Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Bukefalos 30 år!

Här kommer nästa fråga: jag belönar min hund med kampleksak. Har sprungit med träningsväst från Hööks som har en ryggficka. Men under sommar och nu tidig höst blir det så satans varmt! 🥵
Provade att springa med leksaken i handen då de flesta i min träningsgrupp verkar göra det men det fungerade inte alls, störde hunden som bara hoppade efter den om hon råkade få syn på den under banan.
Hur gör ni?
Knölar ihop och stoppar innanför byxlinningen 😜 Vet många som lägger boll eller liknande i behån 😅

Här kommer nästa fråga: jag belönar min hund med kampleksak. Har sprungit med träningsväst från Hööks som har en ryggficka. Men under sommar och nu tidig höst blir det så satans varmt! 🥵
Provade att springa med leksaken i handen då de flesta i min träningsgrupp verkar göra det men det fungerade inte alls, störde hunden som bara hoppade efter den om hon råkade få syn på den under banan.
Hur gör ni?

Jag har ofta luvtröja med ficka fram där jag har leksak, har även en tunnare variant som är ärmlös. Annars ofta i bh n, lättare att dra ur än ur byxfickan.
Sen kan det vara bra störningsträning att springa med den i handen men jag försöker att inte ha synlig leksak jämt så att det blir tävlingslikt på träning. Inga av mina hundar bryr sig om jag har leksak i handen de har så stort hindersug och så belönar jag sällan ur handen utan kastar den oftast så de förväntar sig att belöningen kommer framför dem än att de springer och fokuserar på min hand.

Jag har ofta luvtröja med ficka fram där jag har leksak, har även en tunnare variant som är ärmlös. Annars ofta i bh n, lättare att dra ur än ur byxfickan.
Sen kan det vara bra störningsträning att springa med den i handen men jag försöker att inte ha synlig leksak jämt så att det blir tävlingslikt på träning. Inga av mina hundar bryr sig om jag har leksak i handen de har så stort hindersug och så belönar jag sällan ur handen utan kastar den oftast så de förväntar sig att belöningen kommer framför dem än att de springer och fokuserar på min hand.
Tack för tips!
Jag vill helst inte ha leksaken synlig eftersom jag också tänker att träning och tävling ska vara likt. Jag belönar aldrig hos mig utan hunden förväntar sig belöning framåt. Men har jag den i handen så kan den dingla till vilket har stört henne. Hon är fortfarande så pass grön så jag vill inte göra saker mer komplicerade än de är därav att jag helst gömmer leksaken på mig.
Byxlinning får det nog bli innan det blir kallt igen 😄

Tack för tips!
Jag vill helst inte ha leksaken synlig eftersom jag också tänker att träning och tävling ska vara likt. Jag belönar aldrig hos mig utan hunden förväntar sig belöning framåt. Men har jag den i handen så kan den dingla till vilket har stört henne. Hon är fortfarande så pass grön så jag vill inte göra saker mer komplicerade än de är därav att jag helst gömmer leksaken på mig.
Byxlinning får det nog bli innan det blir kallt igen 😄
Träningskjol körde jag med, funkade fint 🙂

Corgi-prinsessan är anmäld till tävling i helgen, sen tänkte jag faktiskt att hon får ett litet agility-uppehåll och vi satsar några veckor på rally. Hon lyckades sträcka ena bakbenet för nån vecka sen och det har spökat en aning (och jag är nojjig) inte minst för att hon far runt som en skållad råtta här hemma så jag tänker att hon ska få lite uppehåll. Sen är ju risken att hon istället far runt så mycket så att det blir sämre än att hon får riktad träning under kontrollerade former.

Spock fick vara med på coach-grupp sist och jag tänker köra honom imorgon också, tänkte göra ett försök och satsa på att försöka få till agilityn över vintern annars är risken att han får vara vallhund på heltid. Det största problemet är att få ihop en hel bana, när jag rör mig så får han panik. Det har ju sin bakgrund i att jag knappt ens kunde gå när jag hade min minisk-skada och träningen var väldigt mycket att ta kortare sekvenser där jag står stilla :o. Efter två år av sån träning så är det svårt för honom att acceptera att jag rör mig på planen. Sen underlättar det inte att han har en extremt stor förväntan när man kommer till tävling..
Han har otroligt bra distanshandling men ibland behöver jag faktiskt förflytta mig, iallafall om vi ska komma runt en bana :rofl:.

Tay och husse har gått två gånger på RC-kurs och det verkar som om husse nu fått motivation att försöka få in en bra running på Tay.

Corgi-prinsessan är anmäld till tävling i helgen, sen tänkte jag faktiskt att hon får ett litet agility-uppehåll och vi satsar några veckor på rally. Hon lyckades sträcka ena bakbenet för nån vecka sen och det har spökat en aning (och jag är nojjig) inte minst för att hon far runt som en skållad råtta här hemma så jag tänker att hon ska få lite uppehåll. Sen är ju risken att hon istället far runt så mycket så att det blir sämre än att hon får riktad träning under kontrollerade former.
Förlåt men förstår jag dig rätt nu? Din hund är ev skadad men du är ändå anmäld till tävling?

Spock fick vara med på coach-grupp sist och jag tänker köra honom imorgon också, tänkte göra ett försök och satsa på att försöka få till agilityn över vintern annars är risken att han får vara vallhund på heltid. Det största problemet är att få ihop en hel bana, när jag rör mig så får han panik. Det har ju sin bakgrund i att jag knappt ens kunde gå när jag hade min minisk-skada och träningen var väldigt mycket att ta kortare sekvenser där jag står stilla :o. Efter två år av sån träning så är det svårt för honom att acceptera att jag rör mig på planen. Sen underlättar det inte att han har en extremt stor förväntan när man kommer till tävling..
Han har otroligt bra distanshandling men ibland behöver jag faktiskt förflytta mig, iallafall om vi ska komma runt en bana :rofl:.

Tay och husse har gått två gånger på RC-kurs och det verkar som om husse nu fått motivation att försöka få in en bra running på Tay.
Jag tänker att man inte kör en agilitytävling om man misstänker att hunden skadat sig? Låter som att hon skulle behöva koppelvila nu och inte efter helgen?
Skrivet i all välmening ändå. Särskilt en muskelsträckning (om det nu är det) riskerar ju att bli en ruptur istället om muskeln inte får vila.

Hunden sträckte sig för en månad sen gick över på nån dag men halkade veckan efter på altanen och markerade på samma ben. Det gick över till dagen efter men jag har försökt hålla henne lugnare nu trots att jag inte sett något för jag har tänkt att lite vila inte skadar och jag har varit nojig att hon ska dra upp det igen.. Med det sagt så far hon istället fram som en orkan här hemma 🙄.

Hon har ingen skada nu, ingen rörelsestörning men jag är lite nojig för att hon ska lyckas skada sig igen särskilt nu när underlaget är oftast är blött. Vi kör tävlingen i inomhushall så det lär ju inte vara någon fara. Hon körde typ två lopp eller eftersom jag diskade oss kanske totalt en bana på två lopp förra helgen och jag såg inget alls efter det. Jag är dock hypokondriker när det gäller mina djur så jag går konstant och kollar av fast jag inte sett nåt mer än vid de tillfällena. Hon kanske inte är i behov av vila men jag tar hellre och har nån vecka vila så jag själv kan släppa det. Just nu går jag bara och analyserar varje steg fast hon varit hos fysio innan förra tävlingen som sa att det inga problem..

Skulle aldrig starta en skadad hund och är det så att jag ser nåt så kommer jag stryka mig. Dock så hamnar jag i mitt eget huvud och har svårt att släppa saker så därför blir det nån vecka paus (eller längre) så ska jag försöka träna rally under tiden.

Koll av fysio gick bra, hon tyckte lilla M var väldigt fint musklad. Hon kunde inte känna någonting vänster bak och hon hade väldigt bra rörlighet överlag. Något spänd över ryggslutet och skulle masseras och fick en övning vi ska göra.

Dock blir det ingen tävling ändå för att jag måste flytta får och det blir tight att hinna..

Tay med husse var superduktiga på coachgrupp idag 🤩. Spock gjorde också fina saker när jag bara gjorde rätt 😅.

Nån som ska till VM i Kalmar? Vi ska vara där hela veckan som funkisar, hoppas hinna titta på en del häftig agility också 🤩

*skrytinlägg*
Jag och Hasta blev klubbmästare på Umeå brukshundklubb igår 🥳 Hasta som jag knappt kunde springa agility med efter olyckan för 1,5 år sedan men som nu i sommar har börjat tycka att det är kul igen ❤️. I hopploppet kom vi runt på 0 fel och blev tvåa, agilityloppet vann vi på 0 fel även om det var så nära att vi blev diskade när hon var på väg under balansen men jag hann få stopp på henne.

Hur gör ni?
Jag köpte denna från Hundlands och är jättenöjd https://www.hundlands.com/collections/traning/products/beloningsbalte-pocky

IMG_1448.webp

Mini kanske blir agilityhund 😂 Hittade henne här när vi jobbade i trädgården 🌸

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat