Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Har tråkigt! Vi har handledning på vårt arbete, vad de kallar a-uppsats, imorn. Vi har skrivit klart vår fakta och nästan hela diskussionen så vi väljer att inte skriva mer förrän efter handledningen. Sen ska vi bli klara med detta tills på fredag, samt ha en 20 min presentation då. Hoppas de inte totalsågar hela arbetet, då blir jag riktigt tjurig. Handledningen ligger så sent, vi borde ha haft det i fredags istället tycker jag.
Har redan börjat med lite PP-bilder, men annars är det rätt trist på den här fronten... Känns som om vi inget gör, tiden går i slow motion. Orkar egentligen inte bry mig så mycket heller, det känns lite drygt att vara tillbaka på a-nivå bara för att den kursen går under miljövetarnas första år, medan jag läser mitt tredje på biologi.

Har pillat ut lite data till c-uppsatsen under helgen iaf, så man ser vad vi har att gå på. Läst två rapporter och en (bra) c-uppsats om fisk, lite halvt om samma sak jag ska skriva om fast fel fiskar. :p
Hade varit skönt att gräva ner sig lite med plugg nu, bara för att jag har tiden till det. Men samtidigt kommer jag mig inte för att läsa mer till c-uppsatsen heller, känns som om jag går och väntar på kursstart och egentligen vill jag pilla med denna veckas uppsats så den blir klar!

Har tråkigt! Vi har handledning på vårt arbete, vad de kallar a-uppsats, imorn. Vi har skrivit klart vår fakta och nästan hela diskussionen så vi väljer att inte skriva mer förrän efter handledningen. Sen ska vi bli klara med detta tills på fredag, samt ha en 20 min presentation då. Hoppas de inte totalsågar hela arbetet, då blir jag riktigt tjurig. Handledningen ligger så sent, vi borde ha haft det i fredags istället tycker jag.
Har redan börjat med lite PP-bilder, men annars är det rätt trist på den här fronten... Känns som om vi inget gör, tiden går i slow motion. Orkar egentligen inte bry mig så mycket heller, det känns lite drygt att vara tillbaka på a-nivå bara för att den kursen går under miljövetarnas första år, medan jag läser mitt tredje på biologi.

Har pillat ut lite data till c-uppsatsen under helgen iaf, så man ser vad vi har att gå på. Läst två rapporter och en (bra) c-uppsats om fisk, lite halvt om samma sak jag ska skriva om fast fel fiskar. :p
Hade varit skönt att gräva ner sig lite med plugg nu, bara för att jag har tiden till det. Men samtidigt kommer jag mig inte för att läsa mer till c-uppsatsen heller, känns som om jag går och väntar på kursstart och egentligen vill jag pilla med denna veckas uppsats så den blir klar!

Vänte nu lite. Har jag greppat det hela nu?

Frustrerad för att det är för lätt? O sedan ingen ork till att pilla med de svårare uppgifterna (vilken är på din 'normala' nivå)?

KL.
Men orka att tentan ligger nästa vecka istället för veckan efter det, som jag trodde :crazy:!

Så två tentor i nästa vecka och skola varje dag fram till dess. Ena kursen började idag (= har inte läst) och den andra har jag inte tittat på sen jag läste den i våras. Ångest!

Nja, jag vill mest att tiden ska gå och att den här kursen ska ta slut. Det är tråkigt att gå och vänta på handledning så vi kan skriva klart arbetet. Sen väntar jag också på att vi ska få lite uppstart inför c-uppsatsen (den kursen har alltså inte startat än men jag är klar med datainsamling och en del läsande), så jag känner att jag gjort vad jag kunnat hittills i princip. Känns som ingenmansland just nu! :p
Och ja, det är trist att skriva på a-nivå när jag är pepp på min kandidatuppsats. :)

Senast ändrad:

Wiiie! Lyckades avanmäla mig till den stora tentan i nästa vecka :banana:, tar den till våren istället. Så, bara en (liten) tenta nästa vecka istället, skööönt.

KL

Med risk för att låta lite inkompetent har jag nu lite frågor om svenska universitetsbegrepp och sådär:

1. Vad innebär A-uppsats, C-uppsats och sådär?

2. Vad innebär exjobb?

3. Hur funkar det med tentor, kan man avanmäla sig som hagel gjorde och bara ta det lite senare om man vill? Hur funkar det rent administrativt sett, blir det inte helknasigt om hälften av klassen gör tentan nästa vecka och den andra hälften gör den om några månader? Då måste väl skolan göra om hela tentan så att det inte finns någon risk för att folk fuskar?

4. Vad händer om man inte klarar en tenta, hur många chanser får man liksom innan man åker ut?

5. Hur mycket kurslitteratur brukar ni köpa för varje kurs, och hur löser ni det med den litteratur ni inte köper?

Jag har aldrig varit i närheten av en svensk universitetsutbildning, så det där därför jag är så okunnig... Ursäkta om jag stjäl någons värdefulla tid, själv försöker jag bara skjuta fram sista tentapluggandet lite... ;)

KL
Tentan startar om 1h och pågår i 3 timmar (!) Smått nervös, men pluggade som en galning igår så ska nog räcka:)

Har heller aldrig gått på ett svenskt universitet, men kan svara för hur det funkar här :).

Vi kan egentligen inte avanmäla oss hur som helst (finns en tidsfrist), men eftersom jag har undervisning i en kurs som bara är 8 dagar totalt, samma tid som den tentan så var de schysta och lät mig avanmäla :).

Vi har tre försök på oss att klara en tenta, sen kan man söka dispens om man har särskilda skäl till varför man inte klarat den.

C-uppsats och sådant vet jag inte riktigt vad det motsvarar. Vi skriver ett bachelorprojekt i slutet på år 3 och ett speciale/ex-jobb/master's thesis som det sista innan vi blir färdiga :).

Brukar bara köpa den litteratur som är minimum eller som jag vill ha till framtida bruk. "Hittar" en del på nätet också :angel:.

Oj vad läskigt att ni bara har tre försök! Vissa som jag vet om har skrivit svåra tentor typ 5-7 gånger här :crazy:.

Vi skriver C-uppsats i slutet på en treårig utbildning. Det är obligatoriskt för att få sin kandidatexamen. :) Om man sen fortsätter plugga skriver man ännu en uppsats för att få sin examen. Såg i infon vi fått nu att de kallar c-uppsatsen för Kex-arbete och d-uppsatsen för Ex-arbete (avser både magister och master).

Angående kurslitteratur så köpte jag allt i början... Nu har jag dels försökt köpa begagnat, dels försökt låna. Jag har dock alltid haft kurslitteraturen på något vis, även om vi får mycket stöd i form av PPT och liknande (ofta inspelade föreläsningar) så vill jag ha boken eftersom det är vad lärarna utgår ifrån. 1-2 böcker per kurs brukar vi ha. Allt ifrån mindre pockets till 3 kilosböcker.

Tentorna tror jag nästan vi får skriva om hur många gånger som helst..? Tror snarare hotet ligger i att man till slut inte får pengar från CSN, än från skolans håll. :p

KL

Uuuurrhhhhh dålig dag här!! Två dagar kvar till tenta och inser efter tentafrågetillfället idag att jag typ pluggat "fel".. Urrruughghhh!!!!!

Jag skriver ett examensarbete för att avsluta min högskoleingenjörs examen, vilket är tre års studier.

Ooh, tack för svar allihop! :bow: Känns bra att ha lite bättre koll på alla begrepp då jag funderar på att komplettera min blivande examen med en från ett svenskt universitet.

Oj vad läskigt att ni bara har tre försök! Vissa som jag vet om har skrivit svåra tentor typ 5-7 gånger här :crazy:.

Här får man 2 försök, sen får man gå om. En av mina vänner klarade inte av en av tentorna i januari förra året och fixade inte omtentan i augusti heller, så då fick hon välja mellan att gå om det året och att sluta helt...:eek:

Tycker väl iofs att det är rätt på ett sätt, för annars tror jag aldrig att folk hade skärpt till sig någonting. Men samtidigt är det en skrämmande tanke att det kan gå så fort... Självklart finns det dock utrymme för dispens p.g.a. speciella omständigheter här också, men det vet jag inte riktigt hur det fungerar.

KL

Uuuurrhhhhh dålig dag här!! Två dagar kvar till tenta och inser efter tentafrågetillfället idag att jag typ pluggat "fel".. Urrruughghhh!!!!!

Men oj! Stackare!! Är det inte väldigt sent av lärarna också att lägga ett frågetillfälle bara två dagar före själva tentan? Då får man ju verkligen jättelite tid att "plugga om" ifall det nu skulle vara så att man fått något viktigt om bakfoten...:crazy: Lider med dig!

Jo, jag tycker också det var alldeles för nära inpå tentan :( Tror det uppstod förvirring och ångest för de flesta i klassen. Usch. Paniken bara växer sig i magen, försöker tänker rationellt på det hela och låta detta bero tills morgondagen. Gör ingenting att panik-plugga-om nu när hjärnan är grötig.

Är extremt beronde av struktur och ordning när jag pluggar så det här fuckar upp hela min studieteknik. Gör aldrig något i sista minuten, har ganska stort kontrollbehov och nu vet inte alls hur jag ska lägga upp dessa sista två dagar. Men det lär ju komma något positivt ur detta i alla fall - jag lär mig något nytt om mig själv och hur jag hanterar såna här saker. Men USCH vad jobbigt det är just nu!

KL

Med risk för att låta lite inkompetent har jag nu lite frågor om svenska universitetsbegrepp och sådär:

1. Vad innebär A-uppsats, C-uppsats och sådär?

2. Vad innebär exjobb?

3. Hur funkar det med tentor, kan man avanmäla sig som hagel gjorde och bara ta det lite senare om man vill? Hur funkar det rent administrativt sett, blir det inte helknasigt om hälften av klassen gör tentan nästa vecka och den andra hälften gör den om några månader? Då måste väl skolan göra om hela tentan så att det inte finns någon risk för att folk fuskar?

4. Vad händer om man inte klarar en tenta, hur många chanser får man liksom innan man åker ut?

5. Hur mycket kurslitteratur brukar ni köpa för varje kurs, och hur löser ni det med den litteratur ni inte köper?

Jag har aldrig varit i närheten av en svensk universitetsutbildning, så det där därför jag är så okunnig... Ursäkta om jag stjäl någons värdefulla tid, själv försöker jag bara skjuta fram sista tentapluggandet lite... ;)

1 + 2. Har ingen aning. Är inte där än.

3. Vi kommer inte ut på våran praktik (praktiker, vi har 3 totalt) om vi inte klarar tentorna. Så att inte gå o försöka på tentan gör bara att vi får ett h-vete i slutändan. Vi kan välja att inte gå på tentan respektive ge attans i att anmäla oss. Valet är fritt. Men som sagt, vi skjuter oss själva i foten.

Våran omtenta för den vi gjorde i torsdags ligger i mars. Skolan avgör således när tentorna ska vara.

4. Vi har totalt 4 chanser exklusive orginaltentan. Åker ut..vet jag inte om vi gör alls. Det där har jag ärligt ingen koll på.

5. Köper så här långt allt. Det extra som skolan vill att vi läser får vi av den. Vi får en kurslitteraturlista som jag går efter. Idag har jag just betalat en bok för 676:-, en bok vi kommer att använda mkt.

kl

Känns som om jag jämt är irriterad på Universitet :grin:
Nästa vecka är examensvecka men vår kurs vi går nu har undervisning mån-ons och sedan är det examen på torsdag eller fredag. Har anmält mig till omtenta i tre kurser och trodde såklart att omtentorna skulle vara på omtentaveckan (konstigt va :grin:) men nej alla tre var visst på examensveckan, suck... Är ju lite omöjligt att ha praktisk undervisning mån-ons, praktisk examen torsdag eller fredag, en omtenta fredag och sedan två omtentor någon gång mån-fre (två olika dagar). Kan inte precis missa undervisningen 2 dagar på kursen för de två sista omtentorna eftersom jag då inte lär klara den tentan (kursen är bara 2v praktiskaövelser).
Sen verkar de inte vara så pigga på att avanmäla mig från en/två omtentor. Visst avanmälnings fristen har gått ut men hur in i helsike ska jag veta att deras examensplanering är helt orimlig :grin: Nåja, ska ringa och försöka få tag på någon annan (snällare :p) på administrationen imorgon.
Vi har som Hagel sagt bara tre försök (går samma utbildning) och vill gärna inte slösa bort ett försök så att jag måste krångla med dispensation om jag kuggar...

Blir galen, inte nog med att jag måste grotta in mig totalt för att ha en changs att klara tentorna när det helt plötsligt blev 1v tidigare men så är det massor med administrativt tjaffs som tar tid.

Senast ändrad:

Du klarar fjrekræ även om du är borta en dag och troligen två också om du läser lite mer själv/ ber någon ta anteckningar till dig!
Du kan välja att gå upp om förmiddagen eller eftermiddagen till tentan (8.30/12.30) så passar det kanske bättre med de andra två?

Men huh, varför ligger de inte i mellemugen?? :crazy:

Efter tredje försöket är det väl heller inte så att de slänger ut oss, men man får troligen hoppa ner en årgång och läsa kursen igen.

Kurslitteratur köper jag begagnad det mesta om det inte är någon bok jag vet att jag själv vill behålla senare/inte får fatt på en begagnad. Generellt svindyra böcker iaf nu i slutet på utbildningen på 3 kg plus! :p

(Läser samma som hagel och Ainon)

*kl*
Vaknar, går in på studentmailen, ser att jag fått mail med rubriken "Tentaresultat". Får psykbryt, är alltid så jäkla nervös inför resultatet :p Och vad står det? Att jag är godkänd på basgruppen och obligatoriska momenten. Tentaresultatet hade alltså inte kommit, lurad av rubriken ;) Suck! Det visste jag ju redan om, nervös helt i onödan! Tentaresultatet ska iofs inte komma förrän nästa vecka, men sist var det också tidigt.

Knapplån!

Nu måste jag in i tråden och gnälla av mig lite. Ska examinera nuvarande kurs i morgon genom att redovisa en grej och jag har så mycket ångest inför det, hela kursen har varit superflummig och otydlig och jag vet knappt vad jag ska säga eller göra på redovisningen. Vi ska visa filmade intervjuer med fiktiva patienter (pluggar ju till psykolog) och jag vrider mig i plågor över att se mig själv på film: det är så hemskt att se sin kropp, höra sin röst, se sina yviga gester...

Uääh.

Nästa kurs, som jag börjar på måndag, längtar jag grymt mycket efter! Det kommer bli superintensivt eftersom vi läser 5 poäng och skriver tenta inom loppet av tolv dagar, men det ska bli skönt att bryta av med något lite annorlunda: juridik står på schemat! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka