Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Härligt med tentan. Då klarade du den säkert! Jag brukar i alla fall vara lite extra hård mot mig själv och tror nog de flesta är det när de rättar. Hur går det med de andra tentorna, visst var det några du hade att göra om?

Själv har första veckan i skolan varit sååå lugn! Jätteskönt med återhämtning. Så nu har jag lite ny energi!

Dock börjar jag på allvar få panik över PBL-delen nu. Hittills har vi läst kurser enbart på grundnivå, men nu har vi vår första kurs på avancerad nivå. Jag antar att det är detta som gör att det är svårt att hitta bra litteratur om ämnet, och istället är förpassad till vetenskapliga artiklar :crazy: Och my oh my, VAD SVÅRT DET ÄR! Har sammanlagt suttit 4½ timme och aktivt sökt efter bra material, utan någon vidare framgång. Det kanske inte är så lång tid i sammanhanget egentligen, och jag lär väl bli effektivare under utbildningens gång, men just nu känns det oerhört stressande att jag inte lär mig något alls (förutom att söka efter material möjligtvis, om ens det). Misstänker att hela kursen kommer fortlöpa såhär.. Suck!

Hatar skolan just nu... Har den sämsta mentorn som inte verkar ha koll på nånting vilket har lett till att jag har varit tvungen att lägga om min studieplan flera gånger då hon har glömt vissa kurser som ska vara med. Nu måste jag göra om igen och utbildningen blir bara längre och längre.....

*kl*
Anatomikursen är igång för fullt, har haft riktigt trevliga föreläsningar med en oerhört entusiastisk och intensiv föreläsare :D Men bra är han! Har blivit mer och mer positivt överaskad för varje dag - Jag kan ju det här! Jag har läst hästskötare på gymnasiet och hästens anatomi, och känner igen massor. Skelett, muskler, leders uppbyggnad, namn (latin), utseende och mängder. Lättad var ordet ;) Har iallafall en grund att stå på.

Tentan fick jag tillbaka idag, på två av delarna fick jag riktigt bra kommentarer och den sista sådär, men ändå godkänd.

Senast ändrad:

Jag blir snarare stressad av det! Jag finner det här vara ett aber. Jag får massa tankar om att jag har glömt något.. Grym stress kanske helt i onödan..men iaf.

Jomen visst är det så. Man tänker ju alltid "Nåt finns det att göra alltid" och sedan tänker jag alltid att man ju förlorar i princip en hel vecka studier om man tar de lugnt sådär i början. Men vi kunde faktiskt inte göra något i vår kurs, eftersom vi läser enligt PBL och inte hade vår basgrupp förrän på fredagen. Och ingen kurslitteratur.

Aaah denna stress. Alltid gör man nånting fel, känns det som iaf... Finns alltid nån som pluggar mer. Nån som pluggar mindre. Ibland inte logiskt vem av dessa personer som klarar tentan heller. Så står man där själv och väger sin insats och undrar vad man kan egentligen?
Det värsta just nu är väl den där tanken på att man ska ut och jobba och egentligen inte vet nånting alls. Men jag satsar för tillfället stenhårt på att bli ålexpert och det är ju ganska trevligt tycker jag. :D Mitt nästa mål är nog flodnejonögaexpert, eller möjligtvis havsnejonöga. :D

Blä vad jobbigt! Lägger du upp din utbildning själv då alltså? Låter inte så roligt med en så förvirrad mentor direkt =/

Ouuh, förstår precis vad du menar (bortsett från dina två sista meningar :D). Jobbigt att plugga ibland alltså!

KL

Har precis satt mig för att skriva startinlägget på en två dagar långt seminarium, och herregud. En hadith (muslimsk text, en del av sunnan) som mest består av arabiska ord och är som en gröt, samt ett afrikanskt religiöst skapelseepos i diktform som får en att se i kors. Detta blir inte roligt. :eek:

Försöker lära mig att chilla lite mer, men det är klurigt. Funderar på hur det ska gå i framtiden om jag inte kan släppa jobbet på fritiden?
Men ja, att ens fundera på sådana saker visar ju onödigheten i sakerna jag tänker på. ;)

Har idag köpt en skönlitterär bok! Det vet jag inte när jag gjorde sist. Game of thrones blev det och jag ser fram emot att läsa nåt annat än faktaböcker, även om jag alltid slås av tanken "jag kunde ju likaväl ha läst en rapport...". Varför slås man inte av den tanken när man kollar på tv? ;)

:rofl: jag inser att jag inte promotar idéhistoria så bra!

Just för detta seminarium är det väl mest att vi knappt har några instruktioner samt att vi har fått ganska knepiga texter utan några direktiv, så de flesta undrar nog vad det är som skall diskuteras utifrån texterna. Det känns som att bli lämnad med en superavancerad IKEA-pryl som skall monteras ihop men utan någon information om hur vi ska göra det. Sedan har texterna kommit med väldigt kort förvarning, så de flesta är stressade som tusan just nu. Men det är bara att bita ihop och göra det. :D

Det skulle vara kul att se hur mycket den enda killen i klassen som kan arabiska och islam bra kommer att sucka över felstavningar och konstiga tolkningar imorgon. :p Sist då jag skulle analysera en arabisk text fick han hjälpa mig med uttalen ..

*KL*

Läser min andra termin till ingenjör, känns redan som att jag ligger efter och det är ju bara början av 3:e veckan än :crazy:

Blir så stressad och förstår inte hur dem tänker att man ska hinna med allt...
Snittar väl på 6h/dag med föreläsningar, lektioner och labbar i skolan sen utöver det så är den rekommenderade självstudietiden för dem kurserna vi läser nu sammanlagt ca 5h/dag.
Hur ska man hinna med allt :confused:

Nån som har nått bra system på hur man håller sej i fas ?

Purkeli purk, hittar inget intressant att skriva examensarbete (master) i...
Finns det någon "annonspark" i sverige där företag, myndigheter o dyl annonserar efter ex-jobbare?

Hur fasiken kunde ni andra bestämma och hitta något att skriva om?

Känns som om alla som ska skriva samtidigt som mig (ht 2013) redan har funnit handledare och projekt och jag känner lite stress :S

Vad vill du skriva inom för område :)? Jag kan komma på ett par tips, men ska det vara på mikro- eller makronivå, inom medicinalverkasamhet, små eller stora djur, viktigt att det är kliniskt eller spelar det ingen roll?

Och ingen stress, t.ex. visste inte L (Jo i vår grupps flickvän) vad hon skulle skriva om eller hos vem och hon ska börja nästa vecka!

Försöker lära mig att chilla lite mer, men det är klurigt. Funderar på hur det ska gå i framtiden om jag inte kan släppa jobbet på fritiden?
Men ja, att ens fundera på sådana saker visar ju onödigheten i sakerna jag tänker på. ;)

Har idag köpt en skönlitterär bok! Det vet jag inte när jag gjorde sist. Game of thrones blev det och jag ser fram emot att läsa nåt annat än faktaböcker, även om jag alltid slås av tanken "jag kunde ju likaväl ha läst en rapport...". Varför slås man inte av den tanken när man kollar på tv? ;)

Vadå, jag tänker alltid att jag kunde ha pluggat istället för att titta på TV :angel: Idag vaknade jag mitt i natten och var stressad över tentan (om 3-4 veckor!) och tänkte att jag kanske skulle offra några timmar sömn för att plugga :angel:

Okej, något överdrivet, men jag är med på vad du menar. Tror det är jätteviktigt att kunna chilla lite mer - så man kan rikta sin energi åt det viktiga, att lära sig. Och inte att oroa sig.

Första månaderna var jag ganska lugn men jag har faktiskt blivit sämre och sämre på att släppa skolan på fritiden. Tror det grundar sig i att i och med att vi läser PBL och således jobbar mycket utifrån gruppdiskussioner o.s.v. så får man en update om vad andra har läst/förstår/kopplar. Och eftersom alla är så sjukt duktiga på att uttrycka sig, så låter alla sjukt smarta, och det i sin tur ger mig sjuk ångest för att jag inte alls är på samma nivå :eek: Och så börjar hetsen... :crazy:

Jomen visst är det så. Man tänker ju alltid "Nåt finns det att göra alltid" och sedan tänker jag alltid att man ju förlorar i princip en hel vecka studier om man tar de lugnt sådär i början. Men vi kunde faktiskt inte göra något i vår kurs, eftersom vi läser enligt PBL och inte hade vår basgrupp förrän på fredagen. Och ingen kurslitteratur.

Exakt så är det. Det finns alltid något att läsa. O visst finns det. Nackdelen med att känna att man inte har något att göra är att man tappar motivationen och ambitionen. Det är bättre o ha en jämn ström av krav som ska göras än detta vågspel, denna berg-o-dalbana.

Aaah denna stress. Alltid gör man nånting fel, känns det som iaf... Finns alltid nån som pluggar mer. Nån som pluggar mindre. Ibland inte logiskt vem av dessa personer som klarar tentan heller. Så står man där själv och väger sin insats och undrar vad man kan egentligen?
Det värsta just nu är väl den där tanken på att man ska ut och jobba och egentligen inte vet nånting alls. Men jag satsar för tillfället stenhårt på att bli ålexpert och det är ju ganska trevligt tycker jag. :D Mitt nästa mål är nog flodnejonögaexpert, eller möjligtvis havsnejonöga. :D

Jupp, denna stress o denna eviga jämförelse med andra. Det finns en orsak till varför jag inte har FB. Det är så himla lätt o bli stressad av 'alla andra' i klassen. Vad de gjort, inte gjort, hur de ligger till etc, etc, etc.

Jag har ju nyss börjat min utbildning så till stressen inför jobb har jag inte kommit till. Men visst, lite tankar på VFU:n (praktik) finns ju och en o annan fundering hur och var jag ska lägga min praktik.

Usch och fy alltså. Borde gå en stresshanteringskurs. Eller snarare en självkänsla/självförtroende/självuppfattningskurs.

Jag pratade med en kursare om detta igår. Hon är nämligen alltid lugn inför och efter tentor. Oroar sig sällan. Jag menar INGEN TENTAÅNGEST, hör ni hur det låter? Hon visste inte varför, det har växt bort med åren (men ändå har hon bara precis lämnat gymnasiet). Hon tänker rationellt och menar: Jag har aldrig kuggat - varför skulle jag plötsligt göra det om jag har gått tillväga på samma sätt som tidigare? (Det låter drygt nu när jag skriver det, men hon framstår inte alls som sådan utan snarare tvärtom, hon är oerhört ödmjuk. Det är väl min sammanfattning av vårt samtal som får den tonen).

Hon har ju rätt på ett sätt. Tänker rationellt - jag gör tvärtom. Oroar mig ALLTID, hur bra det än känns, inbillar mig alltid att jag kommer misslyckas, att jag inte klarar av det. Jag har aldrig någonsin känt mig så korkad som jag gjort senaste terminen, och det är ju så att ju mer jag tänker att jag är dum i huvudet, desto mer dum i huvudet blir jag. Självuppfyllande profetia. Men varför känner jag så då? Jag har ju klarat allting än så länge, vissa saker bättre än andra. Men faktum är, att det nog till stor del grundar sig i att jag är inte "bäst" längre. Jag tillhör inte toppskiktet av vår klass, långt ifrån. Jag är medel och det är en känsla jag inte är van vid. Nu studerar jag tillsammans med "jämlikar" och precis som vår programansvariga har försökt sagt, så kommer det ha en inverkan på vår självkänsla och vårt självförtroende. Och vår självuppfattning. Detta har jag varit medveten om hela tiden men jag trodde aldrig att det omedvetet skulle påverka mig så pass mycket som det gjort...

Blä! Men bättring ska det bli :)

Jag hade min sådan kris för många år sedan, i grundskolan. Jag låg alltid väldigt före, fick andra läxor än resten av klassen osv fram tills mellanstadiet. Då var det plötsligt orättvist och jag skulle läsa som resten av klassen. Där nånstans dog min önskan av att vara liiite bättre, och folk började knappa in på mig. Det var många år som jag slets mellan att vilja vara bäst i klassen, och att inse att det inte går. Jag är inte tillräckligt smart för det, jag fick bara ett stort försprång tack vare äldre syskon.

Sedan gick jag i en gymnasieklass där två tjejer fick MVG i precis varenda kurs (bild som matte som idrott...) och de flesta andra hade bara MVG och VG (där ungefär låg jag också). Nu för tiden orkar jag inte bry mig, känner inte att betyg är det viktigaste på högskolan. För mig känns det viktigare att ha lärt mig nånting, att bilda min egen uppfattning och dra egna slutsatser. Det är ju det som kommer hjälpa mig sen när jag jobbar; vilket betyg jag fick på tentan behöver inte alls spegla vad jag faktiskt kan. Så länge jag klarar tentan (och helst inte på marginalen) så är jag nöjd.

Men även jag skulle behöva en stresshanteringskurs. Dock vet jag att jag inte mår bra nu av allt stillasittande och att inte ha något speciellt i mitt liv utöver skola, jobb och vänner. Jag ägnar mig inte åt nåt speciellt. Det är krafttag på den fronten just nu kan jag meddela! Ju mer stimulans jag får av min hobby desto bättre mår jag och hanterar livet i övrigt. Om jag mest inte gör nånting, ja då finns det ju utrymme och energi till att göra varje småsak till en väldigt stor grej...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka