Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@tolksele
Vad är det för 10 hp kurs?
Om du ska försöka eller hoppa av beror på hur mycket kursen kräver.
Vad skönt att det är gjort!Passa på att vila nu innan nästa kursstart!
Alltså hur gör man för att minska tentaångest?
Det där med förnekelsen känner jag igen så väl, för precis så gör jag för att kunna hålla mig flytande.Min tentaångest har minskat allteftersom jag känner mig mer bekväm på min utbildning. Nu till denna tenta (fredag) känner jag mig väldigt lugn. Tidigare har jag antingen varit helt hysterisk och inte sovit eller gått över i "förnekelse" och helt gett upp för att jag inte kunnat hantera ångesten. Nu har jag lärt mig att jag kan klara det här, att jag kan lära mig det jag ska och även om jag nu har gjort fel val och inte pluggat nog så kommer jag klara det nästa gång. Att jag inte är puckad och kommer lära mig det jag ska förr eller senare.
Det jag gör för att inte hamna i någon slags kris är att tänka att allt jag inte pluggar nu kommer jag få plugga någon annan gång. Även om jag inte klarar tentan på fredag exempelvis kommer jag ändå gynnas till omtentan (och ja, ffa till mitt kommande yrke) om jag pluggar nu.
Sen strukturerar jag upp plugget hårt så det inte finns plats för meltdowns eller undkommande beteende (á la kolla serier, nöta buke, hänga på facebook) och pluggar i 25-minuterspass. 25 minuter, 5 minuter paus osv. När jag avverkat 4*25 min tar jag en halvtimmes paus och så börjar jag om. Jag behöver en tidsram och för mig är 25 minuter perfekt för då orkar jag hålla koncentrationen hela vägen.
Finns det någon möjlighet för dig att ta studieuppehåll? Det låter inte så sunt och inte så roligt heller![]()
En till anledning är att allt känns så abstrakt. Att lära sig om muskler känns enkelt, för dom kan man se/känna och titta på hur reaktionen av en kontraktion ser ut. Samma sak med att mäta vinklar och sånt, för det är så tydligt. Men när man ska ner på molekylnivå blir det för abstrakt, jag kan liksom inte hänga upp det på något utan allt måste bara tryckas in som det är. Det går liksom inte att se det framför sig. Muskler har jag ju dissekerat på häst förut, dom vet jag hur dom ser ut och känns, hur dom fäster in och sånt där, så att lära in på vilka bendelar dom fäster in och vilken funktion dom därmed har är plättlätt - för det är logiskt. Fysiologi känns inte logiskt någonstans. Det är fullt av tecknade bilder, konstiga ord, formler som jag inte kan tyda för fem öre och mycket "såhär är det, lär in det". Jag är mycket mer för att känna, vända och vrida eftersom jag är så påverkad av stressen att det inte går att lära in via text längre, och så funkar ju inte fysiologin.
Borde inte vara några större problem att göra ett studieuppehåll på ett halvår eftersom mitt program har starter både HT och VT, men frågan är hur mycket det skulle lösa. I så fall skulle jag ju behöva en sjukskrivning, för annars blir det samma ångest över jobbsök och att jobba (det är ju därifrån det kommer från början). Och det skulle ändå bli pang boom tillbaka upp på 100% efteråt, så jag är skeptisk till att det skulle kunna hjälpa i längden. Dessutom har jag ju "bara" 2,5 år kvar.
Åh jag känner igen mig precis, jag är precis likadan med samma problem! Hade jättejättejättesvårt med cellbiologin första terminen, verkligen segt, för jag såg varken nyttan av den eller fattade hur jag skulle lära mig den. Ligander, enzymer och transportvägar liksom?! Fattade ingenting och visste inte hur jag skulle lära mig det heller.
Men nu har jag slutat stressa upp mig för att jag inte förstår direkt. Nej jag kanske inte begriper på en gång när läraren går igenom funktioner på cellulär- och molekylnivå direkt men om jag bara får rita och fundera över resonemanget hemma sen så kommer det förr eller senare. Vi har ju mycket av den kunskapen som skall bankas in så jag har fått öva mig mycket i att hantera ångesten. Men som sagt; rita och strukturera upp det själv! Jag begriper inte om jag bara kollar på bilder av komplicerade cellulära reaktioner, det blir bara som ett enda virrvarr alltihop. Men om jag själv får rita och fundera ut de viktiga stegen i reaktionerna blir det mycket lättare.
Hela termin 1 var som ett enda stort meltdown som fortsatte in på T2 också. Nu har det gått så många tentor där samma grej ingår så nu är det lite lättare att hantera. Dock hade jag ingen tidigare utbrändhet i bagaget, hade jag haft det hade jag verkligen dukat under för det var nära under första terminen ska jag säga.
Summa summarum; jag förstår dig precis, man vänjer sig (inte så stor tröst) och du är inte ensam!
Finns det någon studenthälsa du kan gå till? Finns möjlighet att prata med någon och kanske gå KBT eller så för att hantera ångesten?
Problemet är att om jag ska sitta kvar i skolan så betyder det att jag kommer komma hem ännu senare, 18:30 är illa nog@cili Ja jag har inga mer tips eller lösningar tyvärr.. Blev tipsad av @Tassetass att inte plugga hemma när jag var stressad, kanske är något för dig också? Istället för att pendla hem och komma hem jättetrött så ät middag på skolan, plugga ett par timmar och åk sen hem så kan du bara vila hemma?
I alla fall för mig fungerar sällan bara att läsa texter, det blir jag bara stressad av eftersom jag inte förstår eller kan visualisera.
Och ja, sen insåg jag att jag inte kunde fortsätta med ignoreringsmetoden, det blev inte bättre av det. Jag fick helt enkelt släppa ångesten och gå in i en bubbla av "jag kan inte göra något mer nu än att bara försöka förstå och lära mig det här och det jag gör just nu, ångest blir inte bättre bara sämre". Det fungerade för MIG för att inte fastna i stressen och må för dåligt. Du måste hitta ett sätt som passar för dig.
Problemet är att om jag ska sitta kvar i skolan så betyder det att jag kommer komma hem ännu senare, 18:30 är illa nogNackdelen med att ha en lång pendlingssträcka.
Men nåt måste jag ju ändra på, för det här funkar ju uppenbarligen inte alls.
Jag har fram till fredag runt kl 16 att läsa in det här, så det är ju inte helt kört om jag bara får lite ordning på det.
Jo, det är det logiska att göra.@Molle__ Kan du inte ha kvar de "tråkiga" bitarna och se vad handledaren säger om allting? Och lägga fokus på de nya, bättre studierna du hittat?![]()
Kan tillägga att jag valde att ta en tupplur efter förra inlägget