Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Vill typ gråta av lycka, Fenna gick från att apportera allt till att vägra apportera allt som heter trä.
Jag har tränat massor, slitit som ett djur i nästan ett år med problemet men gav upp för 4 månader sedan, idag tävlade vi lite om apporten kravlöst utan mål och nu helt plötsligt tar hon den alla gånger. :confused: Denna hund får mig att bli galen.
Vi har även backat en del i träningen för att lägga fokus på stadgan och jobba under störning, men vi får inte glömma.... vi tränar massor på att inte ljuda, hatar att ha en hund med mycket åsikter. :meh:
 
Idag så var jag på första träningen i lydnad startklass-kursen på BK fast jag är halvförkyld och har ryggskott-light. Tror jag var den enda som inte tävlat/tränat lydnad tidigare och det blev mycket att försöka hålla reda på. Jag var också den enda som hade min hund lös under träningen (kopplade henne när hon inte tränade aktivt) då jag planerar att ha det när/om jag tävlar. Dessutom kan monstret inte gå i koppel :angel:. Det var nån till som hade sin lös en stund samt att alla hade lösa när instruktören skulle kolla hur det låg till med apporteringen. För vår del så har jag inte löst det med apporten men nu gick det att få henne att springa efter den och t.o.m. plocka upp i munnen så det finns hopp! Fick låna hem hennes apport för hon sa att det kan vara så att den ligger bättre i munnen än de jag har hemma, så nu blir det träna träna tills nästa gång om två veckor!
I övrigt kände jag att man inte hann få så mycket feedback alls på den stunden vi tränade men vi hade teori rätt länge, nästa gång utlovades längre träning. Fick avslutande kommentar på att jag har en duktig hund, tror inte det förväntades så mycket efter intensivt kampande med koppel och odrägligt skällande i början :D. Nu ska jag läsa igenom kursboken och se om jag blir något klokare :confused:.
 
Varit ute på långpromenad med korven och passade på att träna lite grann, fot och så försöka få henne att sätta sig bra. Sen lek med liten apportbock och Nessie plockar numera upp apporten i munnen, framsteg! :banana: Hon t.o.m. kommer med den men släpper den 1 meter ifrån matte men vi får skynda långsamt :angel:.

Bildbevis på hund med apportbock i munnen :D:
29694832_10214576713645785_4426651690522526403_n.jpg


Min guldklimp :love::
29791314_10214576713405779_4815130232921024774_n.jpg


Börjar fundera på att kika på tävlingar, efter kursen så ska vi väl vara klara för start va??? ;)
 
Körde ett pass med apportbocken igår, vårt absoluta hat-moment. Ville tjuta och skrika högt tillslut. HUR svårt ska det vara att hålla den där förbannade träpinnen i munnen?! :arghh: Alla andra pinnar och leksaker går, men apportjäveln spottas ut så fort vi blir still. Fyfan. Lasse ställde sig som vanligt och frustrationsskällde och tårarna brände i ögonen på mig. Svor tyst för mig själv och gav upp. Det känns som att vi har testat allt, men vi kommer inte framåt.
 
Hoho, lydnadstävlingen nästa helg går tydligen utomhus.. eftersom vi började vår lydnadskarriär vid jul är antalet träningspass ute = 0 :D kan ju bli spännande det här :laugh:
 
@AraSlei kommer gå huur bra som helst, annars får du skylla på underlaget ;)

@FrauleinLeo här går apporterandet långsamt framåt, det är ju inte så mycket apport som lek med liten "träkloss" men man får väl börja nånstans. På kursledarens inrådan så ligger apportbockarna framme här hemma så alla vovvarna har turats om att bära omkring på dem spontant. Lite race på morgonen när jag tog fram dem då var de tydligen jätte-spännande att turas om att ta apporten och ha de andra hängandes efter sig i 180 knyck :laugh:.Nike gnagar lite på dem men jag kasserar den sen och köper en ny.

Bilder från imorse:
29790408_10214585845314071_8015388476259420498_n.jpg

30128039_10214585843954037_6265601078338991738_n.jpg


29793781_10214585846074090_4360310500671430070_n.jpg
 
@AraSlei kommer gå huur bra som helst, annars får du skylla på underlaget ;)

@FrauleinLeo här går apporterandet långsamt framåt, det är ju inte så mycket apport som lek med liten "träkloss" men man får väl börja nånstans. På kursledarens inrådan så ligger apportbockarna framme här hemma så alla vovvarna har turats om att bära omkring på dem spontant. Lite race på morgonen när jag tog fram dem då var de tydligen jätte-spännande att turas om att ta apporten och ha de andra hängandes efter sig i 180 knyck :laugh:.Nike gnagar lite på dem men jag kasserar den sen och köper en ny.

Bilder från imorse:
29790408_10214585845314071_8015388476259420498_n.jpg

30128039_10214585843954037_6265601078338991738_n.jpg


29793781_10214585846074090_4360310500671430070_n.jpg
Berättade hon varför ni skulle ha de framme?
 
Berättade hon varför ni skulle ha de framme?

Tror det var Nessies motvilja bära/ta saker i munnen (även leksaker, utom möjligen i kampsituationer) så hon menade på att om de ligger framme kanske det blir lite naturligare att plocka upp även på träning sen. Verkar fungera hyfsat inne, när de inte har nåt roligare för sig så plockar de upp en apport och går några steg. De andra två tuggar rätt glatt på dem men Nessie plockar upp och använder som huvudkudde.
 
Tror det var Nessies motvilja bära/ta saker i munnen (även leksaker, utom möjligen i kampsituationer) så hon menade på att om de ligger framme kanske det blir lite naturligare att plocka upp även på träning sen. Verkar fungera hyfsat inne, när de inte har nåt roligare för sig så plockar de upp en apport och går några steg. De andra två tuggar rätt glatt på dem men Nessie plockar upp och använder som huvudkudde.
Tack! Alltid intressant med nya idéer! :up:
 
@AraSlei kommer gå huur bra som helst, annars får du skylla på underlaget ;)

@FrauleinLeo här går apporterandet långsamt framåt, det är ju inte så mycket apport som lek med liten "träkloss" men man får väl börja nånstans. På kursledarens inrådan så ligger apportbockarna framme här hemma så alla vovvarna har turats om att bära omkring på dem spontant. Lite race på morgonen när jag tog fram dem då var de tydligen jätte-spännande att turas om att ta apporten och ha de andra hängandes efter sig i 180 knyck :laugh:.Nike gnagar lite på dem men jag kasserar den sen och köper en ny.

Bilder från imorse:
29790408_10214585845314071_8015388476259420498_n.jpg

30128039_10214585843954037_6265601078338991738_n.jpg


29793781_10214585846074090_4360310500671430070_n.jpg

Intressant! Jag har alltid hört tvärtom när de har svårt att ta apporten, att istället ha den på typ hatthyllan och göra den superintressant och värdera upp den. Lasse har inte svårt att bära, han bär mer än gärna allt annat än just apporten. :cautious:

(Har inga leksaker framme alls hemma, dels pga värdet vid träning och dels pga mördarcorgis som sliter allting i stycken ner till minsta molekyl :cool:)
 
Alla ni med apportproblem - jag typ grät över att TInja vägrade hålla i apporten när hon var yngre. Jag kämpade och kämpade och kämpade men inget hjälpte.

Jag pausade i typ ett halvår och sen började jag introducera den långsamt, som en superspännande sak som bara JAG fick ha. Sen försvann den in i en låda. Efter typ en vecka med det så kastade jag den en bit, hon tog den av bara farten och jag peppade henne och berömde och lät henne malla sig som in i helskotta över att hon 'snott' den.

Aldrig haft problem med apport av något slag sen dess. :D
 
Alla ni med apportproblem - jag typ grät över att TInja vägrade hålla i apporten när hon var yngre. Jag kämpade och kämpade och kämpade men inget hjälpte.

Jag pausade i typ ett halvår och sen började jag introducera den långsamt, som en superspännande sak som bara JAG fick ha. Sen försvann den in i en låda. Efter typ en vecka med det så kastade jag den en bit, hon tog den av bara farten och jag peppade henne och berömde och lät henne malla sig som in i helskotta över att hon 'snott' den.

Aldrig haft problem med apport av något slag sen dess. :D

Testat, inte hjälpt.
 
@Jenka i Nessies fall så skulle det vara framsteg om hon tuggade på apporten då har hon den iallafall i munnen :meh:. Eftersom vi låg på noll om inte minus i apportering innan så ser jag inte hur det skulle skada och de andra hundarna spelar ingen roll då de troligen inte kommer satsas på mer än vardagslydnad och agility med dem.
 
Vi har varit igång med lydnaden nu i ett par veckor efter uppehåll och jag tycker det har gett resultat :up: Idag körde husse igenom alla momenten, jag den där gravida orörliga kommenderade. Såg bra ut men rätt som det är kan hon få för sig nåt eget :nailbiting: Bara hon inte gör det på tävling...Ska köra rutan lite extra hemma i trädgården nu i veckan, mina barn är snälla nog att sätta fram den så jag slipper böja mig ner :D
 
Jag har en fråga angående startklassen. Jag får inte grepp om momentet sättande under gång. När jag gått varvet runt hunden, får jag då ge nytt fotkommando eller ska hunden automatiskt följa med mig när jag passerar den?
 
Debut i klass 1 igår med husse för att se hur de ligger till.
Fritt följ 5- maken säger att han sjabblade till det så bakläxa till honom

Ställande under marsch 7,5- hon måste stanna mer direkt

Inkallande 7- som är henne favvo, ska vara en enkel 10 men nåt störde vid nedläggandet så husse gav ett kommando extra

Läggande under marsch 8- la sig ngt sent enligt domaren

Sändande m läggande 0- hon missuppfattade och rundade en kon istället, gjorde riktigt snyggt dagen innan

Apportering 8- så glad då hon hatat apporten innan! Lite tugg, knappt märkbart

Fjärren 6- ett moment hon har svårt för, ligger helst kvar och trycker vid sitt

Hopp över hinder 10- funkar klockrent

Sändande runt kon 8- snuddar husses ben vid ingång annars bra fart

Sittande i grupp 10- inga problem

Helhet 8

Är rutan och fjärren som är de osäkra momenten, nästa tävling är om några veckor (om jag inte föder barn :angel:) så bli lite att jobba med. Hon tycker det är kul och har bra attityd. Sen har vi knappt tränat bland andra hundar/människor det senaste halvåret så det få bli klubben nu framöver så hon få lite störning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
58
· Visningar
2 839
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
666
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp