Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Vi kanske inte har haft samma sorts PBL. Har märkt att olika skolor kan göra extremt olika. Vi på SLU i Skara hade väldigt trevligt, inte alls styrt och kontrollerat på något sätt utan mer som små diskussionsstunder med kaffe och kaka en gång i veckan. Det var så mysigt :p Tycker om att man fick bestämma själv vad fallen skulle handla om, bara det hade koppling till kursen. En gång fick vi bara en bild på en äggkartong, that's it. Vi fick hitta på resten själva.

Men visst hatade man PBL emellanåt! Jag prioriterade bort det när det var mycket annat, och oftast hade gruppen förståelse (de gjort ofta likadant).
Det jag saknar mest är nog fikan :p

Haha okej :) Nä, vi kanske hade lite olika typer av PBL / hade olika mycket inslag av PBL i utbildningen. Har en kompis som "pluggar enligt PBL" (läkare) men de har just bara vissa PBL-inslag, som gruppmötena och fall, men de kör inte alls PBL fullt ut. Hon tycker det är toppebra så det är en bra mellanväg att gå tror jag, typ varva traditionell undervisning med PBL :)

Men du har nog rätt i att jag aldrig fikat såhär mycket någonsin :D Dock aldrig under själva basgruppsmötena, då är det seriöst fokus :p Men det är nog mest såhär i början!

Det var en stor fördel med att gå Etologi och djurskydd; trots all fika gick man inte upp i vikt. Det fanns ju alltid någon med en hund som ville ha sällskap på en långpromenad :D

Kl
Måste bara få ut min glädje. Hade ju 5 tentor i januari, GODKÄND PÅ ALLA! Och godkänd i alla kurser. SÅÅÅÅ GLAAD. :D:D

PBL + fika! :love: :D

Fast det var hyfsat jättemycket svordomar över den där jävla PBLen också, men mest för att man alltid sköt upp det som behövde göras till sista sekund... :rofl: Och ibland när man hade en handledare som förstörde allt. :mad:

*knapp*

Försöker styra upp skrivandet på mitt exjobb och det känns lite som att jag inte alls kommer ro detta i land, inte i tid. Fast jag vet att jag egentligen kommer göra det. Har försökt sänka kraven på mig själv dock, bara jag får in något och blir godkänd liksom... :p Insåg dock att jag har en ganska bra början, så det är inte helt åt helvete. Det är mest att 60hp är SÅ jävla mycket... :crazy:

Grattis! :laugh:

kl

Omtenta imorgon, valde att inte skriva första gången pga sjuk häst. Och jag vill bara klara den j*vla kursen.

kl
å vad jag är less på läraren till den här kursen. det är bara strul. vi hade en uppgift vi skulle göra, som skulle mailas till hen. det stod inget sista datum den skulle mailas, och jag lyckades glömma att maila den innan lektionen i fredags. mailade den direkt när jag kom på det. i morse hade jag fått ett mail med
"again a late entry!!!"
jag har vad jag vet inte lämnat in något sent under denna kurs. och det står som sagt ingenstans NÄR det senast skulle vara inne. jag blir så ledsen och får ont i magen. dessutom är jag feg också..det känns typ som att nån "biter mig" när jag får nått sånt där. suck.
det är samma lärare som menade på att min närvaro/frånvaro på lektionerna skulle påverka mitt betyg. fast ingen lektion är obligatorisk och jag har även förklarat varför jag inte kommit (hunden sjuk och 10 mil enkel väg till skolan, lämnar inte sjuk hund då)
vad ska man göra? suck.
nu har jag en uppgift som jag skall göra och maila till läraren där det aldrig sagts ett sista inlämningsdatum. men jag fick uppgiften för ett tag sedan, så jag antar att hen kommer bli sur när jag lämnar in den. naturligtvis borde jag väl ha lämnat in den på en gång, men efter allt tjaffs tappade jag liksom lusten..ska ta tag i det i veckan och lämna in den, men är livrädd för vad läraren kommer skriva..
får det verkligen gå till så här på universitetet? man får ingen vidare lust att plugga kan jag säga..

Grattis! :laugh:

kl

Omtenta imorgon, valde att inte skriva första gången pga sjuk häst. Och jag vill bara klara den j*vla kursen.
Jag kommer få omtenta nu, vi har tenta på torsdag men jag har ÄNTLIGEN fått tid för vovven på ett djursjukhus i sthlm, han har varit sjuk länge så vi har fått remiss dit..känns som att det är värt att inte skriva tentan då, men det känns ändå lite jobbigt att ha den släpandes!

Men jag förstår inte, vad säger läraren när du påpekar att det inte funnits något sista inlämningsdatum? Tycker det verkar jättemärkligt, i vår klass hade läraren blivit bombaderad med frågor om när, var, hur uppgiften ska göras. Tydlighet är sjukt viktigt tycker jag :) Den uppgiften du har fått nu som du inte vet inlämningsdatum på - maila och fråga! Eller fråga på en föreläsning om du hellre vill det, då får ju resten av klassen också tydlighet i frågan.

Förstår dock att det känns jättejobbigt. Otydlighet är det värsta jag vet.

Jag har hemtenta och prövar en ny taktik. Istället för att låta "Jag är så jävla dålig :cry: :cry: :cry:"-tankarna ta över så försöker jag med allra bästa kraft skjuta undan dem genom att tänka "Jag är så jävla bra, jag kan skriva perfekt, jag är smart och duktig och kommer klara det här galant! :laugh: :laugh:"

Går riktigt bra än så länge måste jag säga. Ligger i fas och har inte alltför mycket panikkänslor, och de positiva tankarna börjar nog smitta av sig så jag liksom verkligen tror på dem också.

Kl
Måste bara få ut min glädje. Hade ju 5 tentor i januari, GODKÄND PÅ ALLA! Och godkänd i alla kurser. SÅÅÅÅ GLAAD. :D:D

Det var riktigt starkt jobbat! :bow:

*kl*

Jag sitter och skriver PM om ett rättsfall som handlar om en häst som stod på träning hos en travtränare. Kraken bröt benet i hagen och allt jag kan tänka på är "Jäkla puckotränare som ställer två unga kallblod med broddade skor i en pytteliten hage och inte särar på dem när ägaren vid besök påpekar att de är lite väl vilda". Fokus på rättsfrågan, fokus på rättsfrågan, fokus på rättsfrågan... :p

Jag har hemtenta och prövar en ny taktik. Istället för att låta "Jag är så jävla dålig :cry: :cry: :cry:"-tankarna ta över så försöker jag med allra bästa kraft skjuta undan dem genom att tänka "Jag är så jävla bra, jag kan skriva perfekt, jag är smart och duktig och kommer klara det här galant! :laugh: :laugh:"

Går riktigt bra än så länge måste jag säga. Ligger i fas och har inte alltför mycket panikkänslor, och de positiva tankarna börjar nog smitta av sig så jag liksom verkligen tror på dem också.

Det där gjorde mig riktigt glad att läsa!

Problemet är ju att jag är så himla feg så jag vågade inte maila något tillbaka! :crazy: sist jag gjorde det blev allt värre å läraren påstod att jag ljög osv.

Kursen slutar nästa fredag, gissa om jag längtar!

Kl

Kemitentan skriven, skönt! Kändes helt okej, borde bli godkänd men vågar inte känna mig säker. Nu kan jag i alla fall pusta ut en stund, eller nåja, nästa moment börjar i morgon bitti :p Men ingen tentastress på ett tag i alla fall :)

Vi hade besök av en jurist inriktad på hästtvister i skolan förra månaden. Han sa att alla undrar varför han orkar/vill hålla på med hästfrågor av allt (tror inte han har någon större hästbakgrund själv) och hans svar var:
"För att verkligheten ALLTID överträffar fantasin...."

Haha helt sjuka saker folk kan tvista om och vi veterinärer kan komma väldigt mycket i kläm om vi inte tänker oss om... :crazy:

Problemet är ju att jag är så himla feg så jag vågade inte maila något tillbaka! :crazy: sist jag gjorde det blev allt värre å läraren påstod att jag ljög osv.

Kursen slutar nästa fredag, gissa om jag längtar!

Förstår att du inte vill komma på kant med din lärare, framför allt inte då det verkar som att ni lämnar in era uppgifter med namn på och då vill man ju verkligen inte skapa bråk.

I ditt fall skulle jag kontakta programansvarig eller dylikt för att informera om att det är bristande information om uppgifter inom kursen, ifall läraren tar illa upp om du pratar med denne personligen. Ibland finns det ju sådana personer som inte går att tala något vettigt med, tyvärr. Om dina kursare inte heller har hört talas om något inlämningsdatum så är ni ju "fler mot en", vilket borde vara bevis nog på att informationen inte framkommit alls (eller i alla fall varit grymt otydlig).

Jag skulle faktiskt mailat programansvarig/kursansvarig/annan ansvarig person för att upplysa om problemen, oavsett om kursen snart är färdig eller inte. Detta så att läraren kan förbättra sig till nästa kurs så nästa kull elever slipper uppleva samma sak som du :)

Hoppas du får bukt på problemen och att allt löser sig i slutändan ändå :)

Kl

Kemitentan skriven, skönt! Kändes helt okej, borde bli godkänd men vågar inte känna mig säker. Nu kan jag i alla fall pusta ut en stund, eller nåja, nästa moment börjar i morgon bitti :p Men ingen tentastress på ett tag i alla fall :)

Håller tummarna för dig! Tycker bästa perioden är efter nyss avklarad tenta, så njut :)

Det där gjorde mig riktigt glad att läsa!

Ja, det är ju så enkelt att man faller in i negativa tankebanor (som sedan påverkar en, mer än man tror).

Går riktigt bra med tentamen just nu, skulle uppskatta att jag är färdig till 60% och ändå har bara 1½ av 4 dagar gått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
996
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka