Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Skulle behöva tips från er som tävlar lydnad. Håller på att befästa sitt, ligg och stå med valpen, med de orden. Jag har hört att de är vanligt att ha ett annat ord för sitt från liggande, då det är en så pass annorlunda rörelse mot sitt från stående.
Har ni olika ord för dessa rörelser och i så fall vilka?
 
Skulle behöva tips från er som tävlar lydnad. Håller på att befästa sitt, ligg och stå med valpen, med de orden. Jag har hört att de är vanligt att ha ett annat ord för sitt från liggande, då det är en så pass annorlunda rörelse mot sitt från stående.
Har ni olika ord för dessa rörelser och i så fall vilka?

Jag har olika kommandon. Sitt från stående heter Backs. Hunden ska alltså backa in i sittposition. Sitt från liggande heter Upp för ena hunden, för jag vill att han ska hoppa upp i en enda rörelse, men med bakbenen stilla. Sitt under gång och i alla andra situationer när jag vill att han ska sätta sig med baken under sig/jag inte bryr mig hur han sätter sig heter rätt och slätt Sitt.

Med gamla hunden hette allt sitt. Han satte sig alltid bakåt när han väl lärt sig det, dvs även under gång. Inte bästa tekniken kanske ;)
 
Jag skulle också vilja ha olika kommandon för olika rörelser men det blir för mycket för min hjärna, säger bara fel och blandar ihop när jag försöker :banghead:
 
Skulle behöva tips från er som tävlar lydnad. Håller på att befästa sitt, ligg och stå med valpen, med de orden. Jag har hört att de är vanligt att ha ett annat ord för sitt från liggande, då det är en så pass annorlunda rörelse mot sitt från stående.
Har ni olika ord för dessa rörelser och i så fall vilka?

Menar du i fjärren :)? Eller som i ställande/sättande/läggande under gång?
 
Menar du i fjärren :)? Eller som i ställande/sättande/läggande under gång?
Både och egentligen, nu har jag inte tävlat lydnad själv men är intresserad av att börja när valpen blir äldre. Så vill få grunderna rätt.:)
Det är väl kanske främst i fjärren som det blir växlingar mellan positionerna? Har provat några gånger att sätta och lägga henne när hon går fot men då har jag använt samma ord som "vanligt". Har du olika där?
 
Jag har olika kommandon. Sitt från stående heter Backs. Hunden ska alltså backa in i sittposition. Sitt från liggande heter Upp för ena hunden, för jag vill att han ska hoppa upp i en enda rörelse, men med bakbenen stilla. Sitt under gång och i alla andra situationer när jag vill att han ska sätta sig med baken under sig/jag inte bryr mig hur han sätter sig heter rätt och slätt Sitt.

Med gamla hunden hette allt sitt. Han satte sig alltid bakåt när han väl lärt sig det, dvs även under gång. Inte bästa tekniken kanske ;)
Precis, är noga att hon ska lära sig läggandet från stående så hon inte mellanlandar i sitt. Har även sett lite olika övningar för att få till sittandet från ligg precis som du beskriver.
 
Både och egentligen, nu har jag inte tävlat lydnad själv men är intresserad av att börja när valpen blir äldre. Så vill få grunderna rätt.:)
Det är väl kanske främst i fjärren som det blir växlingar mellan positionerna? Har provat några gånger att sätta och lägga henne när hon går fot men då har jag använt samma ord som "vanligt". Har du olika där?

Med Lyxa har jag följande kommandon:

Skiften under gång (zätat):
Stå = Stanna
Sitt = Itt
Ligg = Lägg

Fjärr:
Ligg-sitt = Upp
Sitt-Ligg = Ner
Ligg-Stå = Stå
Stå-Ligg = Lägg
Sitt-Stå = Stå
Stå-Sitt = Itt

Det finns inget rätt eller fel i vilka kommandon man använder, bara de är de bästa för att hjälpa hunden att förstå vilket skifte man vill ha :). Vissa har bara stå/sitt/ligg som kommandon oavsett när/hur de intar positionen, vissa har olika kommandon för vartenda skifte i vartenda moment. Don efter person (och hund ;) )
 
Skulle behöva tips från er som tävlar lydnad. Håller på att befästa sitt, ligg och stå med valpen, med de orden. Jag har hört att de är vanligt att ha ett annat ord för sitt från liggande, då det är en så pass annorlunda rörelse mot sitt från stående.
Har ni olika ord för dessa rörelser och i så fall vilka?

Här heter sitt alltid sitt. Ligg varierar dock beroende på om det är från sittande, stående eller under gång.
Anledningen är att sitt inte varit några problem medan liggrörelsen ska göras olika (det ska ju sitt också men där har hon kopplat det rätt med situationen så jag har inte tänkt på behovet).
 
Wissla och jag har tävlat idag -jag är så sjukt nöjd med min lilla räcerråtta!
Såhär såg poängen ut:

Platsliggande 9 -dk upp
Tandvisning 8 -ngt orolig
Linförighet 8 -ss, piper vid start, oren språng
Läggande 8 -ngt långsam ner, dk avslut
Inkallning 9,5 -långsamt avslut
Ställande 10
Apportering 10
Hopp över hinder 9 -ssn, ngt långsamt sittande
Helhet 9

180poäng, 1:a pris, och en 6:e placering av 12 startande.

Kommentarerna till poängen stämmer väldigt väl med det som jag är medveten om att vi behöver jobba med -avslut i alla dess former. Allldeles för dålig på att träna det ;) Men nu ska vi ta tag i det ordentligt till nästa start -eller rättare sagt fortsätta det vi har påbörjat!
 
Wissla och jag har tävlat idag -jag är så sjukt nöjd med min lilla räcerråtta!
Såhär såg poängen ut:

Platsliggande 9 -dk upp
Tandvisning 8 -ngt orolig
Linförighet 8 -ss, piper vid start, oren språng
Läggande 8 -ngt långsam ner, dk avslut
Inkallning 9,5 -långsamt avslut
Ställande 10
Apportering 10
Hopp över hinder 9 -ssn, ngt långsamt sittande
Helhet 9

180poäng, 1:a pris, och en 6:e placering av 12 startande.

Kommentarerna till poängen stämmer väldigt väl med det som jag är medveten om att vi behöver jobba med -avslut i alla dess former. Allldeles för dålig på att träna det ;) Men nu ska vi ta tag i det ordentligt till nästa start -eller rättare sagt fortsätta det vi har påbörjat!
Grattis igen!:bump:
 
Behöver tips på inkallningen. Hon har bra fart in förutom 2-3 m innan där hon saktar av till trav, vilket jag tycker är döfult.
Har testat belönat med boll bakåt vilket istället gjort att hon stannar av helt framför mig och väntar på bollen.
Tänkt dela upp momentet men vet inte riktigt hur jag ska träna snabba ingångar.

Någon som har tips? :)
 
Vi tävlade elitlydnad i söndags i Kalmar. Inga SM-kvalhöjande poäng, men vi samlade på oss 280 poäng och vann klassen av 8 startande :) !

15022218.jpg


Bäst av allt var vittringen, både poängmässigt med sin 9.5 i betyg samt känslomässigt eftersom vi jobbat så hårt med farten där och nu sitter den även på tävling. Underbar känsla :love:!


Idag hade vår BHK årsmöte, och jag och Lyxa plockade hem både Årets Brukshund och Årets Lydnadshund. Bästa, bästa Lyxa :love:!!

1510661_10152762403587582_1192893118506424420_n.jpg
 
Lilla Pu (som väger in på biffiga 14,9 kg vid 8,5 månader :D ) går just nu från klarhet till klarhet i lydnaden :love:! Börjar få till ett riktigt fint fotgående med både tempoväxlingar, svängar och stegförflyttningar, apporteringen både metall och trä har börjat falla på plats (har haft lite knix med att få till både gripande utan tassar och fart samtidigt ;) ) läggande/sättande/ställande under gång är på g... och gruppmomenten börjar sitta som en smäck, igår påbörjade jag dold platsliggning (som mest 30 sek) och lilla Pu var störtcool med det :love:

1502262.jpg


1502265.jpg

Lilla Pu längst bort, när jag har gått ut ur hallen och gömt mig :)
 
Belönar du bara när hunden är framme eller på vägen dit? Du kan ju dra en boll över huvudet när hunden är på väg. Alternativt skicka till samma punkt några gånger, när hunden inte ser så plockar du bort targeten och skickar en gång till. De flesta hundar går på minnet och då belönar du riktigt ordentligt!
Har testat några gånger nu att skicka henne till targeten och belönat antingen med godis eller kastat leksak, måste nog köra lite till innan det går att utvärdera. Provade att plocka bort targeten en gång idag men då saktade hon in (när hon kommit så långt att hon skulle sett den tydligt) och började fundera på var den var.
 
Igår på valpkursen pratade jag med instruktören och vi bestämde oss för att byta del två av valp-grundkursen mot deras "Från valp till stjärna"-kurs. Såklart baserad på Maria Brandels bok, ska bli så himla kul! Nu har jag massor av träningsinspiration och tycker att det kan bli april lite fortare:D
 
De senaste halvåret har jag varit i någon typ av träningsdvala men börjar sakta tina fram igen. Körde ett pass igår som gick superbra, alla moment för tvåan sitter bra, utom rutan. Där är det hårdträning just nu.

Målet för säsongen är att ta LP i tvåan samt starta trean. Då hoppet mellan tvåan och trean är enormt har jag inga förhoppningar på att första starterna där ska gå bra. Vi har en hel del att träna på inför det, mest orolig är jag över metallen och vittringen.

Första lydnadsstarten blir först 14 maj så vi har gott om tid på oss.
 
Jag och Buster har tävlat lydnadsklass 1. Första pris med 169 poäng och 9 placering av ca 25 starter. Vi har tävlat en gång officiellt innan och då slutade på tredje pris och nollad linförighet och lite annat nollat.. Platsen brukar sitta bättre än idag, men men vi får lägga krut mer där då han nosar för mkt och rör sig lite.

platsliggande: 7 sitter före kommando, nosar, flyttar

tandvisning 10

Linförighet 8: Fin position, något slarv i vändningar

läggande 8½ något sakta ner, något svagt sättande

Inkallande 9½ Bra tempo något snett sättande

Ställande 9 Något steg

apportering 9 något tveksamt gripande.

hopp över hinder 8½ dk sitt och sns

Helhetsintryck: 10 Piggt och arbetsvilligt ekipage.

Mkt nöjd med min Buster idag. Han uppförde sig himla bra idag. Han är väldigt miljökänslig men vi höll ihop våra nerver tillsammans.
 
Åhh! För några dagar sedan skrev jag att vi skulle göra första start i tvåan först om två månader och att det känns lugnt.

Nu helt plötsligt råkade jag anmäla till tävling om två veckor. Optimist som jag är tänkte jag fixa allt på två veckor Lär ju inte bli något första pris men vi kommer ha kul!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 844
Senast: Modest
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: hastflicka
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp