Vi som pluggar del VII

Diskursanalys är väl ALLTID lämpligt. :D

/Diskurs-fan
Men ellerhur! Diskursanalys är bäst! :)
Jag tycker att det låter konstigt.. Jag var i samma opponeringsgrupp som en person som gått emot sin handledare i val av metod och där examinatorn ifrågasatte metodvalet ordentligt, men personen fick godkänt eftersom hen kunde motivera sina val, och då handlade det inte om någon etablerad metod. Känns jättekonstigt att diskursanalys skulle vara helfel när handledaren I ditt fall har rekommenderat det :confused:
Det svåraste i det här var att examinator inte sa ett ljud vid opponeringen utan lät bara min opponent kommentera min text och lät sen meddela att hens bedömning skulle komma inom 15 dagar.
Det känns som om hen inte förstår diskursanalys och då tycker att det är dåligt-punkt. Hade vi diskuterat det vid opponeringen så hade hen kanske förstått vad jag gjorde. 🙄
 
Hej hej alla studenter! Hoppas det går bra att jag gör ett inhopp här.

Någon som har lite koll på SPSS (korrelationer i kvantitativ analys) och skulle kunna hjälpa mig? Är säkert superenkelt att lösa min uppgift men jag blir inte klok på det :(

Jag gillar SPSS , så jag skrev min självständiga B-uppsats med kvantitativ metod,och har kanske 12 olika tabeller av SPSS i den. Utöver det så har jag läst kursen kvantitativa metoder där vi enbart arbetade med SPSS och skrev tenta i att analysera med hjälp av SPSS.

Så jag kan tipsa dig om bra böcker och/instruktionsfilmer som kan hjälpa dig med din uppgift?
 
Men ellerhur! Diskursanalys är bäst! :)

Det svåraste i det här var att examinator inte sa ett ljud vid opponeringen utan lät bara min opponent kommentera min text och lät sen meddela att hens bedömning skulle komma inom 15 dagar.
Det känns som om hen inte förstår diskursanalys och då tycker att det är dåligt-punkt. Hade vi diskuterat det vid opponeringen så hade hen kanske förstått vad jag gjorde. 🙄
Men vad konstigt! För oss ställer examinatorn alltid frågor om hen tycker att något behöver klargöras. Tex om metodval, kring material, tillvägagångssätt, resultat. När jag la fram min uppsats nu senast fick jag ganska hård kritik från examinatorn som inte tyckte att min uppsats kopplade tillräckligt till utbildningens område. Men då kunde jag argumentera för varför jag ansåg att den gjorde det, vilket resulterade i att examinatorn godtog det.

Har du pratat något med din handledare efter framläggningen?
 
Men vad konstigt! För oss ställer examinatorn alltid frågor om hen tycker att något behöver klargöras. Tex om metodval, kring material, tillvägagångssätt, resultat. När jag la fram min uppsats nu senast fick jag ganska hård kritik från examinatorn som inte tyckte att min uppsats kopplade tillräckligt till utbildningens område. Men då kunde jag argumentera för varför jag ansåg att den gjorde det, vilket resulterade i att examinatorn godtog det.

Har du pratat något med din handledare efter framläggningen?
På uppsatser i andra ämnen har det sett ut så vilket har känts bra. Nej jag ska nog mejla min handledare men samtidigt vet jag sen tidigare grejer att den här institutioner håller varandra stenhårt om ryggen. De kan på inga villkor ha gjort några fel. 🙄 Kurskamrater fick i ett tidigare ärende gå ganska högt upp för att ens få reda på vad de hade gjort för fel på en tenta.
 
Jag gillar SPSS , så jag skrev min självständiga B-uppsats med kvantitativ metod,och har kanske 12 olika tabeller av SPSS i den. Utöver det så har jag läst kursen kvantitativa metoder där vi enbart arbetade med SPSS och skrev tenta i att analysera med hjälp av SPSS.

Så jag kan tipsa dig om bra böcker och/instruktionsfilmer som kan hjälpa dig med din uppgift?
Gärna instruktionsfilmer! Är bara ett jättesimpel korrelationstabell (pearson) med 2 variabler som jag ska förstå mig på. Och sen lyckas översätta till APA :D det är en del av en övningsuppgift men har legat sjuk så missat mycket av föreläsningarna vi fått...
 
Gärna instruktionsfilmer! Är bara ett jättesimpel korrelationstabell (pearson) med 2 variabler som jag ska förstå mig på. Och sen lyckas översätta till APA :D det är en del av en övningsuppgift men har legat sjuk så missat mycket av föreläsningarna vi fått...

Två variabler är hyfsat lätt att tyda, däremot tre variabler i en tabell som jag gjorde i min B-uppsats trots att vi inte ens fått träna på det var klurigt. Men också det som jag fick mest beröm för. Pmar dig lite filmer.
 
:nailbiting: Jag mejlade min handledare i söndags och har inte hört något förens idag, när hen vid 18tiden skickade ett mejl och bad mig ringa. Hen är upprörd och kommer ta min uppsats till chefen för att kolla om jag kan få en second opion innan jag skriver om den. Fick veta en massa annat också vilket var intressant. Så nu ska jag avvakta ett tag har jag fått order om, och är det så att jag måste skriva om den utifrån mina examinators instruktioner så lovar min handledare att finnas som stöd. Så det kändes riktigt bra!
 
:nailbiting: Jag mejlade min handledare i söndags och har inte hört något förens idag, när hen vid 18tiden skickade ett mejl och bad mig ringa. Hen är upprörd och kommer ta min uppsats till chefen för att kolla om jag kan få en second opion innan jag skriver om den. Fick veta en massa annat också vilket var intressant. Så nu ska jag avvakta ett tag har jag fått order om, och är det så att jag måste skriva om den utifrån mina examinators instruktioner så lovar min handledare att finnas som stöd. Så det kändes riktigt bra!
Åh så skönt!!
 
Hej alla,

En referens-fråga; när jag refererar till 1177, ska jag skriva 1177 eller 1177.se?

Och en fråga till, om det inte finns något datum på sidan för när texten senast granskades, ska jag ta årtalet längst ner på sidan då "copyright"? eller skriva "utan år" (u.å) ?

Tack!
 
Hej alla,

En referens-fråga; när jag refererar till 1177, ska jag skriva 1177 eller 1177.se?

Och en fråga till, om det inte finns något datum på sidan för när texten senast granskades, ska jag ta årtalet längst ner på sidan då "copyright"? eller skriva "utan år" (u.å) ?

Tack!
Kolla vad din skola har för referenssystem och följ det?
 
Hej alla,

En referens-fråga; när jag refererar till 1177, ska jag skriva 1177 eller 1177.se?

Och en fråga till, om det inte finns något datum på sidan för när texten senast granskades, ska jag ta årtalet längst ner på sidan då "copyright"? eller skriva "utan år" (u.å) ?

Tack!
Antar att det är en text på sidan du refererar till? Isf hade jag refererat till "1177 Vårdguiden" i löpande text och hanterat det som en länk enligt APA i listan/nötterna.
Edit: Det här kring när texten granskades, du skriver ut vilket datum du har hämtat informationen från länken, i stil med "texten/länken hämtad 210225" eller liknande. Då lämnar man utrymme för att det inte nödvändigtvis står samma information på sidan vid senare tillfälle.
 
Senast ändrad:
Fy sjutton vad det är tungt att skriva om sin uppsats utifrån examinatorns kommentarer "du ska använda dig av textanalys" jaha om jag inte vill det då? :meh: Känner mig som en obstinat treåring som mest bara vill skrika att examinatorn är dum. Är det verkligen rimligt att examinatorn kräver att man ska använda sig av en viss metod? Vilka rättigheter har man egentligen som student när handledaren bara berömmer och tycker att det är bra och sen blir man helsågad av examinatorn? Någonstans hade jag ändå trott att handledaren hade ett visst ansvar att det åtminstone var en rimlig teori och metod man använt? Det vore väl en sak om jag hade gått emot handledarens förslag men har har jag verkligen lyssnat på handledaren och använt mig av den litteratur hen har föreslagit och examinatorn anser att jag ska stryka dem helt och använda en helt annan litteratur. :(
Bitter rant från frustrerad student som inte riktigt känner att jag har tid att skriva om eländet men måste.
Låter så märkligt. Jag tycker du ska kräva en motivering. Metod är ju ingenting man väljer (eller åtminstone inte ska välja) utifrån tycke och smak utan det ska ju vara den mest lämpliga metoden för att svara på frågeställningen utifrån det perspektiv och den epistemologiska ståndpunkten man har. Så jag skulle helt enkelt ställa frågan tillbaka varför xx är en mer lämplig metod för att svara på yy och varför zz inte duger för att svara på yy.

Edit: äsch, missade ditt senare inlägg om att du varit i kontakt med handledaren osv. Skönt att det inte passerar som ok, hoppas det går bra!
 
:cry: Det finns väldigt få möjligheter för en andra läsning av min uppsats om jag vill få ut min lärarlegitimation innan hösten så det är bara att skriva om. Men det är skönt att min handledare som är professor säger att min uppsats är riktigt bra och är väldigt upprörd över att jag hur jag har blivit behandlad och examinatorn "bara" är adjunkt. Men det hjälper inte utan det är bara att skriva om.
 
:cry: Det finns väldigt få möjligheter för en andra läsning av min uppsats om jag vill få ut min lärarlegitimation innan hösten så det är bara att skriva om. Men det är skönt att min handledare som är professor säger att min uppsats är riktigt bra och är väldigt upprörd över att jag hur jag har blivit behandlad och examinatorn "bara" är adjunkt. Men det hjälper inte utan det är bara att skriva om.
Herreminje så dåligt skött, jag lider med dig!! :heart :heart :heart
 
Låter så märkligt. Jag tycker du ska kräva en motivering. Metod är ju ingenting man väljer (eller åtminstone inte ska välja) utifrån tycke och smak utan det ska ju vara den mest lämpliga metoden för att svara på frågeställningen utifrån det perspektiv och den epistemologiska ståndpunkten man har. Så jag skulle helt enkelt ställa frågan tillbaka varför xx är en mer lämplig metod för att svara på yy och varför zz inte duger för att svara på yy.

Edit: äsch, missade ditt senare inlägg om att du varit i kontakt med handledaren osv. Skönt att det inte passerar som ok, hoppas det går bra!
På tal om frågan, jag fick även kommentaren att jag inte kunde svara på frågan x med hjälp av textanalys utan måste ändra den. 🙄 Men frågan går utmärkt att svara på med diskursanalys vilket var en av flera anledningar till att jag valde diskursanalys.
 
Idag har jag haft 2 olika examinationer, första va i Talaverkstad nr.4, där vi skulle prata engagerade i x antal minuter, hade gjort power-point och tagit med ett litet filmklipp som avslut , gick jättebra och fick bra respons - betyget fick vi reda på en gång - Godkänt! 🙌

Andra examinationen va en grupp-diskussion om inkludering,etik och demokrati.

Den va lite klurigare , en del i min grupp bara prata på helt obehindrat , jag lyckades få till ett bra exempel i slutet och kunde förankra det verklighetsbaserade exemplet som drabbade ett barn i åk.4 med inkludering och demokratiska värderingar som hängt med från förskolan.

Får hoppas bara att examinatorn hängde med i svängarna, hen verkade tyckte att det va ett bra exempel som också visade på civilkurage.

Skulle dröja någon dag innan man vet det resultatet.
 
Senast ändrad:
Idag har vi granskningsseminarium. Jag har glömt att läsa de två andra uppsatserna vi ska läsa och borde alltså göra det nu. Jag kommer få slita lite nästa vecka men det är mitt eget fel.
 
Idag är vecka 6 av 10 gjord på VFU. Känner att jag mest går och stampar. Försöker utnyttja tiden men mentalt har jag nog gått vidare till c-uppsatsen som är nästa steg.

Någon mer som tar examen nu i terminslutet?
Vi har fått till svar att vår avtackning ska ske digitalt, väntat men lite tråkigt. Läste tidigare på campus men har inte träffat mina klasskompisar på ett år nu i mars.
 
Har ni andra börjat titta lite på sommarkurser än?

Jag är själv sugen på att läsa lite psykologi och hittade en 15 hp kurs, men det är helt omöjligt att hitta någon info om kursen så vi får väl se. Mer biologi vore kul men jag har nog inte hittat något jätteintressant där förutom praktikkursen som ges inom programmet :)

Har ni andra några planer?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 406
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp