Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

ALLA som tentade idag fick 10 eller 12 (A eller B, de två högsta betygen av sju möjliga) :eek:! Vet inte om det betyder att deras rapporter var sjukt bra eller att censor och examinator var snälla :crazy:.

Okej, tentapaniken börjar infinna sig så smått, 18 timmar kvar till tentan... Är egentligen inte så orolig över själva materialet då det känns som att jag (peppar peppar) kan det hyfsat bra. Men det är mer den här tidspressen jag är orolig över och inte riktigt vet hur jag ska hantera eftersom att det är första gången jag skriver en tenta med det här upplägget. Vi ska alltså skriva 3 uppsatser på 2 timmar, och lärarna rekommenderar att 3-4 sidor per uppsats är lagom. Hinner man verkligen skriva så mycket av något vettigt på så kort tid och ändå ha någon form av struktur på det hela? Någon som har något mirakeltips att dela med sig av? :confused:

Jag är skitdålig på att hålla mig kort redan från början, och att jag sedan är en perfektionist av stora mått lär ju inte direkt hjälpa mig. Jag inser att jag kommer att få lägga mycket av det åt sidan när det väl blir dags, men usch vad orolig jag blir för att det ska vara just tidsbristen som gör att resultatet blir dåligt...:crazy:

*kl*
Tenta, check. Förbättringsarbete, check. Historieseminarie, check. LEDIG, check! :laugh: Nu är det 11 dagar kvar till nästa kurs börjar (lärarna har fullt upp med att rätta tentor), jag ska ligga i soffan och njuta av livet :D

ALLA som tentade idag fick 10 eller 12 (A eller B, de två högsta betygen av sju möjliga) :eek:! Vet inte om det betyder att deras rapporter var sjukt bra eller att censor och examinator var snälla :crazy:.

Men :eek: Kommer att få klart sämst iaf, värdelös på muntligt och HI gillar inte mig :rofl:

Fortfarande halva rapporten kvar att gå igenom ikväll :crazy:

KL
Idag har jag äntligen börjat träna på fredagens tenta! Men kan det som tur vad, är en omtenta där jag missade en liten sak på ordinarie tentan.

Sen har jag typ fått klart med ett företag så jag kan göra ett bra examensjobb i vår!

Knapplån

Skrev min terminstenta i måndag, vilket kändes skitåtskogen. Hade 1,5 timme skriftligt, 30 minuter förberedande inför 1,5 timme muntligt. Skriftliga blev så rörig och jag hittade inte alls den röda tråden utan bara öste ner med en massa fakta. På den förberedande fick jag panik för jag hade verkligen ingen aning om vad jag skulle säga. Och den muntliga var en ren plåga, satt och lyssna på de 3 andra jag skulle diskutera med och de bara pratade på, jag slank in ibland. Så den här lär bli en omtenta på sen i sommar. Suck.. Jag som var så glad att jag äntligen var ifatt.

Men nu har jag jullov fram tills den 21 januari så ska försöka spara krafterna inför T3. Snart halvvägs till att bli sjuksköterska :D

Jag har idag börjat plugga på patologin. Har praktisk/muntlig tenta på hela allmänna och speciella patologin i mitten på februari. Innan det blir det tenta i livsmedelshygien men eftersom det bara är 5 dagar där emellan måste jag "förplugga" pato nu. Så jäkla mycket man ska kunna!!!
Samtidigt måste jag börja med att färdigställa ett CV och personligt brev...
Vad är allmän och speciell patologi :)? Jag har själv aldrig hört den uppdelningen och blev konfys :D.

KL

varat gruppprojekt ar nu klart for redovisning tills pa mandag. SA nu ar det fritt fram for tenta plugg tills torsdag nasta vecka :)

skulle hemkst gjarna vilja klara av modellerings kursen, men det ar nog tyvarr en omojlighet :crazy: har till och med boken till den olovandes och har fatt boter eftersom jag inte far lana om den :angel:

jaja, nar jag blir less pa tenta plugget far jag val kampa lite med kvallskursen och se om jag helt plotsligt far as bra matte kunskaper :rofl:

Som det är nu får vi inte en jur.kand pga. att vi inte läser tillräckligt mycket straff och processrätt, vi läser 5 år också men mer ekonomi istället för straff etc. Man kan enkelt fixa det med ca 1 års tillägg på SU. De håller på att driva fram programmet till jur.kand status, men eftersom det är (relativt) nytt så är det inte där än. De som går affärsjuridik har oftast inte den ambitionen att bli åklagare/domare, utan riktar sig mer åt ekonomin. Bolags, skatte, fastighet, miljö, familjejurist etc etc. är vad vi riktar in oss mer på. :)

Kör ett knapplån! ;).

Det är som så att jag har sökt in till Vuxenutbildningen i min kommun har sökt Vård & Omsorgsprogrammet,såg att jag är Reserv nr.2 Hur stor chans tror ni att jag har att komma in?, Kursen är på 1,5 år och börjar 21/1.

Mvh

Vad är allmän och speciell patologi :)? Jag har själv aldrig hört den uppdelningen och blev konfys :D.

Hos oss bestod allmän mest av histologi preparat och teori, man lärde sig alla termerna, kardinalsymptomer vid inflammation och liknande.

Den speciella är mera konkret att titta på patologi i diverse organ och kunna redogöra för vad som är fel.

Aha! Vi har en histologi- och en patologikurs (dvs. först frisk kropp och sedan sjuk för den intresserade men oinsatte :D ). Lite är gemensamt för de båda kurserna, typ hematopoesen och de inflammatoriska vävnadsbudna cellerna, och så undrar jag om de inte lyckades lägga in lite ateroskleros på histokursen också bara för att det är så skojsigt. Men resten är helt skilt. Kan djur få ateroskleros förresten? Läste någonstans att möss inte får det då de saknar LDL-receptorer i endotelet men jag kan vara ute och cykla på villovägar.

Vi har den friska kroppen i samband med anatomi både makroskopiskt och mikroskopiskt. Det är väldigt väldigt ovanligt hos djur och som regel säger man att de inte kan det.

Om man ploppar in gener för LDL-receptorn kan iaf möss det :D! Undrar vad den är till för egentligen? Reglering av lipoproteiner obviously men djur kan ju uppenbarligen hålla dem i schack utan att blanda in den. Har kanske fått en rimlig förklaring på fysiologikursen men den är i så fall helt tappad nu. Jag också, för den delen. Har varit sömnlös hela natten, förmodligen för att jag är hungrig??? Jag vill inte behöva äta 700 g pasta för paltkomat som följer innan jag ska sova :devil:. Tänkte att jag kunde "adaptera" till att äta sista målet vid typ 21 iaf och sedan somna vid 24-rycket men icke. Jaja, nu är jag lite trött iaf, får väl trycka en macka till "frukost" och försöka gå upp vid 12 så kan jag förhoppningsvis somna på sömnskulden till kvällen som kommer. Förlåt för OT också!

Senast ändrad:

Näää, är det sant?! Åh gud, det där med hårddisken är mitt livs absolut värsta mardröm när det kommer till plugg...:eek: Heja dig som lyckades få ihop det till slut i alla fall, själv hade jag nog varit för chockad/panikslagen för att få fram ett enda ord på den nya uppsatsen...;)

Angående chokladens vara eller icke vara känner jag lite likadant just nu. Hade egentligen tänkt tillåta mig själv att äta lite sämre nu den här veckan med tanke på alla tentor, men jag känner mig ändå jätteskyldig så fort godispåsen åker fram... Trots att jag var på gymmet för 2 timmar sen! Haha, det är inte lätt när det är svårt ;)

Lite så kändes det för mig också, var helt låst i skallen ända till sista dagarna när det tack och lov släppte och jag åtminstone lyckades producera nån sorts dynga som tog upp tillräckligt många sidor. Sedan om det är tillräckligt bra återstår att se, men jag fick ju i alla fall traggla uppgifterna några gånger extra :angel: Och lärde mig dessutom att man alltid ska spara kopior av allt på externa hårddisken eller Google Docs...

Gud så lyxigt! Får en helgs ledigt jag. ;)

Alltså, konstaterade idag att min grupp är så bra! Arbetar hårt, måna om arbetet, vi har bra diskussioner och utbyte och de är mycket trevliga.
Sen kom jag på att en person saknades. :grin: Hon kom inte alls idag, svarade inte på sms eller när vi ringde. WTF! Vi gav oss strax innan tolv och då borde hon rimligen vara vaken kan man tycka, och åtminstone svara...

Nåja. Resten av gruppen är bra iaf. :D

Allmän är saker som nekros, apoptos, hyperplasie, metaplasie, kalciumhomeostas etc. Lite blandade allmänna principer och tillstånd (främst patologiska) som är viktiga att kunna för att kunna förstå den speciella patologin sen som är patologin för infektionssjukdomar och organpatologi. Den allmän är främst störningar i ämnesomsättningen, cirkulationen, tillväxten, inflammationer och immunpatologi.

Själva tentan är uppdelad så här: allmän del där man får två frågor allmän patologi. Man ska prata i cirka 10 minuter per fråga, en speciell del där man får två frågor tex lungödem och PRRS eller nått. Sen en de, där de visar 10 bilder av organ som man ska ställa diagnos på. En del med histopatologi där du får två mikroskopibilder som du ska utvärdera och ställa en diagnos, en obduktion av en kropp eller organundersökning samt en rapport på undersökt kropp/organ.
Tentan är från 9-17 och sen ska man hem och skriva rapporten. Pust!

Klarade muntliga tentan trots att jag efter trodde jag dumpat ordentligt :bump: Hatar verkligen muntliga tentor, hinner inte tänka och det låser sig.

2 resp 3v till nästa tre muntliga tentor, ursh. Sen är det dags att tänka på att fixa handledare och ämne till specialet till hösten. Ingen aning om vad jag vill göra, eller vad som är möjligt eller vad som är smart med tanke på senare arbete.

Grattis!
Hatar också muntliga tentor. Tyvärr är de flesta det i Tyskland....Man har liksom ingen tid att tänka och alla bara sitter där och stirrar på en.

kl

Vill inte outa mig så nöjer mig med att säga att jag läser samhällsvetenskap och språk på ett universitet utomlands.

3 tentor väntar om knappt 2 veckor. Känns ok, men jag skulle verkligen vilja lägga ner mer tid på studierna nästa termin. Med tanke på att jag ska läsa in en mattekurs från gymnasiet på distans till våren också är jag väl så illa tvungen till det i vilket fall:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka