydligt kortare tid med större effekt och med ett bättre resultat. Det är ett svenskt koncept, och jag tränar på så kallad x-force.
http://www.youtube.com/watch?v=UAcZW9wHa6I

Är det excentrisk träning i betydelsen att det är motsatsen till koncentrisk träning? Styrkemässigt och funktionsmässigt så skulle jag säga att man i så fall behöver båda.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag tränar "egen cirkelträning" enligt ett PT-program jag fått som inbegriper allsidig styrketräning med primärt fokus att stärka rygg och axlar samt musklerna som förhoppningsvis gör att mina sköra knän stabiliseras och fortsätter samarbeta. Själva rundan tar ca 45 min och avslutas med 15 minuters 1*1-intervaller på löpband.

Detta program kör jag två morgnar i veckan före jobbet, för att ha en rimlig chans att få det gjort. Som belöning får jag då gå på ett (eller flera givetvis, men det blir sällan tid för mer än tre träningspass på gym i veckan utöver ridning och jobb) roligt gruppträningspass på helgen. Brukar välja PowerStep, vilket gör att jag får lite skivstångsträning och mkt flåsträning.

Mitt övergripande mål är att gå ner i vikt och komma i form, men framför allt behöver jag stärka kroppen och få träningen gjord för att må bra. Förra året slarvade jag med träningen och hann inte rida mkt alls pga nytt jobb - vilket ledde till både rejäl viktuppgång och framför allt ett immunförsvar som kajkade ur och ständiga förkylningar. Planen nu är därför att få till en rutin där jag förlägger träningen på tider jag annars bara sover bort, för att få det gjort. Att hinna efter jobbet eller på lunchen är dödfött har jag märkt, då tar stall och jobb och annat över.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Vad roligt och inspirerande att läsa om era träningsupplägg och mål.

Själv försöker jag för tillfället få till 3 styrketräningar i veckan (ibland blir det bara två) - syftet med de träningarna är flera, att bli starkare för att bli bättre i min sport (softball), att bli mer vältränad över lag och att stärka bålmuskulaturen för att träna bort mitt ryggont.
Jag tränar basövningar med lösa vikter (typ marklyft, knäböj mm. sånt som tränar stora muskelgrupper), får reps och ”tunga” vikter.
Målsättningen där är lite diffus måste erkännas – men jag har i alla fall som mål att köra 60 kg i bänkpress, att maxa 100kg i knäböj och att klara en enda chin (vilket idag är det av de tre målen som ligger läääääängst bort och det är kanske att ta sig vatten över huvudet – men skam den som ger sig!)

Jag körde igång med styrketräningen i Juli. Började med tom stång och försöker öka vikterna varje träning och börjar nu närma mig mitt nuvarande max… känner att på vissa övningar ligger jag på max nu (tex 37kg i militärpress – och här är ju målsättningen att snart kunna öka vikterna lite igen) och i andra övningar kan jag fortsätta att lägga på vikt utan problem ett tag till (tex 62kg i marklyft – och här är ju målsättningen att hitta var maxgränsen är just nu, för att sen kunna öka så klart).

Under sommaren har vi kört 2 softbollträningar i veckan, men nu har vi höstuppehåll så jag har tänkt försöka lägga in ett par pass med jogging i veckan, och senare i höst börja byta ut joggingpassen eller ett av styrkepassen med nått cross fit och/eller kettelbell-pass i veckan beroende på hur ryggen känns.

I slutet av oktober drar vi igång vinterns softbollträningar inomhus så då blir det ett pass med det också.

Och så har vi mitt dåååliga samvete – min kiropraktors extraövningar som jag ska göra varje dag jag inte styrketränar… tre enkla övningar som jag borde göra typ på morgonen innan jag åker till jobbet eller nåt… men jag lyckas liksom glömma bort dom varje dag… nej, skärpning på den punkten tror jag!

Och som sagt var – dela gärna med er av era framsteg, bakslag och allt vad det nu må vara. Så himla kul att läsa om!

Edit: Och efter som att jag är rätt tjock så är viktnedgång också ett mål med min träning. Inte det primära målet, men man kan ju alltid hoppas. :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Förra året slarvade jag med träningen och hann inte rida mkt alls pga nytt jobb - vilket ledde till både rejäl viktuppgång och framför allt ett immunförsvar som kajkade ur och ständiga förkylningar.

Precis det där har jag också märkt! Ingen träning = förkylning som ett brev på posten!

Planen nu är därför att få till en rutin där jag förlägger träningen på tider jag annars bara sover bort, för att få det gjort. Att hinna efter jobbet eller på lunchen är dödfött har jag märkt, då tar stall och jobb och annat över.

Jo, man har så himla fina planer i början av dagen... sen så kommer annat i mellan, man hinner inte, man orkar inte eller så blir det bara inte gjort. :D
Det gäller att hitta en rutin som funkar för en själv.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag försöker att träna nästan varje dag. Målet ligger på ungefär 30 h i månaden, men för det mesta hamnar jag på mellan 20 och 30.

Mitt problem är generellt inte att variera träningen utan att kunna bestämma mig för vad av all rolig träning jag ska hinna med. :D Men om jag kan bestämma helt själv vill jag simma någon gång i veckan, springa 2-3 gånger, köra styrketräning 3-4 och så gärna lite roliga pass också: Bodypump, Grit Strength, BodyCombat mfl. Sedan tänkte jag komma igång med danspass ibland, för att förbättra koordinationen, och köra lite bodybalance emellanåt också. Spinning är också roligt, någon gång i veckan sådär.

Tja, sedan kommer ju livet emellan, så det blir inte mer än 5-7 pass i veckan när jag är frisk, så jag hinner såklart inte allt jag vill. För tillfället prioriteras styrketräning och pass.

Mål är att bli stark, smidig, må bra och sedan vore det positivt om jag tappade en hel del i vikt också. Gärna bygga lite muskler också. :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Ett tips är att köra sjukgymnastövningarna när du kör styrkepassen. Jag kör mina sjukgymnastövningar i samband med uppvärmningen inför mina gympass, det är enda sättet som de blir genomförda på. :D
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Förutom att jag springer så styrketränar jag, mest funktionell styrka/löpstyrka, men även mer traditionell styrketräning med fria vikter. Målet är en stark och hållbar kropp med muskelbalans mellan antagonisterna. Just nu har jag väldigt mycket att jobba på.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag springer fem kilometer ett par gånger i veckan. Går på body balance (tai chi, yoga, pilates) två gånger i veckan. Styrketränar 2-3 gånger i veckan med fria vikter, främst för att jag har ett skrivbordsjobb och sitter och hänger för mycket. Förut hade jag ständig ryggvärk men sedan jag började med styrekträningen har jag nästan aldrig några problem, helt fantastiskt vilken skillnad det kan göra! Att jag dessutom fått snygga vältränade armar, axlar och rygg för första gången i mitt liv är ju en bonus . Jag cyklar dessutom en hel del, både för att ta mig från A till B plus en del cykelturer bara för cyklandets skull. Tränar totalt 4-5 dagar i veckan.

Mitt mål denna höst är också att våga prova på nya grejer som jag inte provat förr som body combat, body pump, zumba osv. Allt för att inte bli fast i samma rutin, ha lite roligt och för att chocka kroppen lite!

Och just det, en annan bonus med träningen att jag lärt känna flera människor på gymmet och umgås nu med ett par av dem utanför gymmet också. Eftersom de också är träningsmänniskor så är det lättare att hålla uppe motivationen, boka samma pass och bestämma att träffas där och träna och sen ta en kaffe efteråt osv.
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Ett tips är att köra sjukgymnastövningarna när du kör styrkepassen. Jag kör mina sjukgymnastövningar i samband med uppvärmningen inför mina gympass, det är enda sättet som de blir genomförda på. :D

Ja... enda kruxet är att när jag kör styrkepassen så kör jag ANDRA övningar från min kiropraktor (som uppvärmning och avslutning).. så jag hinner helt enkelt inte lägga till dom här också. :-D
De är liksom till för de dagar jag inte kör styrkepassen.

Annars var det ett mycket bra tips! Funderar på att försöka göra dom på morgonen, och lägga till dom till de andra träningspass som förhoppningsvis kommer att göras (så som joggingen).

Det där med att ha svårt att bestämma sig för vad man ska göra känner jag igen... det finns verkligen supermycket kul som jag skulle vilja göra.
För min del så känner jag mig riktigt nyfiken på sporter så som rugby, amerikansk fotboll, paddling, klättring, cykla i skogen.... ja... fan att man inte har mer TID! :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Och just det, en annan bonus med träningen att jag lärt känna flera människor på gymmet och umgås nu med ett par av dem utanför gymmet också. Eftersom de också är träningsmänniskor så är det lättare att hålla uppe motivationen, boka samma pass och bestämma att träffas där och träna och sen ta en kaffe efteråt osv.

Bara fördelar! :)

Känner igen det där med skrivbordsjobb och ryggproblem... :wtf:
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Det låter bra, ha dem som uppvärmning till joggingen, så får du rutin på dem? :)

Åh, ja verkligen. Just nu är jag jättesugen på Aquathlon men det tror jag att jag ska försöka mig på nästa år. En annan drömsport är Rollerderby och olika kampsporter, men jag hinner verkligen inte!
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Det låter bra, ha dem som uppvärmning till joggingen, så får du rutin på dem? :)

Åh, ja verkligen. Just nu är jag jättesugen på Aquathlon men det tror jag att jag ska försöka mig på nästa år. En annan drömsport är Rollerderby och olika kampsporter, men jag hinner verkligen inte!

JA! Rollerderby verkar också SKITKUL! Och boxning!
Aquatlon har jag aldrig hört talas om - måste kolla upp. :)

Men... ja... jag har ju hittat min sport i softbollen, så allt annat får vara små sidoprojekt. :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Just nu går jag på ett pass som påminner om box ett par ggr per vecka, spinning ibland och promenader. Under sommaren har jag även sprungit. Jag har inget egentligt mål med träningen utan tränar för att må bra psykiskt och fysiskt. Tränar jag inte blir jag orolig i kroppen, äter och sover mindre och blir på sämre humör. :)

Gôtt att hålla igång helt enkelt... :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag styrketränar 3ggr/vecka (lägger även in några pulshöjande övningar) och kör spinning 1gång i veckan.
Jag har även lyxat till det och tränar för En PT minst varannan vecka. Värt varenda krona!
Utöver det går jag minst 1timme raskt tempo om dagen med hundarna. (+en massa korta pinkrundor som inte räknas)

Målet:
Bli så stark/frisk som möjligt för att kunna återgå till arbetslivet, börjar närma sej för i oktober ska jag börja jobba för första gången på över 1år:)
Bonus:
Slappa muskler börjar bli ett minne blott, jag sover bättre de dagar jag tränar och jag har mindre ont i ryggen.
3strl mindre i kläder sedan i juli och jag har äntligen motiverat mej till att sluta röka. Drygt 3veckor sedan nu!!:up:
(Fibron har det inte haft inverkan på hittills, varken positivt eller negativt, förhoppningsvis blir det bättre med tiden.)

Shit vilken kick!!

PT skulle jag vilja hitta nån bra.. har aldrig testat, men tycker att det verkar djäkligt najs att ha. Men var tusan hittar man dom? :)
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Jag springer, styrketränar och simmar. Totalt blir det ung 5pass/vecka en bra vecka. Har även börjat minska ner på bilåkningen till jobbet till förmån för cykeln. Målet är att genomföra en Tjejklassiker - har gjort Vansbro simningen och ska springa Lidingöloppet nu i slutet på månaden.

Ett annat mål är att springa milen under 60min.

Aaa... jag måste bara fråga. Hur jobbig var simningen? Har alltid varit nyfiken på det?
 
Sv: Vi som inte (bara?) springer...

Tisdagar kör jag Cirkelfys på F&S, funktionell träning där man tränar hela kroppen. 10 stationer, 45s på varje och 3 varv. 1 minuts vila mellan varven. Jättekul!!

Det har jag ett par kompisar som gör också, det säger också att det så jättekul! Kanske nått att testa...
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
792
Senast: 95johsv
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
542
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
835
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp