Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar del VII

Jag känner mig dum i huvudet. Vi har fått en uppgift att göra då det var två timmar kvar av skoldagen, så vi skulle ha något att göra. Men jag känner mig seg och det känns svårjobbat. Förvisso är det inte bråttom att lämna in men ändå. Kanske får pyssla med det i helgen.
 
Håller på att avsluta en kurs som har vart extremt dåligt upplagd. Instruktionerna har varit värdelösa, inte i en enda uppgift har vi förstått vad vi ska göra eller vad de är ute efter. Seminarieledaren har inte heller kunnat svara på en enda fråga. Den här veckan är avsatt för kompletteringar och ingen av oss har fått tillbaka feedback på någon uppgift...

Kursvärderingen har nu kommit ut. Frågan är om man vågar skicka in den innan examinationsuppgiften uppgiften är bedömd... Jag har inte direkt något positivt att säga...
 
Håller på att avsluta en kurs som har vart extremt dåligt upplagd. Instruktionerna har varit värdelösa, inte i en enda uppgift har vi förstått vad vi ska göra eller vad de är ute efter. Seminarieledaren har inte heller kunnat svara på en enda fråga. Den här veckan är avsatt för kompletteringar och ingen av oss har fått tillbaka feedback på någon uppgift...

Kursvärderingen har nu kommit ut. Frågan är om man vågar skicka in den innan examinationsuppgiften uppgiften är bedömd... Jag har inte direkt något positivt att säga...
Kursvärderingarna är väl anonyma, så kör hårt.
 
Härligt känsla att se att jag är behörig till kandidatkurs i sociologi, föll ju förra året på 7,5 HP. Så håll en tumme att jag kommer in i år, det blir visserligen 150% studier men äsch :D

Fick VG i första kursen på min YH-utbildning, full pott i poäng. Känns märkligt att få full pott i att sammanställa JO-beslut, som var själva tentan. För mig handlar tentor om vilken kunskap jag tagit till mig, inte hur mycket jag kan förkorta en text med egna ord.
 
Kursvärderingarna är väl anonyma, så kör hårt.
Ja de ska ju vara det... men vågar man lita på det när de skickas in på samma sätt som övriga uppgifter? :cautious:

Äh jag tänker hellre skicka in och att de kanske förändrar kursen till nästa gång än att vänta och missa den...
 
Jag blir mentalt slut av skolan och orkar liksom inget när skoldagen är slut. Känner mig nästan apatisk framåt kvällen. Men klasskamraterna är trevliga. Idag var vi ute och lärde oss beskärning. Det blåste småjävlar och jag var lite fel klädd men en klasskamrat gav mig den halsduk hon hade och en annan gav mig ett par fingervantar. Så gulligt av dem! Jag har nog aldrig känt mig så inkluderad i en klass som här. För övrigt blir jag kallad både för expert och uppslagsbok då jag så ofta har svar på saker. Men den här veckans växter vi ska lära oss kändes lite svåra. Förvånande nog lyckas jag ändå skriva rätt på alla när jag kör läxförhör med mig själv. Så på något sätt kan jag fast jag inte tror det.
 
Blev påmind om möjligheten att söka avancerade kurser vid andra lärosäten och tror jag ska göra det också, det finns några andra som känns mer intressanta än vad mitt lärosäte erbjuder så kanske 50% på ”hemmaplan” och 50% på bortaplan. Eller 150% om jag inte jobbar. Jag _vet_ ju inte om jag har fortsatt jobb.
 
Ja de ska ju vara det... men vågar man lita på det när de skickas in på samma sätt som övriga uppgifter? :cautious:

Äh jag tänker hellre skicka in och att de kanske förändrar kursen till nästa gång än att vänta och missa den...

I alla fall på universitetet där jag jobbar så tittar vi inte på utvärderingar förrän de stängt och sammanställts av kursutvärderingsrepresentanten i årskursen. Vi kan omöjligen koppla några svar till en specifik student och tro det eller ej så vill vi ju ha in alla kommentarer, positiva som negativa, för att kunna göra bättre kurser. Om en kurs får för lågt betyg så granskas den av utomstående på institutionen och man gör en liten utredning vad det kan vara som felas i kursen, men inte heller då kan man se vilken student som skrivit vad.

Kort sagt, skicka in du. :)
 
Testar att söka såhär tror jag. (9 totalt men jag kan ju inte läsa alla).

4FD155D4-17BF-4A84-8135-164EE2C1EB94.png
 
Jag har kikat lite snabbt på studenthälsan och dit kunde man bara höra av sig vissa tider. Får se om jag kommer ihåg det på måndag. Troligen inte om jag känner mig själv rätt XD


Vilken nivå man ska lägga pluggandet på är knepigt tycker jag. Jag går ju den här utbildningen för att jag i grunden tycker att det är jävligt intressant, och jag är väldigt mån om att komma ut i arbetslivet och göra ett riktigt bra jobb. Slutar jag gå på vissa föreläsningar så blir det svårare tror jag. Man missar massor och kvalitén på utbildningen blir ännu sämre än vad den är idag (hur nu det är möjligt med tanke på min fokusnivå på zoom).

Men ja, att hoppa nästa kurs är såklart en lösning att komma ikapp sig själv lite, nu när jag redan har poängen. Men samtidigt så skulle jag hellre göra det på sommaren. Annars blir det nog lätt att jag bara sitter på min röv framför datorn, och då kan jag ju lika gärna plugga känns det som. Iofs så kanske det inte är superbra att plugga 150% som jag gjorde förra terminen, och 125% den här terminen... Men jag vill ju göra det mesta möjliga av min studietid. Chansen att man hinner (orkar) läsa småkurser vid sidan av när man jobbar tror jag inte är så stor.

Eftersom du läser 150 procent så kan du ju begära studieuppehåll eller göra avbrott (beroende på hur generös institutionen är). Att göra det mesta av sin studietermin behöver ju inte vara att maxa. Gör det bästa du mäktar med på programmet.

Och försök att orka ta kontakt med studenthälsan. Studievägledaren brukar också vara en riktigt bra resurs att bolla med.
 
Suck. Såklart kaos med cad i nya kursen. Första inlämning är på tisdag och idag fick vi nya dwg-filer att jobba efter. Men vi får nog längre tid ändå så det löser sig nog, bara onödigt mycket stress på en gång.
 
Jag undrar om man riskerar att halka efter om man är frånvarande en halv dag i veckan? Antagligen. All undervisning sker ju live. De powerpoints som man kan titta på i efterhand säger inte mycket alls. Jag vet inte alls om det skulle gå att anpassa undervisningen så att det går att vara frånvarande en halv dag i veckan.
 
Jag undrar om man riskerar att halka efter om man är frånvarande en halv dag i veckan? Antagligen. All undervisning sker ju live. De powerpoints som man kan titta på i efterhand säger inte mycket alls. Jag vet inte alls om det skulle gå att anpassa undervisningen så att det går att vara frånvarande en halv dag i veckan.
Anpassning av undervisningen skulle kunna vara t.ex just att de spelar in de föreläsningar du missar, så att du kan se dem i efterhand. Det är ju en anpassning som förmodligen inte kräver särskilt mycket extraarbete för utbildaren.
 
Nu har uppsatskursen börjat. Jag inledde starkt med att skriva min ansökan till jobbet jag har medan introduktionen pågick. Vi fick också tillbaka vårt uppsats-PM nästan helt utan kommentarer. Vi ska ha handledning på det på onsdag men det känns lite knepigt när vi inte haft möjlighet att göra något med det.
 
Anpassning av undervisningen skulle kunna vara t.ex just att de spelar in de föreläsningar du missar, så att du kan se dem i efterhand. Det är ju en anpassning som förmodligen inte kräver särskilt mycket extraarbete för utbildaren.
Jag undrar om det finns inspelningsmöjligheter i Teams?

Men sen när det blir mer praktiskt arbete så går det ju inte att spela in. Nästa vecka ska vi t.ex. börja beskära på riktigt. Det går heller inte att spela in våra utflykter vi gör för att titta på växter m.m.
 
Jag är helt förvirrad vad de gäller veckor 😅 Var helt säker att de var nu på onsdag vi skulle vara klara med vfun men de var förra onsdagen 😂👍🏻 Så gjort igen två av fyra dagar förra veckan efter jag var sjuk. Så tisdag & onsdag denna vecka sedan är jag i hamn tidsmässigt. Men smått panik igår när jag insåg att vfu rapporten skulle in idag 23.59 senast och jag inte ens hade börjat igår kväll 🙄 Såå lång natt och eftermiddag idag plus kursstart med massa information. Så Hjärnkontoret har tackat för sig nu.
 
Vet inte riktigt om jag hör hemma här!

Läser just nu kurser på komvux för att få behörighet till yh-utbildningen jag har sökt.
Har senaste 7 veckorna läst 150% för att nu nästan vara färdig och gå över till väntan och hoppas.

Söker för att utbilda mig till transportledare, ett yrke jag känner passar mig som handen i handsken. För mig finns det inga fler alternativ.
Dock är det redan över 100 sökanden och kommer bara vara ca 45 platser.
Dom kommer göra urval med hjälp av intervjuer och tester. Och det ger mig sån prestationsångest och bara tanken verkar få mig att glömma allt jag kan och nånsin har lärt mig som kan vara till nytta och fördel för mig.

Har ni några tips eller råd?

Finns tyvärr bara 1 utbildning via distans, resten är på skola och utom pendlingsavstånd och jag kan/vill inte flytta.
 
Vet inte riktigt om jag hör hemma här!

Läser just nu kurser på komvux för att få behörighet till yh-utbildningen jag har sökt.
Har senaste 7 veckorna läst 150% för att nu nästan vara färdig och gå över till väntan och hoppas.

Söker för att utbilda mig till transportledare, ett yrke jag känner passar mig som handen i handsken. För mig finns det inga fler alternativ.
Dock är det redan över 100 sökanden och kommer bara vara ca 45 platser.
Dom kommer göra urval med hjälp av intervjuer och tester. Och det ger mig sån prestationsångest och bara tanken verkar få mig att glömma allt jag kan och nånsin har lärt mig som kan vara till nytta och fördel för mig.

Har ni några tips eller råd?

Finns tyvärr bara 1 utbildning via distans, resten är på skola och utom pendlingsavstånd och jag kan/vill inte flytta.
Klart du hör hemma här! Bästa tipset är nog att försöka hålla sig lugn och vara sig själv, men det kan vara svårt! :) Men jag tänker att de vill ha personer som kan agera under stress, så ha en plan för hur just du kan hantera din egen stress är nog en bra början.
 
Vet inte riktigt om jag hör hemma här!

Läser just nu kurser på komvux för att få behörighet till yh-utbildningen jag har sökt.
Har senaste 7 veckorna läst 150% för att nu nästan vara färdig och gå över till väntan och hoppas.

Söker för att utbilda mig till transportledare, ett yrke jag känner passar mig som handen i handsken. För mig finns det inga fler alternativ.
Dock är det redan över 100 sökanden och kommer bara vara ca 45 platser.
Dom kommer göra urval med hjälp av intervjuer och tester. Och det ger mig sån prestationsångest och bara tanken verkar få mig att glömma allt jag kan och nånsin har lärt mig som kan vara till nytta och fördel för mig.

Har ni några tips eller råd?

Finns tyvärr bara 1 utbildning via distans, resten är på skola och utom pendlingsavstånd och jag kan/vill inte flytta.
Det tips jag har är tänk ett varv till. Jag har lämnat transportbranschen för att jag inte orkade med att ständigt bli ifrågasatt i den mansdominerade miljön. Som tjej där blev jag nedvärderad och männen litade inte på att jag gjorde mitt jobb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 888
Senast: Madalitso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp