Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Det gick bra på kennelträffen idag! Kunde demonstrera inlärningen av 2x2 utan vidare skymf :p

Sen hade uppfödaren ställt upp en rätt knepig bana, Asni satte den på första försöket (fast hon hade fått tio fel då hon inte fattade en tunnelingång trots att hon precis klarat en dold innan :rofl:) och visade upp allt möjligt fint; stadga i start, följsamhet, fart, svängkommando, tightkommando och framåtkommando:heart
 
Idag var det blåbärstävling i Hörby. Hanna blev 1:a och 2:a i sina lopp :).
Jag brukar egentligen inte tycka om att bli filmad, men idag blev jag det i alla fall. Och det är ju ganska nyttigt... Man ser och hör alla tokier som man gör... Jag älskar visst att skrika "genom, genom, genom" under hela loppet :D. Spelar ingen roll om det är hopphinder eller tunnel - det blir "genom, genom, genom" i alla fall. Stackars Hanna som måste lyssna på det :p. Men hon kutar snällt på ändå.
Försökte lägga upp en video här, men det ville sig inte, får bli en bild istället.
_20190707_154156.JPG
 
Igår tävlade Nike med husse i klass 2 och tog pinne i första agilityloppet, i hopploppet var hon lite seg och fick tidsfel och i tredje loppet (agility) fick hon fem fel i slalomet och fjärde loppet orkade vi inte vänta på.. Det var inte i block så vi var där från tjugo över nio till nästan fyra på eftermiddagen och orkade inte vara kvar nån timme till. Nike hann bli rätt seg då det var varm och långt mellan loppen.
Idag var vi iväg på träningstävling med andra chansen, där man först körde ett lopp och sen hade genomgång och sen fick köra om samma bana. Husse skulle köra Nano i blåbär/klass1 och Nike i klass2/3 men efter första vändan ändrade han till att köra även Nike i blåbär/klass 1 då han inte fick till det att hålla två banor i huvudet samtidigt. Jag körde Nessie i klass 2/3 och i första loppet var hon övertaggad och vi diskade både det och omloppet då hon hemskt gärna ville in i en tunnelöppning som hon inte skulle in i. Förutom det så hade vi hyfsat flyt. I agilityloppet så kollade jag på husse och Nike precis innan som körde den andra banan (dubbla numreringar) och lyckades tappa bort mig nån gång på banan men kom runt nollat men långsamt, andra loppet glömde jag också banan och vi diskade oss. Husse och Nike diskade sig också i alla loppen och även husse och Nano men det var himla kluriga och roliga banor.
Skulle ha tävlat Nano och Nessie i Fagersta i veckan men strök oss då Nessie inte hoppar så himla bra just nu och Nano har en tendens att springa av banan och hitta på hyss. Ska kanske ta en privatlektion nästa vecka om vi lyckas få en tid istället.
 
Vi har tävlat agility på hemmaplan idag :) det är min hemmaklubb men jag tävlar för en annan klubb men det är i alla fall helt klart den bästa planen att springa på då vi har en plan av hoppsand som är helt gudomlig att springa på :).
I alla fall så körde jag Qarusell i ag1 igår där hon blev 3:a och 6:a i sina lopp, helt okeja lopp där hon nollade i det ena loppet men hade lite för långsam tid för att få pinne men det spelar inte så stor roll då hon får köra för att hon tycker att det är kul :). Ultima körde ag2 och vi fick disk i båda loppen, mest pga orutin från min sida då det bara var fjärde och femte starten i tvåan, jag har fullt sjå att komma ihåg banorna 🙈.

I dag vann jag och Ultima båda våra starter i ho1, den ena med 5 fel då hon sprang förbi slalomingången och det andra med pinne :), vi hade den snabbaste tiden i båda loppen trots det och trots att jag höll på att sabba allt genom att visa fel väg men kom på det i sista stund och hann visa rätt i det ena loppet :p.
Qarusell fick en disk och en femteplats i dagens lopp :).
 
Jag och några kompisar har precis bildat lag men har idétorka på namn, nån här inne som sitter på ett bra förslag? :D
Det är en golden, en terv och två border collies i laget
 
Jag och några kompisar har precis bildat lag men har idétorka på namn, nån här inne som sitter på ett bra förslag? :D
Det är en golden, en terv och två border collies i laget
Jag var med i ett lag som jag kom på namnet till, Fab'N'Fly :D Tyvärr en del otur med laget så det blev bara en tävling och en SM-pinne. Kanske kommer leta nytt lag någon gång.

Pawtastic, Gyllene Herdarna, Hämtahopp, Flying Fur, Time Crunchers, Hop'N'Hope :D
 
Idag blev det att ta tag i hoppteknik-träningen för Nessie, det gick superbra. Förstår inte varför hon hoppar så kasst :confused:, fast jo det är troligen för att vi typ alltid kör henne på samma höjd som Nike som är xs för att man är lite bekväm. Får nog börja höja upp mellan varven så att hon hoppar på sin höjd också på träningarna.
 
Alltså allémetoden, vilken grej! :up: Nu har vi haft uppehåll i träningen några dagar och innan dess hade han svårt att ta mer än 8 pinnar som stod relativt tätt så jag startade med alla tolv men med brett avstånd. Skrälle var övertaggad och hopplös, inget funkade, men så fick jag något infall och tightade till pinnarna. Och då jäklar började hunden springa klockrent. Tji fick jag för att jag underskattade min hund, varför skulle han skärpa sig när jag gjorde det för enkelt ;)
 
Idag har vi tävlat i hopp 1 i Nordmaling. Ultima slog till med en seger med pinne i andra loppet :love:. 1 sekund snabbare än tvåan :D
Nu återstår det 1 pinne till klass 2 på heltid... Men vi måste träna på tunnel efter slalom för det var det som blev vårat fall i dom andra två loppen. Hon missar dom två sista portarna och tar tunneln i stället...
Qarusell fick köra ett lopp och var jätteduktig, hon missade bara ingången i slalomet och blev sexa :love:
33152
 
Idag har vi tävlat i hopp 1 i Nordmaling. Ultima slog till med en seger med pinne i andra loppet :love:. 1 sekund snabbare än tvåan :D
Nu återstår det 1 pinne till klass 2 på heltid... Men vi måste träna på tunnel efter slalom för det var det som blev vårat fall i dom andra två loppen. Hon missar dom två sista portarna och tar tunneln i stället...
Qarusell fick köra ett lopp och var jätteduktig, hon missade bara ingången i slalomet och blev sexa :love:
Visa bifogad fil 33152

Men åh! Missade ju helt att de var ni! Grattis till framgångarna, kollade på er och tyckte det var ett himla fräsigt skägg! :love:
 
Den här fyllde tävlingsmyndig idag och slog till med vinst och pinne i debuten. Helt galet!! De två andra loppen blev tyvärr diskar, en pga klantig matte (disk på tredje sista hindret när hunden går som en klocka) och en pga slalomstrul. Men vilken tjej, så glad i henne :love:
33167
 
Den här fyllde tävlingsmyndig idag och slog till med vinst och pinne i debuten. Helt galet!! De två andra loppen blev tyvärr diskar, en pga klantig matte (disk på tredje sista hindret när hunden går som en klocka) och en pga slalomstrul. Men vilken tjej, så glad i henne :love:
Visa bifogad fil 33167
Men grattis vad kul :love:

Men åh! Missade ju helt att de var ni! Grattis till framgångarna, kollade på er och tyckte det var ett himla fräsigt skägg! :love:
Tack :love: synd att jag inte visste att det var en till bukare på plats då hade jag ju hejjat på er :)
 
Ikväll byggde vi en klass 1 bana och körde för första gången. På första försöket sög hon lite väl mot en tunnel (inte på linjen) och en rivning men hon är så duktig!
På torsdag ska vi starta på en blåbärstävling och känna av miljön lite innan officiella debuten i slutet av augusti.

 
Vi var på träningstävling ikväll, och just nu är jag lite trött på mitt älskade hundSkrälle :( Vi har totalt gjort fyra starter och vår första start i september förra året var den klart bästa. Idag tog han tre hinder och sen stannade han och började nosa runt på planen istället. När han väl börjat nosa så finns det verkligen inget jag kan göra, inget jag hittat i alla fall. Springa åt andra hållet? Han kunde inte bry sig mindre. Hala fram leksak? Samma sak där. Kanske får inse att han inte är så intresserad (samtidigt som det är den träningsform vi hittat som ändå taggar honom mest och bra dagar, aka på träning, är han taggad till tusen). Det är som att något händer med honom den här tiden på året, han bli trött och loj. Lille måndagsexemplaret :heart
Nåja, ger mig ikväll att bryta ihop lite, och sen får vi försöka hitta ett sätt för oss båda att få upp agilityglädjen igen imorgon!
 
Vi var på träningstävling ikväll, och just nu är jag lite trött på mitt älskade hundSkrälle :( Vi har totalt gjort fyra starter och vår första start i september förra året var den klart bästa. Idag tog han tre hinder och sen stannade han och började nosa runt på planen istället. När han väl börjat nosa så finns det verkligen inget jag kan göra, inget jag hittat i alla fall. Springa åt andra hållet? Han kunde inte bry sig mindre. Hala fram leksak? Samma sak där. Kanske får inse att han inte är så intresserad (samtidigt som det är den träningsform vi hittat som ändå taggar honom mest och bra dagar, aka på träning, är han taggad till tusen). Det är som att något händer med honom den här tiden på året, han bli trött och loj. Lille måndagsexemplaret :heart
Nåja, ger mig ikväll att bryta ihop lite, och sen får vi försöka hitta ett sätt för oss båda att få upp agilityglädjen igen imorgon!

Belöna efter 2 hinder? Innan han börjar nosa dvs.
Min hund kan också få för sig att hon ska nosa på väl utvalda fläckar (hon tvärnitar :cool:) och så fort jag märker att hon inte är helt hundra kör jag med synlig leksak och belönar när jag tycker hon går bra alt. efter mål. Hon har blivit mycket bättre sedan vi debuterade för nått år sedan.

Sen: hur är hunden efter uppvärmningen (det ni gör precis innan ni går in på banan)? Jag har fått experimentera mycket och börjar komma ganska nära den galna hund jag vill ha. Kampar innan vi går in och sen skallar jag igång henne i startposition. Funkar för oss.

Gör han likadant på träning eller kommer beteendet fram på tävling allt som oftast? Då kan det vara att han tycker situationen är jobbig eller försöker lugna dig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp