Sv: Vi Som Pluggar
Du får gärna rabbla alla positiva saker med PBL som du tycker, speciellt om du har gått klart en PBL-utbildning, då har du väl en färdig åsikt om det

Just nu inför stundande hemtenta så spyr jag galla över PBL (det gör jag mest hela tiden egentligen, även om jag liksom FÖRSTÅR fördelarna i ett större perspektiv så funderar jag ibland på om fördelarna verkligen väger upp för nackdelarna..). Förstår liksom inte hur man kan sakna PBL, vad är det att sakna?! Ångesten över att finna kurslitteratur, ångesten kring huruvida man läst tillräckligt mycket, ångesten över att tentorna är flummigt uppbyggda? Ångesten över att att man inte har några som helst riktlinjer att följa förutom flummiga kursmål? Ångesten över att helt enkelt aldrig någonsin vet om man är på rätt spår eller inte? "Ni kan ju forma era studier efter vad ni VILL läsa, vad ni är INTRESSERADE av! Kunskap är oändlig och man kan aldrig läsa fel"... Nä, visst? Klart man kan. I alla fall utifrån vad skolan förväntar sig.
Jag lägger ner otroligt mycket tid på att hitta relevant kurslitteratur, så pass mycket att det känns som att jag faktiskt inte lärt mig någonting. Och när jag väl hittat något bra, så kan jag inte riktigt ta till mig det som står, för vem är jag att bedöma om det som står är bra kunskap för mig att ta in? Jag går liksom andra terminen på ett femårigt program och är nog inte riktigt framme i att ensam kunna bedöma vad som är riktigt och inte. Så då blir ju min kunskap automatiskt påverkad (negativt).
Nä, lite mer vägledning tycker jag allt att studenter behöver.
Jag förstår att jag kommer gå ut denna utbildning och vara grymt duktig på hur och var jag hittar bra, tillförlitlig fakta. Och att jag kommer vara duktig på att arbeta i grupp och uttrycka mig verbalt. Men jag tror också att jag kommer gå ut utbildningen med betydligt sämre kunskap inom min profession än andra som gått samma utbildning men utan PBL. Och det är grymt stressande och tråkigt - eftersom ämnet är så intressant och jag VILL lära mig men jag KAN inte lära mig (ännu).