Bukefalos 28 år!

Vi som letar hoppsadel!

Sv: Vi som letar hoppsadel!

Letar hoppsadel till en häst som är ca 90 grader bred, lite takformad med stor manke och relativt rak rygg.



Har inga bilder på den här datorn så får återkomma.
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Väldigt bra tängt. Vi letar efter en prestige appaloosa hoppsadel.
17 (34) svart. Som våran veterinär rekomenderade.Hög manke och
mycket svängd. :confused:
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Någon som har någon erfarenhet av Jefferies Elite?
Jag vill ha en sadel med ganska djupt säte och rejäla knästöd. Min ena häst hoppar mig ur sadeln så min Appalosa Golden Star är inte tillräckligt stabil för mig :angel:
Min häst har ganska mycket manke, böjd rygg och är ganska tunn.
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Jag har ringt o frågat om den sadeln. Ska passa raka o även något uppåtsluttande ryggar, ska ha rätt platta bossor så den kunde vara ngt för din isåfall.
Har kikat lite på T.P. hoppsadeln cc, kan den vara värd att testa?
men fanns inga bra bilder, hade velat sett formen på bossorna :(
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

kl.

I helgen har vi provat 4 sadlar
En zaldi (vet dock inte modell) som var helt sne i stoppningen så vi la bara på den och insåg att det inte var någon ide.
En Cliff (även denna har jag glömt bort modellen på) men den låg bra bak. Dock inte fram
En Globus Espreranza 36. Var för lång och lätta bak när vi spände sadelgjorden.
En Pessoa Amo -09 Som låg okej, inte dåligt men heller inte superbra.

Hästen är omusklad över ryggen och sadlarna glider fram.
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

*knapplån*

Idag har jag äntligen fått tag i en dressyrsadel till min D-ponny. Lilla vit ska få en Amerigo DJ, 17,5 och +2 i vidd. Hon är kort och bred och ganska djup.

Nu är det dags att leta efter en hoppsadel. Ponny är 20 nu och kommer inte gå några höga klasser i hoppning, sadeln kommer mest användas vid uteridning, av mina medryttare och om vi skuttar någon bana ibland.

Vad tycker ni att jag ska leta efter för modeller om jag inte kan lägga lika mkt pengar på den här sadeln?
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Hjälp! Kan någon tipsa mig om en sadel som ligger bra på en högrest häst av frisertyp i kroppen, lång manke och rak rygg. Har en Kentaur medea dressyrsadel bomvidd 3 som ligger kanon. Har även provat en kentaur hoppsadel modell hellas som låg bra, men jag hatade sadeln! den var hård och gav inte alls det stöd jag behöver.

Jag vill ha tips på en billigare sadel då det handlar om inhoppning av en 3 åring. Har provat hööks trevor flatback och den låg bra över ryggen men är för trång över bogbladen! så är det med nästan alla sadlar jag provat. Har även provat en globus noble, som låg kanon men var för svängd i bommen.

Börjar bli smått galen, då jag letat sadel i 3 månader nu....
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Lånar tråden :)

Nån som vet någon hoppsadel med större stöd i ? =)
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Nu har du förmodligen hittat en sadel, men jag tänkte i alla fall bara tala om att jag har en jeffries elite till min fbl kille, vi trivs superbra med den både jag och hästen. Ligger fint på honom och jag sitter som en smäck både i hoppningen och dressyren, var på m*****g och provade massor med olika sadlar men denna var bäst :)
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Någon som har tips på en hoppsadel som passar lååånga ben. Jag har så svårt att hitta något bra :(
Hästen på bild är 172 hög, så ni kanske förstår att jag har långa ben. Lite jobbigt när det kommer till att hitta en bra sadel.
Just nu kan jag inte ha önskad stigläderlängd vid hoppning för då ligger mina knä långt utanför vulstret.

kalle_och_jag_135067.jpg
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Någon som har tips på en hoppsadel som passar lååånga ben. Jag har så svårt att hitta något bra :(
Hästen på bild är 172 hög, så ni kanske förstår att jag har långa ben. Lite jobbigt när det kommer till att hitta en bra sadel.
Just nu kan jag inte ha önskad stigläderlängd vid hoppning för då ligger mina knä långt utanför vulstret.

kalle_och_jag_135067.jpg

Japp, jeffries elite ;) jag är 179 cm lång,min häst är 170, jag sitter riktigt bra, men får ha en 18" sits istälelt för 17 just för att få plats med "långskånkarna" :D
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Japp, jeffries elite ;) jag är 179 cm lång,min häst är 170, jag sitter riktigt bra, men får ha en 18" sits istälelt för 17 just för att få plats med "långskånkarna" :D

Tack för svaret. Värt att kolla upp.
Kan tillägga att jag är 180 lång. Ganska kort överkropp jämför med mina ben.
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Åh en tråd för mig! Hoppar ju egentligen inte med min häst (men kanske i framtiden!), behöver dock en hopp eller ev allround i skogen. Rider alltid i dressyrsadel nu och det börjar bli svårt nu när han har bättre kondition, jag vill kunna galoppera i fältsits och ha en bra sadel när vi klättrar etc :)

Problemet: Han ligger väl mellan 115-120 grader. Just nu nerbantad och lite muskelfattig så han är inte så platt framme vid manken men blir ganska platt och rund där bossorna ligger. Lite överbyggd ryggprofil.
Han är lite svängd när han bara står men rak när han jobbar.
Har snöat in lite på Thorowgood T6. Vad tror ni? Har tyvärr inte råd att måttbeställa t.ex. en Jensen...

8-4.jpg


foto151_120296699.jpg


14-2.jpg


Man ska väl välja en sadel som passar när han jobbar rätt, även om han inte gör det ett helt ridpass?
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

*delvis kl*
Jag måste nu byta upp mig från min älskade Thorowgood T6 :(

Letar sadel som:
är rak i bommen
har rundbossor
kort anläggningsyta
(gärna mycket stöd)

kollat på en knight sir walter som jag ska lägga på henne imorgon - kan uppdatera med bilder då.

Chili
Du kan få testa min om du vill? Så ser du hur den ligger. Har Rött och vitt järn till den. Du står ju inte så långt bort från mig :) (riddersberg)
 
Sv: Vi som letar hoppsadel!

Det var synd att jag flyttat!

Spånar vidare kring Globus Esperanza..? Ytterligare en av de få som kommer i riktigt vid modeller. Den tycks vara rätt rak.
Har fått nys om ett ställe här uppe där man kan låna hem sadlar och prova till en viss kostnad, som dras av från sadelns pris om man köper den. Tänkte se vad de har inne!
 

Liknande trådar

Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
792
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Pooh
·
Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 678
Senast: Linta
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 730
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp