Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Exakt! Det blir ju en sådan ångestladdad situation att bara stressmomentet ser till att man glömmer 30% direkt efter att ha lämnat skrivsalen.

Vad som är ännu värre för just den delkursen jag läst nu är att den spände sig över 7000 f.Kr. till 1350 e.Kr. och på detta fick vi två essäfrågor på två olika, mycket isolerade händelser att besvara. Risken att misslyckas om man inte läst på just de två kapitlen extra noga blir därmed ganska hög. :banghead:

kl
Kuggade tentan, 29 poäng och godkänt är 50... Tentan är i två delar och om man inte klarar 38 poäng på första delen rättar de inte andra:banghead:
Det som kändes så bra... Nu har jag tre tentor i januari istället, då jag tar för givet att den jag gjorde nyss är underkänd (speciellt om denna var det)

Att det känns som ett extremt misslyckande är också för att jag inte får någon csn och vår ekonomi är kass, kommer behöva arbeta ännu mer nu.

Senast ändrad:

Pepp pepp! :) Vad sitter du och gör?

Jag sitter och pluggar jag med, haft en effektiv dag idag. Morgonen och förmiddagen ägnade jag åt basgruppsarbete (inkl. egenterapi), och nu tänkte jag precis sätta igång och göra klart det sista på mitt psykologutlåtande :)

Jag gör! :)

Idag har varit en produktiv dag! Vi har gjort klart förberedelserna för morgondagens seminarium, korrigerat den underkända gruppuppgiften samt börjat på den nya gruppuppgiften. Jag själv har hittat en artikel om döden till torsdagens seminarium och sitter just nu och rättar min underkända hemtenta. I morgon har jag dessutom uppkörning... Det är mycket nu :p

Jag sitter också och pluggar, tenta på torsdag! Statistik. Men det känns riktigt bra faktiskt, jag blir oerhört förvånad om jag inte klarar tentan. Ikväll och imorgon blir det mest lite repetition på småsaker.

Är det en ny kurs så ta't lugnt, det känns alltid superförvirrande i början innan man kommer in i det tycker jag :)

KL

blah, igar var en bra dag, lyckades plugga matte hela dagen. Imorgon ska jag kopa tre mattebocker fran folk (win!). DIa har daremot varit skit segt! ska anvanda ArcMap och jag far ju sakerna att funka till slut men det tar ju tre svara ar att ta sig dit!

KL

Ytterligare en som sitter i pluggträsket! Håller på med det centrala dogmat dvs DNA-replikation, transkription och translation. Väldigt stort avsnitt och väldigt mycket detaljer. Imorgon har vi redovisning på delarna i halvklass och vill gärna vara bra förberedd :)

knapp

Jag pluggar inredning! :p Nä, men flyttar på måndag och försöker få ihop möbler etc så att det ser någorlunda enhetligt och trevligt ut.

Vad det gäller det riktiga plugget så gick psykologihemtentan riktigt jävla dåligt. Blev panikplugg natten innan och jag fick absolut inte till det. Kommer att få tillbaka den på fredag och räknar med att sätta av helgen för att rätta till den. Är sur och besviken på mig själv för att jag brast så i självdisciplin men samtidigt är det "rätt" tenta att kugga på, det är bara komplettering som krävs. Lär bli en trevlig fredag dock då föreläsaren fått för sig att vi ska få tillbaka både grupparbetena och tentorna gruppvis :crazy: Tack och lov att jag känner mig hyffsat trygg i min grupp.

Nästa kurs är lingvistik. Hade första föreläsningen igår och ska in med första uppgiften redan på måndag. Dessutom har vi kommunikationsseminarium imorgon (ska leka psykologer och spela in varandra på band :p ). Lingvistiken känns ok än så länge, vi håller på med verbalt och icke-verbalt språk. Lär bli jobbigare framåt jul när vi ska börja med grammatik. Jag hatar grammatik...

Här är en som inte pluggar... :p Har gjort allt annat idag, men det var planerat!

Såg just att min projektplan blivit godkänd med orden "Lysande projekt och välformulerad plan!". Sånt gör mig glad. :) Det var lite det jag väntade på, har ju inte velat börja förrän jag visste att den var godkänd.

Heltidskursen började igår med bristande framgång. Introduktionsföreläsningen gick varken att se live eller inspelad. Teknikens under alltså... :meh: Turligt nog var det nog bara "hej och välkommen" vad jag förstått (nej läraren har inte skrivit på nätet vad som sas, bara att inspelningen inte fungerade). Läste igår en vetenskaplig artikel där man analyserat historisk data om lax- och öringvandring i Klarälven och Gullspångsälven. Ikväll blir det nog att fortsätta läsa på en artikel om biodiversitet som jag påbörjade igår. :)

Oooh, det där är pilliga detaljer! Jag tyckte mest det kändes som man läste nån avancerade mekanik eller så när det handlade om DNA. Hur kan naturen ha hittat på det där helt på egen hand? Hur kan det egentligen fungera?

Mvh fullkomligt fascinerad :D

Det är verkligen fascinerande! Så otroligt många steg och små delar och allt måste stämma! Jag tycker det mest märkliga är att det inte uppstår fler fel och mutationer än det faktiskt gör :p

Ja, det är verkligen ett lustigt litet system!

Kan meddela att det går sådär med läsandet, när fröken kissekatt kommer och vill gosa. Det känns liksom viktigare än att läsa artiklar...

ja precis, sen kommer jag knappt ihag vad saker heter eftersom det var tre ar sedan jag anvande Mapinfo flitigt. Sa att anvanda indexet i manualen funkar knappt :D

jag fick iaf mitt icke fungerande eco-region layer att funka igen! att daremot hitta pa hur jag lagger in mina egna koordinater :cautious:

Jag är inte avundsjuk :D

Till ämnets försvar så ska jag kanske säga att det vore nog långt mer intressant om man faktiskt hade tid att gräva ner sig lite. Nu är kursen bara sex veckor och då hinner man inte gräva så mycket när det finns 1 100 sidor kurslitteratur plus rättsfall att stånga sig igenom. :banghead:

Till ämnets försvar så ska jag kanske säga att det vore nog långt mer intressant om man faktiskt hade tid att gräva ner sig lite. Nu är kursen bara sex veckor och då hinner man inte gräva så mycket när det finns 1 100 sidor kurslitteratur plus rättsfall att stånga sig igenom. :banghead:
6 veckor?? Är er kurs inte längre? Vad ingår i den?

Det är ju skatterätten jag har kvar innan examen och den är fan orimlig att klara känns det som just nu. Men vi har ju en massa redovisning med i vår. Plus en massa koncernskit som jag blir helt knäpp på. Utdelningar mellan bolag på Cypern, någon dubbel-Luxenburgare och ett helt gäng med förbjudna lån, samtidigt som samma person som äger alla AB också sålt sin villa, ett helt gäng med aktier, gärna lite golfaktier också så att man dessutom får ha diskussionen om personliga levnadskostnader. Sen har ju alla i släkten jobbat i olika delar i den hemmasnickrade koncernen, varav två i filialen i Paris, så man får beskatta huvudpersonen för det ändå. Sen har personen byggt ut en massa på en av fastigheterna och dragit av för hela beloppet, istället för att skriva av. Och sen ska det avsättas till periodiseringsfond, expansionsfond och glöm absolut inte att räntefördela.
Dessvärre ska man ju inte bara redogöra för huvudpersonens beskattning, utan dessutom för alla bolagens, alla anhörigas och alla andra människor och hunden som finns i sammanhanget.

Och så får man 6 st sådana frågor att reda ut på 5 timmar.

Jag kanske ska byta till Örebro?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka