Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Låter som om du har blivit lite för förutsägbar? Har du provat att variera riktigt ordentligt både gällande vad för typ av belöning, hur du belönar, när du belönar, var du belönar osv..?

Är också inne på det spåret men jag vet inte riktigt hur jag ska ta oss därifrån.
Vad det gäller belöning är jag lite låst eftersom damen i fråga inte alltid tar leksak -tyvärr inte så föremålsintresserad. Godis är det som gäller.
Ibland funkar det att jag springer iväg och hon får jaga efter mej och vi busar en stund-men inte alltid.
Har fastnat vid NÄR jag belönar tror jag -efter 5-6 steg ;) Måste ta mej ifrån det! :D
Belönar enbart vid korrekt position och med kontakt och attityd just nu. Annars -gör om gör rätt!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: Certain's heart of gold "Mattis". Bearded collie född 2012-02-14

Lite bakgrund: tränat en del tävlingslydnad och spår innan men detta är första gången jag tränar en hund för tävling.

Klass: lkl1

Tränar mest på: just nu ingångar och linförighet. Har påbörjat platsliggning och lägande under gång så tränar smått på det också.

Håller till: Tjörn

Kortsiktigt mål: komma till start i lydnad och bruksspår

Långsiktigt mål: ta oss uppåt i klasserna

Mattis håller i trasan vi tränat apportering med. Han tar den och håller till jag säger loss, men vi har inte bytt den mot apportbocken än eftersom vi håller på med allergiutredning och torrfodret är inte så motiverande att träna med
547214_10151011301342343_1498296739_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Är också inne på det spåret men jag vet inte riktigt hur jag ska ta oss därifrån.
Vad det gäller belöning är jag lite låst eftersom damen i fråga inte alltid tar leksak -tyvärr inte så föremålsintresserad. Godis är det som gäller.
Ibland funkar det att jag springer iväg och hon får jaga efter mej och vi busar en stund-men inte alltid.
Har fastnat vid NÄR jag belönar tror jag -efter 5-6 steg ;) Måste ta mej ifrån det! :D
Belönar enbart vid korrekt position och med kontakt och attityd just nu. Annars -gör om gör rätt!

Tips för lek/kastbelöning för godisgrisar:

monster20ball.jpg


Ett av de bästa köp jag gjort, till jappen som tycker bollar och andra kastgrejer är "sådär" och kampar superbra, när han själv vill :cool:


Alltså; jag lägger en korvbit i bollen, kastar, och så får han springa och hämta den så hjälper jag honom ut med godiset.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Den såg väldigt spännande ut! Vad kallas den och vart har du köpt den?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har också sett kampduttar med kardborreknäppning som man kan gömma godis i, borde också vara bra!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Bra initiativ med sammanslagning av trådarna!

Hund: LP1 Oneway's Harley Davidson, Rover, 7 år ung korthårig collie

lp1.jpg


Lite bakgrund: Min första hund som jag lärt mig, och fortfarande lär mig jättemycket med. Tränas och tävlas även i bruksspår sen i somras, godkänd i appellklass så vi siktar på uppflytt nästa gång.

Klass: Lydnadsklass 2

Tränar mest på: Fritt följ, Rutan och gripandet i Apporteringen

Håller till: Dalarna

Kortsiktigt mål: Start i lydnadstvåan(inplanerat senare i höst)

Långsiktigt mål: LP2
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har också sett kampduttar med kardborreknäppning som man kan gömma godis i, borde också vara bra!

Sådana är superbra! Här är en variant som min kompis gjort till mig:

292007_10151040573887582_392803252_n.jpg


Den luddiga saken har kardborreknäppning, just nu är det en pipis däri men man kan ju lätt byta ut den mot godis om hunden tycker det är roligare :)! Och så är den så lång så man lätt kan köra jaktlek med den!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Här kommer vi också!

Hund: Hugo, 9 veckor i morrn. (Blandras Lhasa apso / coton de tulear+bishon frisé) Jag hämtade honom i onsdags och introducerade klickern in i fredags morse.

Lite bakgrund: Då "gammelhunden" (7-årig cocker med felställda bakben) inte riktigt orkar med träning för tävling så nystartar jag med valp. Har aldrig tävlat lydnad, bara viltsår, agility och utställningar... Har även pysslat med eftersök på trafikskadat vilt.

Tränar mest på: Jag klickertränar och har precis börjat med grundfärdigheterna. Vi tränar än så länge bara på kontakt, inkallning och att hitta många bra belöningar i form av både lek, godis och kel.

Håller till: Norrland

Kortsiktigt mål: Tävlingsdebut till sommaren

Långsiktigt mål: LP Elit :o (Det skulle vara långsiktigt ju)

Första "träningspasset" efter inklickningen:

Kontakt
sitta.jpg


Inkallning
inkallning.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: Pihlstens Dante "Kiro" Australian Kelpie född 2012-01-28

Lite bakgrund: Första egna hunden men har växt upp med brukshundar dock inte tränat dem själv.

Klass: lkl1

Tränar mest på: Linförighet/fotgående, apportering och platsliggning just nu.

Håller till: Västerås

Kortsiktigt mål: Att alla moment i lkl 1 ska kännas bra även med störningar så vi vågar starta vår första tävling någon gång nästa år. Att komma igång med brukslydnaden och få till apportering av pinnar i spåret.

Långsiktigt mål: Att bli ett väl fungerande team och förhoppningsvis bli startklara i lkl 3 och högre spår.

Kommer inte in på pixbox just nu så det blir ingen bild på "chokladpralinen". Ska be husse ta lite träningsbilder och filma lite så får vi se om jag vågar visa det här :o

Vi går just nu på en grundkurs i tävlingslydnad och det går över förväntan. Bra fokus på matte för det mesta och utför de moment han kan snabbt och säkert:laugh: MEN jag känner inte att jag kommer att få hjälp att gå vidare med den typen av inlärning som vi försöker att jobba mest med (klicker och shaping) men har samtidigt inte den minsta aning om var jag hittar en bra tränare som har erfarenhet av den typen av träning. Så tips om bra tränare i eller i närheten av Västerås mottages tacksamt (via PM).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

När jag kommit på jobbet ( om någon timme ) så ska jag se till att er önskan går i uppfyllelse......:)

/moderatorn


Övriga "lydnadstrådar" är nu låsta med hänvisning till denna tråd.
OM någon anser att någon av de andra trådarna ska leva vidare så är det bara att skicka ett pm till mig så fixar jag till det!

/lillebill,moderator
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: LP2 Farbax Benjamin"XO", malle
född 2009-11-05 (bott hos mig 1 år, tävlad 1 gång då)

Lite bakgrund: Min första brukshund. Tävlar bruksspår (debut i högre16/9), sök (uppfl. högre), lydnad (uppfl. Elit). Tränar för att certa till patrullhund.

Klass: Uppflyttad till Elit (men vill ha LP 3)

Tränar mest på: Fjärr och vittring.

Håller till: Mest Sölvesborg men även andra klubbar i Skåne och Blekinge.

Kortsiktigt mål: LP III

Långsiktigt mål: SE LCH
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: Enigma Sweet Ruth O'Mine "Rut"

Lite Bakgrund: Faraohund på 1 år. Ställs mycket, har knipt 4 cert hittills, och blivit BIR 2 ggr :)

Klass: 1

Tränar mest på: Linförigheten. Rut orkar inte riktigt med långa etapper, och jag är lite halvdålig på att variera belöningen.

Håller till: Vallentuna

Kortsiktigt mål: åtminstone ett 3e-pris den 15/9, när vi debuterar!

Långsiktigt mål: LP1 + 1a pris i klass två.

20120818-114544.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*KL*

Träningstävling på klubben ikväll! Tänkte mest köra med mycket belöning för att få in tänket att det är extra kul när någon kommenderar. Rutan får bli ren träning med lite dragning för att komma ut eftersom jag inte hunnit träna den riktigt än men resten av momenten ska sitta.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Är också inne på det spåret men jag vet inte riktigt hur jag ska ta oss därifrån.
Vad det gäller belöning är jag lite låst eftersom damen i fråga inte alltid tar leksak -tyvärr inte så föremålsintresserad. Godis är det som gäller.
Ibland funkar det att jag springer iväg och hon får jaga efter mej och vi busar en stund-men inte alltid.
Har fastnat vid NÄR jag belönar tror jag -efter 5-6 steg ;) Måste ta mej ifrån det! :D
Belönar enbart vid korrekt position och med kontakt och attityd just nu. Annars -gör om gör rätt!

Nu spånar jag bara så vet inte om detta är "rätt".. Men känns enklast att börja med att variera oftare - utan att fastna i samma intervall! Belöna innan ni ens tar ett steg, efter 6 steg, efter 2 steg osv. Då borde hon väl släppa det där med att det alltid kommer efter 5-6 steg och så kan du utöka intervallet till typ 10 steg också?

Du kan ju också variera hur du ger belöning. Den där kastleksaken som togs upp i tråden verkade ju bra. Kampar hon? Kanske kan lära in kamp genom att kampa om en sportsocka med köttbulle i?
Variera också att ge belöning direkt från höger hand, att ta belöning bakom ryggen och ge i höger hand, att ha belöning under armhålan och släppa ner, att ha belöning i munnen och spotta ner osv.

Tänkte bara säga att jag tycker du är grym som kämpar med Ebun! Jag har gett upp Camaro för länge sen :angel:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*
Igår var vi på vår första träning... i ösregn! Men Charlie tyckte det var så skoj att han struntade i vätan.
Vi har ju mycket att jobba på gällande positioner då jag slarvat hemma och lärt in fel, klassisk miss. Den här veckan tar vi ingångarna, där han hamnar lite långt ut.
Denna veckan kommer vi därför träna det och ställanden.
Platsen var ju långt ifrån så säker på klubben som hemma så den behöver vi också traggla.

Charlie har automatiskt väldigt bra energi och fart. Tips så jag inte riskerar tappa detta?
Tänkte köra iväg och köpa apportbock idag också. Ska man börja med bara trä eller ska han börja få smaka på metallen redan nu?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Är han van att gripa olika föremål?

Jag har tränat med träapporten, men även med lite olika grejer hemma. Jag har använt bordsknivar, vispar, fjärrkontroll osv som hon fått hålla emellanåt.

Häromveckan tänkte jag att jag skulle testa metallen, och det var inga som helst problem. Hon tvekade inte ens ;) En hund som är van att hålla olika slags föremål, brukar sällan bekymra sig om vad det är för föremål :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: KORAD LP1 SeVCH SeUCH Schnauzi-Hero's Bettina Bossanova "Nova"

Hund: Dvärgschnauzer p/s

Född: 2009.02.01

Lite bakgrund: Den första hunden jag tränat för att verkligen komma ut och tävla. En bra hund som presterar lika bra på träning som på tävling. Första prisen i klass 1 gick som en dans på 4 tävlingar (varav jag bröt en pga nollad plats). Nu ska vi tävla 2 gånger till i klass ett innan vi går vidare till tvåan (hade redan anmält till de tävlingarna innan hon blev klar)

Klass: Tävlar klass 1 två tävlingar till, sen tvåan nästa år.

Tränar mest på: Linförighet, att behålla positionen ffa i högersvängar.

Håller till: Stockholm

Kortsiktigt mål: Första pris i klass 2

Långsiktigt mål: LP2

253833_10151366717868625_1019313776_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp