Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga:

Om någon säljer en häst som har utbildningsnivå LC i dressyr och 80 cm i hoppning….

Vad kan man då förvänta sig mer exakt?
Kan ju vara alltifrån en väl grundriden unghäst, dvs typ en fyraåring som rids i balans, går att styra och fatta galopp samt hoppar enklare banor på 80cm.

lika väl som att det kan vara en äldre häst som bara precis går att styra, inte rids i balans men kan trava o galoppera samt tar sig över 80cm med lite tur 😆

Film är att föredra innan man åker o provrider den 👍🏻
 
Ryggning ingår inte i LC så det skulle jag inte räkna med..
Nej, jag vet allt under medelsvår är oerhört basic, men jag tycker det ingår i en inriden häst. Start, stop, sväng, back - annars vet jag inte hur man ska våga sig utanför ridhuset.
Men du har rätt, det ska man inte räkna med. :) Då ändrar jag mitt svar, räkna med ingenting, ställ frågor om vad den kan annars är det meningslöst att åka och titta, såvida man inte är ute efter något grönt att utbilda själv.
 
Nej, jag vet allt under medelsvår är oerhört basic, men jag tycker det ingår i en inriden häst. Start, stop, sväng, back - annars vet jag inte hur man ska våga sig utanför ridhuset.
Men du har rätt, det ska man inte räkna med. :) Då ändrar jag mitt svar, räkna med ingenting, ställ frågor om vad den kan annars är det meningslöst att åka och titta, såvida man inte är ute efter något grönt att utbilda själv.
Ja det är nog generellt en bra inställning😊
 
Igår hämtade jag hem nya ponnyn. Stod som en stjärna i transporten och var hur cool som helst när hon kom av på stallplanen. Och imorse släppte vi ihop henne med min 1åring och en 6årig welshponny - så lungt och smidigt ihopsläpp! Inte ens ett pip. 1åringen tuggade och 6åringen ställde sig bakom 1åringen som sköld 😂
Nya ponnyn brydde sig inte alls 🥰
 
Igår hämtade jag hem nya ponnyn. Stod som en stjärna i transporten och var hur cool som helst när hon kom av på stallplanen. Och imorse släppte vi ihop henne med min 1åring och en 6årig welshponny - så lungt och smidigt ihopsläpp! Inte ens ett pip. 1åringen tuggade och 6åringen ställde sig bakom 1åringen som sköld 😂
Nya ponnyn brydde sig inte alls 🥰
Gud så härligt! Grattis! Det ger hopp till oss andra!
 
Jag börjar bli mer bekväm med att köpa en häst på postorder faktiskt. Jag har hittat en häst som rör sig trevligt på video och har bett om att få fler videor på hästen. Får jag alla videor jag har bett om och det ser bra ut så bokar jag tid för besiktning och röntgen.

Men säljaren är halvt omöjlig att få tag på. Men det är tydligen standard i Polen fick jag höra när jag hörde mig för lite om denna säljare (Han ska vara reko). Så vi får väl se hur långt tid detta tar...
 
Hästen som står över 100 mil bort som jag var intresserad av… Jag har insett att det inte kommer gå att köra dit i närtid. Men. De kan eventuellt gå med på att sälja ändå.

Alltså köpa osett. Är det verkligen smart? Borde jag verkligen det?
Valack, SWB, skadefri, 13 år, 110k. Verkar hur bra och trevlig som helst. Precis det jag söker…
 
Hästen som står över 100 mil bort som jag var intresserad av… Jag har insett att det inte kommer gå att köra dit i närtid. Men. De kan eventuellt gå med på att sälja ändå.

Alltså köpa osett. Är det verkligen smart? Borde jag verkligen det?
Valack, SWB, skadefri, 13 år, 110k. Verkar hur bra och trevlig som helst. Precis det jag söker…
Var står den? Kanske nån här kan hjälpa dig lite?
 
Igår hämtade jag hem nya ponnyn. Stod som en stjärna i transporten och var hur cool som helst när hon kom av på stallplanen. Och imorse släppte vi ihop henne med min 1åring och en 6årig welshponny - så lungt och smidigt ihopsläpp! Inte ens ett pip. 1åringen tuggade och 6åringen ställde sig bakom 1åringen som sköld 😂
Nya ponnyn brydde sig inte alls 🥰
Men vad är det för ponny? :D
 
Hästen som står över 100 mil bort som jag var intresserad av… Jag har insett att det inte kommer gå att köra dit i närtid. Men. De kan eventuellt gå med på att sälja ändå.

Alltså köpa osett. Är det verkligen smart? Borde jag verkligen det?
Valack, SWB, skadefri, 13 år, 110k. Verkar hur bra och trevlig som helst. Precis det jag söker…
Minns jag fel eller blev det inte tokigt med din förra häst? Vågar du verkligen chansa då?
 
Minns jag fel eller blev det inte tokigt med din förra häst? Vågar du verkligen chansa då?

Det blev jättetokigt med min förra - då hade jag ändå provridit flera gånger, varit och hälsat på samt närvarat vid besiktningen.

Så vad är det för garanti egentligen 🤷‍♀️
 
Det blev jättetokigt med min förra - då hade jag ändå provridit flera gånger, varit och hälsat på samt närvarat vid besiktningen.

Så vad är det för garanti egentligen 🤷‍♀️
Ja det kan ju alltid bli tokigt! Men tänker att risken ökar när man köper osett.
 
Ja det kan ju alltid bli tokigt! Men tänker att risken ökar när man köper osett.

Ja, det har du rätt i.

Den dramatik som blåstes upp här i forumet representerar dock inte vad som hände i verkliga livet…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: WBanna
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
444
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 131
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp