Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Äntligen!
Tävlade Lk1an idag igen.
Platsliggande: 10
Tandvisning: 8
Linförighet: 7
Läggande Under gång: 8
Inkallning: 9
Ställande under gång: 7,5
Apport: 10
Hopp: 8
Helhet: 9
Totalt: 167,5
Pris: 1a
Placering: 2/9
Hon var riktigt taggad idag! Äntligen! Hon gick nästan lika bra på tävlingen som hon gör när vi tränar :love:
Så nu flyttar vi fram årets mål från 1apris till LP1 för vi är anmälda till några fler 1or :banana:
 
Är bara lite glad :D
Vi har fått vårat LPI 19/10 fick vi vårt tredje 1:a pris.
Vi startade 4 ggr, nu siktar vi på att starta i tvåan men inte förrän fram emot våren,
då vi håller på att ska försöka certa oss snart för patrullhund.
 
Startar vår första officiella LK1 på lördag. Andra tävlingen totalt. Känns som hunden e redo vi kan momenten men vi måste få linförigheten att funka på tävlingsbanan också. Min nervositet antar jag då det funkar fint bland folk och hundar annars.
 
Ja vi tar och hoppar in vi också även om vi bara precis börjat.

Hundens namn: "Doris"
Ras: Schäfer
Ålder: född 2014-06-24
Lite bakgrund: Min andra egna hund men min fjärde eller femte tävlingshund. Första hund som jag jobbar upp helt från grunden själv. Siktar på att vi under 2015 ska kunna starta lydnad och bruksets lättare grenar (sök och spår) men blir överlycklig om vi även kommer till start någon gång i svenskskyddet men någon riktig tävlingsmänniska är jag inte så faller andan på söker vi nog räddningshundsutbildningen.
Klass: 1.
Tränar mest på: leker bara in allmänlydnaden men jobbar mest med inkallning och att sluta upp vid sidan "Det ska vara roligt att gå nära matte" och "det ska vara roligt att arbeta"
Håller till: Mellan Norrlands distrikts ( Sundsvall, Östersund, Sollefteå, Härnösand typ)
Mål: att komma till start under 2015
Nästa tävlingsdatum: tidigast april 2015
 
Så roligt att läsa om allas tävlingar!! Grattis!!

Zolo och jag drar snart igång vinterns lydnadssatsning efter fokus på brukset under sommaren/hösten. Tror lydnadsvilan gjort sitt till för plötsligt känns det som många bitar börjar falla på plats :D

Dirigeringsapporteringen har vi haft massa strul med men nu - peppar peppar funkar det 10 av 10!


Även vittringen sitter där den ska (han ska bara inte hinna förbi den ;)


Jobbar också mycket med ingångar på plan för att få rätt känsla från start


Hopp metall är nog ett av zolos favoritmoment


och fjärren börjar ta sig


Ska bli kul med vinterlydnad!! :D

img_0982.png
 
Hundens namn: MiVinna's Avila, "Ila"
Ras:
Australian Shepherd
Ålder: född 2009-07-01

dsc_0158.jpg


Lite bakgrund: Jag tog över Ila som omplacering våren 2012. Hon hade lite bagage med sig i form av stress- och utåtagerandeproblematik men har landat ganska bra under de här två åren. Vi har kämpat mycket (och gör fortfarande) med brister i grundträningen vilket gjort att vi tävlingsmässigt stått och stampat i samma klass ganska länge nu. Ila är min bästis och träningskompis och vi har himla roligt tillsammans i alla grenar i ger oss på. Tränar (och i vissa fall tävlar) i lydnad, agility, sök och spår.

Klass: Klass 2

Tränar mest på: För tillfället fokus, koncentration och impulskontroll. Vi har skapliga moment men svårigheter att hålla ihop och få allt att funka när det väl gäller.

Håller till: Linghem, mellan Linköping och Norrköping

Kortsiktigt mål: 1a pris i klass 2

Långsiktigt mål: SE LCH

Nästa tävlingsdatum: Imorgon kväll!

Men lilla flicka.. Ärlig talat!! Otrooooligt fin! Vilka fluffiga öron :love:
 
Wissla och jag har startat Lkl 1 idag!
Dagens start gick ut på att träningstävla, ingen press eller prestationsångest, för att jag behöver det. Och för att kolla av hur vi som team fungerade i en riktig tävlingssituation.
Målet var att Wissla skulle gå av planen lika pepp och lika full av energi som hon var när hon gick på planen -och det var hon! Såg eller kände ingen tendens till att hon varken skulle gå ner sig eller bli allt för uppjagad av belöningsförväntan.

Poängen var absolut ingen fullträff men å andra sidan som jag förväntat mej. För dagen var de ju också av helt underordnad betydelse! ;) Känslan var på topp!
Men för sakens skull -här kommer dom:

Platsliggande 10 -bra!
Tandvisning 5 -lite stökig
Linförighet 7 -långt fram, ss, hoppar i språng, ej parallell (plogar)Läggande 0 -ligger ej
Inkallande 8,5 -avslut, hoppar på föraren
Ställande 6,5 -steg (många)
Apportering 10 -bra!
Hopp över hinder 8,5 -dk
Helhetsintryck 8,5
 
Vi skulle göra vår sista start i lydnad 2 och få ett LP. Borde inte vara något problem. Men allt kan ju hända, och det gjorde det ;). Vi var sista startande och det hade börjat regna = sörja på den skånska marken. Lägg till ett stillestånd i den lille svartes hjärna på det… Så det blev 157 p och ett snöpligt 2:a pris. Hade han fått fullt på platsen så hade vi klarat uppflyttet trots 2 nollor, så resten var bra. Jag tyckte vi hade en ganska bra känsla också, och fast det blev fel på läggandet (då blev han lite låg när det inte blev rätt) så kunde jag genast vrida upp gasen igen och fortsätta på nästa moment :). Det kostade 2 p på helheten för att han började skälla men det är det så lätt värt. Detta har varit vårt stora problem, att blir han låg så förblir han låg men där har det hänt grejer!

Så trots att poängen inte var så bra så är jag ändå väldigt nöjd :). Vi fick massor av beröm av domaren också, hon gillade verkligen Sarek. Det är alltid kul att höra!
 
Nu har vi äntligen kommit igång med lydnaden Toka och jag. Så himla kul att ha något "nytt" att träna på nu när brukssäsongen är över. Idag har vi kört rutan, konskick, vittring (treans), fjärr och inkallning. Toka var jätteladdad och jobbade kanonbra. Det är helt otroligt vilket minne hon har. Vi har inte kört rutan på nästan ett år men idag satt den klockrent även med konskick. Min lilla stjärna! :heart
 
Så roligt att läsa om allas tävlingar!! Grattis!!

Zolo och jag drar snart igång vinterns lydnadssatsning efter fokus på brukset under sommaren/hösten. Tror lydnadsvilan gjort sitt till för plötsligt känns det som många bitar börjar falla på plats :D

Dirigeringsapporteringen har vi haft massa strul med men nu - peppar peppar funkar det 10 av 10!


Även vittringen sitter där den ska (han ska bara inte hinna förbi den ;)


Jobbar också mycket med ingångar på plan för att få rätt känsla från start


Hopp metall är nog ett av zolos favoritmoment


och fjärren börjar ta sig


Ska bli kul med vinterlydnad!! :D

img_0982.png

Vad fina ni är och vilken lydnad! Hur gammal är hunden och vilken kennel kommer han ifrån? Han ser väldigt fin och trevlig ut! Hur länge har i tränat/tävlat tillsammans?

(jag blir inte alls sugen rottweiler igen, inte alls.... ;) :angel: )
 
Tack :D

Zolo är 5 år och kommer från Turingens. Har haft honom sen han var 8 veckor. På fredag hämtar vi hem hans lillebror Eskil (samma mamma :)

Zolo är fantastisk att jobba med :heart

Tävlade eliten igen förra helgen och nollade tyvärr sitt i grupp (30 P bort) men fick ändå ihop 268,5 och ett förstapris :) Kanonrunda av Zolo i övrigt!


 
Hoppar in i tråden! :)

Hundens namn: R's Up For It, "Klara"
Ras: Flatcoated retriever
Ålder: 6 år
Lite bakgrund: Tog över henne från förra ägaren när hon var 3 år. Hon som hade henne från att hon var valp hade blivit sjuk och tyckte att Klara skulle må bättre av att komma till någon som hade möjlighet/ork att träna henne mer eftersom att hon är en riktig arbetsmyra och bara älskaaar att träna. Passade bra eftersom att vi precis fått ta bort vår ena hud och letade efter nytt sällskap till vår andra vovve.
Har mest fokuserat på rallylydnad och agility eftersom att jag trott att tävlingslydnad bara var något bittra människor höll på med (...:confused:), men efter att ha sett flera duktiga och glada lydnadsekipage har jag lärt mig att lydnadsträning faktiskt är KUL! :idea:
Klass: Debuterar klass 1 efter årsskiftet.
Tränar mest på: Stadga och alla moment. Snabbt läggande/ställande.
Håller till: Södermanland och runtom
Mål: Att starta 2015, har dragit på det lite väl länge.. Och vill att alla moment i lk1 ska sitta riktigt bra innan sommaren.
Nästa tävlingsdatum: 1a eller 14de februari, beror lite på.
 
Idag fick Lyxa en för tidig julklapp, avslutning på sin lydnadsvila ;) . Vi har haft total lydnadsvila i en månad (astråkigt har vi båda tyckt, men ack vad peppade vi blivit :D ) och idag avslutade jag den genom att köra igenom elitmomenten med vissa belöningspunkter för att se vad som hänt med momenten under denna månad. Måste säga att jag är grymt nöjd med min suveräna hund :love:!


Bara 2 större fel och några detaljfel, och det kändes SÅ bra!
 
Vilket team ni är Jonna och Zolo! :D Sjukt imponerad och snacka om att ni sporrar oss!;)
Har Zolo alltid varit så allert eller är det något som ni har "tränat" på?
 
Hundens namn:
KORAD LP 1 RLD N RLD F SE VCH NO UCH VDH JCH La Leia's Dazzling Dahlia

Ras: Dvärgschnauzer peppar/salt
Ålder: snart 3 år, född 2012-02-17

image_zps252badd7.jpg


Lite bakgrund: Dahlia är en fodertik uppfödd av @falukorw
Hon är min första egna hund och kom till mig ungefär samtidigt som familjens dvärgschnauzer fick vandra vidare. Hon är tuff, kvicktänkt, uthållig, lättlärd, följsam, stabil och rolig! Hon är min bästa vän och träningskompis och vi har så kul tillsammans i alla hundsporter vi provar på. Vi tävlar i lydnad, rallylydnad, viltspår och ställer ut. Vi har även börjat träna agility och nästa gren vi ska ta oss an är spår (bruks), hon älskar även att köra uppletande i ruta!

Klass: Klass 2 i lydnad men har ej börjat med den träningen än

Tränar mest på: Linförighet/fritt följ samt belöningsträning och övergångar mellan moment på tävling- jag vill ha en pigg , glad och alert hund som efter sista momentet på tävling bara vill fortsätta! Jag vill inte ha en hund som blir allt tråkigare ju längre in på tävlingen man kommer, tycker det är ett allt för vanligt problem när man kikar på tävlingar.

Håller till: Haninge - sydöstra Stockholm

Kortsiktigt mål: Träna in alla moment till apellklassens lydnadsdel, få bättre apport

Långsiktigt mål: Godkänd i apellklassens lydnad,

Nästa tävlingsdatum: inget inplanerat då Dahlia ska paras så fort hon börjat löpa vilket är vilken dag son helst nu
 
Jag tror inte jag har presenterat min nya stjärna i den här tråden?

Hundens namn:
Tillyhills Satan i Gatan "Elvis"

Ras: Australian Shepherd
Ålder: 6 månader

dsc_0110.jpg


Lite bakgrund: Min nya stjärna som jag lite halvt impulsköpte i somras. Han är världens bästa :love:
Det är tänkt att vi ska syssla främst med bruks och lydnad.

Klass: Jobbar bara med grunder än så länge

Tränar mest på: Väldigt blandat men som sagt - grunder!

Håller till: Linghem, Linköping

Kortsiktigt mål: Bygga stabila grunder och börja forma moment framöver

Långsiktigt mål: SE LCH, SM?

Nästa tävlingsdatum: inget planerat
 
Nu är tävlingsåret 2015 igång :D! Jag och Lyxa var i Moheda och tävlade lydnad idag, och med en stor miss av mig i fjärren, en snabb (men poängdyr ;) ) miss av Lyxa i rutan, lite detaljmissar och så väldigt mycket fina grejer så fick vi ihop 272,5 poäng och kom 2:a av 16 startande :banana:! En riktigt bra start på tävlingsåret :up:


Mina tankar:

Inkallningen: GÖTT att jag satte hela mitt mål med tävlingen på första momentet ;) ! Tryck och fart hela vägen in på sista sträckan, yay!

Ruta: Väldigt nöjd!!! Bara såååååå suuuuuuuurt att hon fann det värt att nästan tjuva och så komma på sig själv så snabbt att hon knappt ens han resa sig! LIGG BARA NER FFS ;) ! Det där kostade oss iaf en 9 i betyg :p ! Men i övrigt grymt nöjd, sån härlig fart till kon och ruta! Jag ska bara se till att inte vara så snabb i mitt ståkommando, jag behöver överlag i rutskick vänta 0.5-1 sekund till innan jag säger stanna.

Dirigeringsapportering: Lite trögt konskick (hon tänker för mycket på apporterna så farten blir ofta mer trög än till rutans kon), fin dirigering, jättenöjd med gripandet och att hon inte bågnar ut utan vänder tillbaka fort! Farten in kunde vara liiite högre, men jag är ändå nöjd med den

Hopp apport: Ja men inte alls så tokigt! Bra gripande, galopp iaf en bit av vägen och så fint avslut

Fotgående: Här var Lyxa lite väl uppe i det blå och taggad av alla springmoment, så hon hade fullt sjå att hålla ihop sig själv samtidigt som hon nästan smågalopperade på stället ibland, la in lite passagesteg osv :p ! Detta gjorde ju givetvis att positionen blev vobbligare än vanligt (när hon har sån studs i gången så pendlar hon lite ut och in från mig) och även lite mer framskjuten än vanligt. Det jag dock är riktigt nöjd med är att hon är rak i alla halter och alla vändningar.

Vittring: Ja vad säger man, vilken utveckling i detta moment!! Personligen vill jag ju få till även den sista avslutningen i galopp för att jag ska känna att det är fullpott, men herregud vilka framsteg vi gjort! Galopp ut, grepp av pinnen vid första anträff och så direkt upp i galopp in :love: ! Och idag var även första gången jag tog med mig Lyxa runt på tävling (har gjort det på två träningar) och det känns som att det kommer ge precis den effekt jag vill ha :) .

Fjärr: Så. JÄVLA. Nöjd!! Titta på baktassarna, de rör sig fan inte en milimeter!! Och hennes härliga tanke bakåt på stå-sitt, när hon själv känner att hon ställt sig för långt och viktförskjuter bakåt (ja, jag vet att jag måste passa på det så det inte blir ett tjuvande ;) ! Men bara att hon själv tänker tanken om viktförskjutning är helt underbart).

Sen att jag förstörde våra chanser till ett grymt betyg med mitt töntiga stå-kommando, det faller ju under ”Good dog, shame about the handler” :p

Zäta: En helt OK revansch sen förra tävlingens nolla ;) ! Ett bra zäta, absolut med detaljer som kan förbättras, men mycket bra :) !
 
Efter en incident på platsen under fredagens tävlande kom fundering upp på vad en hund ska göra för att det ska bli en rapportering. Nu menar jag inte rapporteringskod A utan den "varningen" man kan få för att hunden stör gruppmomentet. Att det kan, och borde bli, rapportering om hunden går upp och visar intresse för annan hund är tydligt då det står i reglerna. Men vad mer? En hund kan ju störa på många sätt utan att direkt gå upp och hälsa på övriga hundar.

Jag har för mig att jag någonstans har läst att det kan anses som störande om en hund fixerar en annan med blicken. Det va det jag råkade ut för. Hunden jämte min satte sig upp och fixerade min med blicken. Han satt stelt och uppenbarligen litade inte ägaren på sin hund för personen gick fram och ställde sig kanske 4 meter från sin hund. När hunden vrider sig och gör en antydan till att gå fram till min bryter domaren, ägaren tar sin hund och det blir omläggning för oss tre som är kvar.

Jag är ju partisk i det här fallet ;) och anser att det är störande av gruppmoment. Men är det egentligen det?

Det va förresten väldigt kul att få se dig @Miao och Lyxa in action i lördags :)
 
Det va förresten väldigt kul att få se dig @Miao och Lyxa in action i lördags :)

:o Sågs vi? Pratades vi vid? Är jag bara korkad eller otrevlig (eller bägge två :nailbiting:) och inte kopplar ihop ditt nick med en verklig person som jag kanske t.o.m känner?! Nu fick jag ångest :p!!

Ang störande hund, så är det enligt reglerna "bara" hund som interagerar/försöker interagera med annan hund som ska rapporteras. Alltså om hunden går till en annan för att ex göra lekinvit eller gå och spänna sig mot en annan. Finns tyvärr inget som är skrivet om hundar som låser blicken på andra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 451
Senast: tuaphua
·
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
700
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
775
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp