Bukefalos 28 år!

Vi som kör med våra islandshästar

Nielaa

Trådstartare
Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar?
Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i körning? kombinerar ni vanlig islandshästridning och tävlar i de samtidigt?

Jag har sett några här inne som skrivit att de kör sina isisar iaf=)

Här är jag och min häst med vagn
Vi rider inte islandshäsridning varken för tränare eller tävlar, men hon kan tölta så när vi rider ut tar vi en tölt här och då. Utan vi kör 90% nuförtiden och rider dressyr inne i paddocken då och då alt ute på långturer. har även börjat med lite westernridning med henne på äldre dagar.


1908358_10152917989858998_2274105623578072078_n_zps045932d0.jpg





Jorunnochmedryttaren_zpsc66d18cd.jpg



Så in med bilder på era fina körisisar nu=):)
 
Jag har tyvärr ingen egen som är inkörd än, men funderar starkt på att köra in min 4-åring till vintern. Det enda jag är orolig för är att det stör gångarterna innan de är ordentligt befästa, men det verkar ju som din lilla Niela snarare har blivit BÄTTRE i sina gångarter efter du började köra henne..?

Härliga bilder förresten!! :)
 
Jag har tyvärr ingen egen som är inkörd än, men funderar starkt på att köra in min 4-åring till vintern. Det enda jag är orolig för är att det stör gångarterna innan de är ordentligt befästa, men det verkar ju som din lilla Niela snarare har blivit BÄTTRE i sina gångarter efter du började köra henne..?

Härliga bilder förresten!! :)[/QUOTE

Ja min har blivit bättre och nu är jag ingen expert men jag antar att det är för att i körningen och med all klättring jag gjort med vagnen så måste ju hon verkligen sätta in benen under sig och skjuta ifrån.
Hon bygger då upp styrkan och musklerna i hela bak och rygg partiet.
När hon sedan ska tölta så orkar hon numera sätta in under sig bättre= bättre bärande tölt:D
Ja även galopp och trav har blivit bättre hon har aldrig haft sånna här bra rumpmuskler och ryggmuskler som nu när jag kör=)

Så på unghästar måste de va super, att kunna bygga upp den muskelärt och i kondis innan man sitter på den.
Då kommer ju hästen orka och dessutom ha bra balans.
 
Jag har tyvärr ingen egen som är inkörd än, men funderar starkt på att köra in min 4-åring till vintern. Det enda jag är orolig för är att det stör gångarterna innan de är ordentligt befästa, men det verkar ju som din lilla Niela snarare har blivit BÄTTRE i sina gångarter efter du började köra henne..?

Härliga bilder förresten!! :)

Jag kör inte själv, orsaken till det är just att jag inte har intresse av den biten samt att devisen ändå är att hästen blir bra på det du tränar.

Att få en fullt fungerande ridhäst med kanongångarter, parallellt med körning nej det fungerar inte så. Ridningen och körningen sker på två helt olika basis, hästen jobbar på olika sätt i dessa grenar. I ridning vill vi ha fram en bärighet, i körning arbetar hästen med på och frånskjut och utan bärighet.
 
Jag kör ett par gånger i veckan, eftersom både jag och fröken häst tycker det är kul. Hennes gångarter har faktiskt blivit bättre tack vare körningen, i och med att hon får använda bakdelen mer och därmed har bättre bakbensaktivitet nu. Har inga mål med körningen, det är bara något vi ägnar oss åt för variationens skull.
 
Jag kör inte själv, orsaken till det är just att jag inte har intresse av den biten samt att devisen ändå är att hästen blir bra på det du tränar.

Att få en fullt fungerande ridhäst med kanongångarter, parallellt med körning nej det fungerar inte så. Ridningen och körningen sker på två helt olika basis, hästen jobbar på olika sätt i dessa grenar. I ridning vill vi ha fram en bärighet, i körning arbetar hästen med på och frånskjut och utan bärighet.


Kul med din åsikt men nu var tråden för oss SOM kör och inte för oss som INTE kör:p;)
 
Jag kör ett par gånger i veckan, eftersom både jag och fröken häst tycker det är kul. Hennes gångarter har faktiskt blivit bättre tack vare körningen, i och med att hon får använda bakdelen mer och därmed har bättre bakbensaktivitet nu. Har inga mål med körningen, det är bara något vi ägnar oss åt för variationens skull.

Kul att fler som upplever att just gångarterna blir bättre för de är ju oftast de som händer, körningen bygger ju grymma rump och ryggmuskler. Bägge delarna som är viktiga att ha för att tex tölta eller galoppera ja trava med för den delen=)
Hästen orkar vinkla in och trampa in under sig och bära sig helt enkelt.

Känner ett flertal som tävlar dressyr eller tränar för tränare i vanlig dressyr utan problem samtidigt som de kör i msv klass i körning.
Så att man kan kombinera körning och ridning går utan problem:D jag är ju ett levande bevis tex på att de går=)
Jorunn går som en dröm i dressyren samlar sig som aldrig förr:love::d
Enda nackdelen jag märker med körningen är ekonomin haha.. rockard 10000 , maratonvagn 18ooo, hästtransport 80000k sele 4500 Phu......:crazy: Ingen billig sport.
 
Jag skulle vilja köra in min 16 åring. Det finns dock de som säger hon är för gammal..
Det skulle vara så bra med lite annat+ att belastningen skulle vara en helt annan.
 
Jag kör inte själv, orsaken till det är just att jag inte har intresse av den biten samt att devisen ändå är att hästen blir bra på det du tränar.

Att få en fullt fungerande ridhäst med kanongångarter, parallellt med körning nej det fungerar inte så. Ridningen och körningen sker på två helt olika basis, hästen jobbar på olika sätt i dessa grenar. I ridning vill vi ha fram en bärighet, i körning arbetar hästen med på och frånskjut och utan bärighet.

Fast man jobbar faktiskt med att få bärighet i hästen även i körningen. Men jag håller med, att prestera på elitnivå i både körning och ridning är svårt, men ridning och körning i kombination på hobbynivå tror jag ger en positiv effekt.
 
Fast man jobbar faktiskt med att få bärighet i hästen även i körningen. Men jag håller med, att prestera på elitnivå i både körning och ridning är svårt, men ridning och körning i kombination på hobbynivå tror jag ger en positiv effekt.

Ja nu pratar inte jag om elitnivå, det är helt enkelt så att körning och ridning skiljer sig och är inte kompatibla ur det perspektivet. Men jag vill också tydliggöra att det är själva körningen med vagn jag åsyftar, och inte tömkörning de ska inte jämföras.
 
Jag har körd halvblod på högt nivå och vi har faktisk alltid köpt dressyr hästar till körningen. Och körhästarna fick går dressyr på högre nivå.
Det ställs så pass höga krav på en körhäst idag den ska både kunna går samlat trav och ökat trav. Den måste kunna samla galoppen framför vagn för att kunna klara hinderna snabbt. Det var då inga problem att kombinera även om hästarna inte tävlades i dressyr just då.


Hos islandshästar har körningen oftast en positiv effekt på tölten och det finns en del topphästar som tex sproti som körs.
Hästarna få bättre ryggmuskler och bättre bakbensaktivitet. Men som med ridning man måste kunna köra dem bra, det är inte bara att sätta på en vagn.

Körning och ridning går utmärkt att kombinera. En lätt vagn och någon som är duktig på köra så är det en utmärkt träning för de flesta hästar.
Rätt vanlig i Tyskland med. Just hästar som har svart att länga överlinjen fungera oftast riktig bra framför vagn.

Körning är ett riktig bra sätt att rehab träna hästar.
 
Ja nu pratar inte jag om elitnivå, det är helt enkelt så att körning och ridning skiljer sig och är inte kompatibla ur det perspektivet. Men jag vill också tydliggöra att det är själva körningen med vagn jag åsyftar, och inte tömkörning de ska inte jämföras.

De förstår jag faktiskt inte hur de kan skada ridningen. Ok om man drar 2 ton bakom eller har helt fel utrustning mm
Min gick från att få 3,3 för tölt till 5,2 efter hon blev körhäst på halvtid.
Ändå kördes hon inte skolkörning utan jag körde med travsele och tävlingssulky med grövre däck (hon har fel i rygg och får problem med bakknäna så ville ha lättast möjlig) efter vägarna i 4 gångarter (hon tog sig någon redig passrepa ibland)
1013451_3226321633421_1727942765_n.jpg
 
Ja nu pratar inte jag om elitnivå, det är helt enkelt så att körning och ridning skiljer sig och är inte kompatibla ur det perspektivet. Men jag vill också tydliggöra att det är själva körningen med vagn jag åsyftar, och inte tömkörning de ska inte jämföras.

En vältränad körhäst orkar dra med god bärighet. Däremot lägger sig en otränad/ej korrekt körhäst sig på bogarna och tappar bärighet. Det gäller att bygga upp den och anpassa vagnen/rockardens tyngd till hästens styrka.

Det tar tid för en körhäst att orka gå lika bra med vagn som det gör i tömkörningen, men tycker inte att det är fel att jämföra tömkörning och körning med vagn.
 

De förstår jag faktiskt inte hur de kan skada ridningen. Ok om man drar 2 ton bakom eller har helt fel utrustning mm
Min gick från att få 3,3 för tölt till 5,2 efter hon blev körhäst på halvtid.
Ändå kördes hon inte skolkörning utan jag körde med travsele och tävlingssulky med grövre däck (hon har fel i rygg och får problem med bakknäna så ville ha lättast möjlig) efter vägarna i 4 gångarter (hon tog sig någon redig passrepa ibland)
1013451_3226321633421_1727942765_n.jpg

Då har du ju själv svarat på frågan varför din häst blev bättre i tölten, skavanker i kroppen ger ju utslag i gångarterna. Meningen med en rehab är ju att de ska bli bättre.
 
Mitt ex børjade køra in Skjøldur då han var ung. Vi hade draglinor och han drog villigt med dom men gillade inte skacklar. Eftersom vi kunde børja med lætt kørning långt innan han var mogen før inridning så gick inridningen vældigt lætt. Han hade ju lært sig alla vanliga kommandon och fattat att det liksom inte bara ær att springa på... Men det hænde en otæck olycka vintern då han var sex år. Exet brøt underkæken och så småningom skildes vi. Sedan dess har jag bara tømkørt med Skjøldur. Men jag har funderat på att børja om såhær på ældre dagar, han ær nitton nu. Kørning med rockard ær inte lika tungt før honom som att bæra på mig, en numera rætt mullig medelålders kærring.
 
Jag skulle vilja köra in min 16 åring. Det finns dock de som säger hon är för gammal..
Det skulle vara så bra med lite annat+ att belastningen skulle vara en helt annan.
klart hon inte är för gammal, min var 10 när jag körde in henne.
Allt beror på hur hon är. är hästen en mkt nervig individ som kastar sig och flänger runt för allt möjligt ute så skulle jag inte köra in den..
Även om den bara var 3 år.
Alla hästar går inte att köra tyvärr
 
Ja nu pratar inte jag om elitnivå, det är helt enkelt så att körning och ridning skiljer sig och är inte kompatibla ur det perspektivet. Men jag vill också tydliggöra att det är själva körningen med vagn jag åsyftar, och inte tömkörning de ska inte jämföras.

Väldigt konstigt att de allra flesta som kör sina hästar även rider och tränar rätt högt upp i dressyren.:cautious:
Känner till ett flertalet som tävla aktivt inom körning på MSV nivå som samtidigt tränar och tävlar msv dressyr.

Så här har du fel, det går utmärkt att kombinera körning och ridning, sedan kanske inte alla vill men det är ju en helt annat femma=)
De går att kombinera hoppning och dressyr, western och distans ja alla olika grenar.
Däremot kan de va svårt att tävla elitnivå med olika grenar och de pga att då tar en gren otroligt mkt tid i vardagen att man helt enkelt inte har tiden.
Körning är ju hur roligt som helst och jag märker hur min bara lyser upp när jag kommer med selen ist för sadeln=)
:D
 
Vi försökte köra in min Prins för flera år sedan, han var exemplarisk fram tills vagnen kom fram. Då tyckte han det var jätteläskigt, vagn liksom, näää... Tyvärr!! :(
 

Liknande trådar

Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 699
Senast: Andalusier
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 540
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp