Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Håller med er andra om att det är lyx att få läsa på svenska... Men engelskan vänjer man sig vid, mer eller mindre, tycker jag. Är inte alltför duktig på engelska men jag klarar ju mina studier ändå trots att typ allt är på engelska.

Tycker det är lyx att få läsa en bok öht. Så underbart det är med böcker. Har inte läst ett enda ord i en bok på hela denna kursen, enbart vetenskapliga artiklar... Spyr snart och längtar något oerhört efter att bara få lägga mig i soffan och läsa en BOK liksom :p

Har förresten allmän tentaångest här. Uurtkkkkkkk så trött på tentaångest!! Ska bli såå skönt med 15 poängs-kurs sen så tentaångesten inte kommer med så täta intervaller...

Men åh vad kul, förstår att du fick en kick!! :laugh:

cherie: Jag har inte heller läst knappt nånting i en vanlig bok på sistone, så tråkigt :( Men tänkte börja ta mig tid till det, bara kanske 20 minuter varje dag. Plugget får liksom inte vara allt, tänker jag. Förutom precis innan tentan förstås :angel:

Haha jag menade en bok för skolan. Men ja, skönlitterära böcker kanske man ska fokusera på också ;)

Tro mig, efter kurser utan kursböcker (endast vetenskapliga artiklar) så är kursböcker LYX!!!!! Åh vad jag skulle läsa ihjäl mig bara någon sa till mig vilken bok jag skulle läsa. Dygnet runt!! Och jag skulle njuta varje sekund! :D

(Japp, ännu mer PBL-har idag) ;)

Mmm... artiklar! :D :cool: Vi har fått läsa rätt mycket på tidigare kurser, det är väldigt skönt nu inför uppsatsen. Annars är det nog många som tycker vetenskapliga artiklar är väldigt jobbigt om man bekantar sig med dem under t.ex. sin c-uppsats.

Ska nog gå till skolan och skriva ut lite fler artiklar, är mycket enklare än att ha dem på datorn endast. Vår avdelning på skolan var visst extremt givmilda; vi har fått lösenord till skrivarna i biblioteket och får skriva ut så mycket vi vill nu på deras kostnad. :D Tackar vi för! Tydligen enda avdelningen på skolan som erbjuder sina elever något sådant.

Och apråpå böcker läser jag Tyst Hav av Isabella Lövin nu vid sidan om, fast den blir ju halvaktuell även för studierna. :) Den handlar om utfiskningen av haven och mycket om hur subventionerna håller ett ohållbart fiske flytande. Otroligt intressant, kan verkligen rekommenderas!

Det förstår jag! Måste verkligen komma som en "chock" för de som plötsligt behöver massa inför c-uppsatsen. Det är ju kruxigt att både leta upp dem själv och sedan förstå dem :)

Och gud så nice att ha gratis utskrivning i skolan! Underbart ju. Vi hade också det tills de bytt ut skrivmaskinerna och nu kan man inte använda sig av "gratistricket" längre :p

Urk, nu ska jag sätta mig och skriva ett schema för dagens plugg. Har redan suttit här på Buke för länge :p

Ååh, PBL saknar jag! Det var så mysigt, vi hade alltid fika med oss :D

Jag får inte tag i böckerna jag behöver till min kurs! De är slut hos förlaget :crazy: Härligt, och jag måste ha dem. Hela kursen går ut på att man läser de där tre böckerna och skriver en tenta efter dem..

Du får gärna rabbla alla positiva saker med PBL som du tycker, speciellt om du har gått klart en PBL-utbildning, då har du väl en färdig åsikt om det :D Just nu inför stundande hemtenta så spyr jag galla över PBL (det gör jag mest hela tiden egentligen, även om jag liksom FÖRSTÅR fördelarna i ett större perspektiv så funderar jag ibland på om fördelarna verkligen väger upp för nackdelarna..). Förstår liksom inte hur man kan sakna PBL, vad är det att sakna?! Ångesten över att finna kurslitteratur, ångesten kring huruvida man läst tillräckligt mycket, ångesten över att tentorna är flummigt uppbyggda? Ångesten över att att man inte har några som helst riktlinjer att följa förutom flummiga kursmål? Ångesten över att helt enkelt aldrig någonsin vet om man är på rätt spår eller inte? "Ni kan ju forma era studier efter vad ni VILL läsa, vad ni är INTRESSERADE av! Kunskap är oändlig och man kan aldrig läsa fel"... Nä, visst? Klart man kan. I alla fall utifrån vad skolan förväntar sig.

Jag lägger ner otroligt mycket tid på att hitta relevant kurslitteratur, så pass mycket att det känns som att jag faktiskt inte lärt mig någonting. Och när jag väl hittat något bra, så kan jag inte riktigt ta till mig det som står, för vem är jag att bedöma om det som står är bra kunskap för mig att ta in? Jag går liksom andra terminen på ett femårigt program och är nog inte riktigt framme i att ensam kunna bedöma vad som är riktigt och inte. Så då blir ju min kunskap automatiskt påverkad (negativt).

Nä, lite mer vägledning tycker jag allt att studenter behöver.

Jag förstår att jag kommer gå ut denna utbildning och vara grymt duktig på hur och var jag hittar bra, tillförlitlig fakta. Och att jag kommer vara duktig på att arbeta i grupp och uttrycka mig verbalt. Men jag tror också att jag kommer gå ut utbildningen med betydligt sämre kunskap inom min profession än andra som gått samma utbildning men utan PBL. Och det är grymt stressande och tråkigt - eftersom ämnet är så intressant och jag VILL lära mig men jag KAN inte lära mig (ännu).

Senast ändrad:

Och jag vill inflika något mer positivt, så inte folk som funderar/ska läsa enligt PBL blir helt avskräckta :p

Jag gillar känslan att jag kommer ha "hela världens kunskap" framför mina fötter och att jag kommer veta hur jag ska ta fram den, vad jag än är ute efter. Jag känner det lite idag, då jag så fort jag (i vardaliga situationer) intresserar mig för psykologiska aspekterna bakom en viss situation, instinktivt vill söka upp forskning om det. Men jag är inte där ännu, d.v.s. jag kan inte göra det för jag har inte lärt mig de rätta verktygen ännu. Och jag hade gärna tagit emot mer vägledning om hur jag ska lära mig... :)

Förstår din stresskänsla, jag hade aldrig klarat det! Jag tycker snarare man kan börja "som vanligt" och ju längre utbildningen går, gå över mer och mer till PBL. Inom mitt ämne är det iaf i princip så det blir. Även om man har kurslitteratur så förväntas det ju mycket mer utom den litteraturen, och inför arbeten etc får man ju söka sin egen information. Om man dessutom inte läser på på egen hand, både nu och senare under arbetslivet, kommer man absolut att hamna på efterkälken. Beroende på vart man hamnar såklart, men jag räknar med att behöva lägga mycket tid på att frivilligt leta fakta och ta till mig av nya regler och rön för att kunna göra mitt jobb korrekt.
I takt med att utbildningen fortskrider bör kraven också öka på tillförlitliga källor och att man hittar dem själv. Men förstår att du känner dig vilsen såhär i uppstarten på utbildningen! Det hade definitivt jag också gjort.

Ja, jag håller med du. Att mer och mer gå över till ett "PBL-liknande" sätt tycker jag också vore det bästa. För att kunna informationssöka är såklart värdefullt i det kommande arbetslivet, precis som du säger! :) Men att bara kastas in i att helt och hållet informationssöka själv förstår jag inte riktigt syftet med, annat än att det skapar kunskapsluckor och enorm ångest för studenterna.

Sedan måste jag tillägga att olika lärare ger såklart olika mycket vägledning. Vissa är ger lite mer vägledning om bra litteratur m.m. medan andra inte ger någon alls (som i denna kurs). Kanske därför jag är extra anti just nu :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
996
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka