Vi som pluggar - del 5

Jag var på ett riktigt intressant hbtq-seminarium idag och började fundera.

Hur bra är era lärosäten/utbildningar på att vara normmedvetna och inkluderande? Och vilka ämnen pluggar ni inom?
Jag läser till ämneslärare och på pedagogikkurserna är det ständigt närvarande som diskussion och tänkande. Själva ämnena är lite mer varierat, de som har idrott har pratat och tänkt mycket på det. Själva universitetet är man normmedvetna upplever jag, det finns bara toaletter, inga herr och dam osv.
Sen är det svårt att se problemen när man är normen personifierad. :D Där jag bryter mot normen är min ålder, vilket gör att jag kan känna att en del inbjudningar är väldigt knepiga. I början fick jag inbjudan till en öppen föreläsning om hur man klarar sig själv, tvättstugeregler, enklare mat, försäkringar osv. :rofl: Men samtidigt är det nog väldigt många som har ett stort behov av en sån föreläsning. :D

Eftersom det finns massa pluggfolk här testar jag här istället för ny tråd. :)

Ska kasta mig in lite studier igen tänkte jag. 13 år sen jag tog min högskoleexamen. :eek:Har sökt en fristående kurs på distans 50% i höst och så långt allt väl. Till våren 19 behöver jag dock hitta kurser på distans utan några träffar och helt webbaserade tentor då tanken är att jag ska befinna mig utomlands.

Först; kan jag räkna med att kurser för våren 19 ligger ute nu eller är det mest troligt att det dyker upp fler?
Vidare; jag har försökt hitta en gemensam sida för alla fristående kurser att söka i och använda filter. Har inte lyckats hitta ngn som funkar som jag tänkt. Har jag missat någon? Då kommer ju även kravet med webbaserade tentor in. För mkt begärt att kunna filtrera på det?

Tips mottages tacksamt.

Ska kasta mig in lite studier igen tänkte jag. 13 år sen jag tog min högskoleexamen. :eek:Har sökt en fristående kurs på distans 50% i höst och så långt allt väl. Till våren 19 behöver jag dock hitta kurser på distans utan några träffar och helt webbaserade tentor då tanken är att jag ska befinna mig utomlands.

Först; kan jag räkna med att kurser för våren 19 ligger ute nu eller är det mest troligt att det dyker upp fler?
Vidare; jag har försökt hitta en gemensam sida för alla fristående kurser att söka i och använda filter. Har inte lyckats hitta ngn som funkar som jag tänkt. Har jag missat någon? Då kommer ju även kravet med webbaserade tentor in. För mkt begärt att kunna filtrera på det?

Tips mottages tacksamt.
Jag har läst en del kurser helt och hållet på distans. Har befunnit mig utomlands vid några tillfällen.

Min erfarenhet säger att du inte kan räkna med att alla kurser ligger ute redan nu. Helt säker kan man inte vara förrän anmälan öppnar i september.

När jag har letat efter distanskurser har jag sökt på antagning.se. Där går att ställa in att det ska vara helt på distans och utan fysiska träffar. Sen brukar jag gå in på respektive utbildnings hemsida också och läsa informationen där och i vissa fall även kursplanen för att vara helt säker.

Jag har läst en del kurser helt och hållet på distans. Har befunnit mig utomlands vid några tillfällen.

Min erfarenhet säger att du inte kan räkna med att alla kurser ligger ute redan nu. Helt säker kan man inte vara förrän anmälan öppnar i september.

När jag har letat efter distanskurser har jag sökt på antagning.se. Där går att ställa in att det ska vara helt på distans och utan fysiska träffar. Sen brukar jag gå in på respektive utbildnings hemsida också och läsa informationen där och i vissa fall även kursplanen för att vara helt säker.
Tack. Har märkt att en del kurser står som inga fysiska träffar men har ändå salstentor, som då är flexibla om var i sverige man kan skriva, och ibland utomlands. Där jag tänkt befinna mig är det dock inte möjligt. Då får jag helt enkelt kolla kursplanerna.
Den kurs jag ska läsa i höst har en fortsättning som de rekommenderar i kursplanen men den kursen finns inte utlagd så då får jag hoppas på att den kommer ut. Har tänkt maila institutionen och fråga också.

@bollen__ Vad skönt att du fick den inlämnad!
@Snurrfian Lycka till med uppgiften som ska in imorrn :)
@lizan Hmm, jag tycker att min högskola var bra på sånt, inget annat jag kan sätta fingret på iaf, men en av kurserna vi läste handlade om genus och sånt också så.

Wohoo, jag sitter faktiskt och pluggar, heja mig! Det är ju faktiskt intressant också! ;)
:banana:Nu är den inlämnad! Den skulle vara mellan 6 och 8 sidor och jag fick ihop 7! :)

Tips mottages tacksamt.
Det kommer garanterat att dyka upp fler än de som ligger ute nu.
Om du söker på antagning.se så kan du söka på fristående och utan fysiska träffar. Det är nog rätt ovanligt med salstentor på distanskurser men jag vet att en kurskompis som bor utomlands vid ett tillfälle hade "salstenta" och fick då sitta på svenska ambassaden och göra den.

Inlämningsuppgift 7 inlämnad och i veckan fick jag tillbaks 2 av de tidigare. VG på dem också, känns lite väl lättförtjänt men men. Dock har jag inte kommit igång alls med den större examinationsuppgiften och nästa helg är det träff i Lund då vi ska presentera hur långt vi kommit hittills. Måste försöka få lite gjort måndag-tisdag men samtidigt är ju jobbet inne i sin mest hysteriska fas med kursprov, inlämningar mm inför betygsättningen. Till vecka kommer antagningsbeskeden inför sommarkurserna, ska bli spännande.

Jag var på ett riktigt intressant hbtq-seminarium idag och började fundera.

Hur bra är era lärosäten/utbildningar på att vara normmedvetna och inkluderande? Och vilka ämnen pluggar ni inom?

Jag pluggar till psykolog och vi har en del men skulle kanske behövas mer (framförallt för de som vill jobba med terapi), inte bara HBTQ och normer men även mer sex och sexualitet. Samtidigt så är psykologyrket väldigt brett och jag har fått mer än nog för att klara mig inom de områdena jag primärt vill jobba, och de direkt HBTQ-relaterade frågeställningar som kan tänkas dyka upp där är relativt lätt lösta eller handlar om att ha ett bra bemötande oavsett vem som kommer in genom dörren. Däremot så är det relativt vanligt med beteendeförändringar hos den patientgrupp jag vill jobba med och därför så skulle jag vilja vara bättre på att hantera och prata om sex eftersom det förmodligen är vanligt förekomande med en del problem i hemmet och förmodligen inte något som vi pratar tillräckligt om med patienter och anhöriga.

Har en frivillig uppgift som jag funderar på att skippa. Men det kanske är dumt? Gäller reviderarad uppsatsskiss. Vi har redan lämnat in en uppsatsskiss och fått feedback av både klasskamrater och handledare. Och min uppsatsskiss var bra, där var inte något att anmärka på direkt som jag förstått det och jag är på det klara med vad som ska göras. Borde jag lämna in en ny uppsatsskiss tycker ni? Det blir liksom copy-paste typ. Andra byter ju ämnen helt eller metod, men mitt följer ursprungsplanen...

Har en frivillig uppgift som jag funderar på att skippa. Men det kanske är dumt? Gäller reviderarad uppsatsskiss. Vi har redan lämnat in en uppsatsskiss och fått feedback av både klasskamrater och handledare. Och min uppsatsskiss var bra, där var inte något att anmärka på direkt som jag förstått det och jag är på det klara med vad som ska göras. Borde jag lämna in en ny uppsatsskiss tycker ni? Det blir liksom copy-paste typ. Andra byter ju ämnen helt eller metod, men mitt följer ursprungsplanen...
Om jag inte ändrat något i min ursprungliga skiss (och fått ok på allt i den) hade jag inte lämnat in på nytt bara för att. Men det är ju perfekt om man som du säger, ändrat ämne eller metod exempelvis.

Hur har det gått för er med antagningen till sommarkurserna? För mig gick det som jag trodde. Reserv 46 med 33 antagna i högskolepoängsgruppen där jag har max till grundkursen i fjällekologi, den får bli nästa år när jag har ett högskoleprovsresultat. Kom in på bioteknik för lärare och C-kurs i i fjällekologi. Tänker nog gå bioteknikkursen, C-kursen är 15 hp och totalt 2,5 v i Abisko. Det blir lite väl lite tid för annat i sommar om jag ska gå den.

Hur har det gått för er med antagningen till sommarkurserna? För mig gick det som jag trodde. Reserv 46 med 33 antagna i högskolepoängsgruppen där jag har max till grundkursen i fjällekologi, den får bli nästa år när jag har ett högskoleprovsresultat. Kom in på bioteknik för lärare och C-kurs i i fjällekologi. Tänker nog gå bioteknikkursen, C-kursen är 15 hp och totalt 2,5 v i Abisko. Det blir lite väl lite tid för annat i sommar om jag ska gå den.

Jag kom in på en kurs som verkar rolig, "Sverige på film och i tv: representationer av etnicitet, genus, klass och sexualitet sedan 1960", 7,5 hp genom Linnéuniversitet. :) Tanken är att lägga till den på min (förhoppningsvis) kommande kandidatexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap som jag påbörjar till hösten, kommer bara läsa fristående kurser.

Reserv men ingen aning om vilket nr. Sökte sent men det är inget jag måste läsa (JÖK).

Reserv men ingen aning om vilket nr. Sökte sent men det är inget jag måste läsa (JÖK).
Står det inte om du klickar på "Mer information"? Fast om du sökte sent lär du iofs var chanslös på den, såg en på FB som var 1733 i en grupp där hon hade maximalt meritvärde...

Jag kom inte in på mitt förstaval men blev antagen till Astrid Lindgrens författarskap, danska grundkurs (:p) och djurparker i dagens samhälle. Ska titta lite mer på kursplanerna och litteraturlistorna och se om jag ska läsa alla tre eller inte :)

Står det inte om du klickar på "Mer information"? Fast om du sökte sent lär du iofs var chanslös på den, såg en på FB som var 1733 i en grupp där hon hade maximalt meritvärde...

Finns inget sånt alternativ på mobilen men det spelar ingen roll. Det är inte så troligt att bli antagen med en sen anmälan :)

Jag kom in på flera, men funderar på att stryka mig från alla. Jag känner att jag behöver lite vila efter den här terminen och det känns inte lockande att plugga hela sommaren.. Läste kursplanen för de jag satt högst upp och det är väldigt mycket litteratur (23 böcker på en av dem) och nä, jag tror jag står över.

Imorgon är första föreläsningen i sista delkursen, så skönt att äntligen se slutet! Så intressant ämne, men upplägget har verkligen inte passat mig på den här kursen och det ska bli så skönt när den är över!

Kom in på Barn och ungdomslitteratur 7,5 hp på halvfart utan några träffar så den ska jag nog ta, jag tror att jag kommer att ha nytta av den framöver! :D Sen reserv på Harry Potter och hans världar, reserv 308 på högskolepoäng och de tar in 179 :rofl: Att det inte är någon mer högskola som har den kursen övergår mitt förstånd, den verkar omåttligt populär. :D Astrid Lindgrens författarskap är jag också reserv till, plats 32 och de tar in 192 men jag misstänker att det inte kommer att bli så många platser över där heller. :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 566
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 965
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 485
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022