Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

kl

Helgens plugg: Läsa en bok om djurens beteende, göra en deltenta om djurskydd och läsa på lite om mjölkkor. Känns helt okej :D

Jag har haft liknande i perioder. Men jag kan ju ärligt säga att läsa kurslitteratur är inte min starka sida. Jag brukar förlita mig på föreläsningar och gamla tentor för att klara kurser. Har klarat alla utom en på första försöket, det är också den enda där jag har läst allt som rekommenderas :p

Hur mycket tid som läggs på en uppsats känns omöjligt att svara generellt på. Det beror helt på vad det är för ämne, hur omfattande den är, hur viktig den är för kursens slutbetyg o.s.v.

Det låter helt klart som att du har rätt mycket att göra. Om man jämför med mitt program, den här terminen har jag en 15 hp kurs och två 7,5 hp (dessa går ej samtidigt), alla på 50 % studietakt. En tenta i varje kurs samt två projektarbeten totalt.

Jag brukar skumma igenom de sidor som rekommenderas innan föreläsningar, sen antecknar jag eller gör mind-maps på föreläsningen och efteråt kan man med fördel läsa igenom litteraturen lite mer noggrannt. Jag tycker ofta att man har lite mer på fötterna efter föreläsningen.

Jo jag har ju det...:crazy: Har inte superbra koll på hur det svenska systemet funkar, men det låter skönt att "bara" ha en kurs åt gången i alla fall. Är det alltid så? Tror egentligen att det är det jag har allra mest svårt med här: att alla kurser går parallellt, så det spelar ingen roll hur mycket man gör i en kurs för det finns alltid lika mycket kvar att göra i de andra.. Och jag som avskyr att lämna saker ogjorda! Haha, men jag har bara 1,5 år kvar i alla fall, alltid något! :idea:

Jag brukar göra som du när det gäller läsningen, och den är väl mitt minsta problem egentligen, även om det oftast är dödligt tråkigt att sitta och läsa sida efter sida...:angel:

Jag har haft liknande i perioder. Men jag kan ju ärligt säga att läsa kurslitteratur är inte min starka sida. Jag brukar förlita mig på föreläsningar och gamla tentor för att klara kurser. Har klarat alla utom en på första försöket, det är också den enda där jag har läst allt som rekommenderas :p

Hur mycket tid som läggs på en uppsats känns omöjligt att svara generellt på. Det beror helt på vad det är för ämne, hur omfattande den är, hur viktig den är för kursens slutbetyg o.s.v.

Haha, där ser man hur det kan gå! Ja jag lägger så mycket fokus som möjligt på det som sägs och diskuteras på föreläsningar och sådär, och läser sedan på om de ämnena i böckerna. Satsar på att det är det läraren nämner som är det viktigaste helt enkelt, och har hela julen på mig att plugga in det vilket ändå känns rätt skönt.

Det där med uppsatsen var en dum fråga, så den ignorerar vi tycker jag! ;)

Knapplån.
Behöver kräka ur mig lite om min dumma skola och speciellt en kurs med en ganska så kass lärare.....
Denna kurs är uppdelead i så många delar att hälften vore nog.... 3 praktiska prov 5, 10 och 40%, en träningsdel på 5% (gå på gym 2grr i veckan i 10veckor och göra PIPtest), slutprov teoretiskt 15%, dagbok för de praktiska 5%, uppsats 5% och 10% och lärarbetyg 5%... Plus att det är 95%närvaro i denna kurs... Vi har gjort en hel hög med arbeten som inte gäller något, och är(Var) klar med uppsatsen 5% och de vi trodde var uppsats 2 (vi fick betyg för den, övriga arbeten som inte väger in i betyget får vi inga betyg för) MEN nejnejnej Idag fick vi ett nytt arbete som tydligen ska gälla de där 10% för uppsats....

ARG ARG!!!!

Mest arg för att jag jobbat in massa arbeten (tex. klar med föreläsning som jag inte ska hålla förens den 29) så att jag kunde fokusera på läsning inför slutproven, nej då får vi detta gigantiska grupparbete som består av uppsats plus göra en 5-10min lång film om huvudgrejjerna från uppsatsen...
Så jäkla störande............

Väääldigt aaaarg på min idiotiska högskola just nu...... (å andra sidan inget förvånande då dom gör så här hela tiden, men dett vara liksom droppen....)

//Petronella

Kl

Pluggar utomlands och har ett Multiple-Choice Test imorgon i Microeconomics...Önskar man hade motivationen att plugga mera :(

Kl

Pluggar utomlands och har ett Multiple-Choice Test imorgon i Microeconomics...Önskar man hade motivationen att plugga mera :(

Usch, hatar multiple choice! Lycka till i alla fall, det går alltid bättre än vad man tror :D

KL

Sådärja, efter ungefär fyra nervösa sammanbrott och två hjärtinfarkter (p.g.a strulande gruppmedlemmar, Word-program, datorer och och mycket annat skoj) är jag äntligen klar med 2 av terminens 5 uppsatser! Nu är nästa inlämning inte förrän den 27, så himla himla skönt att kunna andas lite med gott samvete igen :bump:

jag har en 15poangs 100% och sa en kvallskurs pa 5 poang vid sidan av. Har valdigt mycket att gora, men det ar mycket matte i bada och det ar val kanske inte min starkaste sida egentligen sa far sitta pa kvallarna och plugga sa att jag vet att jag forstar sakerna. Problemet ar att det knappt finns nagon tid kvar till extra plugget och jag borjar bli sjukt trott konstant :(

Var borta i torsdags och fredags och forstod ingenting av data labben vi hade i mandags nar jag kom tillbaka, sa pa nuvarande kursen galler det att missa sa lite som mojligt. Kvallskursen maste jag lasa allt rekommenderat + extra for att hanga med i + att jag vill fatt tag pa en extra bok sa att jag kan lara mig samma saker i ett annat program. Vi far se hur det gar! Likadant med kursen under forsta perioden i varas, andra periods kursen var mycket mer relaxed!

Sa det gar i perioder har tycker jag, hur mycket det ar att gora. Men mer an 100% pluggar jag nastan konstant tycker jag

Senast ändrad:

KL

Jag pluggar till sjuksköterska på distans via KI. Har snart läst klart min första termin.
Samtidigt som jag är mammaledig med min 5 månader gamla bebis och jobbar extra då och då :)

Vad skönt!! :)

Kl
Fick tillbaka mattetentan idag, och det blev högsta betyg! :banana: Så himla glad, in your face säger jag till matteläraren till gymnasiet som gav mig IG-varning, jag är visst smart! :D

KL

Har varit så fundersam över resultatet på min första salstenta en längre tid nu, då jag uppfattat resultatmailet som att jag behöver komplettera men tentan i pappersform som VG. Nu när jag gjorde ett försök att läsa vågrätt istället för lodrätt inser jag att jag är en av två i klassen som fått VG. :eek: (VG var högsta resultat, vad jag vet.)

Är så äckligt nöjd, för jag tyckte momentet var svårt och är glad att jag slipper arbeta mer med det.

Grattis! Vilken härlig överraskning :).

KL.
Jag vill ha schemat till nya kursen (startar måndag) nuuu :mad:. Irriterande när man inte har någon aning om hur mycket tid som ska tillbringas i skolan de nästa par månaderna eller vad kursen överhuvudtaget handlar om!

Grattis till dig med :) Bra jobbat!

KL

Har tenta på fredag. En ganska liten tenta men ändock ganska svår. Får plugga slutspurten imorgon och sen sätta tentan dagen efter :)

Husdjursavel. Jätteintressant men det är många nya termer man måste hålla isär från varandra eftersom definitionerna är väldigt lika.

Vad roligt! :) Av någon anledning är det flera föreläsare som tror att vi redan har läst den kursen trots att vi bara går första året :confused:

Hoppas det går bra på tentan! :)

Nu har schemat kommit och jag är mer än nöjd :). Skola mån-fre, men för det mesta bara 9-12 och tid avsatt till rapportskrivande. Föreläsarna ser intressanta ut (networking ;)) och lagom många "utflykter" till besättningar ingår. Dessutom har jag haft den kursansvariga i en annan kurs och hon är sjukt välorganiserad och brinner för ämnet. Kunde inte vara bättre, jag är grymt peppad!

KL
Är IRRITERAD på att läraren jag hade i en kurs har lagt ut tenta resultat med tentans anonymitetskod, vilken jag har förträngt. Alltså vet jag inte vilket resultat jag har fått. Men det var inte många som var underkända som tur är och jag tror inte det var jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka