Vi som pluggar - del 5

Har idag bestämt mig för att börja plugga igen. Bara ett år sedan jag tog min examen, hunnit byta jobb 2 gånger under detta året och känner bara att jag hamnat i helt fel yrke. Kom in på en utbildning jag inte trodde jag skulle ha en chans att komma in på, och efter mycket om och men har jag bestämt mig för att ta chansen nu när den ändå ligger precis framför mig och jag dessutom vantrivs på jobbet.
Känns lite nervöst att börja plugga igen, hoppas verkligen på att jag hittat rätt denna gång. Blir dessutom lagom kul att gå till chefen imorgon och berätta läget då jag inte jobbat där speciellt länge.. Men visst måste man sätta sig själv i första rummet i en sån här situation? :o
Vad är det för utbildning du kommit in på? :)

Jag känner också att yrket inte är för mig, så jag har sagt upp mig och ”går tillbaka” till att jobba som undersköterska igen.
 
Vi ska få kursens schema senast 4 veckor innan kursstart. Som vanligt har vi inte fått det. Det stressar mig, inte så mycket nu men sen när barnet går på annan förskola som kanske inte alls är så flexibel.

Dessutom irriterar det mig eftersom att alla våra deadlines är på sekunden...
 
Studielån är ju ett väldigt förmånligt lån, så hellre det och känna att man gör rätt för sig. Men en grej kan ju vara värt att kolla- om du behöver ta fullt lån eller inte?

Jag tog studielån, dels ett år eftergymnasial utbildning, och så 5 år på universitetet. Mitt lån är alltså rätt saftigt men inget jag ångestar över. :)

Tycker det är en bra plan att vara väl förberedd till första kursen med böckerna. :) senare så har du lärt känna fler och har kontakter som läst kurserna innan som kan tipsa om vad som behövs och inte. :)

Tack för din kommentar :D Ja jag tänker att jag investerar i min egen framtid med denna utbildning och då är det värt lån. :) Hoppas jag lär känna några på skolan :)
 
Har registrerat mig på höstens två kurser. Är iofs lite tveksam till om jag kan gå den ena, den har "kvällsträffar" från kl 13 vilket gör det lite knepigt att kombinera med jobbet. Dock bara 5 st totalt så det kanske kan gå att fixa till på nått sätt. Geologikursen är ju totaldistans och flexibel studietakt så den borde gå bra at kombinera. Dock verkar det hopplöst at få tag på boken. Slut i Akademibokhandeln, beställde den svindyra inbundna varianten från Adlibris i söndag men fick mail idag att den var tillfälligt slut. La en beställning hos Bokus men misstänker att det kommer att bli samma sak där. Dock har ne kompis gamla upplagan så nu ska jag ta en tur till Uppsala och låna den så länge.
 
Ni andra som pluggar, har ni tillgång till någon form av elevhälsa via universitetet/högskolan? Blev nyfiken på hur det ser ut i andra skolan efter att vi i klassen pratat om det :)
 
Ni andra som pluggar, har ni tillgång till någon form av elevhälsa via universitetet/högskolan? Blev nyfiken på hur det ser ut i andra skolan efter att vi i klassen pratat om det :)
Nu studerar jag inte men i Trollhättan finns det bra tillgång till elevhälsa av olika slag
 
Ni andra som pluggar, har ni tillgång till någon form av elevhälsa via universitetet/högskolan? Blev nyfiken på hur det ser ut i andra skolan efter att vi i klassen pratat om det :)
Finns akademihälsan på GU som jag pluggar på. Gick hos en psykolog där när jag höll på att bränna ut mig. Fick hjälp så jag kunde klara av examensarbetet, jättebra!
 
Skillnaden på naturvetenskap och de flesta övriga ämnen i ett nötskal. Geologi grundkurs 15 hp, litteraturlistan är en bok förvisso tegelsten men den täcker även naturgeografikursen dvs totalt 30 hp. Specialpedagogik I 7,5 hp. Obligatorisk litteratur 8 böcker och sedan drygt 2 A4-sidor till med listan på valbar litteratur. Jag vet ju vad jag föredrar, det är ju halva arbetet att bara få tag på böckerna till pedagogiken.
 
Skillnaden på naturvetenskap och de flesta övriga ämnen i ett nötskal. Geologi grundkurs 15 hp, litteraturlistan är en bok förvisso tegelsten men den täcker även naturgeografikursen dvs totalt 30 hp. Specialpedagogik I 7,5 hp. Obligatorisk litteratur 8 böcker och sedan drygt 2 A4-sidor till med listan på valbar litteratur. Jag vet ju vad jag föredrar, det är ju halva arbetet att bara få tag på böckerna till pedagogiken.

Hahah tänkt samma sak många gånger. 😂
 
Skillnaden på naturvetenskap och de flesta övriga ämnen i ett nötskal. Geologi grundkurs 15 hp, litteraturlistan är en bok förvisso tegelsten men den täcker även naturgeografikursen dvs totalt 30 hp. Specialpedagogik I 7,5 hp. Obligatorisk litteratur 8 böcker och sedan drygt 2 A4-sidor till med listan på valbar litteratur. Jag vet ju vad jag föredrar, det är ju halva arbetet att bara få tag på böckerna till pedagogiken.
Jag skulle bli tokig! Vi har oftast bara en obligatorisk bok, som man dessutom ofta klarar sig utan..
 
Hahah tänkt samma sak många gånger. 😂

2100 skulle det kosta att köpa alla de obligatoriska böckerna, det är sjukt. Jag vet ju att jag troligtvis inte behöver mer än delar av dem men det är verkligen frustrerande att behöva lägga massa tid bara på att hitta böcker man kan läsa delar ur. Tappade det mesta av inspirationen redan nu... Har ett litet hopp om att specialpedagogen på skolan ska ha åtminstone några av dem.
 
Att läsa sommarkurs i år gick väl sådär om man säger så.. Har öppnat boken en gång då jag råkade bli med sommarjobb och lathet ^^ Ska se om jag orkar typ läsa in allt under den närmsta veckan eller ej.

Idag fick jag välkomstmejlet för programmet jag ska läsa i höst. Det har krånglat lite med min uppsats så jag kommer ha problem med att registrera mig, så jag håller tummar och tår att det ska bli en hyfsat smärtfri start då typ allt jag planerat för det närmsta året hänger på att jag får studera.
 
Skillnaden på naturvetenskap och de flesta övriga ämnen i ett nötskal. Geologi grundkurs 15 hp, litteraturlistan är en bok förvisso tegelsten men den täcker även naturgeografikursen dvs totalt 30 hp. Specialpedagogik I 7,5 hp. Obligatorisk litteratur 8 böcker och sedan drygt 2 A4-sidor till med listan på valbar litteratur. Jag vet ju vad jag föredrar, det är ju halva arbetet att bara få tag på böckerna till pedagogiken.

Ja våra bokhögar är sanslösa och ibland bara ett kapitel men det framgår sällan förrän efter det är för sent för att lämna tillbaks 🙄
 
2100 skulle det kosta att köpa alla de obligatoriska böckerna, det är sjukt. Jag vet ju att jag troligtvis inte behöver mer än delar av dem men det är verkligen frustrerande att behöva lägga massa tid bara på att hitta böcker man kan läsa delar ur. Tappade det mesta av inspirationen redan nu... Har ett litet hopp om att specialpedagogen på skolan ska ha åtminstone några av dem.
Eller som för mig sist som på ner tid och pengar på att hitta alla böcker som stod som obligatoriska och när kursen började på läraren ut alla texter på blackboard 🤬🤨 bortkastade böcker helt enkelt. Men till den här terminen verkar jag klara mig på fyra böcker för hela terminen eftersom många vi har haft tidigare återkommer eller så är det avhandlingar som ligger på nätet. Sen tillkommer det nog lite litteratur till det egna arbetet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 318
Senast: Scata
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp