Sv: Vi Som Pluggar
Svarar alla: Okej, det känns ju som att jag är liiite fel ute här alltså... Vet inte om det beror på att systemet är annorlunda här (läser 5 kurser parallellt och tentar av samtliga först i januari och sen i maj) eller om jag helt enkelt måste se över mina rutiner, men ibland känns det verkligen inte som att jag kan lägga ner mindre tid utan att missa en massa. Sen går det ju såklart i vågor, just nu har jag 3 uppsatser, ett grupparbete och en rapport som ska in inom loppet av 14 dagar, samtidigt som jag måste göra uppgifter och hänga med i läsningen i alla böckerna. Får skitdåligt samvete om jag inte hinner/orkar med det jag planerat någon dag. Men efter det tror och hoppas jag att det lugnar ner sig lite igen, för då blir det "bara" tentaläsning som gäller. Tror det är uppsatserna och grupparbetena som tar mest tid då jag älskar att skriva och gärna vill att allt ska vara perfekt...

(försöker dock att ändra på den inställningen, tro mig!)
Dock kan jag tycka att om man kanske kan släppa böckerna en dag i veckan så bör man se över möjligheten att effektivisera sin studieteknik, finns både litteratur och säkerligen hjälp på skolan att få. Det måste finnas tid för återhämtning, annars tror jag man kommer att fara illa (förr eller senare).
Tja, kanske är det studietekniken jag borde ändra på. Fast jag har aldrig haft något problem med det innan, förutom just det att jag ofta blir lite väl ambitiös och vill göra allt lika bra på samma gång, men det har jag blivit rätt bra på att slå bort tycker jag. Läser varken snabbt eller långsamt tror jag (30 sidor facktext då jag även stryker över det viktigaste går väl på 1 timme kanske), men det är bara det att det är så mycket! Det tar ju aldrig slut! Har jag läst 30 sidor i en bok, ja då finns det ytterligare 30 i en annan och 50 i ytterligare en som ska hinnas med i takt med föreläsningarna. Och så uppsatser, presentationer och case studies på det. Baah.
Hur pluggar ni andra? Läser ni alla sidor som rekommenderas, eller förlitar ni er på föreläsningarna? Hur mycket tid lägger ni ner på en uppsats?
(förlåt för att jag förpestar tråden med långa inlägg och klagomål, men jag känner mig lite extra desperat just den här veckan...

)