Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

En tanke bara- hur många elever är det per kurs på humanistiska utbildningar?
Vi är nog runt 150-200 personer per kurs, så antalet elever per föreläsning är väldigt högt. Jag inbillar mig att teknologstudenter är grymt billiga just för att vi "massproduceras" så väldigt. Dessutom håller samma lärare ofta i flera kursomgångar av en och samma kurs samtidigt.

Toffeln: Vad och var pluggar du? Jag blir ju jättenyfiken!
Jag pluggar tf på KTH. Är du ett bekant ansikte? :p:D

Vi är nog runt 150-200 personer per kurs, så antalet elever per föreläsning är väldigt högt. Jag inbillar mig att teknologstudenter är grymt billiga just för att vi "massproduceras" så väldigt. Dessutom håller samma lärare ofta i flera kursomgångar av en och samma kurs samtidigt.

En bra tanke, för visst är det så att man oftast är mindre klasser på humanistiska utbildningar (vi är 50-60 st i vår klass) och ni kan säkert vara väldigt billiga i drift ;) Däremot är inte bidraget för eleverna lika stort på varje utbildning, utan vissa utbildningar har ju ett högre bidrag per elev.

Oavsett varför teknologiska utbildningar har bättre ekonomi så kan jag känna att det är lite tråkigt (både för min egen del men också för lärare i humaniora som får mycket sämre arbetsförhållanden än sina kollegor på samma universitet, bara att kollegorna råkar arbeta på en mycket rikare institution). Jag vill ju också kunna ta del av intressanta och lärorika föreläsningar, seminarium osv i mängder!

Men allt handlar väl om ekonomi och skit som jag inte förstår mig på. Och sen så är ju stor del av bidragen som skolorna får grundade på faktiska kostnader för utbildningen, det är ju förhoppningsvis inte helt random utdelat till de utbildningar "man tycker bäst om" ;) Förmodligen krävs det betydligt mer resurser på era utbildningar :) Men något är väl lite knas om ena lärarkåren går på knäna och andra (i jämförelse) glider fram på bananskal och får hur mycket tid som helst för att rätta tentor, planera lektioner, svara på mail o.s.v.

Senast ändrad:

Skoj! :)

Och jag lääängtar tills biokemikursen är slut (i januari) och vi får gå över på organens struktur och funktion :d

Vi läste en kort (en månad) "grundkurs anatomi" först så jag vet vad du har att se fram emot. Väldigt intressant om än lite tradigt att plugga in :)

Biokemi är ju sådär kul så jag förstår dig :p
Vår anatomikurs är också kort, bara ca 3 veckor men det är väldigt mycket praktiskt. Dissektioner flera dagar i veckan fram till tentan, som även den är praktisk (muntlig). Men visst är det fortfarande mycket att plugga in! Men så intressant så det gör ingenting :D

Nejmen tack :)

Låter som en rolig kurs för din del! Måste säga att jag älskar kurser där tentan uteblir, även om det innebär många fler småuppgifter under kursens gång istället...

Senast ändrad:

Gravid depression hos män kanske?
Nyss "upptäckt" vetenskapligt dock så kanske inte finns så mycket material om det.

Ja, det är ett intressant ämne. Tyvärr, som du säger, så finns det nog inte tillräckligt med material för mig att finna ännu! Detsamma om postpatrum-depression (förlossningsdepression) hos män... Mycket spännande men inte ett taktiskt val.

Jag valde våld i nära relationer till slut, stort ämne med mycket information att finna men ändå intressant. Taktiskt val för vi ska tillämpa fenomenet till psykologyrket i slutet på tentan, och det är nog ganska enkelt att tillämpa detta :) Nu ska jag bara välja fokus inom ämnet. Barn, vuxna, män, kvinnor o.s.v. o.s.v. Detta eviga väljandet!

Vi är ju inte rent humanistiska men är också relativt få. Kommer väl knappt upp i 50 studenter totalt med båda grupperna (logopeder och audiologer som läser parallellt). Om man bara räknar logopedgruppen så är vi ca. 25 stycken.

kl

Jippie, klarade tentan i mikrobiologi! :banana: 81 % totalt och betyg 4, jättenöjd! Nu väntar jag bara på statistiktentan, men den räknar jag med att klara.

Ja, vi kan vara bara klassen, dvs ca 40st på föreläsningar. Men oftast, på de de större kurserna, så är vi 2-3 klasser minst.

Toffeln: Vad och var pluggar du? Jag blir ju jättenyfiken!
Jag pluggar tf på KTH. Är du ett bekant ansikte? :p:D

Nope, jag pluggar i Linköping. :) Tf = teknisk fysik eller? Vilket år?

Senast ändrad:

Ja, precis :) Vilken inriktning har du?
Jag är inne på år två, puh. Du är på år ett? Eller har ni linalgen senare? :)

cherie och Araminta:
Ah, misstänkte det lite i smyg sådär :p
Jag tror också att man får ungefär pengar proportionellt mot hur många elever man har, och massproduktion kan ju vara ekonomiskt.. ;)

Jo, det är en rolig kurs. Hittills verklighetsförankrad med aktuella problem, vattendomar och liknande. :) Förhoppningsvis även lärorika och givande exkursioner nästa vecka.

Angående hur många elever man är i klassen så kan jag hälsa att vi är 5 på campus och 3 på distans. I förra kursen (första kursen på mastern, som jag missade och tar nästa år istället) var dem hela 3 st totalt. ;) På vippen att allt blir inställt men dem anstränger sig verkligen för att köra på ändå. I våras blev mastern helt inställd den terminen pga endast 2 sökande per kurs.

+ Chili, tack!! :) Har jag inte totalt missförstått allt så får jag godkänt på statistiken men man ska ju som bekant inte ropa hej... :p

Jag läser nano på LTH, vi kan vara upp mot 150 st på vissa kurser (främst de kurserna som ingår i alla civilingenjörsprogram då som vi samläser med andra program), men ibland sitter vi knappt 20 st på föreläsningarna som är specifika för bara vår klass :p

kl

Klarade förresten båda mina tentor nu förra omgången, 3a i Process och komponentteknologi och 4a i Matematisk statistik. Hade nog kunnat vara ett snäpp högre på båda om jag inte hade fått total blockering veckan innan tentorna och inte repeterade något alls från kurserna, men ja... Nu läser vi Analys på Nanoskalan och Reglerteknik.

Senast ändrad:

Kl.
Wow, min skola är verkligen bedrövlig nu sista året... Skriver just nu denna underbara b-uppsats, skulle kunna vara roligt om jag hade tid för de... (har att göra med pulsmätningar, fartmätningar och blood lactate mätningar på våra passhästar som tränas efter specifict träningsprogram med pulsklocka tre gånger i veckan..) Sen fick vi tillbaka våran gruppuppsats i utvecklingspsykologi om hur könsfödelningen är i reklamfilmer och fick underkänt på den, mitt första underkända i livet... SUCK. Tyvärr världens svåraste grupp att arbeta med, var beredd på lågt betyg men inte underkänt och har bara två veckor att skriva om den på...

Och på onsdag ska vi redovisa våran uppsats i rörelsevetenskap, sjukt intressant ämne men man har inte tid o sätta in sig i ämnet ordentligt - även om man verkligen borde - 50% tenta på måndag..... Plus sjukt mycket att göra med elevhästarna, speciellt min eftersom jag hipp som happ fick byta häst förra veckan då min inte trivdes att bo på skolan och den nya är inte lika välutbildad och slutprovet närmar sig med stormsteg...

Om dygnet kunde ha sisådär 5timmar extra vore jag nöjd...

Fråga Hur mycket går ni i skolan?
Vi har schemalagt från 8-15 eller 17 5dagar i veckan... Och efter de ska alla arbeten skrivas och underbara b-uppsatsen, hästarna tas hand om osv. Sen ska man kaaanske hinna äta, sova, gå ut med hunden, träna extrahästarna o kanske ha ett litet liv utöver de... Existerar inte...

Taaaaack för att jag fick klaga av mig lite... Just nu känns de som att jullovet inte kan komma fort nog men ändå vill jag ha många veckor kvar då jag inte förstår hur jag ska få ihop allt på 4veckor....

Hoppas ni alla andra har de lite lugnare än vi har de ;) Och en komment på hur många ni är på föreläsningarna, vi är 15st haha och 85% av allt vårat har vi närvaromåste på...

Just nu har vi schemalagt varje dag, något vi inte är vana vid. Vi går antingen 10-16 eller 10-12 så det är ju inte direkt många timmar men mot att tidigare ha haft EN föreläsning i veckan 10-12 så känns det ju jättemycket :angel:

Vi är ca 30 st och det är bara vi på våra kurser. Nästa år skall vi dock läsa någon kurs med andra människor, fast på distans.
De flesta går på föreläsningarna, men det är kanske 3-4st som aldrig dyker upp förutom när det är obligatoriskt!

Fråga Hur mycket går ni i skolan?

Ytterst lite schemalagt, men jag sitter mellan 8-17 varje (var)dag ändå. Oftast i skolans bibliotek. Men idag ösregnar det så jag överväger att plugga hemma idag :p Under denna kurs är det särskilt lite schemalagt, kanske bara 4-6 timmar på en hel vecka. Skulle gärna haft mer :( Tyckte min förra utbildning var ganska bra, då gick jag nästan halvdagar varje dag (antingen förmiddag eller eftermiddag). Då fick man mycket matnyttigt på föreläsningar och seminarium men ändå mycket tid över till självstudier och grupparbeten :) Förstår att det är tufft att hinna med allt med så mycket schemalagt! Jag är så trött på kvällarna så det skulle knappt fungera för mig, när man förutsattes plugga kvällstid. Förmodligen skulle jag typ gått upp klockan 5 på morgonen istället och pluggat då för att få det att gå ihop :P Inte heller jättekul liksom.

KL

Nu har jag valt ämne till tentan helt och hållet tror jag; hur barn påverkas av att leva i familjer där våld förekommer mellan föräldrarna. Ganska smal men intressant, och jag vill gärna få med barnperspektivet. Jättepepp! Haha, så sjukt att vara pepp på en tenta men ångesten kommer snart ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka