Vi som pluggar - del 5

Jag gjorde sista skrivningen för sommarkursen igår och kan nu känna mig trygg med att jag blivit godkänd på allt :up: Men det var verkligen på håret med den där sista skrivningen, den var visst lite svårare än jag räknat med :o

Nu väntar jag bara på att sista kursboken ska dimpa ner i brevlådan. Jag hoppas den kommer tidigt nästa vecka :)
 
Jag gjorde sista skrivningen för sommarkursen igår och kan nu känna mig trygg med att jag blivit godkänd på allt :up: Men det var verkligen på håret med den där sista skrivningen, den var visst lite svårare än jag räknat med :o

Nu väntar jag bara på att sista kursboken ska dimpa ner i brevlådan. Jag hoppas den kommer tidigt nästa vecka :)

Jag väntar på en publikation som skickades i måndags från Socialstyrelsen. Jag hade behövt den idag 😐
 
Kursstart igår igen med blandade känslor. För min del började det med att kännas dåligt när vi hade en sorts inledning/aktivitet. Det kändes som att jag inte var välkommen för att jag hade fel bakgrund och fel erfarenheter, men kursen är en del av programmet så.. Jag vet inte. Började med en rejäl klump i magen iallafall. Sen när vi gick vidare till föreläsning så blev det bättre iallafall, jag gillar upplägget där. Läraren var noga med att poängtera att det har är en väldigt tung och svår kurs och att vi inte ska få panik om vi inte fattar ett ord första månaden, så det blir nog spännande.

Nu las läshänvisningarna upp och till nästa föreläsning ska vi ha läst så himla mycket. Kursen går bara på halvfart (vi läser två kurser samtidigt) och jag känner mig riktigt stressad över hur jag ska hinna. I vanliga fall brukar det inte vara några problem, jag läser fort, men nu blir det tufft. Föreläsningen är på tisdag kl 8 och tills dess ska vi ha läst ut en hel bok (400+ sidor), en hel handbok (150 sidor) och 12 artiklar på sammanlagt 100 sidor till. Hade jag haft hela veckan på mig hade det varit okej, men nu har halva lördagen redan gått och tisdagen är snart här känns det som. Plus att jag måste hinna läsa till den andra kursen också... Pust! Här blir det ingen mjukstart alls efter sommaren. Gud vad jag längtar tills jag är klar :D
 
Kursstart igår igen med blandade känslor. För min del började det med att kännas dåligt när vi hade en sorts inledning/aktivitet. Det kändes som att jag inte var välkommen för att jag hade fel bakgrund och fel erfarenheter, men kursen är en del av programmet så.. Jag vet inte. Började med en rejäl klump i magen iallafall. Sen när vi gick vidare till föreläsning så blev det bättre iallafall, jag gillar upplägget där. Läraren var noga med att poängtera att det har är en väldigt tung och svår kurs och att vi inte ska få panik om vi inte fattar ett ord första månaden, så det blir nog spännande.

Nu las läshänvisningarna upp och till nästa föreläsning ska vi ha läst så himla mycket. Kursen går bara på halvfart (vi läser två kurser samtidigt) och jag känner mig riktigt stressad över hur jag ska hinna. I vanliga fall brukar det inte vara några problem, jag läser fort, men nu blir det tufft. Föreläsningen är på tisdag kl 8 och tills dess ska vi ha läst ut en hel bok (400+ sidor), en hel handbok (150 sidor) och 12 artiklar på sammanlagt 100 sidor till. Hade jag haft hela veckan på mig hade det varit okej, men nu har halva lördagen redan gått och tisdagen är snart här känns det som. Plus att jag måste hinna läsa till den andra kursen också... Pust! Här blir det ingen mjukstart alls efter sommaren. Gud vad jag längtar tills jag är klar :D
Jag har efter dom olika kurserna jag gått under mitt program lärt mig att om dom under intron säger nått om att det är en tung kurs så ska man översätta det till "vi vet att arbetsbelastningen är för hög, men vi vill inte försöka göra om kursen så det blir vettigt".
Senaste jag hörde det var en kurs där vi snittade 50 timmar schemalagd tid i veckan, med betydligt mer vissa veckor, och sen minst 50 sidor läsning, ofta mer. :meh:
 
Kursstart igår igen med blandade känslor. För min del började det med att kännas dåligt när vi hade en sorts inledning/aktivitet. Det kändes som att jag inte var välkommen för att jag hade fel bakgrund och fel erfarenheter, men kursen är en del av programmet så.. Jag vet inte. Började med en rejäl klump i magen iallafall. Sen när vi gick vidare till föreläsning så blev det bättre iallafall, jag gillar upplägget där. Läraren var noga med att poängtera att det har är en väldigt tung och svår kurs och att vi inte ska få panik om vi inte fattar ett ord första månaden, så det blir nog spännande.

Nu las läshänvisningarna upp och till nästa föreläsning ska vi ha läst så himla mycket. Kursen går bara på halvfart (vi läser två kurser samtidigt) och jag känner mig riktigt stressad över hur jag ska hinna. I vanliga fall brukar det inte vara några problem, jag läser fort, men nu blir det tufft. Föreläsningen är på tisdag kl 8 och tills dess ska vi ha läst ut en hel bok (400+ sidor), en hel handbok (150 sidor) och 12 artiklar på sammanlagt 100 sidor till. Hade jag haft hela veckan på mig hade det varit okej, men nu har halva lördagen redan gått och tisdagen är snart här känns det som. Plus att jag måste hinna läsa till den andra kursen också... Pust! Här blir det ingen mjukstart alls efter sommaren. Gud vad jag längtar tills jag är klar :D

Ja det var mycket läsning med kort varsel.

Vi har fått en inlämningsuppgift där vi ska bekanta oss med ”lathunden” och lämna in svar på tisdag ( obligatoriskt ) men ingen lathund eller hint om var vi kan finna den :rofl:
 
Vår första uppgift är att skriva cv och personligt brev. Jag, som ju byter inriktning helt efter typ 15 år i en och samma bransch, känner mig så förvirrad. Hur kan jag framhäva att just jag är den de söker, trots att jag inte har erfarenhet av yrket tidigare.
Sambon och min bror ska få läsa igenom imorgon, så får vi se om jag vågar lämna in sen. Kan ju alltid ändra saker efter feedback från läraren.
 
Kursstart igår igen med blandade känslor. För min del började det med att kännas dåligt när vi hade en sorts inledning/aktivitet. Det kändes som att jag inte var välkommen för att jag hade fel bakgrund och fel erfarenheter, men kursen är en del av programmet så..
Åh, precis så känner jag efter introdagarna på min utbildning. När jag sökte stod det vissa enkla krav, när vi hade intro pratade de om att bakgrund ditt eller datt var så bra. Men jag har ingen sån bakgrund :(.
 
Åh, precis så känner jag efter introdagarna på min utbildning. När jag sökte stod det vissa enkla krav, när vi hade intro pratade de om att bakgrund ditt eller datt var så bra. Men jag har ingen sån bakgrund :(.

Åh, visst känns det tufft? På kursen läser alla förutom en programmet, så vi har liksom inte valt kursen själva.. Men ändå känns det som att de förväntade sig att man skulle ha uträttat stordåd innan. Alla fick liksom berätta vad de gjort medan läraren gjorde muntra utrop och pratade om vad fantastiska dem är, att dem måste kunna mer än henne, att hon vill fika med dem så att de kan berätta mer etc.. Och så kom jag som den första, efter typ 10 personers fantastiska historier, och kunde bara säga att jag inte har någon erfarenhet och bara får ett "jaha". Jag förstår att det är jättebra att byta erfarenheter med varandra och har ingenting emot det, det var just i det här sammanhanget som upplägget gjorde att det blev väldigt.. Utstöttande när man inte hade något eget att komma med.
 
Vår första uppgift är att skriva cv och personligt brev. Jag, som ju byter inriktning helt efter typ 15 år i en och samma bransch, känner mig så förvirrad. Hur kan jag framhäva att just jag är den de söker, trots att jag inte har erfarenhet av yrket tidigare.
Sambon och min bror ska få läsa igenom imorgon, så får vi se om jag vågar lämna in sen. Kan ju alltid ändra saker efter feedback från läraren.

Eftersom det är en uppgift är det väl meningen att ni ska få feedback från läraren?
 
Imorgon är det skolstart. Inte så nervös över själva studierna, gjort högskolan ett par gånger nu så börjar känna mig varm i kläderna:D däremot är jag totalt livrädd för att inte passa in pga ”gamling”, inte hitta någon jag klickar med, leva de 3 kommande åren i ensamhet osv osv
// 27 åriga ”gamlingen” som bara önskar sig en studiekompis :nailbiting:
 
Imorgon börjar skolan och nervositeten har börjat komma. Känns mest jobbigt att inte min bästa kompis från kandidatutbildningen kommer börja master med mig. Vi hade arbetsplatserna bredvid varandra i tre år, pratade hela dagarna och gjorde allt tillsammans. Så det kommer bli konstigt att vara där utan honom.
Men ja, hittar väl nya vänner. :)
 
Imorgon är det skolstart. Inte så nervös över själva studierna, gjort högskolan ett par gånger nu så börjar känna mig varm i kläderna:D däremot är jag totalt livrädd för att inte passa in pga ”gamling”, inte hitta någon jag klickar med, leva de 3 kommande åren i ensamhet osv osv
// 27 åriga ”gamlingen” som bara önskar sig en studiekompis :nailbiting:
Jag började som 28-åring, har hittat ett helt gäng kompisar, även om dom är betydligt yngre! Jag tror det löser sig för dig med!
 
Imorgon är det skolstart. Inte så nervös över själva studierna, gjort högskolan ett par gånger nu så börjar känna mig varm i kläderna:D däremot är jag totalt livrädd för att inte passa in pga ”gamling”, inte hitta någon jag klickar med, leva de 3 kommande åren i ensamhet osv osv
// 27 åriga ”gamlingen” som bara önskar sig en studiekompis :nailbiting:
Jag var 36 när jag gick ut. Min kursare på slutpraktiken var 10 år äldre. En annan var 37, den sista av oss 4 var typ 30 år. Hos oss hade du varit yngst, i vår storklass hade du varit i mitten av åldersspannet. Kompisar däremot, får du om du är ambitiös och har grundläggande hyffs. ;)
Du, det lööööser sig. :love:😘
 
Nu har vi fått båda kursernas pm uppgifter. Första lärarens instruktioner är "minst 1500 ord, ca 1,5 sida", medan den andra lärarens instruktioner är "minst 1500 ord (minst 5 sidor)". Blir spännande att se vem det är som har rätt i hur långt 1500 ord verkligen är.. :p
 
Imorgon är det skolstart. Inte så nervös över själva studierna, gjort högskolan ett par gånger nu så börjar känna mig varm i kläderna:D däremot är jag totalt livrädd för att inte passa in pga ”gamling”, inte hitta någon jag klickar med, leva de 3 kommande åren i ensamhet osv osv
// 27 åriga ”gamlingen” som bara önskar sig en studiekompis :nailbiting:
😁 du kommer att tillhöra ungdomarna. ;) Jag är 40 och läser ett femårigt program. :)
 
Nu har vi fått båda kursernas pm uppgifter. Första lärarens instruktioner är "minst 1500 ord, ca 1,5 sida", medan den andra lärarens instruktioner är "minst 1500 ord (minst 5 sidor)". Blir spännande att se vem det är som har rätt i hur långt 1500 ord verkligen är.. :p

Tja allt beror ju på fontstorlek och radavstånd. Men jag tror nog att sanningen är nånstans mitt emellan. Men skriv 1500 ord och justera så att sidantalet stämmer är väl en bra taktik.
 
I morgon börjar specialpedagogikkursen och böckerna skolan beställde har fortfarande inte kommit så idag åkte jag ut till universitetet på lunchen och köpte den vi förväntas ha börjat läsa till i morgon. Nu kan jag i alla fall säga att jag börjat. Har faktiskt kommit igenom både inledning och förord. Ska väl hinna med lite tull hoppas jag. Geologikursen flyter på. Jag pluggar på söndagar och har hittills hunnit med ett kapitel varje gång vilket betyder att jag nästan håller 50% hastighet vilket är vad jag ska. Misstänker dock att det blir svårare åkt eftersom men målet är 25% så det gör inte så mycket. Ganska trevligt upplägg där man gör små tentor efter varje kapitel vilket håller uppe motivationen. Sen blir det en riktig tenta efter typ 8 kapitel. När jag gjort minuter tre blev jag uppmanad att ange adress för att få en sten- och minerallåda, kul.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 921
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 735
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp