Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag sprang också Midnattsloppet i går. Mitt mål var att komma in på sub 60, men jag lyckades tyvärr inte. Jag hade helt glömt bort att det fanns fler sega långa backar utöver den till Sofia kyrka och jag fick gå flera gånger. Kom in på 63:58 och i dag känns det helt okej, men i går var jag lite sur. ;)

Men bra jobbat att persa på en så långsam bana som Midnattsloppet! :) Var det din första start?

Tackar (till alla)! Jag blev lite förvånad själv, det kändes så bra hela vägen men när jag kom hem och såg resultatet på nätet såg jag nog mest ut så här :eek::confused::banana:. Jag uppenbarligen i bättre form än jag själv trodde.

Jag sprang loppet 2008 på 1.23. Då blev det jobbigt efter 1 km typ:o. Det var under mitt förra "jag skall bli löpare" försök. Jag hade lite blodvärdesproblem på den tiden och konditionen kom liksom aldrig.

2008 års lopp måste nästan ha varit på den gamla bansträckningen? Jag vill bestämt hävda (för att rädda mitt eget skinn kanske :angel:) att den tidigare bansträckningen var mindre jobbig och då är det ju en ännu större bedrift! :D

KL

Hur ofta springer ni?

Jag har precis börjat och har hittills haft lite ont i ovana ben efter rundorna vilket lagt sig med lite vila. Har sprungit (haha, masjoggat snarare) max tre gånger i veckan. Igår var det äntligen kondisen som var den begränsande faktorn och jag var riktigt peppad att komma ut idag igen. Det gick dock inte att genomföra, vilket jag såhär i efterhand inser nog var lika bra så jag inte överbelastar. Men det gjorde mig nyfiken på hur ofta ni mer tränade är ute och kutar. :)

Jag försöker ta mig ut minst två dagar i veckan. Målet är minst 10km i veckan. Och sen blir det ju lite olika många gånger beroende på hur långt jag orkar. Och sen försöker jag gymma 2 dagar i veckan med som kompliment.

Jag springer varannan dag och varierar för det mesta mellan en sjukt backig 5km runda, en lika backig 6km runda, en lika backig 7km runda och en relativt plan 8km runda :)

Så har jag sprungit sen i maj förra året när jag plötsligt bestämde mig för att börja springa. Fast i början var rundorna lite kortare förstås.

KL

Hur ofta springer ni?

Jag har precis börjat och har hittills haft lite ont i ovana ben efter rundorna vilket lagt sig med lite vila. Har sprungit (haha, masjoggat snarare) max tre gånger i veckan. Igår var det äntligen kondisen som var den begränsande faktorn och jag var riktigt peppad att komma ut idag igen. Det gick dock inte att genomföra, vilket jag såhär i efterhand inser nog var lika bra så jag inte överbelastar. Men det gjorde mig nyfiken på hur ofta ni mer tränade är ute och kutar. :)

Vet inte om jag räknas som mer vältränad men jag försöker springa tre gånger i veckan, ett intervallpass med 2minx10 intervaller på minst en minut till 1,5 minut snabbare i pace än vad jag kör långdistans på.

Ett långpass ca 10 km

Ett "njutpass" då jag lufsar i vilket tempo jag vill ca 5-6 km

Sammantaget ca 2 mil i veckan dvs ganska nybörjar aktigt.

Styrketränar på gym 1-2 gånger i veckan också.

KL

Hur ofta springer ni?

3-4 gånger i veckan. Men jag har ingen plan eller skriver upp något, som regel blir det lite längre 1 mil iaf, någon gång ännu längre och nu i dagarna utökade jag mitt ännu lite längre till 25 km. En av dagarna försöker jag springa kortare o då lite intervall men det går ändå inte så fort(beror vl delvis på kanske:confused: att jag inte får upp mitt låga järnvärde).

Har dock tagit tid på mig själv för första gångerna o blev positivt överraskad även om jag vet att det fortfarande är långsamt, var på Galgberget (superunderlag för mig) o sprang 5 km gånger 2, första varvet på 27 min, skulle sedan lufsa varv 2 och då blev det 29- ännu mer nöjd.

Har också tagit tid på milen kuperad bred skogsväg, 56 min-det är väl vad jag klarar precis i dagsläget. Men som sagt- jag är mkt nöjd även om det inte är särskilt snabbt. Än hoppas jag.

2-3 gånger i veckan. Jag springer på min begränsning i princip varje gång, och vill att trötthet och träningsvärk/smärtor ska gå ur kroppen innan nästa pass. Oftast blir det var tredje dag, men ibland funkar det med bara två dagar emellan.

:eek:

Men får du så ont? Ska det vara så??:confused:

Kan du inte springa långsammare?:D

Jag har aldrig ont eller träningsvärk- förutom då för ett tag sedan det gjorde ont i runt mina knän (antagligen nu i efterhand ngn kramp pga lågt järnvärde(7)), nu efter första 25:an blev jag förvisso lite stum i benen precis efteråt men det släppte snart o nästa dag- inget.

Jag håller på och lär mig springa. Så varje pass är lite längre, eller lite svårare än det förra. Så ja, ibland gör det helt enkelt ont. Till exempel efter passet i lördags, som inte bara var mycket längre - korkade jag sprang dessutom över Traneberg inte bara en utan TVÅ gånger på rutten. Och tranorna må vara väck sedan länge, men berget är kvar...

Hur länge har du sprungit med tanke på att du "fortfarande" får ont? Jag hade ju hoppats på att det ska gå över rätt snart för min del men det låter ju inte så hoppfullt om du springer så mycket som två gånger över ett berg... :p

Jag kom ut igen idag och varenda springperiod (använder c25k) gjorde ont, så pass att jag halvvägs önskade att det var slut. Vanligen är det bara de första perioderna som gör ont. Nästa pass får bli på lördag tidigast. Frustrerande nu när jag äntligen hittat motivation!

KL

Här hoppar jag in!:) Blrjade springa för lite mer än 1 år sedan för att gå ner i vikt och fastnade i löpningen. I helgen genomförde jag mitt andra race och det var Tjejmilen. Tiden blev 62 min och 45 sek. 3 min snabbare än tidigare personbästa! Nu laddar ag om för Iform loppet den 22 september.

Jag springer varannan dag. Eller ca 4-5 ggr/veckan. Kör 1 långpass dvs minst 10 km. Sen ett snabb pass på 4-5 km, Då springer jag allt vad jag pallar. OCh däremellan blir det lite blandat.

Hur länge har du sprungit med tanke på att du "fortfarande" får ont? Jag hade ju hoppats på att det ska gå över rätt snart för min del men det låter ju inte så hoppfullt om du springer så mycket som två gånger över ett berg... :p

Det beror väl lite på hur mycket man pushar sig och hur man springer. Om jag inte minns fel springer ullo som löpnybörjare i barfotaskor, och då blir det två faktorer som är väldigt krävande uppbyggnadsmässigt.

Jag har sprungt halvregelbundet i 3 månader, (körde c25k i våras också men fick bryta w6 pga benhinnor som vägrade läka). Jag får fortfarande ont efter snabbdistans/intervallpass, och efter långpassen de gånger jag utmanat sträckan ordentligt. Springer 2-3 ggr/vecka (plus två andra konditionspass) med en veckomängd på 20-30 km. Tempot har gått från ca 6:00 i juni/juli till 4:20 nu på snabbdistanspassen, och då får man kanske räkna med att benen tycker det är jobbigt.

Jag springer max varannan dag nu när jag rehabtränar och jag tycker det är en bra frekvens även för någon som är ny inom löpning. Känns kroppen sliten en dag när det egentligen är dags för löpning gör det heller inget med en extra vilodag just då.

När jag var som mest igång med löpningen sprang jag 5-6 dagar per vecka med en total veckomängd om ca 5-8 mil. Då hade jag trappat upp långsamt under flera års tid för att komma till de mängderna. Sen fick jag dålig motivation och började köra en massa alternativ träning på Sats, och sen kom benhinneinflammationen (som jag inte riktigt vet vad den berodde på, bara att det inte var pga att jag sprang för mycket).

Precis. Jag och Sassy har väl kört ungefär lika länge (jag tror jag började i april/maj) men jag satsar att stretcha tiden och sträckan jag springer, inte hastigheten. Tvärtom så försöker jag snarare att springa långsamt och korrekt för att inte sabba nånting. Och att knö in lång seg backe i passen var inte helt genomtänkt, det var smärta faktiskt. Hade jag hållt mig på flacken så hade det varit normal lätt träningsvärk och antaligen löpning utan problem två dagar senare.

Jag känner ingenting mellan passen, som idag gjorde det ju rejält ont när jag sprang men nu fyra timmar senare känns det inte alls. Det gör att det blir så svårbedömt.

För övrigt gör det minst ont i uppförsbackar har jag märkt, kanske ska springa i långbacken för att inte ta ut mig. :D

*kl*

Jag är ny i joggingskorna, dryga 40 år gammal och har inte sprungit sedan gymnasiet - annat än när jag haft bråttom... :D

Och jag är så förvånad, det är ju kul!! Jag har alltid intalat mig att jag inte kan, att min kropp inte är gjord för det, att det är jobbigt och svettigt. Men det är ju jätteskönt! Springer ca 2-3 gånger i veckan beroende på tid, och håller mig till 3-5 kilometer åt gången. Har nått första målet som var att orka springa utan att stanna. Nu varierar jag mellan lugn jogg och ibland lite intervaller, promenad-jogg-löpning, för att det är lite kul med variation. Helst på stig/skogsväg, men nu när det blir mörkt lär jag ju bli tvungen att vänja mig vid asfalt...

Nu funderar jag mest på hur jag ska klä mig när det blir kallare. Vill ju gärna fortsätta hela vintern om möjligt. Vad har ni på er? Vid vilken temp blir det för kallt att springa alls..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 😢
  • GVFÖ 2025
  • Datorproblem

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka