Vi som pluggar del VII

Skriva kandidat tillsammans med någon. För- nackdelar? Finns det erfarenheter här?
Jag råder alla jag kan (i egenskap av kandidathandledare då och då) att skriva själva. Det är inte ett tillräckligt omfattande arbete för att man ska få ut något av vinsterna med att skriva två.
Kandidaten behöver avdramatiseras, det är i mina ögon ett förhållandevis enkelt arbete med toleranta bedömningar och något man som någorlunda ambitiös elev bör klara av utan större komplikationer. Det eventuella stöd man kan få i en skrivpartner är inte värt all extra planering, diplomati och kompromissande.
Generellt tycker jag att de individuella arbetena håller högre kvalitet än de med flera skribenter.
 
Känslan när man från svar från antagning att biokemi räknas som kemi så jag är behörig till den mastern jag funderar på! Nu ska jag bara lyckas hitta någon som jobbar inom det och kolla vad de faktiskt gör för att se om arbetet kan passa mig.

Inte det lättaste verkar det som.
 
Min YH-utbildning är lite knasig i sin planering. Nu i vecka 51 och vecka 52 ska vi ha sluttentamen på en kurs vi hade i våras, det känns ju .. rimligt :banghead:. Vecka 1 och 2 2022 ska vi sluttentamen på en kurs vi hade fram till mitten av hösten. Vi hade tex en juridik kurs med en lärare som själv gick ett högskoleprogram, där lite juridik ingick och sen en kurs i Office där läraren hänvisade till videos för hon kunde inte så mycket om det själv.

Så himla rörig och jag är så trött på denna utbildning, för det finns inget utan mest lite hit och lite dit efter behag/lärare :banghead: Det är dessutom aldrig någon som kuggar, visst att vi kan vara suveräna studenter men då det ofta skrivs i vår chatt mellan studenter att många inte förstår uppgifterna så är det mycket skumt att aldrig någon kuggar. Istället står det efter varje sluttenta hur duktiga vi är som alla nått minst godkänt.
 
Undrar om någon läst projektledning på universitet/högskola? Jag kom in på sen anmälan och vill läsa projektledning för jag behöver lära mig att leda projekt på bättre sätt än idag (höftar lite typ). Men så står det om industri osv, då blir jag osäker?
 
Jag har börjat fila på texten till mitt examensarbete.
Jag fick 260 svar på min enkät och resultatet blev ganska tydligt och i linje med vad jag förväntat mig. Så jag ska bara få ihop en bra text också.
Och det var det där med texten. Jag H.A.T.A.R att skriva rapporter!! För jag hittar aldrig tillräckligt bra instruktioner för hur de ska skrivas och vad som ska tas upp var... Och instruktionerna varierar litegrann mellan olika ställen där man hittar dem. Jag har bestämt mig för att följa de instruktionsdokument vi fått via Lernia, men skulle behöva lite hjälp att förstå vad som förväntas.
Under punkten "Inledning" står det att det ska finnas med bakgrund, syfte. problem och avgränsningar. "Problem" är alltså problemformulering eller frågeställning. (Lernia jobbar med problembaserat lärande)
Det jag funderar på är exakt vad det är som ska finnas med där? Jag har alltså gjort en enkät. Är det enkätfrågorna som ska stå där eller är det grundfrågeställningen som jag hoppas få svar på via enkäten och dess svar?
Räcker det normalt med att man skriver helt kort där eller ska det utvecklas?
 
Och det var det där med texten. Jag H.A.T.A.R att skriva rapporter!! För jag hittar aldrig tillräckligt bra instruktioner för hur de ska skrivas och vad som ska tas upp var... Och instruktionerna varierar litegrann mellan olika ställen där man hittar dem. Jag har bestämt mig för att följa de instruktionsdokument vi fått via Lernia, men skulle behöva lite hjälp att förstå vad som förväntas.
Under punkten "Inledning" står det att det ska finnas med bakgrund, syfte. problem och avgränsningar. "Problem" är alltså problemformulering eller frågeställning. (Lernia jobbar med problembaserat lärande)
Det jag funderar på är exakt vad det är som ska finnas med där? Jag har alltså gjort en enkät. Är det enkätfrågorna som ska stå där eller är det grundfrågeställningen som jag hoppas få svar på via enkäten och dess svar?
Räcker det normalt med att man skriver helt kort där eller ska det utvecklas?

Får ni ingen handledning?

Läs ett examensarbete från samma lärosäte så får du en fingervisning :)
 
Får ni ingen handledning?

Läs ett examensarbete från samma lärosäte så får du en fingervisning :)
in your dreams.... :meh:

Vi får inte läsa några tidigare examensarbeten. Handledning? Nä, en inspelad föreläsning och några utlagda dokument.
 
in your dreams.... :meh:

Vi får inte läsa några tidigare examensarbeten. Handledning? Nä, en inspelad föreläsning och några utlagda dokument.

Har för mig att du läser på YH? Har ni något bibliotek att söka uppsatser ifrån? Tex så ska mitt examensarbete från YH vara på ca 25 sidor exkl försättsblad och referenser. Vilket är kort: Inledning, bakgrund, syfte/frågeställningar, metod/källgranskning, resultat och diskussion. Med andra ord inte så omfattande.
 
Har för mig att du läser på YH? Har ni något bibliotek att söka uppsatser ifrån? Tex så ska mitt examensarbete från YH vara på ca 25 sidor exkl försättsblad och referenser. Vilket är kort: Inledning, bakgrund, syfte/frågeställningar, metod/källgranskning, resultat och diskussion. Med andra ord inte så omfattande.
Ja.
Och nej, vi har ingen som helst tillgång till tidigare uppsatser. Vilket jag tycker är bedrövligt.
Vi har fått en kort föreläsning och några dokument om rapportskrivande att läsa. Och det handlar om en liten rapport, men den ska ju helst vara korrekt utförd ändå.
1640451400066.png

Texten om problemformulering i föreläsningsunderlaget är: "Dina frågeställningar: Hur, på vilket sätt...." men det framgår inte om jag ska formulera andra frågeställningar än de frågor som ställts i enkäten.
 
Ja.
Och nej, vi har ingen som helst tillgång till tidigare uppsatser. Vilket jag tycker är bedrövligt.
Vi har fått en kort föreläsning och några dokument om rapportskrivande att läsa. Och det handlar om en liten rapport, men den ska ju helst vara korrekt utförd ändå.
Visa bifogad fil 82625
Texten om problemformulering i föreläsningsunderlaget är: "Dina frågeställningar: Hur, på vilket sätt...." men det framgår inte om jag ska formulera andra frågeställningar än de frågor som ställts i enkäten.

Dina frågeställningar ska enkäterna ge svar på, de är grunden för din undersökning.

Har du tillgång till Backmans ”rapporter och uppsatser”? Annars är det en fiffig liten bok :)
 
Ja.
Och nej, vi har ingen som helst tillgång till tidigare uppsatser. Vilket jag tycker är bedrövligt.
Vi har fått en kort föreläsning och några dokument om rapportskrivande att läsa. Och det handlar om en liten rapport, men den ska ju helst vara korrekt utförd ändå.
Visa bifogad fil 82625
Texten om problemformulering i föreläsningsunderlaget är: "Dina frågeställningar: Hur, på vilket sätt...." men det framgår inte om jag ska formulera andra frågeställningar än de frågor som ställts i enkäten.

Då läste jag för fort. Jag fattade det som att lärarna inte gett er tillgång till andra rapporter, därav mitt tips om att ev söka på er skolas bibliotek. Håller med @lil-sis om backmans bok, för som hon skriver så ska din enkät kunna besvara din frågeställning.
 
Håller med @lil-sis om backmans bok, för som hon skriver så ska din enkät kunna besvara din frågeställning.
Jag kommer tyvärr inte hinna få tag i den innan inlämning. (familjen är i covidkarantän och rapporten ska lämnas in senast nyårsafton)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 270
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 472
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 550
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp