Vi som pluggar - del 5

På Måndag är det upprop och jag är peppad och nervös samtidigt! :D Tisdag har jag första föreläsningen eller vad det heter, tror jag enligt det schema jag skall gå på. Men har jättesvårt att läsa det då mitt schema blandar sig med distansutbildningar/utbildningar i andra städer. Har ni också svårt att förstå schemat? Får man lära sig det första dagen?

Jag ska studera i Norrköping och enligt schemat på något som heter TimeEdit står det massa uppradat på samma schema för både min stad, Hultsfred, Vimmerby m.m. Det står efter varje sak typ: "Fsklt1.nor" - jag antar Norrköping, "Fsklt1.hul" .- Hultsfred etc. Däremot står salnummer framför de som är i Norrköping. Så jag antar att jag bara kan titta på det?

Sedan en annan fråga jag kanske får svar på, på måndagen. En av dagarna är det tre föreläsningar samtidigt som heter A, B, C. Hur ska man veta vilken man ska ta när de pågår exakt samma tid? :/

Vet att jag kanske nojjar mig innan och kan få hjälp med detta på plats - men jag är en person som verkligen vill vara förberedd på allting. :/ Får inre stress av att inte veta ;)
När vi har TimeEdit så har vi varsitt studentnummer, som vi får hitta schema för. Vi är nämligen indelade dels på olika platser, sen i grupper för varje plats, och sen i varje grupp så har vi fortfarande gånger då varje student är på olika platser :)
 
När vi har TimeEdit så har vi varsitt studentnummer, som vi får hitta schema för. Vi är nämligen indelade dels på olika platser, sen i grupper för varje plats, och sen i varje grupp så har vi fortfarande gånger då varje student är på olika platser :)

Får man det numret på uppropet? :) Länge sedan jag studerade på gymnasiet haha så är måttligt stressad för detta fast peppad :D
 
Får man det numret på uppropet? :) Länge sedan jag studerade på gymnasiet haha så är måttligt stressad för detta fast peppad :D
Vi brukar få det i en lista som publiceras på vår lärplattform strax innan terminsstart :)

Vet dock inte hur de gör för de som går första terminen, TimeEdit fanns inte när jag gjorde det :)
 
En bra dag. Skickade i väg litteraturlistan på min specialpedagogik till specialpedagogen på skolan i hopp om att hon skulle ha några. Det hade hon inte men hon tyckte att alla utom 2 lät så intressanta att hon köpte in dem till skolans referensbibliotek :). Där sparade jag mycket pengar och/eller jobb. Fick även resultatet på fjällekologin och den gick bra. Inte så förvånande men alltid skönt att veta.
 
Det är 3 långa veckor kvar tills resultatet på sommarens hemtenta kommer. Är väldigt nervös då det är ett helt nytt ämne (statsvetenskap) som jag inte är något insatt i. Men det har varit otroligt roligt att prova något nytt :) Har några veckor semester tills höstens kurser startar 2 september, så det går bla ut på att leta billig kurslitteratur. 3 året som student så det börjar bli en hög böcker hemma :cautious:
 
Så har studieguiden blivit tillgänglig och jag fick lov att beställa ytterligare böcker. Men det var böcker som såg riktigt intressanta ut så jag känner att jag vill ha dem även för framtiden. :D Nästa vecka ska jag skriva ut allt som vi ska jobba med, jag vill stryka under och sätta postitlappar när jag läser så det fungerar inte riktigt på datorn tyvärr. Lite rörigt med två delkurser som går samtidigt, men jag förstår varför så det ska nog lösa sig.
 
Terminsstart närmar sig så jag hoppar in i tråden :)

Jag ska plugga konstvetenskap på SU till hösten. Det känns som ett nyttigt komplement till modejournalistiken och dessutom väldigt intressant. Det senaste året har jag haft det kämpigt med mina studier med bl.a. slut på motivation, motvillig ändring av planer och studieavbrott/kuggade kurser. I sommar har jag fått lite "revansch" genom att läsa en språkkurs som egentligen är snäppet under min nivå, men som hjälpt mig få tillbaka självförtroende och studieglädje. Nu längtar jag faktiskt till terminsstart och det känns riktigt roligt att plugga igen. :up:
 
Omtenta idag, så nu ska ingenting ligga och släpa. Om jag klarade JIK-tentan men det tror jag. Dagens tenta var nästan samma som förra, så jag gissar att vi missade samma frågor, vi som skrev om. De frågor som var nya var sådana jag kan bättre än de som byttes ut. Tur för mig.

Så jag tar sommarlov nu.

Fram till torsdag.
För då är det utbildning i ”samverkansinlärning”. Vi fick inga sådana tillfällen året som var pga inga anmälda studenter från året före, så jag bestämde mig för att dra mitt strå till stacken. Det är 1-2 tillfällen per termin, betald tid och extra utbildning = kan typ inte gå fel.
 
Kursstart imorgon för terminens två första kurser. Jag har redan börjat beta av litteraturen så gott jag kan och läst igenom tre av böckerna, särskilt i ena kursen verkar det bli högt tempo på läsandet så jag tycker att det är skönt att läsa i förväg. 8 böcker på en kurs är mer än vanligt för oss, tack och lov har kursen som går samtidigt enbart 2 böcker så det ska nog gå ändå.

Nu när jag går in i år två av utbildningen känner jag mig lite.. Rädd. Snart är det slut liksom :eek: När den här terminen är slut är vi halvvägs och tiden går ju så fort. Förmodligen kommer jag inte arbeta inom området heller, så inget självklart nästa steg. Men det gör väl livet mer spännande :D
 
Till terminens andra kurs är litteraturlistan löjligt lång, kostar 3500kr och referenslistan är ännu längre men med ett undantag artiklar och uppsatser.

Och nu känns allt lite mer ”allvar” iom att vi ska dyka lite djupare i SoL, LVU, LSS osv. Sånt man inte omöjligt kommer att jobba med och ta beslut om. Beslut som i allra högsta grad påverkar andras liv. Hej huvudvärk!
 
Jag börjar sista terminen innan examen (:nailbiting:) om en vecka. Har köpt kurslitteratur, men fortfarande inte fått nått schema. Vilket bland annat innebär att jag vet att någon gång mellan terminsvecka 2 och 4 så ska jag vara placerad längre bort, och eventuellt bo på annan ort en vecka. Men jag vet inte exakt när eller var. Det gör planering så enkelt :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 700
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp