Welsh cob kan också passa. Liksom övervuxna Connemaror.Jag drömmer om att köpa en ny häst. Jag har egentligen inte så många krav. Det viktigaste för mig är att kunna rida ut själv i skogen. Jag vill inte vara beroende av andra i stallet. Kanske delta i en lättare distansritt någon gång, mest för upplevelsen, inte för att tävla.
Jag vill kunna kunna promenera i skogen tillsammans med min redan pensionerade häst, och kanske ägna mig åt lite trick- och klickerträning. Jag behöver inte hålla på med dressyr eller hoppning, och jag har inga ambitioner att tävla. Det viktigaste är att vi har roligt tillsammans och att hästens välmående alltid kommer först.
Jag tycker framförallt om kallblodshästar på grund av deras lugna och trygga temperament. Just nu funderar jag på en nordsvensk, kallblodstravare eller en Irish Cob, men den ska helst vara minst 1.55m i mankhöjd. Ardenner är lite för grovt för min smak.
Vad tycker ni? Finns det andra raser som skulle kunna passa in i det jag drömmer om och som jag kanske inte har tänkt på?
Nordsvensk är också en jättetrevlig ras.
Annars kan du ju också åka till Irland och provrida. Där finns det en uppsjö av hästar du letar efter, till betydligt lägre pris än i Sverige. Det finns många seriösa försäljningsstall på Irland (och självklart många oseriösa också…)