Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Hur vanligt är det med lov/ledighet runt jul? Vi räknas tydligen inte som lediga ens på julafton. Inte en enda dag ledigt, för då har vi "självstudier". :meh: Är väl enda sättet att få ihop timmarna antar jag...

Sen insåg jag också att ju tentaperioderna även räknas in - dvs tiden efter att de gamla kurserna slutat, och innan de nya börjat.

Inte undra på att det känns tajt planerat :D

Vi har nästan alltid haft "ledigt" över jul och nyår. Eller ja, självstudier heter det. Men oftast har man kunnat vara ledig.

Fick precis veta att tentan hade kraschat för många igår. Dessutom var en av frågorna fel, inte konstigt den inte gick att räkna ut :mad:
Blir så irriterad! Det har varit en massa fel i den här kursen! Fel i formler, fel i instruktioner, fel i dataset, och nu fel i tentan.
Och lärarna kommenterar bara "nu har du gjort fel" och skriver sen i nyhetsforumet att det visst blivit ett fel i formeln eller vad det nu är som är fel :mad: Så måste man sitta och göra om allt, igen!
Och att skriva så totalt fel på en tentafråga.. Det är inte okej!!

Ehm, ingenting? Jag läser en master på distans. ;) Vi började med hel/halvdagar varje dag på kandidatutbildningen (samma skola). Vi gick 9-12, 13-15 eller 9-15. Det är ju inte ens en heldag... :p Ju längre utbildningen löpte desto färre blev lektionerna. För mig har labbarna nog varit viktigare än lektionerna överlag, men kör man fast är det skönt att få ställa frågor eller höra lärarens förklaring av vissa saker.

Men i allmänhet sa de vad som stod i boken, fast på svenska. Så hade man svårt för engelska (böckerna var alltid på engelska) hjälpte nog föreläsninarna mycket. Men eftersom utbildningen även gick på distans fanns alltid deras poerpoints, instudieringsfrågor m.m på webben, och det var endast labbar/exkursioner som hade närvarokrav.

KL

Hur mycket får man kommentera och komma med tips när man skriver ett grupparbete? Jag skriver med två personer som går kandidatprogrammet (jag läser master men denna kurs kan vi båda läsa tillsammans) och de har varken erfarenhet av artikelsök eller att skriva vetenskapligt. Jag kan ta språkbristen och hjälper dem mer än gärna att vaska fram källor eller komma med idéer, det tycker jag är jättekul! Jag får hela tiden upp förslag i huvudet på saker de kan leta reda på, nämna i sin text, titta närmare på, utveckla sina argument...
Vi vill alla skriva ett bra arbete och vi sa att man måste få skriva konstruktiv kritik till varandra och att man då inte ska bli sur, utan försöka ta det positivt.

Såå... var går den magiska gränsen? När slutar man vara hjälpsam med sina tips och kommentarer, och bara blir jobbig? :confused: :p

ingen aning, men gar dem forsta aret pa kandidaten eller om dem inte kan artikel sok :D personligen skulle jag bli glad av allt stod jag kan fa, en bra grund i hur man skriver vetenskapligt ar guldvard!

Hårfin gräns ;) Jag tror man i princip kan fortsätta hur långt som helst, det hela handlar om att vara lyhörd och taktiskt i bemötandet. Allt handlar om hur du lägger fram det. Är du hjälpsam på ett ödmjukt sätt så tror aldrig att du kommer upplevas som jobbig, utan bara just snäll och hjälpsam :)

Kl

Jag älskar min kurs! :D Idag har vi gått omkring och tittat på skelett och lärt oss vad benen och lederna heter och skillnader mellan olika däggdjur. Helkul!

Angående hur mycket schemalagt man har så har vi generellt över hela programmet 50 % självstudier. Sen är det lite olika från kurs till kurs, men vi går ofta bara till 12.

Cherie skriver så himla bra, så skulle kunna bara skriva dito.:)
Tror som Cherie att så länge du är lyhörd på vad dom andra vill så kan man nog hjälpa till väldigt mycket utan bli jobbig eller översittare. Så länge du bemöter dem med rätt attityd och inställning så skulle iaf jag uppskatta all hjälp. Det är när man börjar känna sig överkörd och inte sedd som man förmodligen börjar bli irriterad. Bättre att fråga en gång för mycket så för dom andra säga till om du inkräktar på deras zon :)

Inte okej!! Nu har hela tentan plockats bort, de hade totalmisslyckats med typ allt :mad:
Usch och fy vad jag ogillar Linnéuniversitetet! :mad: Har inte läst en enda kurs där som funkat normalt :mad::mad:

Ja, jag får se till att verkligen kommentera på rätt sätt! :) Känner att det kan vara svårt att vara både snäll och saklig på samma gång, så detta är ju ett bra tillfälle att öva på det. Jag kan nog uppfattas som lite torr/hård i text när jag är ordentlig och saklig. :o Tack för era synpunkter!

Känner igen det där :p

Nu börjar jag ju undra om det var din klass jag såg när jag satt utanför FU26 typ halv ett till kanske halv tre igår? :) spännande ju att få veta vilka som är vilka... Jag har ingen koll alls ;)

NJUT! Saknar den kursen så himla mycket, världens roligaste :love::love:

Kl
Jag är fast i projektarbetes träsket, nu vill jag ha jullov och slut på eländet.

*kl*

Panik över skatterätten, tentamen är nästa fredag. I fredags fick vi anvisningarna till det rättegångsspel som hålls i övermorgon (torsdag). Tack och lov är jag med i en bra grupp så allt rullar på bra och det har inte tagit upp särskilt mycket tid, men det känns ändå som att mycket hänger i luften. Rättegångsspelet är viktigt för delkursen då man kan få maximalt 30 poäng där och totalt antal poäng för delkursen är 70.

Nåja, det är bara att ånga på fram till torsdag, sen är det åtta dagar jävligt intensivt tentaplugg som väntar. På något sätt SKA jag knäcka det här, jag tänker INTE acceptera ett lika "dåligt" resultat som på förra delkursen (även om resultatet hade sin naturliga förklaring).

MORR!

Hur vanligt är det med lov/ledighet runt jul? Vi räknas tydligen inte som lediga ens på julafton. Inte en enda dag ledigt, för då har vi "självstudier". :meh: Är väl enda sättet att få ihop timmarna antar jag...

Sen insåg jag också att ju tentaperioderna även räknas in - dvs tiden efter att de gamla kurserna slutat, och innan de nya börjat.

Inte undra på att det känns tajt planerat :D

Höstterminen slutar ju officiellt i slutet av januari för de flesta (annars blir höstterminen kortare än vårterminen) men jag räknar med att det går att ta en vecka off där över jul och nyår. Om inte annat så har vi iaf bara självstudier och de kan man ju planera själv.

Men på tal om det så diskuterade vi i utbildningsrådet idag huruvida vi ville ha ett "vinterlov" eller inte. Dvs en veckas officiellt ledigt i januari mellan höst- och vårtermin. Detta skulle givetvis göra sommarlovet en vecka kortare. Någon här som har erfarenhet av ett sådant upplägg? Jag känner mig alldeles för ny som student för att riktigt kunna ha en åsikt.

Vi har ett "officiellt jullov" - vilket är bullshit. Gå inte på det. Upplägget blir detsamma ändå, vi har indirekt självstudier under våra lov och lärarna verkar förutsätta att plugg blir gjort under "lovet" också. Och hur mycket lov blir det när man ändå alltid har tenta någon vecka efter det är slut? Nä, det enda ett officiellt jullov medför är ett kortare sommarlov (vi börjar runt den 20 augusti varje år).

Jag har studerat på högskola med inget officiellt jullov men jag var mer ledig då än nu. Då kunde det vara schemafritt under kanske tre veckors tid ibland, med en liten pytteuppgift att göra (gjorde man klart på några dagar bara). Då hade man alltså både jullov (inofficiellt) och fortfarande ett långt sommarlov!

Edit: Läste fel nu, såg att ni diskuterade veckas lov i JANUARI! Det är nog en smaksak bara, då får ni ju en riktig ledighet oavsett eftersom det hamnar mellan två kurser. Då beror det väl på huruvida man gillar längre sommarlov eller uppskattar en mikropaus i vintern. Jag skulle nog gilla den dör veckan i januari, perfekt för resor då de lär vara extra billiga eftersom det inte är högsäsong (barnen jullov har precis tagit slut tex).

Senast ändrad:

Ja precis, det är inget jullov det handlar om utan en veckas glapp mellan höst- och vårtermin. Det är läkarna som drivit igenom det hos sig och i och med att vi tillhör samma förening så är det nu även på tal hos oss. Kommer ta cirka tre år innan det ev. blir verklighet av det men iallafall.

"Jullov" har vi redan som det är. Har sista föreläsningen 19/12 och sen drar det inte igång igen förrän 15/1. Å andra sidan har de lagt ett PBL arbete under den perioden...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka