Så där skulle jag också vilja ha här hemma
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så där skulle jag också vilja ha här hemma
Kul! Du ser mig i orange väst@Tajger Planen är att hänga på husse som ska köra lag-SM med Tay.
Kul att ses @BulldoozerJag var kanske lite på språng hela tiden, men ikväll är jag agilityhög, vilket jäkla SM vi fick till
![]()
Bra jobbat i värmenVi har haft hemmatävling i agility i helgen. Galet varmt har det varit men vi har kämpat på i värmen.
Ultima fick äntligen sitt 50 nollade loppoch diplom, Hasta kämpade på i värmen
och Kira endast 21 månader sprang fort och fel, slalom är det svåraste just nu![]()
![]()
![]()
Film på ett av Kiras lopp: https://youtu.be/5RvFALG9MMk?si=AZtZhtRpJ3tE6h2n
SköntLystra blev inmätt till Small idag, såååå skönt!
Jag grubblar lite fram och tillbaka om hur jag ska starta mina hundar och hoppas att ni kan hjälpa mig med lite bra tankarJag har ju tre hundar jag tävlar med och två är i samma klass och storlek. Jag har en tik som ska gå i paras på nästa löp, hon löper nu så det blir ju till våren. Hon är i klass 1 så hon berörs inte så mycket av detta nu men mina två andra. Jag har min gamla hund 10,5 år som är nerflyttad från klass 3 till klass 2 och gillar att träna och tävla och sen har jag min fyraåring som jag sprang ihop med för drygt ett år sedan och som blev skadad men nu verkar vilja springa agility igen efter rehab mm. Dom här två hundarna har fått dela på starterna under helgerna, ex om det är tre lopp så har ena hunden fått ett lopp och den andra två lopp då vi här uppe i norr oftast inte har tillräckligt många startande för att jag ska orka springa med dom i samma lopp. Hur skulle ni tänka i det här läget, sluta tävla den äldre hunden så att fyraåringen får fler starter eller fortsätta som jag gör nu.
Vi jobbar vidare på slalom-inlärningen. Kör allé med bågar. Började med mitt hööks-slalom, men har på instruktörens inrådan gått över på riktigt alleslalom nu för att han inte ska lära sig att pinnarna flyttar sig
Han har bra sug på slalomet, och otrolig fart. Dock lite för hög fart, så pinnarna flyger vissa gångeridag gick tom en pinne sönder.
Märker dock att han tar det långsammare och mer fokuserat med en leksak i munnen. Ska givetvis fråga min instruktör också, men är nyfiken på vad ni tycker - ska jag träna med leksak i munnen, så han tar ner lite tempot, eller försöka bromsa på annat sätt?
Tar han sönder pinnarna även i ett riktigt tävlingsslalom?Vi jobbar vidare på slalom-inlärningen. Kör allé med bågar. Började med mitt hööks-slalom, men har på instruktörens inrådan gått över på riktigt alleslalom nu för att han inte ska lära sig att pinnarna flyttar sig
Han har bra sug på slalomet, och otrolig fart. Dock lite för hög fart, så pinnarna flyger vissa gångeridag gick tom en pinne sönder.
Märker dock att han tar det långsammare och mer fokuserat med en leksak i munnen. Ska givetvis fråga min instruktör också, men är nyfiken på vad ni tycker - ska jag träna med leksak i munnen, så han tar ner lite tempot, eller försöka bromsa på annat sätt?
Den äldsta älskar agilityn vilket är det som gör det så svårt att inte tävla henne och hon tycker att det bara är hon som ska tävlaJag tänker att det helt upp till dig och hundarna. Orkar den yngre hunden hålla ihop flera lopp? Hur kul tycker den äldre det är med tävling? Osv.
Vår Nike var helt okej med att trappa ner träning och tävling när hon var nio. Samtidigt anmäldes hon ibland för skojs skull och sprang då fantastiskt bra. Min Nessie blev ju inte gammal tyvärr och vi tävlade inte i just agility men i övriga sporter. Hon älskade verkligen att tävla och hade troligen fått göra det så länge hon kunnat.
Tay är lika road av att sitta och titta på som att tävla så jag tänker mig att när han väl pensioneras får han hänga på och vara publik. Spock har svårt just nu med sin höga förväntan på tävling så jag har tänkt mer än en gång att han bara skulle få gå och traska hemma och det kanske skulle passa honom bättre..
Sen upp till en själv också, hur lätt har man att ställa om mellan hundarna om man startar bägge? Vilka ambitioner har man för en yngre? Villl man satsa på att komma upp i klasserna kanske man ska satsa på den en period. Hur ligger man till träningsmässigt? Osv
Ingen aning hur man ser om något är ett tävlingsslalomTar han sönder pinnarna även i ett riktigt tävlingsslalom?
Jag menar ett sådant slalom som finns på en agility bana kontra plastpinnar a la hööksIngen aning hur man ser om något är ett tävlingsslalommen pinne har gått sönder en gång och bara flugit iväg några fler gånger. Vad är skillnaden med ett riktigt slalom? Bara så jag greppar frågan..
Jag har också bollat med min tränare, så har en plan framåt nu![]()