Vi som pluggar - del 5

Det som inte lagts upp vet man ju (oftast) inte att man inte kommer åt... :p Jag syftade främst på åtkomsten, på tingens ordning så att säga.

Visst är det lite besvärligt men det mesta bör du komma åt via ditt biblioteket på din högskola/universitet och oftast funkar det även att logga in utifrån. Om man inte är student kan man alltid besöka närmaste universitet och skaffa ett lånekort, då kan man söka via datorerna på deras bibliotek. Visst känns det lite sjukt att forskning är så pass svåråtkomligt men samtidigt är det ju även svårt att ha en överstatlig organisation som granskar och publicerar forskningsartiklar.
 
Jag är helt lugn med att jag hinner klart. Blir jag inte det kommer det ta på hälsan betydligt mer. Pest eller kolera!

:heart
Jag har iaf mejlat handledaren och det var helt lugnt att skjuta upp handledningen. Skönt!
Skönt att det gick bra att skjuta upp handledningen! Så nu är det bara arbetet kvar att göra då. ;) Jag försöker strukturera upp de närmsta veckorna, 3 veckor för att skriva en 7,5 hp uppsats :nailbiting: men jag har läst mycket av min litteratur redan och har en plan för hur jag ska göra, mitt största problem är att den här veckan har varit skit, och att den krockar med min andra kurs från historian, i morgon heldag på universitetet, fredag halvdag och sen ska vi till mamma hela helgen för att fira hennes 70 års dag, där kommer jag inte få några möjligheter att smita undan och så en inlämning i historia på tisdag nästa vecka. :arghh: Sen vill en skola att jag ska komma och jobba 6 dagar också, två sa jag helt nej till, två tackade jag ja till och två om jag kan smita undan och ha handledning en timme som är inplanerad. :D Vi får se hur gärna de vill ha mig, jag vet att de är ganska angelägna i och med att jag känner många av eleverna redan som har svårt med nya människor.
 
Ni som har skrivit uppsats, några bra tips på vad man ska göra när man bara känner " Nope, det här går aldrig! Lika bra att skita i examen! Kanske kan livnära mig på att typ klippa gräs hos grannarna."? :arghh:
Är precis i startgroparna men det känns så fruktansvärt tungrott just nu så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, ämnet blev bytt lite i sista stund så är inte helt inne i det än heller. .
Jag gjorde så att jag skrev av alla delar som ska vara med och därefter skrev en siffra framför i vilken ordning jag ska skriva dem. Började t.ex. med metod och har teori/tidigare forskning efter det. Då var det lättare för mig att komma igång och börja. Skrev t.ex två sidor metod idag av tre. Räknar med att skriva minst en sida per dag, för att kunna ha så mycket klart till handledningen som möjligt.

Efter alla rubriker så skrev jag även hur många sidor rubriken skulle ha, så jag verkligen skriver minimum.
 
Jag gjorde så att jag skrev av alla delar som ska vara med och därefter skrev en siffra framför i vilken ordning jag ska skriva dem. Började t.ex. med metod och har teori/tidigare forskning efter det. Då var det lättare för mig att komma igång och börja. Skrev t.ex två sidor metod idag av tre. Räknar med att skriva minst en sida per dag, för att kunna ha så mycket klart till handledningen som möjligt.

Efter alla rubriker så skrev jag även hur många sidor rubriken skulle ha, så jag verkligen skriver minimum.
Har ett liknande upplägg! Men känner mig så otroligt vilse i det här med att skriva uppsats.. Har kommit igång men det går så trögt framåt. Önskar att jag bara hade examen i handen nu :D
 
Jag funderade på det också, men på fredag ska handledarna skicka in vilka som kommer att vara redo att lägga fram uppsatsen i början av juni. Jag vet inte om jag just precis nu vågar skjuta på handledningen och förklara att jag är ett vrak och därför inte gör det jag borde. Det vore så jävla förödande för min återhämtning att behöva hålla på med uppsatsen i sommar. :down:

Jag lärde mig på min resa "att det tar bara lite längre tid".
 
Varför har jag (den här kortveckan) fyra examinerande uppgifter och ett diagnostiskt prov, på en gymnasiekurs som ska vara på 50 % ? O_o
 
Känns som att tiden rinner iväg... mailade handledaren i torsdags och min lärare igår. Har fortfarande inte fått svar, och frågan gäller min uppsats och utan svar på den vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare :down:
 
Känns som att tiden rinner iväg... mailade handledaren i torsdags och min lärare igår. Har fortfarande inte fått svar, och frågan gäller min uppsats och utan svar på den vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare :down:
Har också kört fast.. sitter och tragglar med tidigare forskning/ terori- delen. När det gäller teori är jag helt lost.
 
:banana: VG på senaste inlämningen som jag inte var nöjd med och hoppades att jag skulle klara ett G.
Frågeställningen klar till min lilla uppsats och jag kan använda mycket av det jag har jobbat med tidigare.
Inlämning i historia går nog också bra, vi skulle ha lämnat in den på tisdag men läraren konstatera redan innan någon hade hunnit säga något att det gick lika bra att lämna in den på måndag näst kommande vecka.
 
Blev antagen på mina tre förstahandsval i sommar;
Medicin och makt i historisk belysning 7.5 hp
Måltidskultur - en introduktion 7.5hp
Turismvetenskap, turism idag 7.5hp

Funderar dock på att tacka nej och koncentrera mig på att fixa de kommentarerna jag fick från examinator på min kandidatuppsats så att jag har den färdig till efter sommaren. Har ju ett heltidsjobb + en 10%-ig tjänst att fixa med under sommaren redan.. Dock har jag lite semester från heltidsjobbet och det är då jag ska fixa med den andra tjänsten. Hur hade ni gjort? Det är endast den sista kursen som skulle kunna vara intressant inom mitt ämnesområde, men inget jag kommer ha med i min examen.
 
Blev antagen på mina tre förstahandsval i sommar;
Medicin och makt i historisk belysning 7.5 hp
Måltidskultur - en introduktion 7.5hp
Turismvetenskap, turism idag 7.5hp

Funderar dock på att tacka nej och koncentrera mig på att fixa de kommentarerna jag fick från examinator på min kandidatuppsats så att jag har den färdig till efter sommaren. Har ju ett heltidsjobb + en 10%-ig tjänst att fixa med under sommaren redan.. Dock har jag lite semester från heltidsjobbet och det är då jag ska fixa med den andra tjänsten. Hur hade ni gjort? Det är endast den sista kursen som skulle kunna vara intressant inom mitt ämnesområde, men inget jag kommer ha med i min examen.
Jag hade nog i första hand fixat med kandidatuppsatsen så jag hade det avklarat, när man läst 3 år är det ju skönt att knyta ihop säcken helt och få ut sin examen tänker jag! :)
 
Det rullar på ganska bra med uppsatsen just nu. Har ingen aning om utifall jag gör rätt dock, men tänker att det visar sig efter första feedbacken från handledaren, så väntar med eventuellt mentalt breakdown tills dess :D
 
Jag hade nog i första hand fixat med kandidatuppsatsen så jag hade det avklarat, när man läst 3 år är det ju skönt att knyta ihop säcken helt och få ut sin examen tänker jag! :)
Ja.. Har ju studsat runt på universitetet i över sex år så det kanske är bra att bli klar med något :P Har inga oavslutade kurser, förutom uppsatsen, men ingen avslutad examen ännu :P
 
Blev antagen på mina tre förstahandsval i sommar;
Medicin och makt i historisk belysning 7.5 hp
Måltidskultur - en introduktion 7.5hp
Turismvetenskap, turism idag 7.5hp

Funderar dock på att tacka nej och koncentrera mig på att fixa de kommentarerna jag fick från examinator på min kandidatuppsats så att jag har den färdig till efter sommaren. Har ju ett heltidsjobb + en 10%-ig tjänst att fixa med under sommaren redan.. Dock har jag lite semester från heltidsjobbet och det är då jag ska fixa med den andra tjänsten. Hur hade ni gjort? Det är endast den sista kursen som skulle kunna vara intressant inom mitt ämnesområde, men inget jag kommer ha med i min examen.

Hade valt uppsatsen o klara av den. Beta av det så att säga. Det är jäkligt skönt när den är klar! :)
 
Jobbat på med uppsatsen under helgen, så har kommit en bra bit :) Har gjort ungefär hälften :) Måste invänta en bok innan jag går vidare, sedan har vi en uppgift 8-9/5 som också ska göras.
 
På väg hem efter en kul och intensiv biologihelg i Skåne. Vi har haft toppenväder hela tiden och jag är rejält rödbränd i ansiktet.
Helgens höjdpunkt var grod- och paddexkursion på lördagskvällen då vi fick träffa en ganska stor dela av Sveriges amfibier (det finns bara 13....)
Nu mot jobbet och provvaktning.
 
Det här med telefonintervjuer var ju absolut inte min grej, men vad för man inte för att få material? Ljudet suger på inspelningarna och jag får ta ständiga pauser från transkriberingen för att inte slänga datorn i golvet av frustration. :angel: Två till intervjuer denna vecka, sen är det bara två veckor till inlämning. Ett enda litet bakslag så blir nog uppsatsen uppskjuten till i höst.
 
Sista inlämningen i Historia klar, hoppas att den blir godkänd, rätt luddigt formulerad frågeställning som kunde ge många olika varianter. Nu är det bara att sätta fart med uppsatsen och skriva en kompensations uppgift för seminariet jag missade av ren dumhet. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 426
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 268
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp