Bukefalos 28 år!

Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

:o Sågs vi? Pratades vi vid? Är jag bara korkad eller otrevlig (eller bägge två :nailbiting:) och inte kopplar ihop ditt nick med en verklig person som jag kanske t.o.m känner?! Nu fick jag ångest :p!!

Släpp ångesten ;) Vi varken pratade , sågs eller känner varandra. Jag var bara på plats för att få titta på alla duktiga hundar och förare och kände igen er efter att främst ha smygit runt på buke och läst i många år :D Ser jag dig fler gånger kommer jag fram och säger hej.

Synd att det inte finns något skrivet om hundar som fixerar på det sättet som den här gjorde.:meh: Han spände sig definitivt mot min som absolut inte va bekväm med situationen och det var uppenbarligen inte domaren heller som till slut bröt.
 
Släpp ångesten ;) Vi varken pratade , sågs eller känner varandra. Jag var bara på plats för att få titta på alla duktiga hundar och förare och kände igen er efter att främst ha smygit runt på buke och läst i många år :D Ser jag dig fler gånger kommer jag fram och säger hej.

Synd att det inte finns något skrivet om hundar som fixerar på det sättet som den här gjorde.:meh: Han spände sig definitivt mot min som absolut inte va bekväm med situationen och det var uppenbarligen inte domaren heller som till slut bröt.

Haha, bra det så jag inte har minne som en guldfisk iaf :D!

Säger som @MiniLi ang rapportering av blickar, det hade varit troligtvis omöjligt att kunna dra en gräns om vad för blick som skulle rapporteras och inte. Jag tycker att de regler vi har nu är väldigt bra, det gäller bara att ALLA använder sig av dem och verkligen rapporterar både störande hund och hund med oacceptabelt beteende...
 
Hej alla, behöver hjälp och pepp av alla duktiga lydnadsmänniskor! Det känns som jag kört fast och jag tror det beror på att jag har så jäkla svårt att lita på min hund. Han är typen som lätt släpper fokus och drar ett ärevarv när han ser ngt roligare än matte. Detta har gjort att jag liksom låst mig i hela lydnadsträningen eftersom jag inte vågar ha honom lös. Det känns dock som om det skulle gå att lösa, han har ett grymt föremålsintresse och älskar lek. Hur bryter jag den här onda cirkeln? Tips på övningar, psykövningar för matte, ja allt är välkommet :D
 
Nu måste jag nog lägga in även lilla Pu i den här tråden (även om vi kommer fokusera på brukset i första hand ;) )

Hundens namn: Tillyhills Jävlar Anamma "Pu"
Ras: Australian Shepherd
Ålder: 7,5 månader
Lite bakgrund: Min lilla spontanaussie :D! Det var inte meningen att jag skulle ha en till aussie än på ett par år, men när jag såg henne i valplådan när jag svängde förbi uppfödaren så sa det bara "klick" :love: Såg inte ens de andra valparna :o. Hennes pappa är samma hane som jag hade planerat att para Lyxa med, och jag är superglad att ha fått en avkomma ur hans sista kull!
Klass: Ja man måste väl ta klass 1 och appellen först :D
Tränar mest på: Grunder till alla moment i alla klasser
Håller till: Utgångspunkt Granvattnet (ca 6 mil norr om Göteborg, strax utanför Alingsås), men rör oss över hela landet
Mål: Fortsätta utvecklingen som vi gjort hittills, just nu går hon från klarhet till klarhet
Nästa tävlingsdatum: Planerar att starta lydnaden runt 2016

Lite bilder och några av de senaste filmklippen:

1501292.jpg

 
Senast ändrad:
Vi har tränat en hel del lydnad den sista tiden och det börjar ta sig må jag säga även om det är långt kvar till tävling. För tillfället jobbar vi med positionen i fria följet, ordförståelse i zätat, fjärren och konskick.
Snart drar dock brukssäsongen igång så då blir det satsning på främst rapporten och brukslydnaden igen!
 
Jag själv står och trampar just nu. Det är snö överallt och det finns inte en inomhuslokal på 20 mils avstånd. Det mesta sitter inför start i tvåan, bara rutan kvar. Tyvärr är ju rutan någonting som behöver mycket plats och det finns inte möjlighet att träna den speciellt mycket just nu.

Hoppas på start i tvåan tredje helgen i mars men det ser väl inte allt för ljust ut tyvärr

Vittringen har vi börjat med men känner på mig att jag kommer få gråa hår innan den är befäst.
 
Har anmält mig till en start i lk1 i mars. Han känns toppen just nu, men vet att det största problemet är hans miljökänslighet och min nervositet inte momenten i sig. Men linförigheten skiter sig totalt när vi blir vår dumma kombo på tävling.
 
Toka har kört två pass lydnad idag. Hon har varit så himla duktig! Vet inte om jag har för låga krav för jag tycker allt går bra! Kört inkallning, zätat, konskick, fjärr, rutan mm
 
Hundens namn: Irish Cream "Iris"

Ras: Labradormix

Ålder: Född 2008, 6år

Klass: LK2

Tränar mest på: Rutan! Hon har inte riktigt förstått det!

Håller till: Värnamo

Mål: Kortsiktigt är det att få godkänt resultat i Lk2

Lite bakgrund: Omplacering som är go och glad.

------------
Hundens namn: Krokasmedens Elvis

Ras: Malinois

Ålder: Född 2014, 6 mån

Klass: Lk1

Tränar mest på: Kontaktövningar, jag vill helst ha det där goa "goet" och en fantastisk attityd i det fria följet.

Håller till: Värnamo

Mål: Lydnadschampion

Lite bakgrund: Tanken är att han skall bli tjänstehund, lydnadschampion samt tävlas i draget (och ev köras i brukset om han ej blir tjh).
 
Ilo, oregistrerad BC. 4år i sommar. Vi började träna lydnad då ilo var två år. Tog oss upp till Elitklass och sen började jag plugga till veterinär i Budapest. Och nu har tiden och orken inte alls funnits. Men ibland hittar vi dagar då vi pillar på lite, och han sköter sig superfint trots bristen på träning. Planen är att tävla lite i sommar då vi är hemma i sverige. Så vi försöker åtminstone hålla vittringen, fjärren och Zat vid liv så mycket som möjligt, då dessa moment behöver det och det är lättare att komma åt att träna inomhus och på innergården :) Vittring
. Zat
och Rutan
. Jag är väldigt nöjd med vart ilo står just nu, om jag tar hänsyn till hur lite vi tränar. :)
 
Pu har varit på lydnadskurs för Jessica Svanljung, en av mina favorittränare. Vi gjorde massa saker för första gången, som ex apportgripanden, rutan, vittring, externbelöning, ingångar utan kloss, hoppet, fokusträning både ur och i fotposition, inkallning.... Bästa lilla snart 8 månaders valpen :love:
1502051.jpg


Några klipp från dagarna :) :

 
Ilo gjorde exakt likadant med tassarna på apporten i början. Jag tog ned momentet lite, tränade på fokus och att göra det i lugn och ro. Risken är att du får ljud och frustration när ni drar upp det så som ni gjorde i filmen. Vad jag upplevde med min hund i alla fall :)
 
Ilo gjorde exakt likadant med tassarna på apporten i början. Jag tog ned momentet lite, tränade på fokus och att göra det i lugn och ro. Risken är att du får ljud och frustration när ni drar upp det så som ni gjorde i filmen. Vad jag upplevde med min hund i alla fall :)

Tack för din åsikt/erfarenhet :). Dock har jag en bra plan för detta moment med Pu som jag känner mig trygg i och kommer köra på :).
 
Årets första tävling gick helt ok :) 155p och ett 2apris!

Jag vill lära in ett framåtsändande där hon ska springa ut från mig tills jag kommenderar stanna/vänster/höger/annat, men får inte till det. Nån som har nåt tips? :)
 
Årets första tävling gick helt ok :) 155p och ett 2apris!

Jag vill lära in ett framåtsändande där hon ska springa ut från mig tills jag kommenderar stanna/vänster/höger/annat, men får inte till det. Nån som har nåt tips? :)

Har du provat att använda en target, typ musmatta?
 
Har du provat att använda en target, typ musmatta?
Ja, både musmatta och targetpinne. Så länge hon ser nåt att gå mot så funkar det med vad för föremål som helst, men jag lyckas inte komma längre än dit. Jag är skitkass på att banta bort hjälper :( Lyckas inte förmedla att det är "gå framåt" som är det som belönas och inte "gå till föremålet" antar jag.
 
Ja, både musmatta och targetpinne. Så länge hon ser nåt att gå mot så funkar det med vad för föremål som helst, men jag lyckas inte komma längre än dit. Jag är skitkass på att banta bort hjälper :( Lyckas inte förmedla att det är "gå framåt" som är det som belönas och inte "gå till föremålet" antar jag.
Belönar du bara när hunden är framme eller på vägen dit? Du kan ju dra en boll över huvudet när hunden är på väg. Alternativt skicka till samma punkt några gånger, när hunden inte ser så plockar du bort targeten och skickar en gång till. De flesta hundar går på minnet och då belönar du riktigt ordentligt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 027
Senast: Modest
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp