Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tröstletar häst just nu (som ett slags skydd ifall mitt sto inte är dräktig längre) och jag blir bara så less på folk som skriver "välstammad" eller "mycket bra hoppstam" och så finns det ingen som helst ledtråd till stammen. Dvs inte ens ett namn jag kan söka på. :banghead:

Jag har dessutom väldigt många krav, så de flesta går bort direkt. Samtidigt är marknaden rätt liten då jag vill ha en grövre C- eller D-ponny som är max två år gammal. Jag misstänker att många uppfödare inte annonserar ut dessa.

Ytterligare ett "problem" är att vi har fullt i lösdriften, så hittar jag nåt kanske jag måste ställa den nån annanstans.

Ja, ni hör ju. Jag hoppas verkligen att stoet är dräktig. :p
 
Fått meddelande om att ponnyn är på väg nu. Men ska jag vara ärlig så ser den liten ut på film, undrar om det verkligen är en D-ponny.... kanske är C istället 😐 😇
Misstänker att det är sånt man får räkna med när man köper osett. Spännande oavsett.
 
Vi har nu utökat letandet till att omfatta även D-ponnyer. Helst vill jag köpa en C-ponny men en D-ponny är definitivt bättre än ingen ponny alls ;) Dessutom har vi ju redan en C-ponny så det är inte heltokigt.
Jag har iaf hittat en D-ponny som vi ska kika på. Förhoppningsvis redan den här veckan, spännande!
 
Idag fick jag lite fler filmer på hästen som stod så långt bort.. filmade i ”POV” så att säga, vid uppsittning och hantering 😅 uppskattar såklart filmerna men lite svårt att skapa sig en uppfattning.

Har efterfrågat film som visar hästen i trafik också, vi får väl se om det kommer något sådant.
 
Funderar över detta med karantän när man köper utomlands. Hur löser man det rent praktiskt ? Jag har sommarhagar ca 400 m ifrån stallet. Funderar på om jag ska låta den nye gå där tillsammans med en av de andra ponnyerna. Så behåller jag två hemma vid stallet.
Gör det någon skillnad ens att ha 400 meter emellan hagarna?
 
Funderar över detta med karantän när man köper utomlands. Hur löser man det rent praktiskt ? Jag har sommarhagar ca 400 m ifrån stallet. Funderar på om jag ska låta den nye gå där tillsammans med en av de andra ponnyerna. Så behåller jag två hemma vid stallet.
Gör det någon skillnad ens att ha 400 meter emellan hagarna?
Jag köpte min från Litauen. Hon kom för 4 veckor sedan. De första tre veckorna fick hon stå ensam i en hage en bit bort (det kanske var runt 400 m). Inte ens andra hästar inom synhåll så det var inte helt optimalt, men det var inte jag som kunde bestämma. För övrigt så har stallet också ett separat karantänstall, men där fick vi inte vara för det fanns fler nya hästar (ifrån Sverige) som stod där.

Jag skulle inte släppa ihop den nya hästen med en av ponnyerna innan tre veckor gått utan symtom på sjukdom. Har den någon smittsam sjukdom så riskerar du ju ponnyn. Däremot kan du ju låta dem gå i hagar bredvid varandra men med någon form av korridor emellan så de inte kan få kontakt. Och så måste du vara noga med din egen hygien så att du inte för smitta från nya hästen till de andra (byta eller desinficera skor och kläder, desinficera händer, inte använda samma utrustning etc).
 
Jag köpte min från Litauen. Hon kom för 4 veckor sedan. De första tre veckorna fick hon stå ensam i en hage en bit bort (det kanske var runt 400 m). Inte ens andra hästar inom synhåll så det var inte helt optimalt, men det var inte jag som kunde bestämma. För övrigt så har stallet också ett separat karantänstall, men där fick vi inte vara för det fanns fler nya hästar (ifrån Sverige) som stod där.

Jag skulle inte släppa ihop den nya hästen med en av ponnyerna innan tre veckor gått utan symtom på sjukdom. Har den någon smittsam sjukdom så riskerar du ju ponnyn. Däremot kan du ju låta dem gå i hagar bredvid varandra men med någon form av korridor emellan så de inte kan få kontakt. Och så måste du vara noga med din egen hygien så att du inte för smitta från nya hästen till de andra (byta eller desinficera skor och kläder, desinficera händer, inte använda samma utrustning etc).
Hur tog din häst det att gå ensam ? 400 meter emellan, den gick inte o gnäggade då och var orolig ?
 
Funderar över detta med karantän när man köper utomlands. Hur löser man det rent praktiskt ? Jag har sommarhagar ca 400 m ifrån stallet. Funderar på om jag ska låta den nye gå där tillsammans med en av de andra ponnyerna. Så behåller jag två hemma vid stallet.
Gör det någon skillnad ens att ha 400 meter emellan hagarna?
Hyra plats i karantärnstall?
 
Hur tog din häst det att gå ensam ? 400 meter emellan, den gick inte o gnäggade då och var orolig ?
Jag tänker att sånt kan bero på häst.

Jag har just nu två hästar. Den ena (storhäst) blir orolig, gnäggar och springer bara grannens hästar försvinner ur synhåll (vilka är på ett stort bete där en kant går inom synhåll 100 m bort) - även om henne hagkompis står två meter från henne i samma hage. Jag har haft henne i ungefär ett år nu och det är först de senaste veckorna som jag vågar lämna henne i hagen en stund medan kompisen är ute och jobbar.

Min andra häst (minishettisen) stod ensam utan att kunna se några andra hästar från hagen under två månaders tid medan jag fick hem storhästen. Jag hade troligtvis aldrig gjort så med en annan häst, men hon visade aldrig några tecken på att vara orolig. Hon smet ut ur hagen en gång (varefter jag köpte starkare aggregat ;)) men gick bara någon meter och ställde sig precis utanför sin hage och käkade gräs snarare än att gå till grannen och deras hästar. Jag var ofta över med henne en stund hos grannen så att hon ändå fick se andra hästar (utöver när någon red förbi), men hon brydde sig aldrig nämnvärt om dem. Hon har varit väldigt självständig redan från föl och smet ofta ut ur hagen ensam och lämnade dåvarande kompisen (vilket dåvarande kompisen blev väldigt orolig över), det var roligare att gå i trädgården än att gå i hagen med kompisen (trädgården var inhägnad). När hon gick i en lite större flock en period höll hon sig för sig själv. Hon har aldrig visat några tecken på oro när hon blivit lämnad ensam i hagen om den andra hästen rids eller liknande.

Storhästen är väl dock en mer normal häst, minishettisen skulle jag säga är ett undantag i sitt beteende.
 
Hur tog din häst det att gå ensam ? 400 meter emellan, den gick inte o gnäggade då och var orolig ?
Det fungerade faktiskt bra. Jag var också lite orolig över just detta. Hon gnäggade förstås när andra hästar red förbi, men lugnade sig när de försvann. Hon blev också väldigt glad när jag besökte henne i hagen (dagligen förstås och med lite kraftfoder och hö). Tror det hjälpte till i processen att få henne att lita på mig. Men nu när hon har flyttat in i stallet märker jag att hon inte gärna vill stå kvar själv om de andra går ut.
 
Funderar över detta med karantän när man köper utomlands. Hur löser man det rent praktiskt ? Jag har sommarhagar ca 400 m ifrån stallet. Funderar på om jag ska låta den nye gå där tillsammans med en av de andra ponnyerna. Så behåller jag två hemma vid stallet.
Gör det någon skillnad ens att ha 400 meter emellan hagarna?
Ridskolan köpte en häst i år som kom direkt från Irland, hon stod i karantän hos förmedlaren och sen hämtade vi henne efter tre veckor. Vi hade dock funderingar på att ha henne hos någon medlem där hon kunde ensam med endast en annan häst - så att det bara skulle smitta minimalt om det skulle visa sig att hästen hade någon smitta. 400 meter bör väl definitivt räcka för att hålla smittor separerade så länge man är noggrann med att byta kläder, tvätta händer etc.
 
Jag köpte min från Litauen. Hon kom för 4 veckor sedan. De första tre veckorna fick hon stå ensam i en hage en bit bort (det kanske var runt 400 m). Inte ens andra hästar inom synhåll så det var inte helt optimalt, men det var inte jag som kunde bestämma. För övrigt så har stallet också ett separat karantänstall, men där fick vi inte vara för det fanns fler nya hästar (ifrån Sverige) som stod där.

Jag skulle inte släppa ihop den nya hästen med en av ponnyerna innan tre veckor gått utan symtom på sjukdom. Har den någon smittsam sjukdom så riskerar du ju ponnyn. Däremot kan du ju låta dem gå i hagar bredvid varandra men med någon form av korridor emellan så de inte kan få kontakt. Och så måste du vara noga med din egen hygien så att du inte för smitta från nya hästen till de andra (byta eller desinficera skor och kläder, desinficera händer, inte använda samma utrustning etc).
Men om jag har en korridor emellan, låt säga 5 meter emellan, då kan väl smitta ändå spridas genom luften ?
 
Funderar över detta med karantän när man köper utomlands. Hur löser man det rent praktiskt ? Jag har sommarhagar ca 400 m ifrån stallet. Funderar på om jag ska låta den nye gå där tillsammans med en av de andra ponnyerna. Så behåller jag två hemma vid stallet.
Gör det någon skillnad ens att ha 400 meter emellan hagarna?
Detta är ju alltid vanskligt och jag tycker ofta att folk överreagerar rätt så rejält, även om det såklart är supersurt att få in någon smitta i stallet. Jag är lite osäker på hur många hästar jag importerat till Sverige men det är många. Hundratals. Det är väldigt sällan någon av dem tagit med sig någon smitta från utlandet. Mina kommer ju alla från Irland, men har aldrig varit med om att någon är sjuk när de kommer fram. Däremot är ju resan ganska jobbig, speciellt för unghästar som inte är vana att tävla och åka omkring, och de behöver stöttning när de kommer fram i form av elektrolyter, värme och massor med mat. Tänk hur man själv är när man kommit hem från en långresa.

Sen är det ju faktiskt så att hästar har fått kvarka och allt möjligt på resan, vilket jag tycker är mycket märkligt om man använder ett ordentligt transportbolag. Går allting rätt till ska ju hästarna veterinärbesiktas innan avresa för att se att de är smittfria. Finns det kvarka på bilen lär ju någon ha slarvat för det är ju inte så att de står på lastbilen i flera veckor, utan det handlar ju om dagar.
 
Jag var iväg för ett tag sen och kollade på en shetlandsponny till mina barn, och jag var ju ute efter en typ bombsäker trygg barnponny.
Inkörd, så även vi vuxna kan underhålla den.

Och jag tror faktiskt vi hittat exakt den drömponnyn!

S u p e rsnäll utan att vara 'menlös', trygg, trygg i sej själv, stabil, mysig. Gjort massor och van vid det mesta tror jag.
Nu är det lite väntetid innan den kan komma till oss, men alltså, så värd att vänta på! Spännande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 300
Senast: tara
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 446
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 556
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp