Vi som pluggar del VII

Nu har jag skrivit utbildningens sista tenta och om jag inte haft fullkomligt hjärnsläpp någonstans så borde den vara godkänd (möjligen gränsande mot VG). SKÖNT!
Då återstår bara att lämna in diverse hemuppgifter: praktikrapport, ex-jobb och 2 mindre praktikuppgifter. Och göra klart praktiken, såklart. Så ska jag förhoppningsvis ha en ny yrkesexamen i januari...
Jag var till och med över VG-gränsen! :bow: 👏
Och veckans grupparbete är inlämnat. Bara resten kvar. Nedräkning deluxe... :D
 
Jag har faktiskt glömt söka kurser till våren :laugh: Lite dumt då mitt vikariat går ut vid nyår. Det är betydligt roligare att studera än att eventuellt vara arbetslös. 🤷
 
Jag började läsa till sjuksköterska den här terminen. Första kursen var rätt slapp och jag (som pluggat tidigare) behövde inte anstränga mig så mycket. Men nu har vi anatomi/fysiologi och jag är rätt chockad över hur mycket vi behöver kunna på så kort tid. Det är rätt stora tentor varannan vecka. För att vi "ska plugga hela tiden" som läraren sa idag. Det vanliga på andra lärosäten verkar vara att ha två tentor på den här kursen, vi har fem. Jag är så uppstressad och rädd att jag inte ska klara det. Dessutom är föreläsningarna på distans vilket gör det ännu svårare när man inte spontant kan bolla med kursare och läraren. Sen vet jag inte om jag tycker att det är så intressant? Nu håller vi på med cellen och det är rätt komplicerat och abstrakt. Ibland får jag en aha-upplevelse eller tycker att nåt lite kul men mest är det bara att försöka nöta in för att jag måste. Betyder det att jag valt fel utbildning? Jag har redan en magister i ett annat ämne och jag har bokstavligt talat inte råd att välja fel.
 
Jag hade nog frågat läraren. Beroende på hur lång listan med punkter är och hur lång din artikel ska vara så kan det ju vara så att själva övningen är att kunna komprimera ihop allt innehåll i en sammanfattning som fortfarande får med allt det viktiga, då funkar det ju inte att utelämna majoriteten av informationen. :)
De svarade att det var tillomed berömvärt :up: Jag gillar den här kursen! Det känns som att den säger åt en att göra allt tvärtemot vad svenskaläraren i skolan sa åt en att göra! :D

Ta bort alla små ord, ta bort, ta bort! Vilket tur nog är något jag är ganska bra på :rofl: :D
 
Klarade kursen och det slutade på ett B! Mycket nöjd.

Jag mailade handledaren jag hade sist direkt, så får vi se om hon svarar eller om jag kanske blir hänvisad vidare. Känns inte som att några nya kurser borde dra igång innan jul nu ändå? Ser fram emot att kunna slappna av helt ikväll och inte behöva tänka på detta :)
 
Puttar upp denna tråd då jag behöver skriva av mig lite känner jag.

Just nu skriver jag en LIA-uppgift på ca 10-12 sidor då jag inte går ut på LIA pga en bebis som krävt mycket sjukhusvård och parallellt i mån av tid en kladd till examensarbetet i samma utbildning för att hinna få in C-uppsatsen till våren. För jag läser utöver denna heltids-utbildning på YH även 50% på högskolan, där det är sista "blocket" för att få ut en kandidatexamen. Där har jag inte öppnat nya delkursens uppgifter än, men vet att det är 3 relativt stora uppgifter som ska vara inne i mitt av januari.

Det är inte på något sätt tufft just nu, utan snarare tvärtom. Vilket gör mig fundersam, eftersom jag lägger mer tid på högskolans kurser än på yrkeshögskolans kurser. För mig känns det skumt, även om jag givetvis är tacksam över att det går att kombinera.
 
Jag undrar om min svensklärare bara är snäll eller om han inte ens läser mina uppgifter. 🤔 Skickade in en häromdagen och har haft sån ångest för jag tyckte den var så dålig. Riktigt urusel och jag var inte ens säker på att jag skulle få godkänt men jag kunde liksom inte göra det bättre. 🤷‍♀️ Fick tillbaka den nyss med ett A. Fattar inte men ska väl inte klaga antar jag. 😂
 
Slutspurten på mina kurser nu och provångesten har slagit till. Har jobbat mer än jag velat sista tiden, vabat magsjukt barn samt varit magsjuk själv så njuter av att ha sagt nej till alla jobbpass tills mina kurser är klara. Ska bli så skönt att bara få fokusera på plugget nu sista två veckorna.

Fått lite information om kuserna jag ska läsa efter nyår. Ledarskap och organisation, och Dator och nätverksteknik. Herregud vad har jag gett mig in på?!! Varför valde jag något med datorer? 😂
 
Jag började läsa till sjuksköterska den här terminen. Första kursen var rätt slapp och jag (som pluggat tidigare) behövde inte anstränga mig så mycket. Men nu har vi anatomi/fysiologi och jag är rätt chockad över hur mycket vi behöver kunna på så kort tid. Det är rätt stora tentor varannan vecka. För att vi "ska plugga hela tiden" som läraren sa idag. Det vanliga på andra lärosäten verkar vara att ha två tentor på den här kursen, vi har fem. Jag är så uppstressad och rädd att jag inte ska klara det. Dessutom är föreläsningarna på distans vilket gör det ännu svårare när man inte spontant kan bolla med kursare och läraren. Sen vet jag inte om jag tycker att det är så intressant? Nu håller vi på med cellen och det är rätt komplicerat och abstrakt. Ibland får jag en aha-upplevelse eller tycker att nåt lite kul men mest är det bara att försöka nöta in för att jag måste. Betyder det att jag valt fel utbildning? Jag har redan en magister i ett annat ämne och jag har bokstavligt talat inte råd att välja fel.
Vill tipsa om en Agne P. På Youtube (Om man får 🙈.) Fantastisk på att lära ut anatomi och fysiologi!
Sen vill jag tillägga att skolan där jag pluggade endast hade två MASSIVA tentor vilket satte enorm press på en. Hade nog föredragit fem mindre.
Kämpa på!
 
Vill tipsa om en Agne P. På Youtube (Om man får 🙈.) Fantastisk på att lära ut anatomi och fysiologi!
Sen vill jag tillägga att skolan där jag pluggade endast hade två MASSIVA tentor vilket satte enorm press på en. Hade nog föredragit fem mindre.
Kämpa på!
Agne!
Och kanske Magnus Ehinger och Ola Ejdrén.

@Bansai - jag plöjde skitmkt på Youtube under Anatomi & Fysiologi. Alla kursare verkade göra det. Bra skit!
 
Jag är mycket fundersam just nu. Jag läser på ett universitet där jag aldrig läst tidigare, och återigen har jag fått tillbaka en uppgift med kritik på felaktiga referenser. Det gäller harvard, och det referenssystem som jag mest använt mig av under flera år på högskolan. Uppenbarligen har tidigare universitet bedömt mina texter snällare eller så är detta universitet tuffare. Hur som haver, jag har uppenbarligen ett stort problem. Hur löser jag det bäst? Känns inte aktuellt att maila kursansvarige, eller ska jag begära ut deras referensmall för Harvard?
 
Jag är mycket fundersam just nu. Jag läser på ett universitet där jag aldrig läst tidigare, och återigen har jag fått tillbaka en uppgift med kritik på felaktiga referenser. Det gäller harvard, och det referenssystem som jag mest använt mig av under flera år på högskolan. Uppenbarligen har tidigare universitet bedömt mina texter snällare eller så är detta universitet tuffare. Hur som haver, jag har uppenbarligen ett stort problem. Hur löser jag det bäst? Känns inte aktuellt att maila kursansvarige, eller ska jag begära ut deras referensmall för Harvard?
Så SLU så finns det en sida på bibliotekets sajt om hur man ska referera med Harvard enligt SLU. Kan det finnas något liknande kanske?
 
Jag är mycket fundersam just nu. Jag läser på ett universitet där jag aldrig läst tidigare, och återigen har jag fått tillbaka en uppgift med kritik på felaktiga referenser. Det gäller harvard, och det referenssystem som jag mest använt mig av under flera år på högskolan. Uppenbarligen har tidigare universitet bedömt mina texter snällare eller så är detta universitet tuffare. Hur som haver, jag har uppenbarligen ett stort problem. Hur löser jag det bäst? Känns inte aktuellt att maila kursansvarige, eller ska jag begära ut deras referensmall för Harvard?
Harvardreferering är ett paraplybegrepp (för referenser med författare och år) på samma vis som ex Oxford. Dvs Harvard är ingen enhetlig standard utan du behöver fortfarande använda dig av ett undersystem. Har du tidigare använt dig av ex MLA och de nu använder ex APA förstår jag att de reagerar.

Kolla upp vilket undersystem som gäller.
 
Så SLU så finns det en sida på bibliotekets sajt om hur man ska referera med Harvard enligt SLU. Kan det finnas något liknande kanske?

Harvardreferering är ett paraplybegrepp (för referenser med författare och år) på samma vis som ex Oxford. Dvs Harvard är ingen enhetlig standard utan du behöver fortfarande använda dig av ett undersystem. Har du tidigare använt dig av ex MLA och de nu använder ex APA förstår jag att de reagerar.

Kolla upp vilket undersystem som gäller.

Svarar er båda.

Under alla dessa år har jag helt missat att det är ett paraply-begrepp, och har precis hittat att de har ett annat undersystem/mall än det jag använt i alla år. Trots flertal olika universitet så har ingen kommenterat det förrän nu.
 
Svarar er båda.

Under alla dessa år har jag helt missat att det är ett paraply-begrepp, och har precis hittat att de har ett annat undersystem/mall än det jag använt i alla år. Trots flertal olika universitet så har ingen kommenterat det förrän nu.
Lätt hänt!

Jag kan APA som ett rinnande vatten men så fort jag ska formatera om referenser till en tidskrift som kräver något annat svär jag mig blodig :D
 
Lätt hänt!

Jag kan APA som ett rinnande vatten men så fort jag ska formatera om referenser till en tidskrift som kräver något annat svär jag mig blodig :D

Haha ja när första uppgiften kom tillbaka med den kritiken så tänkte jag :"jaja, jag skrev väl fel nånstans i min trötta hjärna". Men nu när det kom tillbaka igen så fattade jag ju att det är något fel för denna variant av Harvard kan jag flytande, precis som du kan APA. Därför blev jag så fundersam eftersom jag haft denna variant i alla år men nu så blev det stopp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 112
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 937
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp