Min gissning är att det är tyngre att rodda ett examensarbetet själv än i par. Det påstås också att det heller inte blir lika bra som när man jobbar med någon o kan bolla sina funderingar. Kör du fast i par så kan alltid den andra ro för stunden, är du själv tar det stopp.
Det går dock att rodda det hela själv...trots svårt o knöligt ämne men..det tar bara längre tid. Det jag tycker du ska ställa dig frågan till...är det värt det? Vill du bara bli av med själva examensarbetet eller vill du känna att du har skrivit om det du vill skriva om. För samtidigt är det ju så att man måste välja det ämne som man faktiskt brinner för. Ämnet är ju det som driver det hela, på ett sätt.
Jag valde att köra helt solo o valde också ett svårt, abstrakt o knöligt ämne. Det har tagit tid. O i perioder så har jag undrat vad i h-vete jag håller på med. Jag är inte klar än...har sista skvätten kvar. Men ids inte ens ta i det som det är nu. Ämnet är mig kärt, ett fantastiskt ämne men processen, allt som har hänt...är vad som sätter stopp för det hela. O med det sagt, det kan som sagt bli ohyggligt tungt att köra själv.
Just inom mitt område tror jag det bottnar i en generell brist på forskning. Det är ett litet och traditionellt väldigt klinikbundet område där forskningen på högre nivå är starkt begränsad. Examensarbeten blir således oproportionerligt viktiga för att föra området framåt. Och då det går att lägga mer belastning på två studenter än på en så föredras det av forskare/handledare då de kan genomföra större projekt på det sättet. Jag har sett referenser till examensarbeten både i kurslitteratur och i publicerade artiklar så genomslagskraften hos ett ambitiöst projekt är gigantisk. Exempelvis är de flesta av de kliniska tester vi gör dagligen på patienter framtagna och normerade av studenter.
Sen spelar givetvis det du tar upp också in! För egen del så är det lite just den utmaningen som lockar. Att bevisa för mig själv att jag har tillräckligt driv för att genomföra ett projekt av den här storleken på egen hand. Ovanpå det så är jag relativt ensam om mitt intresseområde i min kurs och jag prioriterar ämne högre än eventuell partner