Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag kör upp min hund med kamp, Kong/boll eller brandslang. Förväntan ska vara HÖG! När jag körde på godis så tappade han ofta fokus. Driften och intresset var för lågt. Nu släpper han mig inte ens om vi tränger oss mellan 2 ekipage med hundar (hane som tik kvittar) där han med hyfsad kraft måste fösa bort det som står ivägen.

I början hade jag honom i kort koppel när jag hade dragit upp honom. Detta för att han skulle hålla positionen hyfsat iaf och för att kunna ge en liten påminnelse om vart han skulle hålla fokuset när/om han tittade på annat. Det var absolut inget ryck utan bara att det spände lite i halsbandet när han "tappade bort sig".

Från att ha haft 6p på friaföljet på tävling fick vi sist 8.5-9 (kommer inte ihåg exakt, men jag blev grymt överraskad) på bara 2v träning.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag håller för tillfället på med en del koncentrationsövningar för att förbättra kontakten och minska störningskänsligheten. Enkla saker som att hunden ska titta på mig även om jag håller en godis i handen eller att den ska hålla kontakt även om vi passerar spännande saker på marken osv.
Man får ju anpassa svårighetsgraden allt eftersom, viktigast är att man lyckas och kan belöna hundens korrekta beteende!
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag har också problem med fokus.
Min hund har dåligt föremålsintresse/kamplust, så det funkar inte alls som belöning, så jag måste köra med godis.

Det jag börjat med nu den sista tiden är externbelöning, gärna med en kompis som fyller på godiset, så jag inte har det på mig och springa fram och tillbaka.
Jag märker att när han får springa fram och tillbaka blir det mer energi i utförandet och han har fokus på mig trots att jag inte har något godis på mig.
Och igår fick han stekt falukorv (brukar undvika feta belöningar annars) som blivit över från lunchen och det var verkligen jackpott!

Nu gäller det bara att kedja ihop så han fattar att belöningen finns kvar även efter flera moment.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag har sett det när jag har anmält på SBK-tävling. Det kanske beror på vilken klubb som arrangerar då?
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Det hade varit skitkul, tyvärr kan jag inte idag! Hänger gärna på typ nästa onsdag om ni ska ses :).

Vi har sagt att vi ska träffas varje onsdag. Dock kommer jag eventuellt vara bortrest nästa vecka. Jag kan höra av mig när jag vet lite närmre.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hörrni, vet ni hur man i förväg kan se vad för domare som ska döma en tävling?

Det där är väl lite olika.. Vi har ex.vis klart med domare för vår tävling i oktober, men vi vet inte vem som ska döma vilka klasser. Vi går ut med domare först i PMet.

Kom upp hit och tävla så ska jag se till att den kvinnliga domaren dömer ettan ;)
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Jag får väl göra det :D åka upp till Norrland och tävla... Dyrt ;). Nejmen det stöe mig lite att man inte kan få veta...
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

:rofl:

Ja, det är lite störande.. Nu har ju jag koll på vilka domare vi har på våra hemmatävlingar, eftersom jag är ansvarig för dem på min BK :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Vad skönt att ha koll! Vill också ha koll... Nu går ju tåget hela vägen, så det är väl bara att åka... egentligen ;).
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hur pass rädd blir hon om det skulle vara en man då? Vad kommer hon att göra? Och hur pass berörd är hon isf efterråt i övriga moment?

För mig hade inte den nollan spelat någon roll. Det är bara 10p. Om hunden backar ur och inte tar med sig obehaget vidare så hade jag kört ändå. Men, om hunden blir påverkad alt faktiskt riskerar att bete sig otrevligt mot domaren så hade jag väntat.
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Haha, ja det är alltid bra att ha koll ;)

Japp, det är bara att hoppa på och åka hit :D
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Hon ryggar i 190 och blir rädd. Vissa män kan hon skälla på så jag är rädd att bli rapporterad om hon gör det... därför jag inte startar! Vi tränar för fulla muggar :).
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Kl

Det SUGER att försöka motivera utan att få använda godis! Vissa moment funkar med leksak, men apporten funkar inte alls. Tygtrasan håller han rätt stadigt nu, men vägrar i princip appottbocken. Han var lite svår i början med tygtrasan med så då hade jag extra gott godis.

Det funkar att träna en stund med torrisarna, men han tappar motivationen snabbt när han inser att det inte blir godare :( får ta en tur till klubben i morgon. Där brukar det bli lite mer fart i honom. Vi får nog finlira momenten han kan och skita i nyinlärning tills det är dags att börja introducera kött i maten igen.

424594_10151011296167343_520279091_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

kl

Hej på er igen!
Jag funderade ju på att starta upp lydnaden med min cocker igen, men efter några trevande träningspass bestämde jag mig för att låta honom "bara vara hund" utan några formella krav... Han är pigg och glad men efter tre dagars regnande här så är han lite stel i bakdelen igen. Jag vill inte chansa och utsätta honom för nåt som kanske kan göra att det blir värre när han i dag är i stort sett symptomfri. Ettan går ju bra men jag vill sikta längre och då kommer det hopp, fjärrdirigering osv. förutom snabba lägganden osv som frestar på. Vi tränar vidare här hemma bara för att det är roligt, men någon tävling blir det inte.

Så jag börjar från början med valpen istället. :p

Lewellyn och Hugo
Tävlingserfarenhet: Hunden Nej Matte ja, dock bara viltspår, agility och utställning.
Träningsvana: Matte har klickertränat sedan slutet av 90-talet. Valpen är helt ny :)
Säkrast på: Inkallning (den här veckan i alla fall)
Osäkrast på: Kan inget annat än
Håller till: Norrland
Mål: Tävlingsdebut till sommaren

Hugo är 9 veckor gammal. Jag klickade in honom "direkt" och just nu leker vi på valpvis med kontakt (titta upp), inkallning och olika sorters belöningar.

Ett par bilder från första "riktiga klickerpasset"

Kontakt
sitta.jpg


Inkallning
inkallning.jpg
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Det var det sötaste på länge! :love: Älskar bortsnäsor!!

Vad ska hårbollen bli när han blir stor (ras alltså)? ;)
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

*kl*
Imorgon är det dax för tävling! Senaste träningarna har gått bra så har lite förhoppningar om att få förstapis nr 2 imorgon! Vore skönt! Har en till tävling inbokad och förhoppningsvis räcker det med dom för ett LP1 :)
 
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

Det var det sötaste på länge! :love: Älskar bortsnäsor!!

Vad ska hårbollen bli när han blir stor (ras alltså)? ;)

Det är en liten bastard :p

Blandras Lhasa Apso + Coton de tulear/bishon frisé så något championat kommer han ju aldrig få men om man ska drömma rejält och långt in i framtiden så siktar vi på att ta LP Elit :o Det hänger dock mycket på min ork och hur mycket min värk och annat sätter käppar i hjulet... i värsta fall får jag väl köra de högre klasserna i rullstol :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp