Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle du säga att det ligger ett underliggande krav i att skaffa fb för att få vara del av ens studier? Lite grupptryck och om man inte skaffar så får man lite skylla sig själv? Ingen som tänker att man de facto mobbar människor och utesluter dem som inte har?
Fast man kan ju skaffa ett skolkonto på fb om man inte vill ha det privat. Registrerar man sig med skolmailen och ev ett annat namn så är det ingen annan som ser en. Lite som när man registrerar sig på skolans egen plattform, fast externt och frivilligt.

I vår klass hade alla fb sedan innan, men om det inte varit så ser jag inga problem i att den personen som valt att avstå fb blir upplyst om information som delas där på ett annat sätt. T.ex. genom att någon annan tar på sig uppgiften att ta screenshots och skicka över.

Fb är ju inget måste för att klara studierna, utan mer ett smidigt sätt att hemifrån kunna diskutera saker som man inte riktigt förstått på föreläsningarna, planera in allmän efter-tenta-öl och skicka god jul-hälsningar ;)

Fast man kan ju skaffa ett skolkonto på fb om man inte vill ha det privat.

Fast...då måste man ju ändå skaffa det..... Det är det jag är emot. Många vill inte sälja sig själv och det måste man kunna acceptera o kunna möjliggöra andra vägar (som ska uppfattas vara lika ok). Kort o gott, jag gillar inte uteslutning. :)

Fast...då måste man ju ändå skaffa det..... Det är det jag är emot. Många vill inte sälja sig själv och det måste man kunna acceptera o kunna möjliggöra andra vägar (som ska uppfattas vara lika ok). Kort o gott, jag gillar inte uteslutning. :)
Hörru, läs resten också ;)

Pluggat på bra under förmiddagen och nu vid lunch :) Ligger jag i kan jag bli klar med första texten redan idag (ska vara klart senast måndag kl 12) :)

Och i eftermiddag ska jag hämta min nya dator och skrivare!

Första texten så gott som klar :banana: Imorgon börjar jag med den andra och sista, men räknar inte med att den kommer att blir klar pga ett tretimmars långt personalmöte... :grin:
Är nöjd med datorn, skrivaren har jag inte orkat plocka upp ur kartongen ännu.

Härligt @kolblakkur ! :)

---------

Eftersom jag prioriterat märkligt idag (stallet på förmiddagen, frisören på eftermiddagen) så ska jag plugga nu på kvällen :down: Fick en timme gjort i morse innan stallet och så har jag läst lite litteratur på bussen, men med första inlämning av projektet på onsdag går det inte att slappa hur mycket som helst. Så här sitter jag nu. Ska åtminstone sitta till 19 innan jag tar kväll!

Och jag tuffar på utan att plugga speciellt mycket alls. Vi har en tre-poängs tenta om tre veckor så jag antar att "oj jävlar"-känslan kommer infinna sig rätt snart. Motivationen går i vågor men vi hade en riktigt intressant föreläsare idag - alltid något.

Besvikelsen över det missade examensprojektet har lagt sig något. Det stack till lite när jag pratade med de två som fått projektet - ingen av dem har visat något som helst intresse för ämnet tidigare :meh: Nåja, jag har lyckats ladda om hyfsat och har nu kontakt med handledaren för mitt andra hands val och det känns rätt bra det med. Det är ett kliniskt relevant projekt som ändå angränsar till det jag vill jobba med senare.

Skulle du säga att det ligger ett underliggande krav i att skaffa fb för att få vara del av ens studier? Lite grupptryck och om man inte skaffar så får man lite skylla sig själv? Ingen som tänker att man de facto mobbar människor och utesluter dem som inte har?
Hur tänker du att det ska fungera då? Att seminariegruppen startar ett helt eget forum? Vem ska ha ansvar för det? På de ställen Jag har läst så här högskolan tillhandahållit forum som elever och lärare kommer åt. Sen har vi som elever gjort egna grupper på Facebook för att vi som grupp har tyckt att det fungerar bra. Det är gratis, ingen behöver lägga ner så mycket arbete och det blir mer informellt än det som högskolan/universitet tillhanda håller. Jag skulle säga att det helt enkelt är en virituell träff för de som vill. Det är ingen som måste träffas i biblioteket för att diskutera det man funderar på och ingen som måste vara med i Facebook gruppen om man inte vill. Jag som pendlar kan ju inte förbjuda mina klasskompisar att träffas utanför skolan bara för att jag inte vill åka varje dag. Gör mig är det samma sak med Facebook.

Hoppar in med några frågor, om det är ok?
- Funderar på att läsa några kurser på distans nu till våren. Aldrig läst på högskola tidigare. Nu förstår jag givetvis att det är individuellt för varje kurs, men om man försöker hålla sig så "generell" som det går. Hur jobbig är en 7,5 HP kurs i samhällsvetenskapligt ämne, om man jämför med gymnasiestudier? Läste på distans sista 2 åren, la i snitt 2-3 h/vecka på studierna och gick ut med B (ca. VG+) i snitt, som en liten måttstock....
- Den högskola som jag funderar på i första hand är Linnéuniversitetet. Någon som har erfarenheter/åsikter om den? :)

@Dressyrtjejen_97 Är det heltid eller deltid? Jag tror personligen inte att du kommer att ha några problem oavsett, speciellt iom att du läst på distans innan. Dock ska du, beroende på vilken hastighet det gäller, vara beredd på att lägga betydligt mer än 2-3 timmar per vecka. Heltidsstudier ska, teoretiskt sett, innebära samma sak som heltidsarbete, ie 40 timmar i veckan. Nu är det inte alltid det behövs men det är något du ska vara beredd på.

@Dressyrtjejen_97 Är det heltid eller deltid? Jag tror personligen inte att du kommer att ha några problem oavsett, speciellt iom att du läst på distans innan. Dock ska du, beroende på vilken hastighet det gäller, vara beredd på att lägga betydligt mer än 2-3 timmar per vecka. Heltidsstudier ska, teoretiskt sett, innebära samma sak som heltidsarbete, ie 40 timmar i veckan. Nu är det inte alltid det behövs men det är något du ska vara beredd på.

Det har jag faktiskt inte kollat så noga, men tror heltid. :o

Haha, det är jag väl medveten om ;) Var snarare extremt chockad över hur det ens kunde vara möjligt att läsa gymnasiet på det sättet jag gjorde under de två senare åren - ett stort antal kurser jag aldrig ens öppnade böckerna i, bara gjorde prov och inlämningar direkt utan att knappt ens veta vilket ämne det handlade om - och ändå fick jag alla rätt på proven och C-B-A på inlämningarna. Sjukt är nog mest rätta ord på det tror jag... :crazy:

Nej, men jag har fått någon sjuk tanke i mitt huvud att typ "7,5 HP - distans - heltid" = 3 månader av plugg 10-12 h/dag, 7 dagar/vecka... O_o :cautious:

@Dressyrtjejen_97 Jag tror inte att du kommer ha några problem alls :) Jag kommer inte upp i 40 timmar ens i tentatider :o Sen är 7,5 på heltid inte mer än 5 veckors studier - så har du en hel termin på dig så handlar det nog om inte mer än 25%. Alternativt så är fem veckor en rätt kort period oavsett ;)

Den lilla erfarenhet jag har av samhällsvetenskapliga studier så innebär det ofta relativt lite lärarledd undervisning och väldigt mycket kurslitteratur.

@Dressyrtjejen_97 Jag tror inte att du kommer ha några problem alls :) Jag kommer inte upp i 40 timmar ens i tentatider :o Sen är 7,5 på heltid inte mer än 5 veckors studier - så har du en hel termin på dig så handlar det nog om inte mer än 25%. Alternativt så är fem veckor en rätt kort period oavsett ;)

Den lilla erfarenhet jag har av samhällsvetenskapliga studier så innebär det ofta relativt lite lärarledd undervisning och väldigt mycket kurslitteratur.

Ok! :up:
Aha, är inte så insatt i hur det där med HP funkar riktigt! :p

Det låter lovande för mig! Det var det jag gillade med distans-gymnasiet (i de få kurserna jag väl öppnade kurslitteraturen alltså......). Alltså att ha mycket litteratur att grotta sig i, men inte en lärare som hela tiden leder in i minsta lilla och säger "gör x till y, ditt till datt" osv. :)

När man preciiis kommit på vilka exempel man ska ha i en uppgift - och måste gå på personalmöte = :down: Man vill ju hellre börja skriva på uppgiften medan man fortfarande är igång...

När man preciiis kommit på vilka exempel man ska ha i en uppgift - och måste gå på personalmöte = :down: Man vill ju hellre börja skriva på uppgiften medan man fortfarande är igång...

Se för guds skull att skriva ner idéerna! Har gjort precis samma sak och sen helt glömt de geniala idéerna jag hade innan mötet :cautious:

Läst just igenom vad som faktiskt står inför seminariet om VFUn, man kan säga att farbrorn som ska föreställa våran seminarieledare missade en hel del... :meh: Men å andra sidan så kommer han antagligen inte bry sig ett spår om vad vi skriver heller, bara att vi skriver. :meh:

Vad kul med utbyte @Araminta ! Hur länge skall du vara där?

Fortsätter på mitt mid-term paper jag (typ som en hemtenta). Behöver ungefär 1000 ord till, och just nu känns det ungefär lika snabbt gjort som att bestiga Mount Everest... Försöker intala mig att det är nyttigt inför framtiden att träna på att skriva längre texter på engelska. Just nu fungerar det sådär bra som motivation. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 958
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka