Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var på första tillfället på nybörjarkursen igår och jag kom hem med ett stort smile helt lyrisk över hur kul det var :D även för mig är dock det mesta ni skriver grekiska :angel:

@Bulldoozer vad menas med gambler/snooker? :)

Det är en form av agility som inte är så vanlig i Sverige, det är lite för rörigt än så länge för att jag ska kunna förklara på ett bra sätt (har bara gått på en föreläsning om det innan). Det handlar iallafall mycket om strategi då man till viss del kan välja själv hur man ska ta banan och får olika poäng för olika hinder men man har bara en viss tid på sig så det gäller att vara effektiv. Här kan man läsa mer om reglerna: https://agilitybiten.files.wordpress.com/2014/05/gamesreglermj16maj.pdf

Få se om jag är något klokare efter söndag :confused::rofl:.
 
Hoppar in! Har precis avslutat agilitykurs för nybörjare med nytillskottet (dsg, hane, omplacering, 3 år) och är helt såld! Varför har jag aldrig testat detta förut med gammelhunden? :confused: Det är ju superkul!

Det mesta ni pratar om är rena grekiskan för mig :p Men jag ser verkligen fram emot att lära mig! Jag rider ingenting längre och har verkligen saknat något nytt att brinna för och tror definitivt jag har hittat det nu.

Min hund, Pax, är orädd och snabb men det kan nog lätt bli lite fort och fel. Han tar alla hinder utan att tveka men tekniken finns inte än. Jag är gravid så räknar inte med att bli varken snabbare eller smidigare under året :p men då har vi å andra sidan bra chanser att finslipa tekniken och satsa på riktigt nästa år.

Min klubb har visst en tävling i augusti men tveksamt att jag kommer våga starta. Kommer ändå bli kul att titta, detta är en helt ny värld för mig!
Kul att du hittat agilityn! Jag är som du - har lagt av med ridningen (eller nästan - har två gamla promenadhästar i stallet) - och går nu all-in för agilityn. Det är ju så roligt!
 
Vi har hittills startat fyra gånger i klass 3. Vi har diskat oss alla gångerna :angel:

Jag måste lära mig att inte förvänta mig en fördröjning på min handling, Tinja svarar på mina signaler samma nanosekund som jag ger dem. Hon är så satans snabb! :eek:
Stilstudie.jpg

Bara att fortsätta öva på min timing. Att jag aldrig lär mig :rofl:
 
Agility hela helgen!!

Jag spontananmälde mig på fart och motivations-kurs som jag och Nessie var på i fredags, superkul och nyttigt även om det visade sig att det mest jag som behöver fart och motivation :D (inte särskilt förvånande).
I lördags var vi på tävling i klass 1, jag och Nessie diskade oss i första klassen (strul med slalom), kom 7:a i andra hoppklassen med 5 fel (lite trassel i slalom igen) och 4:a i agilityklassen med förargliga 1.25 tidsfel vilket jag kan erkänna mig skyldig till då värmen började komma och jag var helt slut efter fullt ös både loppen innan och fredagens kurs där jag fick springa fullt ös.
Bäst i lördags var att husse och Nike tog sin första pinne i första loppet och vann 1:a pris!!! :banana::banana: :banana: Som om det inte var nog så vann de två pinnar till och vann alla loppen, jag var så himla glad så jag nästan grät efter sista loppet. Nike har aldrig varit så bra som i första loppet och de två loppen efter var också riktigt fina.

Nike i lördags med sina rosetter:
34687477_10215047511855446_4675438279586217984_n.jpg

Nessie var rätt nöjd hon också fast vi inte tog nån pallplats:
34818928_10215047512135453_5185583078982025216_n.jpg


Idag var vi på kurs i gambler/snooker hela dagen och det var super-roligt men nu är vovvarna rätt trötta och själv längtar jag till sängen.
 
Var nere på klubben nu på morgonen och körde. extremt fuktigt! Trots att det var typ 5 grader varmare igår så gör fukten idag att det känns värre. Som tur var fläktade det på ganska bra vid klubben.

Vi blev inte så långdragna, utan tränade på vippen, balansen och slalom. Vippen och balansen blev kriterie-träning; "du ska hitta positionen och hålla den, även om jag springer iväg". Var ett tag sen hon fick en refresher på det.
Slalom körde vi svåra slalomingångar, plus att jag drar åt ett annat håll. Det gick bra! Hon gick inte ur slalom en enda gång, men saktade ner. Jag tror att desto mer vi övar på detta, desto mindre kommer hon sakta ner.

Kanske åker ner sent ikväll också, övar lite handling.
 
Vi har varit på tredje tillfället på grundkursen och trots att jag verkligen inte har någon kondis (mtp hur lite vi ännu springer) så är det så vansinnigt roligt :D Lemmy verkar älska det!
 
Nu är Gotlandstävlingen över, vilken härlig helg! Kanonväder och härligt avslappnad stämning. Våra hundar har vilat, vita har bara tränat starter, då hon har en skadad klo som vi hoppas håller på SM nästa helg. Och svarta hade karens på medicin och fick nöja sig med att titta på ;)
 
Vi har tävlat på Nutrolins tävlingar i Lund över Midsommar. Vips ville tyvärr inte alls tävla, det var väldigt stökigt i starten och vi måste träna mer på störningar bakom henne i starten.

Tanten har sprungit två dagar med en vilodag emellan. Hon nollade båda sina hopplopp och busade bort ett potentialt Cert genom att ta en tunnel hon inte skulle i det ena agilityloppet och i det andra hittade hon godis på banan som hon bara var tvungen att äta upp :banghead: Är man Tant så är man :love: Kul att hon fortfarande njuter av att tävla och dessutom klarar tiderna i klass 3 vid 12-års ålder. Behöver jag säga hur mycket jag gillar XS-klassen som gett henne en förlängd karriär :love:
 
Nu behöver jag er hjälp, jag har inget minne av hur jag började träna agility med mina tidigare hundar trots att jag är inne på nr 4 vad gäller agilityinlärning. Jag kommer ihåg tunnelträning och typ springa mellan hinderstöd men sen då, hur går jag vidare. Valpen (dvärgschnauzer) är nu 5,5 månader och har provat på att springa i tunnlar och att springa mellan hinderstöd. När kan jag in börja introducera ex slalom å sånt. Jag har inte bestämt än hur jag ska lära in slalomet. Den första och andra hunden körde jag visa med handen, ingen av dom har något bra slalom, nr 3 har jag kört bågar vilket har funkat fint och hon har ett snabbt och självständigt slalom. Kom med tip och ideér :).
 
@igbest - kul att träna valp! Jag är ingen expert men alleslalom får upp farten rakt igenom. Men ta det lugnt med att sätta ihop det, det kan komma rätt sent. Runt om går bra att träna med bara stöd, targetträning för bra kontaktfält. Vet att det finns duktiga instruktörer som har onlinekurser med förberedande för valpar 😁 Lycka till!
 
Ja, vi har ingen tävling inbokad förrän i slutet på nästa månad när vi har semester och då får vi boka övernattning då det en bit bort. Känns just nu som eeeeevigheter, anledningen är att det helt enkelt inte finns tävlingar som känns rimligt nära förrän i höst :crazy:. Vi körde banträning i måndags och de vaccinerades igår så de får ta det lite lugnt nån dag nu. Vi ska försöka satsa på att sätta upp en bana varje vecka och träna på det, sen ha nåt kortare pass med mer specifik träning. Husse och Nike ska på "fart och motivations-kurs" på måndag, jag tyckte ju att den var riktigt kul så det blir spännande att se vad maken tycker.
 
@igbest - kul att träna valp! Jag är ingen expert men alleslalom får upp farten rakt igenom. Men ta det lugnt med att sätta ihop det, det kan komma rätt sent. Runt om går bra att träna med bara stöd, targetträning för bra kontaktfält. Vet att det finns duktiga instruktörer som har onlinekurser med förberedande för valpar 😁 Lycka till!
Tack :D, jag har aldrig kört allémetoden men får kanske testa den :) runt om ska jag komma ihåg :) och targetträning tänkte jag inte alls på :p. Ska ta och kolla in #slyngelskolan också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 426
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp