Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Bukefalos 30 år!

Sista tillfället på slalomkursen igår som varit en gång i månaden under hösten.
Och hon kan nu slalom med god teknik och fart med enbart bågar vid in- och utgång!
Kanske kan hon helt utan också men har inte testat (feg 😅).
Igår på kursen körde vi bana med 16 hinder där slalom var med tre gånger i olika ingångar, med byten framför/efter och så en i full fart rakt framifrån. Skitkul!

Här tränas det lite sporadiskt, igår fick Spock träna lite agility. På min coach inrådan har jag börjat om med kommandona och ändrat dem så han så småningom ska komma runt bättre på min distanshandling. Tay fick spontant hoppa in med husse på coachgrupp igår då det var en plats över, då hade de redan tränat en stund med oss 😁. Det gick tydligen jättebra.

Corgi-prinsessan är hos uppfödaren då hon är i höglöp. Kollar lite på tävlingar efter årsskiftet men vi satsar nu på också på att få de sista resultaten i rally avancerad klass så hon kan flytta upp I mästarklass 😅.

Har köpt simkort och tänkte att de får lite vila över jul och simma lite som pre-hab.. Vi har rally-tävling inbokat också innan årsskiftet.

Kurs igår, och förutsättningarna var inte de bästa då jag bara sovit 3h på natten och sen jobbet en hel dag innan jag körde tio mil till planen 😅 Gick in med målet att ha kul men vara förlåtande mot mig själv om jag inte löste allt. Men OJ, sån känsla träningen gav. Sparven var taggad, glad och så fokuserad! Svår bana, men med lite pill här och var löste vi en stor del av den (så långt vi hunnit gå igenom) under sista varvet. Är så himla nöjd 😍

Film på Instagram

Bonusbild på trött och nöjd hund efteråt 😍

IMG_7853.webp

Vi är ju nya på detta med agility. Men vi lär oss sakta och säkert . Men vi tycker de är svinroligt 😁
Däremot har jag svårt o förstå mig på det där med när man ska göra vilket byte och när.
Har 6 st agilityhinder och tillgå på hemmaplan, har ni något tips på hur man kan bygga en liten bra bana?
Tränar på hemmaplan i ett 60x20 ridhus.
Messenger_creation_E46EBEBC-5941-447E-9FA3-A864C92A3A98.webp

Vi är ju nya på detta med agility. Men vi lär oss sakta och säkert . Men vi tycker de är svinroligt 😁
Däremot har jag svårt o förstå mig på det där med när man ska göra vilket byte och när.
Har 6 st agilityhinder och tillgå på hemmaplan, har ni något tips på hur man kan bygga en liten bra bana?
Tränar på hemmaplan i ett 60x20 ridhus.Visa bifogad fil 185357
Kolla in denna grupp där finns det banor som du säkert kan modifiera efter tillgång och behov:

IMG_1078.webp

Tillbringar några dagar i Jönköping på agility-SM 🇸🇪 Blev tyvärr ingen start för husse, då vovve varit dålig 😞 Men det är kul att se häftig agility 🤩
Radions Sommar i P4 har reporter på plats i Jönköping idag. Kul att höra, hon är grymt fascinerad av alla hundar och tält :).
Antar att det är ganska svettigt för de tävlande i denna sommarvärme!

Nu har jag iaf fått hem en 6m tunnel, så nu är det bara jakt på tunnelsäckar som måste påbörjas 🙈 som gärna inte ruinerar en heller 🙈 då har vi iaf så man kan bygga ihop en bana (med hinder ifrån hööks) och tunnel så man kan träna lite mer ordentligt på hemmaplan.

Ja 😁 måste ju lyckas lära oss slalom för å kunna starta hoppklass. Men vi har inte bråttom. Hade dock varit roligt o kunna starta agility på rasspecialen nästa år 😁😅
Nä, man kan tävla men hoppa över slalom. Jag har startat klass 1 med min tjej trots att slalom inte sitter 100%. Ville checka av hur vi ligger till i övrigt och att hon skulle få tävlingsvana även om vi kört blåbär innan ☺️

Nä, man kan tävla men hoppa över slalom. Jag har startat klass 1 med min tjej trots att slalom inte sitter 100%. Ville checka av hur vi ligger till i övrigt och att hon skulle få tävlingsvana även om vi kört blåbär innan ☺️
Denna matten har inga tävlingsnerver så vi har absolut inte bråttom 😅🙈 så nöjer oss med blåbär framåt :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka