Vi som letar häst II

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag drömmer om att köpa en ny häst. Jag har egentligen inte så många krav. Det viktigaste för mig är att kunna rida ut själv i skogen. Jag vill inte vara beroende av andra i stallet. Kanske delta i en lättare distansritt någon gång, mest för upplevelsen, inte för att tävla.

Jag vill kunna kunna promenera i skogen tillsammans med min redan pensionerade häst, och kanske ägna mig åt lite trick- och klickerträning. Jag behöver inte hålla på med dressyr eller hoppning, och jag har inga ambitioner att tävla. Det viktigaste är att vi har roligt tillsammans och att hästens välmående alltid kommer först.

Jag tycker framförallt om kallblodshästar på grund av deras lugna och trygga temperament. Just nu funderar jag på en nordsvensk, kallblodstravare eller en Irish Cob, men den ska helst vara minst 1.55m i mankhöjd. Ardenner är lite för grovt för min smak.

Vad tycker ni? Finns det andra raser som skulle kunna passa in i det jag drömmer om och som jag kanske inte har tänkt på?
Welsh cob kan också passa. Liksom övervuxna Connemaror.

Nordsvensk är också en jättetrevlig ras.

Annars kan du ju också åka till Irland och provrida. Där finns det en uppsjö av hästar du letar efter, till betydligt lägre pris än i Sverige. Det finns många seriösa försäljningsstall på Irland (och självklart många oseriösa också…)

Annars kan du ju också åka till Irland och provrida. Där finns det en uppsjö av hästar du letar efter, till betydligt lägre pris än i Sverige. Det finns många seriösa försäljningsstall på Irland (och självklart många oseriösa också…)
Jag har som dröm att åka till Irland efter häst.
Vill ha en stoor (170+) Irish Draugh, kanske ISH (med fullblod, inge vbl..).
Känns som att de hästar som importeras till Sverige redan selekterats en gång för typ tävling, och jag vill ju inte ha en tävlingshäst 🤷‍♀️
Men, är en bit bort, mina v.blodingar ska nog va kvar ett tag till 😅
Sen har jag inte ens den blekaste om vad importkostnaden är 🤷‍♀️

Jag drömmer om att köpa en ny häst. Jag har egentligen inte så många krav. Det viktigaste för mig är att kunna rida ut själv i skogen. Jag vill inte vara beroende av andra i stallet. Kanske delta i en lättare distansritt någon gång, mest för upplevelsen, inte för att tävla.

Jag vill kunna kunna promenera i skogen tillsammans med min redan pensionerade häst, och kanske ägna mig åt lite trick- och klickerträning. Jag behöver inte hålla på med dressyr eller hoppning, och jag har inga ambitioner att tävla. Det viktigaste är att vi har roligt tillsammans och att hästens välmående alltid kommer först.

Jag tycker framförallt om kallblodshästar på grund av deras lugna och trygga temperament. Just nu funderar jag på en nordsvensk, kallblodstravare eller en Irish Cob, men den ska helst vara minst 1.55m i mankhöjd. Ardenner är lite för grovt för min smak.

Vad tycker ni? Finns det andra raser som skulle kunna passa in i det jag drömmer om och som jag kanske inte har tänkt på?
Nu har jag inte koll på storleken men har träffat några Hucul som varit riktigt trevliga. De används traditionellt hemma i Polen på samma sätt som fjordhästen gjorts.

Men va kul att höra! Banta ponny är aldrig lätt, å ännu mera inte lätt nu. 😆 du har ju gjort det förr så du har ju koll iaf.
Jag har inte insta. 😪 inga sociala medier alls. ( om inte buke räknas). Men av dom grejorna som du räknar upp på premiären så känns han som han kan bli trygg. Valbo? Tänkte golf å tunnel under motorväg? det var standard i mackmyra by för mig. 😆
(Parentes, men vad skönt att inte ha sociala medier! )

:cool:

Inte welsh cob om hen vill ha lugn och trygg.
Visst att det finns icke rastypisks individer men överlag är det känsliga hästar med mycket nerv.

Inte welsh cob om hen vill ha lugn och trygg.
Visst att det finns icke rastypisks individer men överlag är det känsliga hästar med mycket nerv.
Jag som älskar welsh cob håller helt med. Och även om de kan vara hur chill och cool som helst så när det väl börjat spraka däruppe mellan öronen så sprakar det rejält. De är absolut inte "kallblodiga" i temperamentet

Jag tänker du även kan kolla mer efter modell än ras så att säga. Det finns ju en del trevliga kallblodsraser österut, och diverse korsningar/okänt all over. Men utifrån det du söker så är ju ras sekundärt och individ avgörande

Jag som älskar welsh cob håller helt med. Och även om de kan vara hur chill och cool som helst så när det väl börjat spraka däruppe mellan öronen så sprakar det rejält. De är absolut inte "kallblodiga" i temperamentet
Jag skall erkänna att jag inte tycker att kallblod är så lugna alltid. Hos en del finns allt viss nerv, ofta blandat med kolugnt yttre... :cool:

Du är uppenbart ingen tant heller 😅

Jag har blivit en tant 😅
Är väldigt feg nu mot tidigare och vill helst inte rida någon annans häst än Ärtan.
Hon är lite cray cray ibland, het och vild men samtidigt så himla snäll och stabil i alla miljöer, vilda djur, tung trafik osv. Känner mig aldrig osäker med henne.

Jag har en korsning e. Tinker ue. Dansk varmblod. Stor (168), ganska grov, snäll, okomplicerad och allmänt härlig. Hon hade gillat precis alla dom aktiviteterna. Så visst finns dom. Men min är å andra sidan lite buskavel. Men det kan ju finnas någon korsning av något slag :) De flesta hästar skulle ju gilla den typen av liv tänker jag :)

Nu ser det ut som att ”min” plats i lösdriften blir uthyrd. Så luften har gått ur mig lite i hästsökandet (om man bortser från att det inte finns nåt sto till salu) och jag vet inte ens om jag orkar leta mer nu. :(

Nu ser det ut som att ”min” plats i lösdriften blir uthyrd. Så luften har gått ur mig lite i hästsökandet (om man bortser från att det inte finns nåt sto till salu) och jag vet inte ens om jag orkar leta mer nu. :(
Jobbigt läge. Jag trodde du typ betalade kallhyra eller liknande för att säkra den eftersom du letade häst?

Men du får ta nya tag i höst - då brukar ju antalet hästar till salu öka kraftigt när det är för hästar ute på bete än platser på stall/lösdrift och det behöver säljas.

Jobbigt läge. Jag trodde du typ betalade kallhyra eller liknande för att säkra den eftersom du letade häst?

Men du får ta nya tag i höst - då brukar ju antalet hästar till salu öka kraftigt när det är för hästar ute på bete än platser på stall/lösdrift och det behöver säljas.

Nä, det dök upp en passande individ och jag kan inte precis hålla en stallplats på obestämd tid när de som är i lösdriften behöver en kompis. :(

Vore en helt annan sak om jag hade en häst på gång som skulle komma om x veckor. Det kan ju lika gärna ta ett par år att hitta ett sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat