Bukefalos 28 år!

Vi som kör med våra islandshästar

Körde in min islänning när han var 13. Inga problem alls, trots alla olyckskorpar som kraxade att det inte skulle gå.

Glädjen som nu syns i hans ögon när selen kommer fram, är helt obeskrivlig. Tyvärr har vi ingen vagn för tillfället.
 
Vi försökte köra in min Prins en gång, han var exemplarisk fram tills vagnen kom fram. Då tyckte han det var jätteläskigt, vagn liksom, näää... Tyvärr!! :(
ahhh ja många nitar där tyvärr.

Jag trode jag va själv med att köra islänning men p åköra in kurserna som hålla på klubben är det några som kommer med sina islänningar. Superroligt.
De flesta rider och kombinerar tölttävlingar och rider för tölttränare.
Är väl bara jag som inte rider på ett islänskt sätt utan kör mestadels och rider ja så är de klassisk dressyr men har börja gått mer å mer över till akademiskt och western!
 
Körde in min islänning när han var 13. Inga problem alls, trots alla olyckskorpar som kraxade att det inte skulle gå.

Glädjen som nu syns i hans ögon när selen kommer fram, är helt obeskrivlig. Tyvärr har vi ingen vagn för tillfället.


Fördelen att köra in äldre ser jag som att de har mer erfarenhet av livet, oftast trafiksäkra och mött de mesta i livet ute på våra vägar.
Man har tränat ledarskap i många många år så de litar på en.
En unghäst är allt nytt och världen är lite halvläskig än så de kan hoppas och faras lite och sprettas lite här och där hipp som=)
Alla unghästar är inte då... min var en av de som inte var så utan hon har varit lugn från de att hon såg solen första gången=)

Hade jag inte ägt Jorunn sedan hon var 3 år hade jag helt klart trott att hon redan var inkörd för hon har betett sig som de under hela inkörningen.
Det var ödet tror jag, att jag skulle börja köra för nu efter 7 år känns de som vi hittat hem.
 
klart hon inte är för gammal, min var 10 när jag körde in henne.
Allt beror på hur hon är. är hästen en mkt nervig individ som kastar sig och flänger runt för allt möjligt ute så skulle jag inte köra in den..
Även om den bara var 3 år.
Alla hästar går inte att köra tyvärr

Hon är rätt sp cool med allt. Tror inte det blir några problem egentligen, bara jag skulle få hjälp, ensma vill/kan jag inte göra det.
 
Hon är rätt sp cool med allt. Tror inte det blir några problem egentligen, bara jag skulle få hjälp, ensma vill/kan jag inte göra det.

Nä ensam är väl inte att reka.. även om jag var mestadels själv fram tills att vagnen skulle spännas för.
Hade ingen som kunde hjälpa mig och envis som man är så SKA de gå haha. Hade dock inte gjort de om Jorunn varit nervös av sig.
 
Igår vart det en långtur å hela 5 timmar, Vi körde/red till en vattengrop och badad med hästarna.
Underbart måste jag säga mina ridvägar är himmelska och körvägar=)

Här kan man snacka terrängkörning=)
10513458_10153006237048998_5023111761176352570_n_zpscf7b2496.jpg


Selade av och red ner till vattnet inte lätt å rida med 8 meter körtöm haha Jorun plastade på bra där ett tag=)
10574142_10153006242868998_4508056232256504395_n_zps65346df1.jpg


Nästan å man kan tro man är utomlans i öken=)
10485388_10153005674633998_6385748722482028996_n_zps15b66fc3.jpg


Färdkost givet på en långtur=)
10464166_10153005636408998_159094475315125484_n_zpscbfbaead.jpg


Det r sånt här som gör livet värt att leva... denna tur kommer jag länge läng på.:love:
 
Jag skulle vilja köra in min 16 åring. Det finns dock de som säger hon är för gammal..
Det skulle vara så bra med lite annat+ att belastningen skulle vara en helt annan.
Jag körde in min 11-åring i höstas, var med på vår första pay-and-drive förra veckan :)
Hänger på individen helt klart, faktiskt har inkörningen med 11-åringen gått fortare än med 4-åringen, just för att styrning och broms ju redan funkade på 11-åringen.
En liten vinterbild i hettan ;)

1798795_10202367819452062_1161150281_n.jpg
 

Liknande trådar

Islandshäst Är det någon som har erfarenhet att tävla hoppning och/eller "vanlig" dressyr på islhäst? Alltså inte islandshästdressyr. Jag rider min...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Andalusier
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 540
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp