Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Var med på träningstävling idag på klubben. Var så nyttigt att köra tävlingslikt.
Insåg att är Ammo sugen på att lukta loss på gräset så ska jag nog inte belöna honom mellan momenten, eftersom han tror att han är "fri" då.

Och varför slår det slint i min hjärna så fort det blir "tävling"? Börjar gå som en snigel och ger konstiga kommandon.:banghead::banghead::banghead::banghead: Stackars Ammo alltså som får kämpa på med sin matte.
 
Var med på träningstävling idag på klubben. Var så nyttigt att köra tävlingslikt.
Insåg att är Ammo sugen på att lukta loss på gräset så ska jag nog inte belöna honom mellan momenten, eftersom han tror att han är "fri" då.

Och varför slår det slint i min hjärna så fort det blir "tävling"? Börjar gå som en snigel och ger konstiga kommandon.:banghead::banghead::banghead::banghead: Stackars Ammo alltså som får kämpa på med sin matte.
En snigel :laugh::laugh::laugh:
 
Det går sisådär med lydnadsträningen, kurstillfället igår blev inställt så det blir fyra veckor emellan kurstillfälle två och tre. Vi står och stampar lite med apporteringen, hon springer snällt och hämtar apporten numera när jag kastar den men släpper den på marken när hon närmar sig mig. Igår fick jag henne att ta upp den igen en gång *gaah*. Mest mitt fel då jag inte riktigt hunnit träna så mycket med den, borde försöka lägga in en stund varje dag. Borde försöka lägga in en stunds lydnad varje dag också *suck*. Tränade en stund igår på klubben medans maken var på agilitykurs, tror ni inte hundeländet sticker när det kommer en snygg bc från parkeringen :rage:. Hon sprang iallafall inte ända fram och kom sen men det är första gången hon stuckit på det sättet på träning eller (agility)tävling. Idag ska jag försöka träna en stund, imorgon blir det agilityträning och på lördag blir det agilitytävling!
 
Måste skryta, gjorde första lydnaden med min 1åriga tik här i helgen. Jag anmälde oss för flera månader sedan bara för att få fingrarna ur att träna (träningen faller så lätt mellan stolarna när man även har en 1årig son).
För 2 veckor sedan va lydnaden katastrof. Hon använde mig som fysisk bromskloss vid alla ingångar (alltså tassarna i magen på matte för att inte flyga förbi) hon hade aldrig hoppat över ett hinder och apportbocken föll i flisor när hon plockade upp den.

Tänkte avanmäla men äh de va på hemmaklubben, få anmälda och flera kompisar som skulle tävla så tog beslutet att vi går in och använder mig av dubbelkommandon om det är det hon behöver för att få lyckas så skiter vi i poängen.

Vi vann och fick uppflytt (den enda den dagen som fick det) - fan va nöjd ja känner mig. Det vart många DK men hon gjorde allt så snyggt. Vilken pärla till hund jag har!
 
@Is Dum fråga men vad är DK?

Kanske så jag borde göra också, trots att vi går kurs så går lydnadsträningen här hemma sisådär.. Över den förbannade apportjä**ln sliter jag mitt hår. När jag visar "problemet" för instruktören så apporterar hundskrället som aldrig förr :banghead: och hon ser inte alls varför vi skulle ha problem *gah*. Ja, ja från att ha inte ens bevärdigat sig att hämta apporten så tar hon den ju numera iallafall även om den släpps preciiis utom räckhåll för mig..
 
@Is Dum fråga men vad är DK?

Kanske så jag borde göra också, trots att vi går kurs så går lydnadsträningen här hemma sisådär.. Över den förbannade apportjä**ln sliter jag mitt hår. När jag visar "problemet" för instruktören så apporterar hundskrället som aldrig förr :banghead: och hon ser inte alls varför vi skulle ha problem *gah*. Ja, ja från att ha inte ens bevärdigat sig att hämta apporten så tar hon den ju numera iallafall även om den släpps preciiis utom räckhåll för mig..
Testat handtarget? Att hon ska dutta med nosen i handen på dig med apporten? Så kanske du kan få henne att komma med den hela vägen?
 
@Is Dum fråga men vad är DK?

Kanske så jag borde göra också, trots att vi går kurs så går lydnadsträningen här hemma sisådär.. Över den förbannade apportjä**ln sliter jag mitt hår. När jag visar "problemet" för instruktören så apporterar hundskrället som aldrig förr :banghead: och hon ser inte alls varför vi skulle ha problem *gah*. Ja, ja från att ha inte ens bevärdigat sig att hämta apporten så tar hon den ju numera iallafall även om den släpps preciiis utom räckhåll för mig..

Hur gör du när du tar emot apporten?
 
@Is Dum fråga men vad är DK?

Kanske så jag borde göra också, trots att vi går kurs så går lydnadsträningen här hemma sisådär.. Över den förbannade apportjä**ln sliter jag mitt hår. När jag visar "problemet" för instruktören så apporterar hundskrället som aldrig förr :banghead: och hon ser inte alls varför vi skulle ha problem *gah*. Ja, ja från att ha inte ens bevärdigat sig att hämta apporten så tar hon den ju numera iallafall även om den släpps preciiis utom räckhåll för mig..

DK = Dubbelkommando. :)
 
Testat handtarget? Att hon ska dutta med nosen i handen på dig med apporten? Så kanske du kan få henne att komma med den hela vägen?

Nä, hon liksom släpper den så fort man ger henne en ny uppgift eller hon får fokus nån annanstans så jag tror det skulle vara samma där. Skadar inte att testa men då måste jag träna in handtarget först och hon inte den skarpaste kniven i lådan (dvs det kommer nog ta en stund).

Hur gör du när du tar emot apporten?

Gör? Det svårt att göra nåt när hon släpper den utom räckhåll.. Försökt backa och få med henne med noll resultat då hon släpper apporten då, försökt få henne att ta upp den igen och belöna då men det svårt när hon inte vill ta upp den igen (fungerar 1 gång på ett pass kanske).
 
Gör? Det svårt att göra nåt när hon släpper den utom räckhåll.. Försökt backa och få med henne med noll resultat då hon släpper apporten då, försökt få henne att ta upp den igen och belöna då men det svårt när hon inte vill ta upp den igen (fungerar 1 gång på ett pass kanske).

Ja, jag tänker på hur ditt kroppsspråk är :) böjer du dig ner för att fånga den innan hon släpper, tar steg emot henne, står rak och väntar på att hon kommer?
Kan hon sitta med den i munnen om du ber henne ta den?
 
Ja, jag tänker på hur ditt kroppsspråk är :) böjer du dig ner för att fånga den innan hon släpper, tar steg emot henne, står rak och väntar på att hon kommer?
Kan hon sitta med den i munnen om du ber henne ta den?

Jag har testat de flesta varianter, sitta på huk, vända mig bort, backa och få med henne.
Nej, hon är ganska icke oral så bara att få henne att springa efter och ta tag i den har varit en lång process. Igår så blev det tusen korvbitar och bara försöka få henne att gripa om den när jag höll i den, sen få henne att plocka upp den från marken = tusen godis till.
Precis när jag börjar känna mig lagom dum i huvudet så råkar maken släppa ut de andra hundarna och Nike kommer som en blixt och snappar upp apporten (utan träning öht ska tilläggas) och ger den sen till mig. Även valpis hämtar glatt apport och lämnar ifrån sig men men. Funderade starkt på att byta hund till nästa kurstillfälle men Nessie är den med störst arbetsvilja och behov av träning.. :banghead:
Maken som sett träningspasset från köksfönstret bara garvade när vi kom in och sa att Nessie är inte den skarpaste kniven i lådan. Ja, ja ska väl ut och repetera idag och hoppas på att nånting från igår känns igen :p!
 
Nä, hon liksom släpper den så fort man ger henne en ny uppgift eller hon får fokus nån annanstans så jag tror det skulle vara samma där. Skadar inte att testa men då måste jag träna in handtarget först och hon inte den skarpaste kniven i lådan (dvs det kommer nog ta en stund).
Tänkte att det kanske skulle göra det enklare för henne att förstå vad du vill.
 
Jag har testat de flesta varianter, sitta på huk, vända mig bort, backa och få med henne.
Nej, hon är ganska icke oral så bara att få henne att springa efter och ta tag i den har varit en lång process. Igår så blev det tusen korvbitar och bara försöka få henne att gripa om den när jag höll i den, sen få henne att plocka upp den från marken = tusen godis till.
Precis när jag börjar känna mig lagom dum i huvudet så råkar maken släppa ut de andra hundarna och Nike kommer som en blixt och snappar upp apporten (utan träning öht ska tilläggas) och ger den sen till mig. Även valpis hämtar glatt apport och lämnar ifrån sig men men. Funderade starkt på att byta hund till nästa kurstillfälle men Nessie är den med störst arbetsvilja och behov av träning.. :banghead:
Maken som sett träningspasset från köksfönstret bara garvade när vi kom in och sa att Nessie är inte den skarpaste kniven i lådan. Ja, ja ska väl ut och repetera idag och hoppas på att nånting från igår känns igen :p!

Testat omvänt lockande? Lasse gör likadant, men nu börjar det sakta men säkert gå upp ett litet ljus.
 
Testat omvänt lockande? Lasse gör likadant, men nu börjar det sakta men säkert gå upp ett litet ljus.

Vad innebär omvänt lockande?
Gårdagens pass var nästan som att börja på ruta ett igen och när jag beklagade mig för maken att hon inte verkar komma ihåg nåt från dagen innan så garvade han bara och sa att hon fattade ju inget dagen innan så då är det lite svårt att lära sig nåt.. Däremot så är det framsteg i de andra momenten, nu sätter hon sig oftast rakt brevid mig och snappar upp fotkommandot snabbt.
Såg att klubben ska ha tävling i augusti och funderar på att anmäla oss, finns ju en risk att vi nollar i apporten men vi har ju tid att träna :p.
 
Jag har testat de flesta varianter, sitta på huk, vända mig bort, backa och få med henne.
Nej, hon är ganska icke oral så bara att få henne att springa efter och ta tag i den har varit en lång process. Igår så blev det tusen korvbitar och bara försöka få henne att gripa om den när jag höll i den, sen få henne att plocka upp den från marken = tusen godis till.
Precis när jag börjar känna mig lagom dum i huvudet så råkar maken släppa ut de andra hundarna och Nike kommer som en blixt och snappar upp apporten (utan träning öht ska tilläggas) och ger den sen till mig. Även valpis hämtar glatt apport och lämnar ifrån sig men men. Funderade starkt på att byta hund till nästa kurstillfälle men Nessie är den med störst arbetsvilja och behov av träning.. :banghead:
Maken som sett träningspasset från köksfönstret bara garvade när vi kom in och sa att Nessie är inte den skarpaste kniven i lådan. Ja, ja ska väl ut och repetera idag och hoppas på att nånting från igår känns igen :p!

Har du testat att shejpa in den? Kanske behöver du bryta ner momentet i mindre steg?
 
Vad innebär omvänt lockande?
Gårdagens pass var nästan som att börja på ruta ett igen och när jag beklagade mig för maken att hon inte verkar komma ihåg nåt från dagen innan så garvade han bara och sa att hon fattade ju inget dagen innan så då är det lite svårt att lära sig nåt.. Däremot så är det framsteg i de andra momenten, nu sätter hon sig oftast rakt brevid mig och snappar upp fotkommandot snabbt.
Såg att klubben ska ha tävling i augusti och funderar på att anmäla oss, finns ju en risk att vi nollar i apporten men vi har ju tid att träna :p.

Det finns säkert videor på typ YouTube som kan förklara omvänt lockande betydligt bättre än vad jag gör, men det är samma idé som shejping. Lasse och jag har också fått börja om, kan han inte sitta och hålla den så spelar det ju ingen roll om han kommer in med den eller ej egentligen. Bryta ner momentet är ju ett måste om man vill att det ska funka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3
Svar
53
· Visningar
2 384
Hundträning Vet att ämnet varit uppe förut men nu kör vi en ny tråd. Ni som har hundträningsrum hemma, hur stort är det? Vad har ni i rummet? Vad...
Svar
10
· Visningar
611
Senast: hastflicka
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp