Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Okej, får hoppas att det hjälper att ni klagar! :)

Japp, skrev kemitentan igår och började med cellbiologi idag. Otroligt tuff termin, har hört att många hoppar av under den här kursen...

Två bra nyheter för mig nu :)

Dels kom betyget för etologikursen, fick en 4a :) Och sen så har lösningarna för kemitentan kommit ut, och det verkar som att jag blir godkänd! Inget är naturligtvis klart förrän tentan är rättad, men jag känner mig rätt så säker nu. :)

*kl*

Rent o skärt klagomål.

Alltså..matte...vad är det för ett j-vla påfund!? Finns det något mer sövande?

Slut på klagomål.

Så, nu är jag så gott som färdig med hemtentan. 5-åring-nivå, men jaja :D Det har ju räckt förut. Orkar inte jobba med den mer nu, bara lite språkliga grejer i så fall.

Fy, vad jag hatar hemtentor :p Men nu är jag färdig.

Gus så skönt!

Jag har skrivit 2 tentor på sistone, genetik 3 p och patologi 15 p. Genetiken klarade jag med det facila resultatet 27/36, tror godkänt var 24. Vanligtvis ska man ha 2/3 av poängen för att bli godkänd så förmodligen hade kursledningen sänkt godkäntgränsen. Patologin skrev jag i lördags och även om jag inte pluggade så våldsamt bra till den så gick den nog vägen. Den var multiple choise och jag tog hem ett kladdpapper och kollade upp frågorna jag inte visste om jag klarat eller ej :p. enligt min prognos ska jag ha klarat den med en liten marginal iaf!

Nästa fredag har jag patologimunta, och egentligen ska jag ha ett praktiskt prov i konsultationskonskap på torsdag (ta helstatus samt anamnes), men då jag ligger däckad hemma i halsfluss eller förkylning och kraxar fördjävligt kommer jag förmodligen missa för många praktikdagar och de måste antagligen göras om innan jag får gå upp på examination. Har inte alls tid att vara sjuk! Försökte läsa patologi men min kognitiva kapacitet är kraftigt reducerad :mad:. Jaja, på'et igen nu..

Skönt att vara klar!

Nu kan jag förresten säga tack på riktigt, tentaresultatet kom nyss (sjukt snabbt!) och jag blev godkänd! :banana:

Grattis! :bump: Önskar att de vore lika snabba på ekonomi institutionen.

kl
Suttit hela dagen med den j*vla hemtentan. Bara diskussionsfrågor som jag inte förstår ett skit om vad de vill ha fram.
Sen har internet krånglat idag, svårt att hitta vetenskapliga artiklar då... :cool:

*kl*
Idag är jag måttligt glad att det är helg!
Var relativt peppad inför dagens kommunikationsövning. Intervju med en person med långvarig psykisk ohälsa. 20 min intervju med en observerande lärare och därefter feedback. I mitt fall var det en person med schitzofreni, depression och asperger. Man fick dra orden ur h*n och det var oerhört svårt. Ska tilläggas att det är våran första kommunikationsövning och vi har hittills enbart studerat aktivitet, miljö och nu frisk anatomi/fysiologi, inte ens nuddat vid ämnet psykologi ;)

Läraren verkade ha bestämt sig redan från början att hon inte gillade mig, brukaren tyckte jag var helt okej och gav mig lite tips. Läraren sågade mig totalt. Däremot fick man godkänt bara man genomförde det, så det var ju skönt.

En klasskompis hade intervju med samma person efter mig. Då hade h*n lagt till en diagnos och tagit bort en annan. Till mig sa h*n dessutom i slutet att "Jag var tyst bara för att testa dig". Just hur jag hanterade tystnaden blev jag iofs bra bedömd på. Men jag ogillar att de ska spela roller. Tycker vi kan få en lite lättare person första gången iaf, och kanske en med fysisk ohälsa istället. Förstår att vi ska kunna hantera personen oavsett om den berättar hela sin livshistoria eller är mer svårflörtad, men jag har ju bara påbörjat T2! Oerhört svårt!

Så, nu har jag pratat av mig :D Nu ska jag sätta mig och äta jordgubbar och plugga neurologi!

Tack! Helt sjukt vad snabba de var :p

Drygt med hemtentan! Hoppas iaf att ditt internet börjar uppföra sig snart.

Men usch, det låter snarare som om de vill bryta ner er än bygga upp er när de gör så? Skönt att det är gjort nu :)

Min uppsats ger mig magknip. Blöööh. Just det där med att tidsramen är rätt diffus, och när energin tar slut kan jag inte jobba mer den dagen. Många dagar lägger jag mig och sover efter att ha jobba med uppsatsen 4-6 h. Tycker inte jag kommer nånstans eller har gjort nåt särskilt vettigt. Men det som handledaren läst hittills (inledning & metod samt skummat resten) har jag bara fått beröm. Kommentarerna var färre än förväntat. Men ändå känner jag mig kass, jag menar han har ju inte kikat så noga på mina resultat än...

Är sådär lagom framtidsstressad också. Leva i nuet? Det vet jag inte vad det är. Roligare att leva och oroa sig några månader framåt. :grin:

/gnällspiken

kl

Så irriterad! På tisdag börjar kanditatarbetet och jag beställde kursboken andra veckan i januari från Bokus då adlibris slutat sälja boken.
Igår fick jag ett mail från bokus om att min beställning (som är över en månad gammal) inte går att genomföra...
Nu fick jag ett mail från kursledningen om att vi måste köpa boken från utlandet. Boken finns inte att köpa i Sverige :mad:

Det här är andra kursboken under det här läsåret som inte finns att köpa i Sverige... :cool:

kl

Nu fick jag ett mail från kursledningen om att vi måste köpa boken från utlandet. Boken finns inte att köpa i Sverige :mad:

Det här är andra kursboken under det här läsåret som inte finns att köpa i Sverige... :cool:

Se det positivt, vi hade förra året en kursbok på svenska som inte längre trycktes! Den var dessutom omöjlig att hitta begagnad..
En månad efter kursstart fick vi veta att nya förlaget hade börjat trycka den, härligt när man har så fina möjligheter att hänga med i kursen från början!:angel:

Tack käre bukare som delar med er av studietidens plågor!
Nu känner jag mig mindre ensam om att plågas i tristessen av att skriva labbrapporter hela dagen..

Fy vilken ångest det är att läsa igenom hemtentan och liksom bara påminnas om hur dålig den är. Jag skäms så mycket för att lämna in det här. Jag ser framför mig hur de kommer skratta när de läsa och tänka "Men gud, hur har den här tjejen ens klarat grundskolan" :crazy: Alltså jag skäms så in i bomben att lämna in dåligt såhär ytligt och dåligt. Pinsamt, pinsamt, pinsamt. Det värsta är ju att jag har helgen på mig att ändra egentligen, men jag orkar inte. Egentligen skulle tentan redan vara inlämnad men vi fick förlängt över helgen för "han ville vara snäll". Inte så snällt tycker jag, vore skönare att ha den inlämnad nu.

Det här med att tänka positiva tankar går inte längre. Och om jag skulle få tillbaka det här med godkänt som betyg, då måste jag på riktigt försöka förändra min självbild för jag känner ju av någon anledning ALLTID såhär. Även om det är lite mer just nu än vanligt :angel:

Förstår inte hur de inte kan byta bok om ingen kan få tag på den? Okej om man får beställa direkt från förlaget eller om finns begagnat... men om den inte finns alls? Jag vet inte hur de tänker där, faktiskt. De flesta har ju ingen aning om att den inte säljs längre. De köpte sin bok för flera år sedan och förväntar sig att den ska finnas 'för alltid'...

KL

Nån som är bra på Pivottabeller här? Det är ju inte särskilt krångligt. Men jag har en massa värden mellan 1-5 med en decimal. Vissa decimaler var skrivna med kommatecken, vilket jag ändrat så alla har punkt istället. Har gjort en ny pivottabell med dessa korrigerade värden men ÄNDÅ så dyker det upp kommatecken i tabellen!

Jag blir galen snart. Vad gör jag för fel? Hur svårt kan det vara? Var får den kommatecken ifrån när det inte finns några? Frågorna hopar sig... :cool: Min excelkunniga pappa är på möte och behagar inte svara i telefon för att lösa sin dotters Mycket viktiga problem, bah! ;)

Om du orkar kan du ju vänta med att skicka in den och bestämma några timmar i helgen som du ska se över den igen? När du vilat lite mer ifrån den. Kanske är det språket som stör dig? Om du inte tänker ändra så mycket på svaren men hatar svenskan kan det kanske vara värt. Det är ju upp till dig! Såklart är det skönt att lämna in men om du har hela helgen på dig kanske det kan vara gött att se över den en gång till, när du ändå har tiden. :)

Vet du, jag tror att du inbillar dig. Tror inte alls att den är så dåligt skriven som du framställer det! Du ska se att det går finfint, du får börja tro på dig själv lite mer ;) Fast jag känner igen mig i känslan att det alltid hade kunnat gå att göra bättre. Men man får öva sig på att bestämma sig för att man är klar, bestämma sig för att man är nöjd.

Så, bestäm dig för att du är nöjd som det är, du har gjort allt man ska göra. Njut av att ta det lugnt i helgen istället :D

edit: Läste Chilis svar nu, och jag håller med: är det bara språket som stör dig så kan du ju kolla igenom den i helgen och rätta till småsaker. Att sätta sig och skriva om hela svaren däremot tycker jag du ska strunta i. Det blir bara mer stress då tror jag!

+ Chili

Tack för input! Jag ändrar språket just nu (och ska även göras imorgon tillsammans med sambon) och det är inte där problemet ligger utan i faktan jag presenterar och kopplingarna jag drar, det är på en alldeles för ytlig nivå känner jag. Och det är just detta som är så otroligt jobbigt att sätta sig in i - då måste jag göra om, grotta ner mig i artiklarna jag redan har igen, fundera ut nya smarta saker, söka nya artiklar och förstå dessa osv osv. Det kräver så enormt mycket jobb! Och vet inte riktigt hur jag skulle gå till väga då heller. Jag liksom inbillar mig att jag inte KAN prestera bättre än såhär, men det stämmer väl inte.

Så ska nog göra som du säger Zassoo, nöja mig med vad det är (förutom lite språklig bearbetning) och hoppas att det håller. Påverkas så mycket av resten av klassens ambitionsnivå. Önskar ibland att jag gick ett program där ambitionsnivån hos de andra kursarna var (mycket) lägre. Men det har helt klart sina fördelar också, som i grupparbeten exempelvis.

Knäpp vecka, har verkligen gått upp och ner. Ibland har jag tyckt att det känts jättebra men nu är allt bajs :p

AAAAHHHHHHH

Vill bara gräva ner mig och DÖ. Haha, alltså jag nästlar in mig i mina egna tankar så mycket att nu vet jag varken ut eller in vad gällande min tenta. GAHH!

Jag har en känsla av att de som går på ditt program inte är så smarta som du tror :). Det är nog ganska många som skriver ytligt och liksom uppenbart, och det är ju egentligen oftast vad som krävs, att hitta huvudspåren i artiklarna man ska läsa och föra samman dem.

Försök separera din självbild från den här enskilda tentan. En prestation är inte prognostiskt för alla dina vidare prestationer :), och ibland är man helt slut och då måste man få vila, annars riskerar man ett möte med väggen. Gud, jag tog ju "ledigt" förra terminen och hoppade två (=samtliga) tentor, varav en betraktas som den tyngsta på hela programmet :crazy:. Inte är jag dålig för det! Jag värnar bara om min sanity :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
996
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka