Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yes! En nackdel med den är tyvärr att den är ganska stum så som resåren är utformad.
27336309_10213487072643119_1800232608086643887_n.jpg
 
@sassiball Den bruna sadeln på dina bilder ligger ju jättebra på henne? Är det en Passier? Sen kan du helt klart försöka med ELT eller annan svängd gjord tycker jag.
Men åh det Var precis det svaret jag var ute efter !
Den har väl krupit fram lite men inte så mycket ändå, hästen känns fin och jag tyckte jag satt riktigt bra i den !
Det är en stubben Tristan x-vid. Den främre stroppen är framflyttad precis som hon kräver.
Jag tänker köra på den ett tag och ska testa annan gjord så det blir ännu bättre.
 
27459183_10155442796289426_125395296399269821_n.jpg

Testade ny sadel idag. Köpte den till ett bra pris så jag slog till eftersom jag tänkte att antingen kan Fendi ha den eller så kan Myran ha den. Den ligger helt ok på Myran, och stilla, åker inte fram så hon kan ha den. Dessutom rätt färg till henne som är cremefärgad :D

Men den här hästen måste ju vara felskapt, hon har ju sadelgjordsläget precis bakom armbågarna och sadelläget är egentligen flera cm längre bak än där sadeln ligger nu, eftersom gjorden drar fram den. Hur gör man? Sadeln ligger mer still med helt löst spänd gjord men jag vill gärna kunna spänna gjorden. I alla fall när man ska sitta upp. Den gjorden jag har nu är svängd och främre sadelgjordsstroppen sitter långt fram på den här sadeln.
Två utprovare har sagt att jag får acceptera det här pga sadelgjordsläget. Jag provar de sadlar jag kommer åt i närheten, men jag börjar känna att den här hästen är inte gjord för att ha någon sadel på sig. Jag tror inte det är hennes rygg som är problemet, utan sadelgjordsläget är boven i dramat.
Den här sadeln får hon inga svullnader av än av vad jag har märkt i alla fall och hon får lätt det, så det är ett stort plus.
Denna sadel ser inte ut att ha främre stroppen fäst i ortspetsen va? Om sadeln ligger bra i övrigt så kan en sadelmakare flytta fram stroppen, rent teoretiskt kan det rädda kassa sadelgjordslägen.


Edit: glöm mitt inlägg, läste sen att den har stroppen fäst i ortspetsen redan. Men ser inte ut att stroppen har fri väg ner hela kåpans längd och då tappas effekten.
 
Denna sadel ser inte ut att ha främre stroppen fäst i ortspetsen va? Om sadeln ligger bra i övrigt så kan en sadelmakare flytta fram stroppen, rent teoretiskt kan det rädda kassa sadelgjordslägen.


Edit: glöm mitt inlägg, läste sen att den har stroppen fäst i ortspetsen redan. Men ser inte ut att stroppen har fri väg ner hela kåpans längd och då tappas effekten.
Ja precis, stroppen är framflyttad, den är under själva knästödet, men som du säger den kunde vara fäst ordentligt hela vägen ner, nu har den glidit tillbaka lite.
 
Vad fint sadeln ser ut att ha satt sig i stoppningen nu!
hihi, det är inte Idealen, det är vår andra sadel flexin...och det är flexin jag o medryttaren rider i nu. Inget fel på Idealen och den ska jag använda också men just nu är det skönt med den lite flatare sitsen på överpigg unghäst :) Dessutom gillar han den och den sitter bra.
 
hihi, det är inte Idealen, det är vår andra sadel flexin...och det är flexin jag o medryttaren rider i nu. Inget fel på Idealen och den ska jag använda också men just nu är det skönt med den lite flatare sitsen på överpigg unghäst :) Dessutom gillar han den och den sitter bra.
haha ja där ser man! Inte bara att den satt sig, den har muterat till en helt annan sadel :rofl: :o
 
jag har ju den med, den har töjt sig lite nu :)
Eftersom alla verkade nöjda med den här inne önskade jag mig också en i födelsedagspresent.. Men nu blir jag lite nervös när du skriver att den töjer sig, hur mycket? Har typ 1-2 hål kvar i stropparna, men kan såklart göra nya eller invänta sommarmagen... :o:angel:
 
Eftersom alla verkade nöjda med den här inne önskade jag mig också en i födelsedagspresent.. Men nu blir jag lite nervös när du skriver att den töjer sig, hur mycket? Har typ 1-2 hål kvar i stropparna, men kan såklart göra nya eller invänta sommarmagen... :o:angel:
Nej inte så mkt, bara så att den känns ngt mjukare. Det är nog ingen fara :)
 
@fio Min har blivit mycket mjukare på dessa veckor jag haft den, gillart :p.

@Spyro192 ELT är troligen än mer elastisk och har en annan typ av tryckavlastning. Har dock en vän som alltid haft ELT-gjord på sin häst som haft milt sadeltvång. När hon bytte till Amerigos orginalgjord som min är en kopia på försvann alla tendenser till spänning av gjorden. Så det handlar nog mycket om vad ens häst gillar :).
 
Det finns ju helt enkelt ytterst få sadelmakare i sverige och dom som finns verkar inte kunna rida och då är det ju ännu svårare att få till saker rätt! Jag önskar också det fanns en kunnig sadelmakare i närheten somh kom ut, justerade ullen och tittade på när man red o FÖRSTOD vad som händer/kommer att hända inom de närmsta månaderna....

Och just exakt detta fick jag reda på finns hos oss! En ny i stallet hade ute henne häromdagen för sadelprovning och det slutade med att hon fixade till hennes egna sadlar på plats så hon slapp köpa nya! Så nu ska jag ringa ut henne och se om hon kan fixa till min hoppsadel!
 
En liten uppdatering är att vi är nöjda. Idealen har jag inte ridit mkt i, den känns bra men jag har valt att använda den andra mer eftersom den är mer öppen i sitsen. Jag varvar lite med idealen för att rida in den men kommer använda den mer sen när det blir mer "arbete" och mest fokus på nersittning eftersom den är lite djupare. Han gillar sadeln med flexibommen och jag har äntligen börjat få galoppen till att fungera mer och mer. Så det känns bra :)

Idealen (som har satt sig till det bättre)
2_5a80a9b82a6b2215ceaf0c44.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 156
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp