Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Min har blivit mycket mjukare på dessa veckor jag haft den, gillart :p.

@Spyro192 ELT är troligen än mer elastisk och har en annan typ av tryckavlastning. Har dock en vän som alltid haft ELT-gjord på sin häst som haft milt sadeltvång. När hon bytte till Amerigos orginalgjord som min är en kopia på försvann alla tendenser till spänning av gjorden. Så det handlar nog mycket om vad ens häst gillar :).
@Spyro192 vi hade en Amerigo-gjord förr men min som har problem med andningen gillar ELT mycket mer. Det är skillnad på natt och dag på honom.
Jag är inte säker på vad det är som mitt sto gillar och inte gillar. Vi har inte haft en bra inpassad sadel utan det har alltid varit något med sadeln som har gjort att det har blivit fel. Just nu hoppas jag att vi kan hitta en som passar för jag är rätt trött på att "låna" sadlar av vänner och bekanta. Mina vänner har ELTgjorden och är så lyckliga över att ha hittat rätt och enl de så finns det inget bättre ;) Sadelutprovaren hyllade denna gjorden ifrån Börjes och tyckte att den var ett måste i alla sadelkammare :) Men först så måste vi nog hitta 1 (:devil::devil::devil::devil::devil::devil:) sadel som Solis säger ja till... Sen får vi nog börja kolla på gjord!
 
Jag tycker den är grymt bra! Är supernöjd med den. Plus att den är så billig oxå! Jag får tacka @DrT igen för att hon tipsade om den , hade aldrig kollat på Börjes annars faktiskt!
Jag kommer att ha den (någonstans) i bakhuvudet när det blir dags.
Bra pris jämför med ELT!
 
@Spyro192 Nu vet jag inte om du har en stor eller liten häst, men med mina ponnier upplever jag det som en stor fördel att den är så smal bakom armbågen. Får lätt problem med skav där annars på mina.
 
...och jag har haft den gjorden från börjes ett antal veckor. Verkade bra först, sedan började ponnyn kännas lite annorlunda och jag märkte att sadeln drogs lite till vänster. Sadeln har aldrig flyttat sig i sidled med någon gjord tidigare, och ligger nu helt rakt igen när jag bytt till gamla gjorden.

Kanske lyckats hitta ett ex med ojämn kvalite på resåren eller något? Duger åtminstone till tömkörningsgjord.
 
Jag kämpar på med mina sadlar o sadelgjordar. Är så glad att Stubbensadeln verkar ligga bra på henne, helt ok i alla fall, då jag älskar den sadeln! Den ger mig perfekt stöd. Och hon skakar inte på huvudet, det gör hon så fort hon har en sadel som hon inte trivs med. Enda nackdelen är att den är brun, hon har svart utrustning annars. Så nu kör jag blandat här färgmässigt.

Sadeln glider väl fram lite något i alla fall, så jag tänkte testa en ELT-gjord. Har möjlighet att köpa en begagnad. Det jag undrar är om man kan se på gjorden ifall resåren är sliten eller förstörd?
Jag kan inte prova den innan utan köper den som den är om den ser ok ut. Det jag funderar på är att vissa köper tydligen gärna ELT-gjorden i kortare längd än normal gjord och då spänner extra hård och drar ut resåren, förstör gjorden. En sådan gjord som varit med om den här behandlingen vill jag ju då inte köpa, ni förstår :p
Jag tänkte ta med min vanliga gjord som är i samma längd och helt enkelt mäta så att de är lika långa och så att resåren inte är uttöjd. Låter det som en bra metod för att se om resåren är sliten :D Säljaren vill ändå ha 1000 kr för den så jag vill ha en som är oförstörd.
 
@Spyro192 Nu vet jag inte om du har en stor eller liten häst, men med mina ponnier upplever jag det som en stor fördel att den är så smal bakom armbågen. Får lätt problem med skav där annars på mina.
Hon är rätt så stor ca 1.68m i manken. Dock har hon mycket extra hud bakom armbågen. Så jag vill ju inte att det ska klämma. Man vet ju hur det själv känns med en BH som nyps :(
Problemet med Solis rygg är ju att hon har en manke som är hög och bred, mycket bogblad, kort rygg och taskigt sadelläge... :wtf::banghead: :arghh:
Så fort jag har fattat hur man lägger in bilder här så ska det komma en smickrande bild ;)
Sadelutprovaren pratar om Ergon X2 eller Amerigo DJ. Jag har suttit i Ergon och älskar den. Amerigo har jag provsuttit men, inte en DJ. Mycket skön sadel! Kompisen tycker att jag ska prova Jensen sadel till henne.
 
@Spyro192 Högerklicka på den bild du vill lägga in, kopiera "bildadressen". I inlägget klickar du på ikonen som nog ska vara sol och berg (?), mellan smileyikonen och filmikonen. Klistra in bildadressen och voila-bild i inlägget :)!

Sadelläget låter inte helt olikt min Burbs sadelläge. Stora bogar, ganska mycket manke, kort sadelläge och dessutom överbyggd med jätterumpa :D.
22154534_10212529732830222_1856351457687931684_n.jpg


Har en Amerigo CC till henne. Inte helt optimal då den glider bakåt, men den funkar :).
26166900_10213276533699777_4785158986539771399_n.jpg
 
@Spyro192 Högerklicka på den bild du vill lägga in, kopiera "bildadressen". I inlägget klickar du på ikonen som nog ska vara sol och berg (?), mellan smileyikonen och filmikonen. Klistra in bildadressen och voila-bild i inlägget :)!

Sadelläget låter inte helt olikt min Burbs sadelläge. Stora bogar, ganska mycket manke, kort sadelläge och dessutom överbyggd med jätterumpa :D.
22154534_10212529732830222_1856351457687931684_n.jpg


Har en Amerigo CC till henne. Inte helt optimal då den glider bakåt, men den funkar :).
26166900_10213276533699777_4785158986539771399_n.jpg
Tack! Jag ska "försöka" mig på detta ikväll :D

:love: Så fin häst! :love:
Hur är CC i sätet? Jag behöver 17½- 18" och helst ett öppnare säte. Därför så tycker jag att Jensen sadlarna går bort, de är för djupa.
 
Tack! Jag ska "försöka" mig på detta ikväll :D

:love: Så fin häst! :love:
Hur är CC i sätet? Jag behöver 17½- 18" och helst ett öppnare säte. Därför så tycker jag att Jensen sadlarna går bort, de är för djupa.

CC n är ju en flatback , så väldigt öppen. Jag gillar den och Aalton som jag har då man inte sitter fast.
Ergo har väl en bra tanke bakom men vad jag hört och förstått så har dom inte lyckats särskilt väl med balansen i hoppsadlarna iallafall.
 
@Spyro192 CC är väldigt öppen i sätet, min är en 17.5 och har ändå väldigt kort anläggningsyta. CC, DJ och Alto från Amerigo är alla öppna i sätet men har lite olika sittpunkter och bommar. Jensen är djupa, har haft en Gladiateur som jag inte var så förtjust i :p.
 
CC n är ju en flatback , så väldigt öppen. Jag gillar den och Aalton som jag har då man inte sitter fast.
Ergo har väl en bra tanke bakom men vad jag hört och förstått så har dom inte lyckats särskilt väl med balansen i hoppsadlarna iallafall.
Alton har vi pratat om. Ja vad har vi inte pratat om.. ;) Jag måste vara både döv och bild för jag hittar eller hör aldrig något om Ergo sadlarna :) Eller så är jag för trög för att fatta!
 
Tack! Jag ska "försöka" mig på detta ikväll :D

:love: Så fin häst! :love:
Hur är CC i sätet? Jag behöver 17½- 18" och helst ett öppnare säte. Därför så tycker jag att Jensen sadlarna går bort, de är för djupa.

Älskar min CC! Jag avskyr de där djupa kopparna som är så poppis nu. Jag vill kunna röra mig friare. Då är CC:ans flatback-sits fantastisk.
 
Annars kan jag rekomendera Baldur Vision om du även vill ha öppet säte, har också provat flera amerigo och ergon med...tycker bättre om Baldurn faktiskt. Jag sitter mer fritt, känns inte bred att sitta i, bommen känns inte stum och den ger bra balans.
 
@Spyro192 Oj hallå jättemanken :D! Den mest lika ryggen jag kan komma på är @sommarminne s jättehäst med jättemanke som har en Passier Optimum. Tror tyvärr inte någon Amerigo kommer klara av att lämna manken fri är jag rädd.
27972140_1809528525726800_1746313637951608495_n.jpg
 
@Spyro192 min har rätt mkt manke (men inte jättemkt i arbete) och vi fastnade för en Albion Fabrento till sist. Jag tycker Albion äter underskattade, precis som Passier. Ryttaren sitter nära hästen, vilket är vad jag letade efter.. många moderna sadlar är inte alls samma känsla i...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 136
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp